"Som en eftergift åt den mänskliga svagheten fastställer Paulus att om en person inte kan leva avhållsamt så ska den personen hellre gifta sig än begå synd. "Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag. Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå."
Detta med avhållsamhet fram till äktenskapet är något som flera frikyrkor förespråkar, t ex Pingstkyrkan, och många människor försöker efterleva. Det är dock så att många par råkar ta snedsteg innan äktenskapet (1 eller 10000 ggr) vilket ofta leder till starka skuldkänslor. Detta är något som jag (som kristen) sätter mig emot, jag kan ine låta bli att tro att detta är ett sätt att kontrollera människor genom tal om synd och skuld. Sex är något alldeles naturligt och vackert och jag önskar ingen att behöva känna skuld över att njuta av det med den de älskar! I dagens samhälle där vi är (relativt) jämställda, har till gång till preventivmedel och kvinnans möjligheter och rättigheter (i alla fall i teorin) är desamma som männens så fyller avhållsamhet inte längre någon funktion.Vad gäller sexlivet för de par som faktiskt praktiserar avhållsamhet har det visat sig att de i större utsträckning än andra har problem med sexlivet när de väl gift sig. Varför? De upptäcker ofta att de inte tänder på varandra!