Som jag skrev i ett tidigare inlägg; alla vill inte gifta sig, och för många som ändå gör det är det inte, för att citera dig, "en STOR, underbar, livsomvälvande händelse!" De flesta flyttar inte heller ihop "på prov" utan gör det för att, precis som jag och min sambo, vi vill leva tillsammans.
För oss kommer vigseln inte att förändra något mellan oss, förutom att jag får ett nytt efternamn. Jag kan inte älska honom mer än vad jag redan gör, det kan ingen vigselring i världen ändra på.
Och jag tror sannerligen inte att samboskapet är perfekt för alla som "vill hålla ett fönster öppet", du sårar många här inne om du tror det.
OWEW skrev 2008-12-15 14:01:53 följande:
Jag har inte läst alla inlägg. Men detta är min åsikt:Jag är en hopplös romantiker och jag tycker att det är såå otroligt oromantiskt att liksom behöva "testa" varandra innan man gifter sig. Att gifta sig ska vara en STOR, underbar, livsomvälvande händelse! Det skulle kännas så ofantligt trist att först leva ihop och dela allt precis som när man är gift, sedan gifta sig och sen... är allt som vanligt igen! OCH det som jag undrar mest över är människor som tycker att det är jätte lätt att flytta ihop och börja ett liv tillsammans men att gifta sig är såå otroligt stort och ibland lite skrämmande. Gör det mindre ont att gå isär efter 3 år som sambos än som 3 år som gifta? Det är ju på sätt och vis samma åtagande, men utan löften. Så varför skulle det vara så mycket mer osäkert att gifta sig utan att ha bott ihop först? Smärtan om det går åt skogen är väl densamma? Jag tycker att det är ett precis lika stort misslyckande att göra slut som sambos som att skilja sig.Och en annan grej: Statistiken visar att det är par som gifter sig efter en väldigt kort tid tillsammans utan att ha bott ihop innan som är gifta hela livet! Det är helt otroligt vanligt att par som varit tillsammans i många år och bott ihop går skilda vägar en kort tid efter att de till slut gift sig...Så det är bara så FEL att säga att det skulle vara mer osäkert att gifta sig direkt när de mesta talar för att det är tvärtom.Och som sagt, så oromantiskt om min man skulle frågat "Vill du flytta ihop?" istället för att ha hållit fram en fantastiskt vacker ring och frågat "Vill du gifta dig med mig?" med tårar i ögonen...Jag skulle tagit det som en förolämpning att han inte kände starkare för mig. Samboskapet är ju perfekt för alla som har problem med att binda sig och liksom vill hålla ett fönster öppet... ifall någon bättre dyker upp...