• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Troll1

Vår präst är helt underbar, han var mkt hos oss när jag var barn. Jag frågade om han ville viga oss fast det inte var i hans församling. Det gjorde han gärna. Han är positiv, humoristisk och lyhörd. Vi gick in tillsammans och jag har ingen aning om vad han har för åsikt i brudöverlämningsfrågan. Tyvärr har jag träffat flera präster som verkar uppstigna ur första mosebok. Det är de som skrämmer bort människor från kyrkan.

• En till präst
    JennyoPatrik skrev 2009-01-16 09:21:34 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 09:02:51 följande:
    Jag tror inte att hon är så trångsynt och kan förmodligen förstå mig på ett bättre sätt en en gammal kärring/gubbe som håller hårt på traditionerna.
    Oj oj oj...

Ja, ni får väl se.
    Att man är ung och kvinna betyder inte automatiskt att man inte står för någonting och är lätt att köra över.
  • MulleNuh

Ja det är lite såna präster jag pratar om.. Såna man är rädd för.

Hoppas vi får en sådan präst ni hade!

Troll1 skrev 2009-01-16 09:26:41 följande:
    Vår präst är helt underbar, han var mkt hos oss när jag var barn. Jag frågade om han ville viga oss fast det inte var i hans församling. Det gjorde han gärna. Han är positiv, humoristisk och lyhörd. Vi gick in tillsammans och jag har ingen aning om vad han har för åsikt i brudöverlämningsfrågan. Tyvärr har jag träffat flera präster som verkar uppstigna ur första mosebok. Det är de som skrämmer bort människor från kyrkan.

• MulleNuh

Hon menade nog garanterat inte att dom ska köra över henne utan snarare att hon tänker mer LIKA eftersom dom är i samma ålder.
    En till präst skrev 2009-01-16 09:28:47 följande:

Oj oj oj...Ja, ni får väl se. Att man är ung och kvinna betyder inte automatiskt att man inte står för någonting och är lätt att köra över.
  • Troll1
    MulleNuh skrev 2009-01-16 09:29:59 följande:
    Ja det är lite såna präster jag pratar om.. Såna man är rädd för.Hoppas vi får en sådan präst ni hade!
    För oss var det viktigt med en avslappnad och glädjefylld men ändå högtidlig vigsel. Det blev det också.

Har varit på ett bröllop där prästen mässade så jag (som prästdotter) skämdes. {#lang_emotions_embarassed} Ett likadant dop har jag varit på. Hemskt! 

Förlåt, det blev OT.

• En till präst

Nu får ni andra roa er själva, för nu ska jag i väg till jobbet. Och viga ett par innan de flyger iväg till varmare trakter.

• MolsonCanadian

Åldern är ganska ovidkommande, så jag gissar att hon kommer att bli besviken. Som nämnts, unga kvinnliga präster har som regel kämpat och kämpar för att behandlas jämlikt män, så med mindre hon tummar på sin tro, kommer hon med största sannolikhet säga nej. Och då är återigen åldern ovidkommande. Vad som spelar roll är tron. Eller, åldern kan ju spela roll om hon pga ung ålder känner sig så osäker att hon vill vara folk till lags och därför tummar på tron.

MulleNuh skrev 2009-01-16 09:30:43 följande:
    Hon menade nog garanterat inte att dom ska köra över henne utan snarare att hon tänker mer LIKA eftersom dom är i samma ålder.En till präst skrev 2009-01-16 09:28:47 följande:
  • MulleNuh

Det tror jag faktiskt också. Ja att yngre kvinnliga präster är "hårdare".

MolsonCanadian skrev 2009-01-16 09:37:00 följande:
    Åldern är ganska ovidkommande, så jag gissar att hon kommer att bli besviken. Som nämnts, unga kvinnliga präster har som regel kämpat och kämpar för att behandlas jämlikt män, så med mindre hon tummar på sin tro, kommer hon med största sannolikhet säga nej. Och då är återigen åldern ovidkommande. Vad som spelar roll är tron. Eller, åldern kan ju spela roll om hon pga ung ålder känner sig så osäker att hon vill vara folk till lags och därför tummar på tron.
  • Aleta

Jag rekommenderar att du skummar igenom tråden lite innan du bestämmer dig så att du har koll på vad detta faktiskt symboliserar. Då får du en möjlighet att se en annan sida av saken och även en aning om hur det uppfattas av många i omgivningen. För många är detta ett enormt bakåtsträvande i dagens samhälle, det finns till och med de som går så långt att de tycker att det är ett hån mot de kvinnor i världen som gifter sig mot sin vilja idag.

Sedan kanske du precis som MV85 i den här tråden faktiskt inte vill vara jämlik med din man. Eller det kanske är en tradition i din släkt som går generationer tillbaka som du inte vill/kan bryta mot. Det är ditt val, men det kan vara skönt att ha tagit ett väl genomtänkt och informerat beslut.

Svenska kyrkan tar avstånd från denna symbol och vill att brudparet går in tillsammans för att visa att båda gör det av egen fri vilja och dessutom går mot sitt nya gemensamma liv tillsammans, en modern och jämlik syn på man och kvinna. Det är alltså du som vill plocka fram en urgammal tradition från typ medeltiden.

Som flera har sagt, en borgerlig vigsel kan man utforma helt efter sitt eget huvud. En kyrklig är en gudstjänst som alltid följer ett bestämt mönster.

JennyoPatrik skrev 2009-01-16 09:21:34 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 09:02:51 följande:Jag tror inte att hon är så trångsynt och kan förmodligen förstå mig på ett bättre sätt en en gammal kärring/gubbe som håller hårt på traditionerna.
  • Aleta

Så tror jag inte att de menar. De flesta brudar och brudgummar är säkert jätteroliga att ha att göra med, det är ju en underbar dag för alla.
    Det jag har uppfattat är att prästerna reagerar mot de som inte kan acceptera ett nej om de ber om något som inte fungerar i kyrkan. Det kan ju inte vara så kul att möta en sådan person som inte respekterar kyrkan utan bråkar och letar efter en annan präst eller en annan kyrka tills de får som de vill.

Så'n är ju inte du alls MulleNuh! Du är ju trevlig även när vi tycker olika.

MulleNuh skrev 2009-01-16 09:19:43 följande:
    Jag skulle aldrig vilja att en präst sålde ut sin kyrkas tro!Men nu känns det som att "präster" BARA tycker vi brudar är sååå himla jobbiga och att vi mest förpestar era liv i kyrkan. Ja, iaf vi som kanske har en önskan. (menar nu INTE brudöverlämning)Och det är ju inte så skoj direkt.
Svar på tråden Pappa som ger bort?