• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • MolsonCanadian

Det är ju bra. Jag noterade att TS inte varit helt tydlig i sina formuleringar, varför jag tog mig friheten att försöka förtydliga.

Jag misstänker också att TS reaktioner kommer av att det främst råder ett kraftigt ifrågasättande av att man inte bor ihop innan man gifter sig. Hon må formulera det olyckligt, men i sak håller jag med om att det röner betydligt starkare kritik mot att inte bo ihop innan man gifter sig än tvärtom.

Nynaeve skrev 2008-12-16 15:23:49 följande:
    Aha. Ja, att det är så det förhåller sig är ingen nyhet för mig :) Det enda jag ville påpeka var att det faktum att man är religiös inte nödvändigtvis innebär att man anser att man bör gifta sig innan man flyttar ihop. Även om det, naturligtvis, vanligtvis är så.Sedan tycker jag att det är bra att alla gör olika. Och jag är glad över att bo i ett land där det faktiskt går att göra som man vill!Att kategorisera och säga att det ena eller det andra är bäst för alla är som att säga att alla (heterosexuella) kvinnor skulle bli lika lyckliga tillsammans med en specifik, namngiven, man.
  • Duchess

Intressant. Vilken bibelöversättning läser du ur?

Drom skrev 2008-12-16 15:13:40 följande:
    "Som en eftergift åt den mänskliga svagheten fastställer Paulus att om en person inte kan leva avhållsamt så ska den personen hellre gifta sig än begå synd. "Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag. Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå."
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-16 14:57:09 följande:
    Jag tror att vad TS försökte få fram (om det var hon?) är att det må vara det vanligaste i Sverige att man bor tillsammans innan man gifter sig, men det är inte det vanligaste i världen, oavsett religion. I det perspektivet blir det då också lite märkligt att bli oerhört överraskad och tycka att de som gifter sig innan de bor ihop är våghalsiga. Det är ju snarare standard att man inte bor ihop - i ett större perspektiv.
    I det "större perspektivet" är kvinnans ställning fortfarande underkastad mannens och familjens. Och individens frihet att fatta livsavgörande beslut är ofta mer begränsad i stora delar av världen oavsett kön. I det perspektivet tycker jag att det är en smula enfaldigt att göra den jämförelsen. Du och jag och alla andra härinne har fördelen att kunna utforska våra förutsättningar och jag anser därför att det är fullt befogat att ifrågasätta varför man väljer att inte utnyttja den möjligheten.
  • MolsonCanadian

Vad är det som säger att man inte väljer att utnyttja den möjligheten för att man väljer att inte bo ihop?
    Är det otänkbart att man efter att ha utforskat sina "förutsättningar" faktiskt valt att inte bo ihop?

shakynose skrev 2008-12-16 16:04:13 följande:
    I det "större perspektivet" är kvinnans ställning fortfarande underkastad mannens och familjens. Och individens frihet att fatta livsavgörande beslut är ofta mer begränsad i stora delar av världen oavsett kön. I det perspektivet tycker jag att det är en smula enfaldigt att göra den jämförelsen. Du och jag och alla andra härinne har fördelen att kunna utforska våra förutsättningar och jag anser därför att det är fullt befogat att ifrågasätta varför man väljer att inte utnyttja den möjligheten.
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-16 16:10:38 följande:
    Vad är det som säger att man inte väljer att utnyttja den möjligheten för att man väljer att inte bo ihop?Är det otänkbart att man efter att ha utforskat sina "förutsättningar" faktiskt valt att inte bo ihop?
    1)Eftersom man väljer att inte bo ihop innan giftermålet så berövar man sig möjligheten att utforska vad det egentligen innebär att leva med denna person och dela allt. Att inte utnyttja den möjligheten innan man binder sig i strängare juridisk mening anser jag är småknasigt.

2)Nej, det har jag själv gjort! Men jag har heller inte för avsikt att flytta ihop med någon efter bröllopet heller.
  • MolsonCanadian

Ok. Så om jag väljer att inte ha sex med någon så berövar jag mig själv möjligheten att utforska vad det egentligen innebär att ha sex med denna person?
    Och då utnyttjar jag heller inte den möjligheten innan jag binder mig i strängare juridisk mening och är småknasig?

Säg mig, det går inte an att själv känna efter vad man mår bra av och inte?

shakynose skrev 2008-12-16 16:27:49 följande:
    1)Eftersom man väljer att inte bo ihop innan giftermålet så berövar man sig möjligheten att utforska vad det egentligen innebär att leva med denna person och dela allt. Att inte utnyttja den möjligheten innan man binder sig i strängare juridisk mening anser jag är småknasigt.2)Nej, det har jag själv gjort! Men jag har heller inte för avsikt att flytta ihop med någon efter bröllopet heller.
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-16 16:33:38 följande:
    Ok. Så om jag väljer att inte ha sex med någon så berövar jag mig själv möjligheten att utforska vad det egentligen innebär att ha sex med denna person?Och då utnyttjar jag heller inte den möjligheten innan jag binder mig i strängare juridisk mening och är småknasig?Säg mig, det går inte an att själv känna efter vad man mår bra av och inte?
    Ja du är småknasig (och det handlar inte bara om sex). Men det är bara en hobbypsykologisk diagnos, så angående din fråga om vem som är kapabel att avgöra vad som får dig att må bra kan du nog inte vända dig till mig är jag rädd.
  • MolsonCanadian

Nä, det misstänkte jag nog allt att du inte var någon att vända sig till.

Jag tycker nog att det är en väldigt knasig inställning att människor inte själva ska få känna efter om de vill ha sex eller inte.

shakynose skrev 2008-12-16 16:45:18 följande:
    Ja du är småknasig (och det handlar inte bara om sex). Men det är bara en hobbypsykologisk diagnos, så angående din fråga om vem som är kapabel att avgöra vad som får dig att må bra kan du nog inte vända dig till mig är jag rädd.
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-16 16:48:28 följande:
    Nä, det misstänkte jag nog allt att du inte var någon att vända sig till. Jag tycker nog att det är en väldigt knasig inställning att människor inte själva ska få känna efter om de vill ha sex eller inte.
    Ja, det är ju inte bara knasigt utan både brottsligt och helgalet. Jag tror att det kallas "våldtäkt". Har inte läst hela tråden men jag tvivlar på att någon här förespråkar det.
  • MolsonCanadian

Så det är okej för dig att människor själva får känna efter om de vill ha sex eller inte, men inte om de vill bo ihop med någon eller inte?
    Det första är det inte befogat att ifrågasätta, men väl det andra - har jag förstått dig rätt då?

shakynose skrev 2008-12-16 16:51:40 följande:
    Ja, det är ju inte bara knasigt utan både brottsligt och helgalet. Jag tror att det kallas "våldtäkt". Har inte läst hela tråden men jag tvivlar på att någon här förespråkar det.
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?