• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • Pizan

Allt var inte bättre förr, jag är glad för att man i sverige anser det vara OK att bo ihop innan man gifter sig för det är lätt att tro att allt är guld och gröna skogar då man är ung och förälskad. Ett förhållande handlar faktiskt inte bara om kärlek utan innefattar även saker som att lära sig kompromissa t ex.

Jag respekterar att andra väljer att inte bo ihop innan de gifter sig, det är ju deras liv, men jag tror rent generellt att det är smartare att bo ihop först.

Personligen så har jag bott ihop med min sambo i 9 1/2 år. Vi har varit dödströtta med skrikande småbarn mitt i natten, vi har tjafsat om toleransnivån över hur stökigt det får bli, osv. Vi har haft våra kriser men tagit oss igenom dem, och därför så tror jag verkligen att vi som par kommer att hålla.

Sen måste jag tillägga att även folk som inte bor ihop innan giftermålet skiljer sig. Jag har en italiensk vän som separerade från sin fru efter 2 veckor, på hennes initiativ. Riktigt skilda blev de än 3-5 år efteråt pga italiens skilsmässolagar. Vet även en tjej som separerade efter några månader, också i Italien, men henne kände jag mest genom andra.

• Längtansfulla
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-12-12 07:47:45 följande:
    Jag har då tydligen köpt grisen i säcken i dubbel bemärkelse Men måste säga att det var en grymt bra gris!!
    Här är en till som köpte grisen i säcken (i dubbel bemärkelse likaså) men är hur nöjd som helst!

För övrigt tyckte jag det var rätt obehagligt att läsa igenom denna tråd. Men eftersom jag tillhör minoriteten (här i Sverige) som flyttat ihop med mannen först efter bröllopet så vill jag ändå vinka till TS att här är en till.
  • MolsonCanadian

Och jag menar att uppfattningen att det är mer fritt och rätt kommer av att man saknar tolerans för andra alternativ. Jag tror snarare att det handlar om att man känner att de egna valen blir ifrågasatta för att någon annan väljer att göra annorlunda. I den här tråden framgår det ju tämligen tydligt att man själv lägger i sexualmoraliska aspekter och omtolkar ovilja att bo ihop innan äktenskapet till en nedvärdering av de som väljer att bo ihop innan äktenskapet.

Det är inte särdeles tolerant att förmoda att andras val är sprungna ur oförmåga att se utanför de fördefinierade äldre normerna. Jag menar bestämt att det t ex är fullt möjligt att komma fram till att X inte önskar ha sex med Y alldeles oavsett normer. Eller menar du att X bara tänker utanför normerna om X har sex med Y?

J D skrev 2008-12-17 18:52:01 följande:

Jaha, men det var inte alls det jag skrev. Jag förde upp att den ena normen innehåller ett större drag av dekonstruktionism och därför rent samhällsvetenskapligt kan uppfattas som mer fri och således rätt.Att sammanboedet tolereras mer kan ju möjligen bero på att vi i Sverige har kommit mycket längre i att dekonstruera normer än vad man gjort i andra länder. Det kan ju möjligen också vara därför som vi har kommit så långt i jämställdhetsarbetet. Självklart sticker det i ögonen när man ser saker som andra inte ser- dvs. de strukturella sambanden. Detta kan lätt tolkas som att man inte tolererar ngt men jag tror att det många gånger handlar om frustration över att vissa inte ser utanför de fördefinierade, äldre normerna.
  • J D

MolsonCanadian skrev 2008-12-17 20:59:19 följande:
    Och jag menar att uppfattningen att det är mer fritt och rätt kommer av att man saknar tolerans för andra alternativ. Jag tror snarare att det handlar om att man känner att de egna valen blir ifrågasatta för att någon annan väljer att göra annorlunda. I den här tråden framgår det ju tämligen tydligt att man själv lägger i sexualmoraliska aspekter och omtolkar ovilja att bo ihop innan äktenskapet till en nedvärdering av de som väljer att bo ihop innan äktenskapet. Det är inte särdeles tolerant att förmoda att andras val är sprungna ur oförmåga att se utanför de fördefinierade äldre normerna. Jag menar bestämt att det t ex är fullt möjligt att komma fram till att X inte önskar ha sex med Y alldeles oavsett normer. Eller menar du att X bara tänker utanför normerna om X har sex med Y?J D skrev 2008-12-17 18:52:01 följande:

Nej, jag menar inget av ovanstående. Det här är alldeles för agency-fokuserat för att jag ska kunna diskutera från ett structure-perspektiv så jag lägger ned det.

• MolsonCanadian

Jag menar ovanstående. Jag menar att det med all önskvärd tydlighet har bekräftats i den här tråden att acceptansen för människors val att inte ha sex eller inte bo ihop är tämligen låg, gärna med hänvisning till just acceptans.

Typ: "Jag är glad att det är accepterat att ha sex och bo ihop innan man gifter sig. De som inte har sex och inte bor ihop är knäppgökar."

Agency-fokuserat?
    Det får du gärna förklara.

J D skrev 2008-12-17 22:23:34 följande:

Nej, jag menar inget av ovanstående. Det här är alldeles för agency-fokuserat för att jag ska kunna diskutera från ett structure-perspektiv så jag lägger ned det.
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-17 22:58:30 följande:
    Jag menar ovanstående. Jag menar att det med all önskvärd tydlighet har bekräftats i den här tråden att acceptansen för människors val att inte ha sex eller inte bo ihop är tämligen låg, gärna med hänvisning till just acceptans. Typ: "Jag är glad att det är accepterat att ha sex och bo ihop innan man gifter sig. De som inte har sex och inte bor ihop är knäppgökar." Agency-fokuserat?Det får du gärna förklara. J D skrev 2008-12-17 22:23:34 följande:
    Nähä du, det är inte upp till någon annan att förklara och reda ut sådant som du i din diskussionsiver helt enkelt struntat i att läsa!
    Att du lägger så stor vikt vid knullandets betydelse i samboskapet säger mer om dig än någon annan. Men det är inte bara det som gör dig till en knäppgök!
  • feministbrud

J D skrev 2008-12-17 22:23:34 följande:

Du är min idol
  • MolsonCanadian

Jag läste mycket noga "Agency-fokuserat". Det har bara stått en gång. Vill man inte förklara vad man menar med det, så behöver man förstås inte det, men då struntar man nog helt enkelt i om man förstår varandra eller inte.

Du verkar ha glömt bort att det var du som drog upp sex. Inte jag. Det var också du som fokuserade på sex som slutkläm i ditt anförande. De som varit minst benägna att fokusera på sex i samboskapets vara eller icke vara verkar vara de som väljer att inte bo ihop.

shakynose skrev 2008-12-18 10:11:05 följande:
    Nähä du, det är inte upp till någon annan att förklara och reda ut sådant som du i din diskussionsiver helt enkelt struntat i att läsa!Att du lägger så stor vikt vid knullandets betydelse i samboskapet säger mer om dig än någon annan. Men det är inte bara det som gör dig till en knäppgök!
  • AlvaStar
    svårtattvälja skrev 2008-12-12 14:31:10 följande:
    För mig har mitt förhållande haft en "seriositetstrappa", eller "mognadstrappa" eller vad man ska säga. Allt har tagits stegvis, att dejta, att bli pojkvän/flickvän, att träffa varandras föräldrar och släkt, att flytta ihop, att planera en framtid ihop, att känna sig mogen att gifta sig, att skaffa barn (har inte inträffat än). Det handlade inte så mycket om att vi flyttade ihop för att lära känna varandra innan vi vågade gifta oss, utan mer att vi ville bo ihop, och leva nära, men jag var inte redo då att gifta mig. Och jag håller med Mörk Ängel, att jag nog aldrig hade velat gifta mig med någon som jag inte hade bott ihop med. För att det hade varit att hoppa över ett steg, gå händelserna i förväg.För min del kommer giftermål före barn, för barn trumfar allt. När man är redo att skaffa barn ihop så är man ju så redo att satsa på varandra som man kan bli. Men jag förstår dem som väljer att skaffa barn först, och gifta sig sen när man har tid/råd eller hur man nu tänker.
    Så otroligt bra sagt! Precis så upplever/tycker jag också.
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-17 18:36:48 följande:
    Mig veterligen är det två i den här tråden som diskuterat utifrån att de själva inte vill bo ihop innan de gifter sig. Dorm och OWEW (stavning?). Vidare är det faktiskt förespråkare för sammanboende som hävdat att sammanboende används som en enklare utväg och är mindre seriöst.
    Mina svärföräldrar har varit sambos i över 30 år. Jag vet, så himla oseriöst!

Nej, jag tycker inte behöver vara mindre seriöst att leva som sambos. För om man ändå har tagit beslut att leva ihop under samma tak, visar ju ändå på att man är beredd att satsa och vill inte vara utan varandra. Däremot tycker nog många som är sambos just att gifta sig är ett JÄTTESTEG, utan att tycka att man som sambo har en enklare flyktväg. En del tycker inte ens att det är viktigt att vara gift, det går ju lika bra ändå. Att ha samma adress visar faktiskt att man är ett par mer än en ring på fingret gör (den syns ju inte på hitta.se).
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?