• Mikabella

Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!

Hej alla fina tjejer. N u startar jag en tråd för alla som vill ha stöd, uppmuntran, vill dela med sig av glada händelser, vill berömma, stötta och ge middagstips till varandra. Ja allt m an kan tänka sig helt enkelt. En-må-bra-när-det-är-lite-grått-ute-tråd! Välkomna!

• Svar på tråden Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!
  • Ninnispinnis

Ok, Ingenjöris, bjuder på min väninnas supergoda och enkla bröd som jag snart ska mumsa på tillsammans med mina kollegor:

Turbosnabb filmjölkslimpa
    1 bröd

4 1/2 dl filmjölk
    1 dl mörk sirap
    1 dl torkade aprikoser eller fikon
    1 dl hasselnötter
    1 dl russin
    1 dl vetekross
    1 dl rågkross
    1 dl havregryn
    2 1/2 dl grovt rågmjöl
    3 dl vetemjöl
    1 dl krossade linfrön
    1 dl solrosfrö
    1 1/2 tsk salt
    1 1/2 tsk bakpulver
    1 1/2 tsk bikarbonat
    2 tsk brödkryddor

Havregryn

1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
    3. Hacka frukten och hasselnötterna mycket grovt, blanda med russinen
    och alla de torra ingredienserna och rör ner i filmjölken.
    4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker
    ut över kanterna.
    5. Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda brödet i
    mitten av ugnen i cirka 45 minuter.

Man kan dessutom förbereda punkt 2-4 kvällen innan, om man vill ha nybakat bröd till frukost

• ingenjörsbruden

*asg* Fjosok, har du inte förstått det förrän nu att du är en BT-kändis!
    Surt när folk ger sig på en utan anledning....*suck*

Ninnis: Din lilla fresterska! Har sparat ditt o Mrs D´s brödrecept....kommer nog att baka lite bröd när vi flyttat till huset o kan ha vår Kitchen Aid uppe ur kartongen!

Mannen försa sig igår när han var på hockeyn....dock inte till kollegorna som han jobbar med just nu utan till ett par kollegor i ett annat projekt......de ringde o skickade sms till mannen...men han är dels helt kass på att smsa o så är det inte lönt att svara i telefon under en hockeymatch....så när han sprang på de andra kollegorna i baren i halvlek....så frågade de varför han inte svarade i telefon.......Då sa mannen: "Ja jo jag är lite förvirrad...ska bli pappa!" *asg* *vojnevojneovirrarpåhuvudet* Mitt lilla fruitcase!

Så det känns lite som att det är nog rätt att berätta i helgen!!

• Mrs D to be

*gapar och tungan åker ut* det skulle jag vilja ha till frukost!! snabare en mitt bröd som måste jäsa i tre h

idag har jag fått mitt straff för pizzan jag har sååå ont i magen, känner att jag kanpt har någon peristaltik urs.. frå ut och röröa på mig lite och dricka mnitt super the!!

• Hvidbrud

Buhhu, vaknade med ont i halsen imorse. trött i huvudet och täpt i bihålorna... Hoppas att det går över fort! Problemet med att vara självständig är ju att man måste vara frisk hela tiden, så här står jag med blanka ögon och lådsas att jag är frisk som en mört!

Guuud vad got det låter med nybakat bröd! Mums!
    Men ingenjören.. Idag har jag så´n lust till blomkål! Åh, härligt knaprigt blomkål!

*Snörvel* går och lagar en kopp rooibus te, med vanilj och choklad. Då bli jag nog frisk och säkert mycket snällare...

• Ninnispinnis

Ingenjören, du behöver ingen kitchen aid till det brödet! Bara två plastbunkar och en träslev/ett par händer

• Mrs D to be

nu har jag druckit ca 1 liter the :-P muuumms

ingenjöris: Va kul att han inte kan hålla sig. det betyder ju att han ser fram emot det sååå mycket!!
    i kväll ska jag göra kyklingfille. men jag tänkte göra en typ kykling club sandwitch men duacamole och curry dressing och en liten potatisgratäng till i sånna här portionskoppar *mums*
    nu måste jag kissa IGEN!!!

• ingenjörsbruden

Mmmmmm! Åt blomkålsgratäng i går!!! Mumsmums!

Nä det är sant, Ninnis...förutom att jag+mjöl=katastrof i köket! Brukar ha mjöl överallt!! *hihihihi* så maken brukar försiktigt fråga om jag ska baka ngt innan han börjar dammsuga!!

• Mrs D to be

hihi flera en jag som har mjöl.... jag har vitt kök som tur är!!
    åå jag vill med ha blomkålsgratäng! va gott!!

Svar på tråden Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!