• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • MolsonCanadian

Och?
    Fortfarande riktas det massiva motståndet här mot de som väljer att gifta sig innan de flyttar ihop. Inte tvärtom. Förstår inte varför vare sig du eller någon annan därmed känner ett behov av att försvara samboskap innan giftermål.

Vad jag framför, och har så gjort i ett otal inlägg, är att sammanboende varken innan eller efter giftermål är en avgörande faktor för huruvida ett förhållande blir lyckligt/bra eller inte.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-18 13:00:39 följande:
    Mina svärföräldrar har varit sambos i över 30 år. Jag vet, så himla oseriöst! Nej, jag tycker inte behöver vara mindre seriöst att leva som sambos. För om man ändå har tagit beslut att leva ihop under samma tak, visar ju ändå på att man är beredd att satsa och vill inte vara utan varandra. Däremot tycker nog många som är sambos just att gifta sig är ett JÄTTESTEG, utan att tycka att man som sambo har en enklare flyktväg. En del tycker inte ens att det är viktigt att vara gift, det går ju lika bra ändå. Att ha samma adress visar faktiskt att man är ett par mer än en ring på fingret gör (den syns ju inte på hitta.se).
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-18 13:07:57 följande:
    Vad jag framför, och har så gjort i ett otal inlägg, är att sammanboende varken innan eller efter giftermål är en avgörande faktor för huruvida ett förhållande blir lyckligt/bra eller inte.
    Din personliga åsikt ja. Hur dina föräldrar och bror har det avgör inte frågan. Eller har du gjort någon grundligare undersökning? Och då inte bara i din församling.
  • Stardusty

Har du nån fakta bakom det påståendet? Eller bara en personlig åsikt (igen)?

MolsonCanadian skrev 2008-12-17 18:31:56 följande:
    Det är ju i Sverige klart mindre tolererat att man väljer att inte bo ihop innan man gifter sig än tvärtom. J D skrev 2008-12-17 14:08:55 följande:
  • Stardusty
    Ja det är bara att välja, själv verkar jag vara en av de som inte kan stava för det ska ju stå emot "varann" och inte "varan"
    ingenjörsbruden skrev 2008-12-17 15:47:01 följande:
    Stardusty:"Sammanfattning av tråden; några är seriösa, några vill bara tjaffsa emot varan och några är helt ute och cyklar." Kort o koncist!
  • shakynose

MolsonCanadian skrev 2008-12-18 11:23:46 följande:

.... Du verkar ha glömt bort att det var du som drog upp sex. Inte jag. Det var också du som fokuserade på sex som slutkläm i ditt anförande. De som varit minst benägna att fokusera på sex i samboskapets vara eller icke vara verkar vara de som väljer att inte bo ihop.
    Det där får du faktiskt ta tillbaka för det är fel! Det var icke jag som drog upp sex! Det gjorde du. I inlägg nr. 426 närmare bestämt.

Du kanske tolkade in mer än vad som egentligen stod i mitt inlägg nr 425, men det säger fortfarande mer om dig än om mig i freudiansk mening.
  • svårtattvälja
    AlvaStar skrev 2008-12-18 12:33:19 följande:
    Så otroligt bra sagt! Precis så upplever/tycker jag också.
  • Miafiahallonfjärt
    Stardusty skrev 2008-12-18 14:07:36 följande:
    Har du nån fakta bakom det påståendet? Eller bara en personlig åsikt (igen)?
    Jag måste hålla med henne! Vi bodde inte ihop och därför ansågs vi "omogna" och rent ut sagt dumma i huvudet utav många när vi gifte oss. Hade vi däremot bott ihop och valt att gifta oss hade nog ingen direkt reagerat, tror jag, trots att vi var relativt unga. Det är ju "vanligare" och därmed mer tolererat idag att man SKA bo ihop innan man gifter sig.

Bortsett från BT så anser många giftermål "onödigt" förutom kanske när man börjar få barn och vill ha det juridiska inräknat. Sen finns det ju alltid en hop romantiska "prinsar och prinsessor" också som vill förverkliga sagobröllop. Så förståelsen för att man gifter sig under 25 är ganska låg och den är väldigt låg (utanför kyrkliga sammanhang då ) om man dessutom inte ens bor ihop sedan innan.
  • Nina och Rickard

Miafia: Jag håller med dig, det är så jag också har uppfattat att det är..alltså min personliga uppfattning om saken. Fast en rolig grej är ändå att jag och fästmannen inte mött nån person alls än som tycker rakt ut att vi är för unga/naiva för att gifta oss (trots att vi, hör och häpna, FÖRST bestämde datum för bröllop och SEN började titta på lägenheter tillsammans)

• Stardusty

Fast man behöver väl inte vara ung för att inte bo ihop?

Tror snarare att det är en kombination av er ålder och att ni inte bor ihop som gjort att ni fått reaktioner, inte det faktum att ni inte bor ihop sig självt.

• MolsonCanadian

Menar du att du gör skillnad mellan när jag ger exempel jämfört med när andra ger exempel?
    Eller har du bara inte noterat andras exempel?

Min "församling"? Vilken skulle det vara? Och hur är det överhuvudtaget relevant huruvida jag är med i någon församling eller inte?
    Tänk så pinsamt det blir för dig om jag inte alls är med i någon församling.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-18 13:34:16 följande:
    Din personliga åsikt ja. Hur dina föräldrar och bror har det avgör inte frågan. Eller har du gjort någon grundligare undersökning? Och då inte bara i din församling.
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?