• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • Tooticki

Nina och Rickard skrev 2008-12-15 20:39:39 följande:

Det gör jag faktiskt. Det handlar om frikyrkliga kretsar ska jag kanske tillägga så det inte blir nåt missförstånd :) Fast i de fallen jag kommer att tänka på så har det handlat om att flytta ihop med varandra med den tydliga planen att gifta sig inom kort. Ett allmänt, starkt argument mot att flytta ihop innan man gifter sig (inom frikyrkliga kretsar)är just att det kan vara väldigt "frestande" att bo så nära utan att få ha sex (vilket är väldigt förståeligt!). Men ja, det är i så fall inte samboskapet man vänt sig mot utan själva sexet..Talar jag för mig själv (som frikyrklig) så kan jag säga att för mig är det mer seriöst att flytta ihop än att ligga med varandra..det är i ihopflyttandet man verkligen blir "ett" och ett gemensamt liv börjar..och ja, jag och min fästman kommer flytta ihop innan äktenskapets trygga ramar
    Ah, tack för ditt svar!
  • Sobeit

Personligen kan jag säga att jag inte varit sambo med min m2b i 10 år och skapat tre underbara barn tillsammans med honom "i väntan på att något bättre kommer förbi". Ditt inlägg, och speciellt avslutningen, visar på väldigt låg förståelse för andra individers definitioner. Pga av vad vi gått igenom så blev det inte läge för bröllop förrän nu. Men ingen av oss har valt den andre tills någon bättre ska komma förbi. Alla vill inte börja med att gifta sig och det bör respekteras av omgivningen på samma sätt som att det ska respekteras att vissa väljer att påbörja sin samvaro med att gifta sig.

OWEW skrev 2008-12-15 14:01:53 följande:
    Samboskapet är ju perfekt för alla som har problem med att binda sig och liksom vill hålla ett fönster öppet... ifall någon bättre dyker upp...

• MolsonCanadian

Jag känner mig ifrågasatt?
    Jag kommer ju bo ihop med min käre innan vi gifter oss. När, åh när, kommer folk förstå att det är fullt möjligt att diskutera en fråga utan att själv vara "personligen drabbad"?

Jag vidhåller att de som får sina val ifrågasatta i högre grad är de som väljer att inte bo ihop innan de gifter sig än de som gör det.

anne på grönkulla skrev 2008-12-15 18:19:03 följande:

Jag menar av samhällets institutioner. På samma sätt som du kanske känner dig ifrågasatt här så finns det säkert dem som rör sig i kretsar där det inte anses fullt ut ok - men samhället/staten/lagen har inga problem med att ogifta par är skrivna på och bor på samma adress, att kvinnor som inte är gifta föder barn, att barn vars föräldrar är ogifta får gå i skolan på samma villkor, etc etc. På den punkten har vi kommt mycket längre än många andra länder och det är jag stolt över.
  • Drom

Jag känner inga som inte har väntat med boende,

Men inom kristendom så är det rätt tydligt att man bor inte med sin respektive innan äktenskap, tycker faktist du har missat hela poängen med att vara troende,

jag vill inte börja lära dig religion eftersom jag tycker det hör till högstadiet, möjligtvis även mellanstadiet. Men inom den krista tro så gifter man sig innan man skaffar barn, eller flyttar ihop, och flyttningen har mkt med att man ska fortfarande vara "virgin" innan äktenskap.

MulleNuh skrev 2008-12-15 19:22:40 följande:
    Har kristendomen som REGEL att man gifter sig innan? Jag känner ingen kristen som har gift sig innan sammanboende.
  • Drom

och därför anser man att man "bör" inte flytta ihop med sin respektive innan äktenskap.

Och jag tror knappast att man bara bor sambos utan att ha sex med varandra, måste vara påfrestande:)

• Plummis83

Håller med, låter intressant!!!
    Men ingen av de som ska gifta sig innan ihopflyttning svarar... hmmmm

MulleNuh skrev 2008-12-15 19:59:30 följande:
    Intressant!Ni som absolut vill gifta er innan, har ni sex?
  • Drom

Hade ni sex innan ni blev tillsammans/seriösa? det är ju ocskå intressant ur en annan synvinkel?

MulleNuh skrev 2008-12-15 19:59:30 följande:
    Intressant!Ni som absolut vill gifta er innan, har ni sex?
  • MulleNuh

Jag känner MÅNGA troende. Så nej du behöver inte lära mig religion. Detta är däremot en sådan sak som ÄR olika och inget man lär sig bara så där..
    Det verkar ligga som släkttradition eller nåt?! Eftersom alla kristna jag känner INTE gör på detta vis.

Drom skrev 2008-12-15 21:55:27 följande:
    Jag känner inga som inte har väntat med boende,Men inom kristendom så är det rätt tydligt att man bor inte med sin respektive innan äktenskap, tycker faktist du har missat hela poängen med att vara troende, jag vill inte börja lära dig religion eftersom jag tycker det hör till högstadiet, möjligtvis även mellanstadiet. Men inom den krista tro så gifter man sig innan man skaffar barn, eller flyttar ihop, och flyttningen har mkt med att man ska fortfarande vara "virgin" innan äktenskap.
  • Drom

orelevant fråga, eftersom vi diskuterar om att flytta in innan giftemål. För mig är det så att flyttar jag in så ska jag älska honom från hela mitt hjärta och då kan jag lika gärna ha ringet på fingret.

flytta in=gifta

Plummis83 skrev 2008-12-15 22:02:32 följande:
    Håller med, låter intressant!!! Men ingen av de som ska gifta sig innan ihopflyttning svarar... hmmmm
  • Nibla

Jag har följt denna tråden lite av och till och nu kan jag inte hålla mig längre. Det där med att lära ut religion som tillhör mellan- och högstadiet, kan du förklara det lite närmare?
    Mig veterligen går man inte in såpass på djupet att man diskuterar sådana saker på religionslektonerna i MELLANstadiet.
    Har väldigt svårt att se en lärare stå och säga att "Är man kristen flyttar man ihop efter man gift sig".

Drom skrev 2008-12-15 21:55:27 följande:
    Jag känner inga som inte har väntat med boende,Men inom kristendom så är det rätt tydligt att man bor inte med sin respektive innan äktenskap, tycker faktist du har missat hela poängen med att vara troende, jag vill inte börja lära dig religion eftersom jag tycker det hör till högstadiet, möjligtvis även mellanstadiet. Men inom den krista tro så gifter man sig innan man skaffar barn, eller flyttar ihop, och flyttningen har mkt med att man ska fortfarande vara "virgin" innan äktenskap.
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?