• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • älskarlivet

Jag håller med dig!

Min sambo friade också hemma i soffan och det var såååå romantiskt!

feministbrud skrev 2008-12-15 14:36:54 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men det är väldigt konstigt att andra lägger en romantisk värdering i ANDRA människors livsval. Vad vet ni om det romantiska i att leva tillsammans utan att vara gifta om ni aldrig har gjort det.Jag friade i vår gemensamma TV-soffa och det var inte ett dugg oromantiskt.Jag skulle aldrig gifta mig med någon jag inte hade bott tillsammans med, och det har ingenting med romanik eller avsaknaden av det att göra!
  • nennesjuttioåtta

Vi flyttade ihop för att vi ville bo ihop och leva tillsammans. Inte för att prova.

• feministbrud
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-15 14:44:58 följande:
    Vi flyttade ihop för att vi ville bo ihop och leva tillsammans. Inte för att prova.
    Samma här!
  • Plummis83

Samma här!! Fast å andra sidan så flyttade vi ihop nästan direkt fast jag hade min lägenhet kvar i 4-5 månader till men var nästan aldrig där. I annan stad, ungefär 6 mil emellan!!
    Hästen min flyttade till denna stad när vi hade varit ihop i 2 månader!!

• J D

Precis, det är ju för att man inte kan vara utan varandra en sekund som man vill flytta ihop. Min fästman friade iofs innan vi flyttade ihop (mindre än en månad innan vi flyttade ihop) men vi bodde i princip redan ihop från dag ett så att vi flyttade ihop efter sex månader var ju ingen större förändring.

Isf tycker jag att det som handling är mer oromantiskt att späka sin lust att vilja vara med varandra för att passa in i ngn konvention. Jag tycker att: kan man inte vara utan varandra så kan man inte- då vill man inte vänta på att få spendera mer tid med varandra. Det handlar som sagt om inställning .

Men jag respekterar att många andra här inte tycker så- var och en blir klok på sitt .

• JPerlestam

Detta var något av det löjligaste jag läst, när man är sambo väljer man att leva med en person och BARA den personen precis lika seriöst menat som när man är gift med någon. Jag är nygift efter 4 års samboskap och ser inte min relation till man som starkare eller mer seriös än den varit innan, han har varit den enda för mig sedan dagen vi träffades! Bröllop väntade vi med tills ekonomin var stabil. Stackars dig som har sådana fördomar om andra människors sätt att leva.

OWEW skrev 2008-12-15 14:01:53 följande:
    "Vill du flytta ihop?" istället för att ha hållit fram en fantastiskt vacker ring och frågat "Vill du gifta dig med mig?" med tårar i ögonen...Jag skulle tagit det som en förolämpning att han inte kände starkare för mig. Samboskapet är ju perfekt för alla som har problem med att binda sig och liksom vill hålla ett fönster öppet... ifall någon bättre dyker upp...
  • Hemlig2009

Har du varit sambo eller har du varit gift och skilt dig?

Jag har tyvärr varit med om båda. Två långa förhållande som på två helt olika sätt avslutades. Jag var gift med den första. Och det kan jag ju säga dig, att smärtan över att skilja sig var större än att flytta isär. Visst, i förhållande nr 2 var det ett gemensamt beslut ganska odramatiskt. Men i folkbokföringen tex står det för alltid (om man inte gifter om sig) att man är skild. Och snacka om misslyckande i svart på vitt!

Och du får hålla med att om samhället ser det mer som ett misslyckande att vara skild än att man varit sambo! Själv känns det så också, väldigt jobbigt nu när jag ska gifta mig med min sambo. Och de få som vet det, har jag ändå fått kommentaren "Aha, du vågar dig på det igen?". Kul att höra... Ingen som påpekar för fem öre att jag också har ett misslyckat samboförhållande bakom mig. Inte en enda kan jag säga.

Känner att mitt inlägg blir rörigt då jag är lite stressad och du har så himla fel att det gör mig upprörd.

Jag har inte läst alla inlägg. Men detta är min åsikt:Jag är en hopplös romantiker och jag tycker att det är såå otroligt oromantiskt att liksom behöva "testa" varandra innan man gifter sig. Att gifta sig ska vara en STOR, underbar, livsomvälvande händelse! Det skulle kännas så ofantligt trist att först leva ihop och dela allt precis som när man är gift, sedan gifta sig och sen... är allt som vanligt igen! OCH det som jag undrar mest över är människor som tycker att det är jätte lätt att flytta ihop och börja ett liv tillsammans men att gifta sig är såå otroligt stort och ibland lite skrämmande. Gör det mindre ont att gå isär efter 3 år som sambos än som 3 år som gifta? Det är ju på sätt och vis samma åtagande, men utan löften. Så varför skulle det vara så mycket mer osäkert att gifta sig utan att ha bott ihop först? Smärtan om det går åt skogen är väl densamma? Jag tycker att det är ett precis lika stort misslyckande att göra slut som sambos som att skilja sig.Och en annan grej: Statistiken visar att det är par som gifter sig efter en väldigt kort tid tillsammans utan att ha bott ihop innan som är gifta hela livet! Det är helt otroligt vanligt att par som varit tillsammans i många år och bott ihop går skilda vägar en kort tid efter att de till slut gift sig...Så det är bara så FEL att säga att det skulle vara mer osäkert att gifta sig direkt när de mesta talar för att det är tvärtom.Och som sagt, så oromantiskt om min man skulle frågat "Vill du flytta ihop?" istället för att ha hållit fram en fantastiskt vacker ring och frågat "Vill du gifta dig med mig?" med tårar i ögonen...Jag skulle tagit det som en förolämpning att han inte kände starkare för mig. Samboskapet är ju perfekt för alla som har problem med att binda sig och liksom vill hålla ett fönster öppet... ifall någon bättre dyker upp...
  • Maria2009

Som jag skrev i ett tidigare inlägg; alla vill inte gifta sig, och för många som ändå gör det är det inte, för att citera dig, "en STOR, underbar, livsomvälvande händelse!" De flesta flyttar inte heller ihop "på prov" utan gör det för att, precis som jag och min sambo, vi vill leva tillsammans.

För oss kommer vigseln inte att förändra något mellan oss, förutom att jag får ett nytt efternamn. Jag kan inte älska honom mer än vad jag redan gör, det kan ingen vigselring i världen ändra på.

Och jag tror sannerligen inte att samboskapet är perfekt för alla som "vill hålla ett fönster öppet", du sårar många här inne om du tror det.

Jag har inte läst alla inlägg. Men detta är min åsikt:Jag är en hopplös romantiker och jag tycker att det är såå otroligt oromantiskt att liksom behöva "testa" varandra innan man gifter sig. Att gifta sig ska vara en STOR, underbar, livsomvälvande händelse! Det skulle kännas så ofantligt trist att först leva ihop och dela allt precis som när man är gift, sedan gifta sig och sen... är allt som vanligt igen! OCH det som jag undrar mest över är människor som tycker att det är jätte lätt att flytta ihop och börja ett liv tillsammans men att gifta sig är såå otroligt stort och ibland lite skrämmande. Gör det mindre ont att gå isär efter 3 år som sambos än som 3 år som gifta? Det är ju på sätt och vis samma åtagande, men utan löften. Så varför skulle det vara så mycket mer osäkert att gifta sig utan att ha bott ihop först? Smärtan om det går åt skogen är väl densamma? Jag tycker att det är ett precis lika stort misslyckande att göra slut som sambos som att skilja sig.Och en annan grej: Statistiken visar att det är par som gifter sig efter en väldigt kort tid tillsammans utan att ha bott ihop innan som är gifta hela livet! Det är helt otroligt vanligt att par som varit tillsammans i många år och bott ihop går skilda vägar en kort tid efter att de till slut gift sig...Så det är bara så FEL att säga att det skulle vara mer osäkert att gifta sig direkt när de mesta talar för att det är tvärtom.Och som sagt, så oromantiskt om min man skulle frågat "Vill du flytta ihop?" istället för att ha hållit fram en fantastiskt vacker ring och frågat "Vill du gifta dig med mig?" med tårar i ögonen...Jag skulle tagit det som en förolämpning att han inte kände starkare för mig. Samboskapet är ju perfekt för alla som har problem med att binda sig och liksom vill hålla ett fönster öppet... ifall någon bättre dyker upp...
  • Drom

Många av er skulle inte kunna tänka sig att gifta er om ni inte först bor ihop med er respetive, jag ser det tvärtom, skulle bli otrolig förolämpad om min pojkvän gick ner på knä och frågade ifall JAG vill "flytta ihop med honom"

om han älskar mig så ska han vara bered på att gifta sig med mig och kämpa för vår kärlek! För mig är att flytta ihop= gift, skulle jag pröva med varenda kille jag har varit tillsammans med så hade jag nu bott med minst 3-4 killar ( nu är jag bara 24 och inte hunnit träffa såååå många killar) men hade jag varit äldre så hade siffran varit högre!

Vissa, kan inte tänka sig att gifta sig med någon de inte har haft sex med, andra kan inte tänka sig att gifta sig med någon dem inte har bott med, själv skulle jag inte flytta ihop med någon som INTE tycker om ärtsoppa....NI SER? vi är olika:)hihihi

Yes, jag är ortodox kristen:)

Angående statistk över att invandrare skiljer sig lättare är lika sann som att sverige inte är ett månkulturellt land:)

vad då invandrare? vilka invandrare? norkar, finnar? italienare?

Men det finns statistik över att sambos skiljer sig lättare än gifta par! må tro varför:)

• MolsonCanadian

Du får gärna framföra argument för att det skulle vara relevant.

MulleNuh skrev 2008-12-15 14:20:32 följande:
    Nej det med att tiden innan man bott är irrelevant.
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?