• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • anne på grönkulla

Jag menar av samhällets institutioner. På samma sätt som du kanske känner dig ifrågasatt här så finns det säkert dem som rör sig i kretsar där det inte anses fullt ut ok - men samhället/staten/lagen har inga problem med att ogifta par är skrivna på och bor på samma adress, att kvinnor som inte är gifta föder barn, att barn vars föräldrar är ogifta får gå i skolan på samma villkor, etc etc. På den punkten har vi kommt mycket längre än många andra länder och det är jag stolt över.

• Drom

vanligheten? jo bland mina vänner, och släkningar och inom VÅR kultur så är det vanligt att vänta med att flytta in innan giftemål, så, vad som är vanligt för dig behöver inte vara vanligt för mig!

och tror knappast att värlens befolkning flyttar ihop innan giftemål. Kolla hur det är i andra länder och jämför med scandinaviska länder!

MulleNuh skrev 2008-12-15 17:11:13 följande:
    Men hur har du börjat tänka så?? För det tillhör inte till vanligheten! OBS!!! Detta var inte kritik! Utan en ren undran!
  • Drom

ta tex islam, har samma regler som kristendom, först gifta sig sedan flytta ihop!

Nynaeve skrev 2008-12-15 17:11:59 följande:
    Fast jag tror att de flesta härinne som bor ihop med sin partner har tagit ett beslut tillsammans med sin partner. Min fästman gick definitivt inte ner på knä och frågade om jag ville flytta ihop med honom. Det var något vi kom fram till gemensamt!För mig är giftermålet ett sätt att visa för varandra och omvärlden att vi vill leva resten av våra liv tillsammans. Det innebär även en juridisk trygghet. Vi har ett gemensamt boende men bor inte ihop just nu - som jag sagt tidigare så bor min fästman i Norrland tills han avslutat sin tingstjänstgöring. Visst delade vi på gemensamma utgifter när vi bodde ihop, men vi hade inte gemensam ekonomi. Troligen kommer vi inte att ha det när vi är gifta heller, men då kommer vi att ha ett ekonomiskt ansvar för varandra som man inte har om man inte är gifta. Vi kommer att hjälpas åt på ett annat sätt. Sedan en liten kommentar gällande religion: att man är religiös innebär inte nödvändigtvis att man är kristen, eller ens att man tycker att man borde gifta sig först och leva ihop (med allt vad det innebär) sedan. Jag är religiös, men jag är definitivt inte kristen. Synen på sex och sammanboende före äktenskapet inom kristendomen har förmodligen att göra med syndbegreppet.
  • MulleNuh

Har kristendomen som REGEL att man gifter sig innan? Jag känner ingen kristen som har gift sig innan sammanboende.

Drom skrev 2008-12-15 18:53:16 följande:
    ta tex islam, har samma regler som kristendom, först gifta sig sedan flytta ihop!
  • Fjosok

ingen regel, men man går tillbaka till moseböckerna där

"En man ska lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de ska bli ett". Den raden citeras sedan också i NT.

Det man kan diskutera är när man eg i sådana fall är gift och vad krävs. Enligt bibeln finns det inga krav på vigselförrättare eller speciella bröllopskläder ...

• Sobeit

Jag och min m2b bor ihop sedan 8 år tillbaka. Har varit tillsammans sedan 1/4-98. När vi knyter hymnens band så kommer vi att ha varit tillsammans i lite mer än 11 år. Vi har gått igenom många tuffa år med arbetslöshet, studier och småbarn. Vårt förhållande har klarat av alla de påfrestningar som livet haft i bagaget för oss hittills. Nu när vi gifter oss gör vi det till stor del av juridiska skäl. Vi kommer inte att vara mer bundna till varandra som gifta än vi redan är, då vi har 3 barn gemensamt. Men om det, gud förbjudet, skulle hända något så att någon av oss skulle avlida så blir den kvarlevande mer skyddad än om vi bara är sambos.

Med det gör absolut inte att vi älskar varandra mindre!

Drom skrev 2008-12-12 09:26:52 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att många här TROR att man måste bo ihop innan man lär känna en människa bättre, Det kan inte vara mer fel, även om jag inte kan min fästmans toavanor så vet jagr edan mkt om honom, jag vet att jag älskar honom och jag vet att han älskar mig, Mer behöver jag inte veta, resten kommer på köpet:PNär jag får höra att sambos som har varit tillsammans i flera år och som ska gifta sig så er jag inte det som nått "nytt", utan skillnaden är ju bara att ni tar varandras efternamn ( om i så fallet) och har en ring runt fingret...men som nygift och flyttar in så är ALLT nytt!varför gifter ni er som redan har sambos och barn med er respektive? religiösa skäl?

• Nina och Rickard

Det jag läst i bibeln säger inte alls speciellt mycket om att flytta ihop eller inte, det man kan referera till är Fjosoks citat ur 1.Mosebok..däremot står det lite mer om sex före äktenskapet, och många olika tolkningar om detta finns. En del tolkar det som att under Gamla testamentets tid var det just sexakten som gjorde en man och en kvinna blev gifta med varandra. Många kan ha en tendens att sätta ett likhetstecken mellan sambo och sex och då är det också med den synen man har på sex före äktenskapet som man ser på samboskap.. Även om sambo och sex troligtvis ofta är förenade betyder det inte att ALLA som bor ihop har ett sexliv..viktigt att notera denna skillnad då vi talar om Bibeln och dess syn på samboskap!

• MulleNuh

Intressant!

Ni som absolut vill gifta er innan, har ni sex?

• Tooticki

Nina och Rickard skrev 2008-12-15 19:58:17 följande:

Det jag läst i bibeln säger inte alls speciellt mycket om att flytta ihop eller inte, det man kan referera till är Fjosoks citat ur 1.Mosebok..däremot står det lite mer om sex före äktenskapet, och många olika tolkningar om detta finns. En del tolkar det som att under Gamla testamentets tid var det just sexakten som gjorde en man och en kvinna blev gifta med varandra. Många kan ha en tendens att sätta ett likhetstecken mellan sambo och sex och då är det också med den synen man har på sex före äktenskapet som man ser på samboskap.. Även om sambo och sex troligtvis ofta är förenade betyder det inte att ALLA som bor ihop har ett sexliv..viktigt att notera denna skillnad då vi talar om Bibeln och dess syn på samboskap!
    Hmm, nu blir jag nyfiken. Känner du (till) par som lever som sambos men väntar med sex? Frågar för att jag aldrig hört det tidigare trots att jag rör mig en del i kristna kretsar. Det måste ju vara så mycket svårare att hålla sig om man dessutom bor under samma tak!
  • Nina och Rickard

Det gör jag faktiskt. Det handlar om frikyrkliga kretsar ska jag kanske tillägga så det inte blir nåt missförstånd :) Fast i de fallen jag kommer att tänka på så har det handlat om att flytta ihop med varandra med den tydliga planen att gifta sig inom kort. Ett allmänt, starkt argument mot att flytta ihop innan man gifter sig (inom frikyrkliga kretsar)är just att det kan vara väldigt "frestande" att bo så nära utan att få ha sex (vilket är väldigt förståeligt!). Men ja, det är i så fall inte samboskapet man vänt sig mot utan själva sexet..

Talar jag för mig själv (som frikyrklig) så kan jag säga att för mig är det mer seriöst att flytta ihop än att ligga med varandra..det är i ihopflyttandet man verkligen blir "ett" och ett gemensamt liv börjar..och ja, jag och min fästman kommer flytta ihop innan äktenskapets trygga ramar

Tooticki skrev 2008-12-15 20:00:57 följande:
    Nina och Rickard skrev 2008-12-15 19:58:17 följande:Hmm, nu blir jag nyfiken. Känner du (till) par som lever som sambos men väntar med sex? Frågar för att jag aldrig hört det tidigare trots att jag rör mig en del i kristna kretsar. Det måste ju vara så mycket svårare att hålla sig om man dessutom bor under samma tak!
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?