• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • Drom

jag är medveten att du inte änns läst 1917 talets bibel..håll dig till orden som står i bibeln istället för att tjafsa emot,. du vet mkt väl vad jag menar!

jag skiter fullständigt om bibeln har förnyats 1000 gånger, jag följer den orginala som vår kyrka inte har ändrat på, men eftersom jag tillhör den ortodoxa kyrkan så ändrar vi inte på bibeln!

du kan ju blrja med att lära dig vad ortoxod betyder innan du frågarsätter

älskarlivet skrev 2008-12-16 22:25:03 följande:
    Men jag kan lova dig att 1917 års översättning inte är samma som översättningen som kom 2000....
  • Nibla

Det är ju du som tjafsar emot, du har taggarna utåt hela tiden. Tröttsamt!

Drom skrev 2008-12-16 22:27:59 följande:
    jag är medveten att du inte änns läst 1917 talets bibel..håll dig till orden som står i bibeln istället för att tjafsa emot,. du vet mkt väl vad jag menar!jag skiter fullständigt om bibeln har förnyats 1000 gånger, jag följer den orginala som vår kyrka inte har ändrat på, men eftersom jag tillhör den ortodoxa kyrkan så ändrar vi inte på bibeln!du kan ju blrja med att lära dig vad ortoxod betyder innan du frågarsätter
  • Nancy Drew
    jag är medveten att du inte änns läst 1917 talets bibel..håll dig till orden som står i bibeln istället för att tjafsa emot,. du vet mkt väl vad jag menar!jag skiter fullständigt om bibeln har förnyats 1000 gånger, jag följer den orginala som vår kyrka inte har ändrat på, men eftersom jag tillhör den ortodoxa kyrkan så ändrar vi inte på bibeln!du kan ju blrja med att lära dig vad ortoxod betyder innan du frågarsätter
    Wow, har du koiné som modersmål?
  • shakynose
    Men vilken bibelöversättning är det? Om du läser på svenska läser du en översättning, så vilken av dem är det?
  • MolsonCanadian

Nejdå, men din slutkläm landade oavsett i frågan om sex. Måhända en freudiansk felsägning, vad vet jag.

shakynose skrev 2008-12-16 21:53:30 följande:
    Det är väldigt lätt att förvirra dig isf. Missade du helt det som stod ovanför och detta inlägg?:"1)Eftersom man väljer att inte bo ihop innan giftermålet så berövar man sig möjligheten att utforska vad det egentligen innebär att leva med denna person och dela allt. Att inte utnyttja den möjligheten innan man binder sig i strängare juridisk mening anser jag är småknasigt....."Men jag gissar att du kan fortsätta leva lyckligt utan att begripa ett ord av vad jag sagt om detta egentligen.
  • älskarlivet

Du.. Jag vet mycket väl vad de ortodoxa tror på.. Jag bodde en månad i en ortodox familj i Betlehem förra sommaren..

Och jo, jag har läst utdrag ur 1917 års bibel..

• shakynose

Drom skrev 2008-12-16 15:13:40 följande:

"Som en eftergift åt den mänskliga svagheten fastställer Paulus att om en person inte kan leva avhållsamt så ska den personen hellre gifta sig än begå synd. "Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag. Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå."
    Du har ju saxat från wikipedia!? Är det den ortodoxa bibeln?
  • Duchess

Drom, jag kan berätta vad det står på koiné och försöka ge en ordagrann översättning. Den första versen du citerar: "Som en eftergift åt den mänskliga svagheten fastställer Paulus att om en person inte kan leva avhållsamt så ska den personen hellre gifta sig än begå synd" vet jag inte var du hittar. Du får gärna ge mig bibelstället.

Den andra versen: "Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag. Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå." är hämtad från 1 Kor 7:8-9. Såhär lyder den i original:

Légo dé tois agámomois kaí tais cherais kalón avtoís éstin eán hutós meínosin hos kagó. Ei dé uk enkratevontai, gamésátosan, kreísson kreitton gár éstin gamesai gameín é pyrúshai.

En ganska ordagrann översättning lyder: "Jag säger, men åt de ogifta och åt änkorna, gott för dem det är om så de må förbli, såsom också jag. Om men inte de lever avhållsamt, giftande sig. Bättre ty det är att gifta sig än att vara upptända".

Det intressantaste i verserna är verbet "gamésátosan" som står i presens particip, en verbform som sällan används i modern svenska. Den finns i äldre svenska, t ex i orden "gåendes", "sjungandes". Verbet antyder alltså inte någon tidsform utan handlar om något som sker under tiden. Det Paulus säger är att om man inte lever avhållsamt så gifter man sig, dvs att ett par som har sex med varandra betraktar han som gifta.

Om du anser att jag har fel i min tolkning så är du välkommen att lägga fram bevis för motsatsen.

• shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-16 22:38:38 följande:
    Nejdå, men din slutkläm landade oavsett i frågan om sex. Måhända en freudiansk felsägning, vad vet jag.
    Det du tolkar in säger mer om dig än om mig!
  • Myrmor

Dey här blir långt, förlåt, men du började prata om paulus, så jag känner att det du skriver (som inte är ett citat ur bibeln, utan en diskussion om den, bör sättas i perspektiv). Här kommer lite andra tankar kring paulus:

Paulus anser inte att äktenskapet är den bästa möjliga situationen, utan snarare en potentiell orsak till smärta och ett hinder för relationen till Gud.[källa behövs] "I fråga om dem som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren. Men jag kan ge ett råd tack vare den tilltro som Herren i sin barmhärtighet har visat mig. Jag anser alltså detta vara bäst i den svåra tid som nu är inne ? det är bäst att leva på det viset. Är du bunden vid en kvinna, sök då inte att bli löst. Har du blivit löst från en kvinna, sök då inte att finna någon annan. Men om du gifter dig är det ingen synd. Och om den ogifta kvinnan gifter sig är det ingen synd. Men de som gör så kommer att få det svårt här på jorden, och jag vill inte kräva för mycket av er." (1 Kor 7:25-28). "Jag ser helst att ni slipper bekymra er. Den ogifte tänker på vad som hör Herren till, hur han skall vara Herren till lags. Men den gifte tänker på vad som hör världen till, hur han skall vara sin hustru till lags, och det gör honom kluven. En ogift kvinna eller flicka tänker på vad som hör Herren till, på att hon skall vara helig till kropp och själ. Men den gifta kvinnan tänker på vad som hör världen till, hur hon skall vara sin man till lags." (1 Kor 7:32-35).

Sammanfattningsvis är Paulus undervisning till den tidiga kristna kyrkan en uppmuntran att ??förbli som han??, dvs ogifta (1 Kor 7:8). Detta är alltså att föredra, så att de kristna kan ägna sig helhjärtat åt Gud. Men det är inte uppnåeligt för alla, och därför är äktenskapet ett acceptabelt alternativ.

Drom skrev 2008-12-16 15:13:40 följande:
    "Som en eftergift åt den mänskliga svagheten fastställer Paulus att om en person inte kan leva avhållsamt så ska den personen hellre gifta sig än begå synd. "Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag. Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå."
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?