• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • Nina och Rickard

.."INTE skiljer sig lättare" skulle det förstås vara :D Nej, nu är det dags för lunch..haha..

• MolsonCanadian

Men det där gäller väl invandrare i Sverige?
    Då finns det flera faktorer att ta hänsyn till. T ex vilken typ av människor invandrar till Sverige?
    Vad för bakgrund har de?
    Hur bemöts de sedan i det svenska samhället?
    Vilka påfrestningar genomlever de?
    Osv.
    Det är nog mer relevant än att de råkar komma från andra länder.

Jag brukar säga till folk som tycker att det är alldeles förfärligt att det kommer "fundamentalistiska muslimer" till Sverige att de muslimer som flyr till Sverige gör ju det för att de inte är nöjda med det samhället de flyr ifrån. Hade de tyckt att det samhället var underbart hade de förstås stannat kvar. Följaktligen så får vi inte nämnvärt många "fundamentalistiska muslimer" till Sverige - de stannar ju där de är. Min poäng är, att det som regel är en viss typ av människor som invandrar till Sverige. Ungefär som iranierna som kom till Sverige efter revolutionen. En överväldigande majoritet av dem var iranska intellektuella som ifrågasatte regimen. Alltså ville de till ett land där de slapp en sådan.

Get my drift?

Nina och Rickard skrev 2008-12-16 12:52:59 följande:

Jag hänvisar gärna till Mehrdad Darvishpours "Invandrarkvinnor som bryter mönstret" där han samlat ihop statistik i det relevanta ämnet De invandrare som utmärker sig mest i skilsmässostatistiken är icke-européer, t.ex chilenare. Nu pratar vi alltså om frekvensen. Orsakerna till denna statistik är intressant för t.ex sociologer. Att invandrare skiljer sig "lättare" (för att använda ditt eget ord) är säkert sant, det säger statistiken ingenting om, men frekvensen i sig kvarstår :)
  • Nina och Rickard

Absolut, det är jag mycket väl medveten om. Det var inte riktigt det frågan gällde utan det faktum att "invandrare" skiljer sig. Att gå in på alla dessa faktorer som t.ex sociologer forskar i kräver en ny tråd. Till exempel kunde vi diskutera varför just de frågor du nämner skulle vara viktigare än andra, och varför du inte nämner etniciteten som en lika viktig faktor. Men som sagt så platsar den diskussionen inte under i den här tråden.

MolsonCanadian skrev 2008-12-16 13:13:28 följande:
    Get my drift?Nina och Rickard skrev 2008-12-16 12:52:59 följande:
  • MolsonCanadian

Tja, jag tycker nog att det är relevant i en diskussion om att "invandrare" skiljer sig att fundera på varför. Men låt gå.

Nina och Rickard skrev 2008-12-16 13:59:02 följande:

Absolut, det är jag mycket väl medveten om. Det var inte riktigt det frågan gällde utan det faktum att "invandrare" skiljer sig. Att gå in på alla dessa faktorer som t.ex sociologer forskar i kräver en ny tråd. Till exempel kunde vi diskutera varför just de frågor du nämner skulle vara viktigare än andra, och varför du inte nämner etniciteten som en lika viktig faktor. Men som sagt så platsar den diskussionen inte under i den här tråden.
  • Nynaeve

Precis! Det var lite det jag försökte få fram i mitt inlägg...

Och TS, jag vet att även muslimerna anser att man ska gifta sig först och flytta ihop sedan. Men det finns fler religioner i världen än kristendom och islam! Jag är mycket fascinerad av religion och har läst på en hel del. Att jag sedan valt en minoritetsreligion beror på att det var det som passade mig bäst. Men skillnaden mellan två kristnas syn på äktenskapet kan ibland vara större än skillnaden mellan en kristen och en muslims syn på det...

Tooticki skrev 2008-12-16 09:14:02 följande:
    Detta med avhållsamhet fram till äktenskapet är något som flera frikyrkor förespråkar, t ex Pingstkyrkan, och många människor försöker efterleva. Det är dock så att många par råkar ta snedsteg innan äktenskapet (1 eller 10000 ggr) vilket ofta leder till starka skuldkänslor. Detta är något som jag (som kristen) sätter mig emot, jag kan ine låta bli att tro att detta är ett sätt att kontrollera människor genom tal om synd och skuld. Sex är något alldeles naturligt och vackert och jag önskar ingen att behöva känna skuld över att njuta av det med den de älskar! I dagens samhälle där vi är (relativt) jämställda, har till gång till preventivmedel och kvinnans möjligheter och rättigheter (i alla fall i teorin) är desamma som männens så fyller avhållsamhet inte längre någon funktion.Vad gäller sexlivet för de par som faktiskt praktiserar avhållsamhet har det visat sig att de i större utsträckning än andra har problem med sexlivet när de väl gift sig. Varför? De upptäcker ofta att de inte tänder på varandra!
  • MolsonCanadian

Jag tror att vad TS försökte få fram (om det var hon?) är att det må vara det vanligaste i Sverige att man bor tillsammans innan man gifter sig, men det är inte det vanligaste i världen, oavsett religion. I det perspektivet blir det då också lite märkligt att bli oerhört överraskad och tycka att de som gifter sig innan de bor ihop är våghalsiga. Det är ju snarare standard att man inte bor ihop - i ett större perspektiv.

Nynaeve skrev 2008-12-16 14:37:03 följande:
    Precis! Det var lite det jag försökte få fram i mitt inlägg...Och TS, jag vet att även muslimerna anser att man ska gifta sig först och flytta ihop sedan. Men det finns fler religioner i världen än kristendom och islam! Jag är mycket fascinerad av religion och har läst på en hel del. Att jag sedan valt en minoritetsreligion beror på att det var det som passade mig bäst. Men skillnaden mellan två kristnas syn på äktenskapet kan ibland vara större än skillnaden mellan en kristen och en muslims syn på det...
  • Drom

"Som en eftergift åt den mänskliga svagheten fastställer Paulus att om en person inte kan leva avhållsamt så ska den personen hellre gifta sig än begå synd. "Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag. Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå."

Detta med avhållsamhet fram till äktenskapet är något som flera frikyrkor förespråkar, t ex Pingstkyrkan, och många människor försöker efterleva. Det är dock så att många par råkar ta snedsteg innan äktenskapet (1 eller 10000 ggr) vilket ofta leder till starka skuldkänslor. Detta är något som jag (som kristen) sätter mig emot, jag kan ine låta bli att tro att detta är ett sätt att kontrollera människor genom tal om synd och skuld. Sex är något alldeles naturligt och vackert och jag önskar ingen att behöva känna skuld över att njuta av det med den de älskar! I dagens samhälle där vi är (relativt) jämställda, har till gång till preventivmedel och kvinnans möjligheter och rättigheter (i alla fall i teorin) är desamma som männens så fyller avhållsamhet inte längre någon funktion.Vad gäller sexlivet för de par som faktiskt praktiserar avhållsamhet har det visat sig att de i större utsträckning än andra har problem med sexlivet när de väl gift sig. Varför? De upptäcker ofta att de inte tänder på varandra!
  • Drom

Så bibeln är mkt tydligt om sex innan äktenskap..

• Drom

yes,det stämmer, i Sverige kanske det är vanligt, men inte om man jämför med resten av världen.

MolsonCanadian skrev 2008-12-16 14:57:09 följande:
    Jag tror att vad TS försökte få fram (om det var hon?) är att det må vara det vanligaste i Sverige att man bor tillsammans innan man gifter sig, men det är inte det vanligaste i världen, oavsett religion. I det perspektivet blir det då också lite märkligt att bli oerhört överraskad och tycka att de som gifter sig innan de bor ihop är våghalsiga. Det är ju snarare standard att man inte bor ihop - i ett större perspektiv.
  • Nynaeve

Aha. Ja, att det är så det förhåller sig är ingen nyhet för mig :) Det enda jag ville påpeka var att det faktum att man är religiös inte nödvändigtvis innebär att man anser att man bör gifta sig innan man flyttar ihop. Även om det, naturligtvis, vanligtvis är så.

Sedan tycker jag att det är bra att alla gör olika. Och jag är glad över att bo i ett land där det faktiskt går att göra som man vill!

Att kategorisera och säga att det ena eller det andra är bäst för alla är som att säga att alla (heterosexuella) kvinnor skulle bli lika lyckliga tillsammans med en specifik, namngiven, man.

MolsonCanadian skrev 2008-12-16 14:57:09 följande:
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?