MolsonCanadian skrev 2008-12-19 16:33:41 följande:
Det är väl något sånt han kände. Han tyckte att bröllop och sådant "förtogs" av att han bodde ihop med henne. Hans upplevelse var att det blev just "meningslöst", att han kände att lusten och vitsen med att gifta sig liksom försvann. Bättre än så kan jag inte förklara, för han kunde inte förklara det bättre själv. Han skulle i alla fall inte flytta ihop med någon igen innan de åtminstone var förlovade.
Fast jag tycker inte att sambolivet "förtar" känslan av ett bröllop, bara att det inte finns någon anledning att gifta sig.
Bröllop är inte meningen med mitt liv! Däremot att leva tillsammans med den jag älskar och veta att han älskar mig och det vet jag lika väl utan vigsel.
Varför just en vigsel skulle göra så stor skillnad för folk förstår jag inte, huvudsaken är väl att man älskar varandra och vill leva tillsammans?? Det borde inte spela någon roll om man lovat det inför en osynlig gud, en trädstam eller tomtenissarna, huvudsaken är väl att man lovat varandra?
Eller litar man inte på sin sambos ord tillräckligt utan vill ha det stämplat på papper?