• Mikabella

Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!

Hej alla fina tjejer. N u startar jag en tråd för alla som vill ha stöd, uppmuntran, vill dela med sig av glada händelser, vill berömma, stötta och ge middagstips till varandra. Ja allt m an kan tänka sig helt enkelt. En-må-bra-när-det-är-lite-grått-ute-tråd! Välkomna!

• Svar på tråden Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!
  • passionsblomman

Om man gör min favvotårta som är rulltårtssmet m maräng på så gör man på långpanneplåtar och då går det lätt som en plätt att göra till många och dessutom får man ALLTID beröm för den!
    Man blandar bara bär och grädde och kastar på emellan förövrigt. Tjoff! Färdigt!(åh, nu vill jag ha tårta)

• Cantaton

Puh, nu har jag äntligen jobbat ikapp hela bokföringen (igår) och gjort bokslutet för 2008 (idag)! En stor sten har fallit från mitt bröst. Dock inser jag att jag kommer få kvarskatt, men den dagen (i december), den sorgen.

• ingenjörsbruden
    Pumpkin skrev 2009-02-18 15:17:46 följande:
    Mikis: Haha, kanske lite Har förresten inte fått något besked om de andra jobben än, men det ska nog gå bra
    Ingenjöris: Färdiga bottnar? Är du galen?! Till bröllopet?! Nej nej, här bakades det from scratch. Gjorde 4 stora tårtor = 8 stora bottnar.
    i braspanna då eller?

Har en Brittatårta som är nötmaräng-bottnar med grädde o mandarin-klyftor....väldigt god men jag har bara en braspanna så det är så himla meckigt....kanske kan låna braspanna av syrran.....*hmmm*
  • ingenjörsbruden
    Pumpkin skrev 2009-02-18 15:42:14 följande:
    Nu vet jag iofs inte vad en braspanna är, men jag gör i alla fall bottnarna i springformar - har två stycken
    Braspanna?....eeeh det är en ugnsplåt som är djup o inte plan.....Passionis kallar det långpanneplåt!

Har du kvar dina recept? Kanske inboxa mig?!

Passionis, du får hemskt gärna inboxa receptet! Det lät väldigt gott!
  • passionsblomman

Braspanna!?
    Galenpanna vet jag och kaffepanna
    och långpanna...
    Nytt ord i förrådet*arkiverar*

Här är min favvotårta!

Jag ÄLSKAR den här:

Kalastårta med maräng

75g smör
    1dl socker
    4 äggulor
    1 1/2dl vetemjöl
    1 172 tsk bakpulver
    2-3 msk mjölk

Maräng:
    4 äggvitor
    2 dl socker

Tårtan består av ett lager sockerkakssmet och ett lager maräng som gräddas samtidigt i en långpanna.
    Antingen gör du två bottnar och får en stor tårta (ca 24 bitar) eller en, som delas på mitten och läggs ihop till en mindre tårta (ca 12 bitar.)

Sätt på ugnen på 200grader.
    Täck långpannan med bakplåtspapper.

Rör smör och socker, gärna med elvisp. Tillsätt äggulorna en i taget och rör till en porös smet. Tillsätt mjölet blandat m bakpulvret och sist mjölken.

Vispa vitorna till hårt skum (viktigt att alla redskap är helt rena och FETTFRIA annars blir det ingen maräng!)
    Tillsätt sockter lite i taget, och fortsätt vispa ett par minuter.

Bred ut sockerkakssmeten i långpannan och sedan marängen ovanpå.
    Strö ev över flagad mandel

Grädda i nedre delen av ugnen i 25 min.
    Låt svalna och lossa försiktigt från pappret m tex stekspade. Låt sedan kallna utan att flytta den.

I orginalreceptet är fyllningen mellan bottnarna bara grädde, men jag blandar den alltid med bär.

Min favorit är hallon, och jag brukar blanda dem med grädden medan de är frusna, så blir det inte lika "sulligt"
    Till den stora varianten behövs 5-6 dl grädde och en påse hallon.
    Ovanpå brukar jag stänka ut smält blockhocklad istället för mandel.

Det är en underbar tårta man alltid får beröm för, lätt att göra till många och enkel att förbereda och transportera.

hoppas den kan vá nå´t!

• passionsblomman

Den är en riktig klassiker!

Folk tar alltid lite till...

Pumpkin skrev 2009-02-18 16:43:19 följande:
    passionsblomman: Det där är min mammas favorit också
Svar på tråden Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!