• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • MolsonCanadian

Det var värst vad du var fixerad vid "församlingar".

Menar du att man ska fråga andra för att veta själv hur man tänker och känner inför att bo ihop innan?
    Ponera att jag känner att jag inte vill bo ihop innan. Ska jag, för att du ska bli glad, fråga andra om jag inte borde bo ihop innan ändå?
    Eller - vänd på det - om jag känner att jag vill bo ihop innan, ska jag, för att du ska bli glad, fråga andra om jag inte borde låta bli att bo ihop innan ändå?
    Går det inte an att själv få leva utifrån vad man känner är bra för en?
    Det verkar tämligen otryggt att vara tvungen att fråga andra för att själv kunna bilda sig en uppfattning.

Om vi t ex låtsas att Pelle aldrig har haft sex och funderar på det, så gissar jag att ett vanligt svar till honom skulle bli "Gör det när det känns rätt". Inte "Gör det för att införskaffa information om vederbörande". Eller?
    Vad jag inte förstår är varför man inte kan tillåta samma förhållningssätt vad gäller sammanboende. "Gör det när det känns rätt". För somliga betyder det att det känns rätt först efter att de gift sig. För somliga betyder det att det känns rätt 2 dagar in i relationen. För somliga betyder det att det känns rätt efter några år. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-19 17:15:17 följande:
    Pelle har väl inte så många han kan fråga hur det kändes att hoppa utför ett stup, som kan ge honom en bild hur det kan vara? För det första är det inte särsklit vanligt att man hoppar utför stup och de som gör det överlever inte så att de kan berätta hur fantastiskt det var innan de small i backen. De som flyttar ihop innan de gifter sig dör dock inte av det och därför kan de berätta för Pelle att det faktiskt funkar jävligt bra att göra så. Sen kan han ju ta ett beslut och väga för- och nackdelar som han själv vill. Men om man lever i en församling där sambo inte är ett alternativ utan förbjudet så är det väl knappast Pelles eget beslut? Det finns väl en anledning till att det har blivit mer vedertaget att flytta ihop innan man gifter sig (om man nu gifter sig öht), och om något får en så bred genomslagskraft beror det ju på att det har så många positiva fördelar. Tror jag i alla fall.
  • MolsonCanadian

Nä, det var en annan fråga.

Det illustrerar att medan somliga inte förstår vitsen med att inte flytta ihop innan man gifter sig, så förstår somliga inte vitsen med att gifta sig om man flyttar ihop.

Huruvida ett förhållande håller eller inte menar jag beror på inställningen till förhållandet.

Nancy Drew skrev 2008-12-19 17:19:30 följande:

Fast på vilket sätt illustrerar den berättelsen att samboskap är _irrelevant. för om förhållandet håler?
  • didis

Därvidlag håller jag med dig. Var och en blir lycklig på sin fason.

MolsonCanadian skrev 2008-12-19 17:40:08 följande:
    Nä, det var en annan fråga. Det illustrerar att medan somliga inte förstår vitsen med att inte flytta ihop innan man gifter sig, så förstår somliga inte vitsen med att gifta sig om man flyttar ihop. Huruvida ett förhållande håller eller inte menar jag beror på inställningen till förhållandet. Nancy Drew skrev 2008-12-19 17:19:30 följande:
  • Längtansfulla

Ja, jag tycker det är skrämmande. Kan det vara så att vissa människor har lättvindigare inställningar både vad gäller att ingå förhållanden och föräldraskap? Är det en åldersfråga? Unga samboföräldrar kontra lite äldre gifta föräldrar? Jag tycker statistiken visar på för stor skillnad mellan gifta föräldrar och samboföräldrar. Känns liksom oroväckande med alla barn som far illa.

MolsonCanadian skrev 2008-12-19 17:12:05 följande:
    Jag har inte läst igenom dina länkar än, men kommer att tänka på hur det ser ut inom mitt arbetsområde. Där blir man onekligen förundrad över hur "lätt" man flyttar ihop och hur många barn man skaffar, som regel oförhappandes. Jag har nog bara haft att göra med 2 (!) gifta föräldrar. Resten (ett par hundratal?) har varit sambo, men separerat. Senast igår pratade vi om hur det kommer sig att så många som inte "borde" skaffa barn gör det. Någon nämnde till och med "tvångssterilisering". Inte allvarligt menat, men det går inte att komma ifrån att i mitt arbetsområde är det särdeles vanligt att barn inte verkar göra människor mer "seriösa" eller "stadgade".
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-19 17:38:28 följande:
    Det var värst vad du var fixerad vid "församlingar". Menar du att man ska fråga andra för att veta själv hur man tänker och känner inför att bo ihop innan?Ponera att jag känner att jag inte vill bo ihop innan. Ska jag, för att du ska bli glad, fråga andra om jag inte borde bo ihop innan ändå?Eller - vänd på det - om jag känner att jag vill bo ihop innan, ska jag, för att du ska bli glad, fråga andra om jag inte borde låta bli att bo ihop innan ändå?Går det inte an att själv få leva utifrån vad man känner är bra för en?Det verkar tämligen otryggt att vara tvungen att fråga andra för att själv kunna bilda sig en uppfattning. Om vi t ex låtsas att Pelle aldrig har haft sex och funderar på det, så gissar jag att ett vanligt svar till honom skulle bli "Gör det när det känns rätt". Inte "Gör det för att införskaffa information om vederbörande". Eller?Vad jag inte förstår är varför man inte kan tillåta samma förhållningssätt vad gäller sammanboende. "Gör det när det känns rätt". För somliga betyder det att det känns rätt först efter att de gift sig. För somliga betyder det att det känns rätt 2 dagar in i relationen. För somliga betyder det att det känns rätt efter några år. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå.
    Jag håller med dig om att man ska göra saker när det känns rätt. Men vad jag skriver om är att om Pelle inte får reda på vilka alternativ som finns så kan han ju inte ta något helt genomtänkt beslut. Han behöver inte fråga någon om vad han ska känna och tänka, men han kanske inte är helt övertygad om vad han vill från födseln (som du) utan behöver höra hur andra gjort och på det viset plocka russinen ur kakan och göra det som han tycker känns bäst.
  • Längtansfulla
    Längtansfulla skrev 2008-12-19 17:48:02 följande:
    Ja, jag tycker det är skrämmande. Kan det vara så att vissa människor har lättvindigare inställningar både vad gäller att ingå förhållanden och föräldraskap? Är det en åldersfråga? Unga samboföräldrar kontra lite äldre gifta föräldrar? Jag tycker statistiken visar på för stor skillnad mellan gifta föräldrar och samboföräldrar. Känns liksom oroväckande med alla barn som far illa.
    Jag måste förtydliga mig själv ser jag. Det är inte så att jag inte tror att barn till gifta föräldrar också far illa. Men jag funderar över om vi i dagens samhälle tar för lättvindigt på att flytta ihop och skaffa barn. Vi talar aldrig om "faran" med samboskapet, enbart om "faran" av att flytta ihop vid giftemål.
  • Nancy Drew
    MolsonCanadian skrev 2008-12-19 17:12:05 följande:
    Jag har inte läst igenom dina länkar än, men kommer att tänka på hur det ser ut inom mitt arbetsområde. Där blir man onekligen förundrad över hur "lätt" man flyttar ihop och hur många barn man skaffar, som regel oförhappandes. Jag har nog bara haft att göra med 2 (!) gifta föräldrar. Resten (ett par hundratal?) har varit sambo, men separerat. Senast igår pratade vi om hur det kommer sig att så många som inte "borde" skaffa barn gör det. Någon nämnde till och med "tvångssterilisering". Inte allvarligt menat, men det går inte att komma ifrån att i mitt arbetsområde är det särdeles vanligt att barn inte verkar göra människor mer "seriösa" eller "stadgade".
    Fast hur går det här ihop med det du skrev innan, att om det är rätt så kan det lika gärna gå undan? Det var ju inte rätt för alla de som du träffat, men ganska många av dem måste väl ha trott det eftersom de skaffat barn ihop, eller?
  • MolsonCanadian

Du menar om Pelle överhuvudtaget inte känner till att det är möjligt att bo ihop?
    Det tror jag är sällsynt.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-19 17:52:16 följande:
    Jag håller med dig om att man ska göra saker när det känns rätt. Men vad jag skriver om är att om Pelle inte får reda på vilka alternativ som finns så kan han ju inte ta något helt genomtänkt beslut. Han behöver inte fråga någon om vad han ska känna och tänka, men han kanske inte är helt övertygad om vad han vill från födseln (som du) utan behöver höra hur andra gjort och på det viset plocka russinen ur kakan och göra det som han tycker känns bäst.
  • MolsonCanadian

Det är väl det vi funderade kring, om de skaffar barn för att de träffat rätt eller om de skaffar barn i brist på annat. Vanligen tror jag att det i mitt arbetsområde är det senare. Dvs, att skaffa barn är inte något man gör för att det är "rätt", utan för att "det blev så" eller för att man vill ha en "bebis" som älskar en "villkorslöst", eller för att man vill ta hand om en "bebis" när det egentligen handlar om att man behöver bli omhändertagen.

Att skaffa barn korrelerar alltså inte nödvändigtvis med att man upplever sig ha träffat rätt.

Nancy Drew skrev 2008-12-19 17:58:34 följande:

Fast hur går det här ihop med det du skrev innan, att om det är rätt så kan det lika gärna gå undan? Det var ju inte rätt för alla de som du träffat, men ganska många av dem måste väl ha trott det eftersom de skaffat barn ihop, eller?
  • Längtansfulla

Menar du med det att alla som väljer att vänta med att flytta ihop lever isolerade från samhället och styrda av någon sekt? Jag själv upplevde mig väldigt styrd av samhället och den nuvarande "traditionen" att man måste bo ihop innan man gifter sig, men jag valde just att gå min egen väg ändå.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-19 17:52:16 följande:
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?