• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • feministbrud
    Drom skrev 2008-12-15 22:18:15 följande:
    jag tror knappast att man är mindre kristen, Men ordet "bör/helst" är fortfarande det jag använder och inte "måste".
    Gäller det dig, eller tycker du att alla bör det?
  • MolsonCanadian

Fast det där är väl lite att ta i?
    Preventivmedel till trots, så blir människor gravida och det enda sättet att faktiskt vara säker på att inte bli gravid är att inte ha sex.

Jag har annars svårt att föreställa mig att man inte tänder på någon som man faktiskt älskar. Det låter mer som ett påhitt, men du kanske kan hänvisa till vem som kommit fram till att det "har visat sig"?

Tooticki skrev 2008-12-16 09:14:02 följande:
    Detta med avhållsamhet fram till äktenskapet är något som flera frikyrkor förespråkar, t ex Pingstkyrkan, och många människor försöker efterleva. Det är dock så att många par råkar ta snedsteg innan äktenskapet (1 eller 10000 ggr) vilket ofta leder till starka skuldkänslor. Detta är något som jag (som kristen) sätter mig emot, jag kan ine låta bli att tro att detta är ett sätt att kontrollera människor genom tal om synd och skuld. Sex är något alldeles naturligt och vackert och jag önskar ingen att behöva känna skuld över att njuta av det med den de älskar! I dagens samhälle där vi är (relativt) jämställda, har till gång till preventivmedel och kvinnans möjligheter och rättigheter (i alla fall i teorin) är desamma som männens så fyller avhållsamhet inte längre någon funktion.Vad gäller sexlivet för de par som faktiskt praktiserar avhållsamhet har det visat sig att de i större utsträckning än andra har problem med sexlivet när de väl gift sig. Varför? De upptäcker ofta att de inte tänder på varandra!
  • Tooticki
    MolsonCanadian skrev 2008-12-16 10:49:17 följande:
    Fast det där är väl lite att ta i?Preventivmedel till trots, så blir människor gravida och det enda sättet att faktiskt vara säker på att inte bli gravid är att inte ha sex. Jag har annars svårt att föreställa mig att man inte tänder på någon som man faktiskt älskar. Det låter mer som ett påhitt, men du kanske kan hänvisa till vem som kommit fram till att det "har visat sig"?
    Tyvärr så var det för 5-6 år sedan jag läste den rapporten och kan inte hitta den nu.

Att man inte tänder på någon som man älskar är en självklarhet för mig, jag tänder inte på mina vänner t ex. Det de menade i den rapporten var att många par inser att de är "bara vänner", de har aldrig reflekterat över hur viktigt attraktion och åtrå är förrän de redan är gifta och inser att det inte fungerar.
  • MolsonCanadian

Det var ju synd. Då blir det mest spekulationer.

Oavsett vilket, så är givetvis avhållsamhet fortfarande det mest effektiva preventivmedlet.

Tooticki skrev 2008-12-16 10:56:51 följande:
    Tyvärr så var det för 5-6 år sedan jag läste den rapporten och kan inte hitta den nu.Att man inte tänder på någon som man älskar är en självklarhet för mig, jag tänder inte på mina vänner t ex. Det de menade i den rapporten var att många par inser att de är "bara vänner", de har aldrig reflekterat över hur viktigt attraktion och åtrå är förrän de redan är gifta och inser att det inte fungerar.
  • MulleNuh

Ja det är det ju.. Och det tråkigaste..

MolsonCanadian skrev 2008-12-16 11:07:17 följande:
    Det var ju synd. Då blir det mest spekulationer. Oavsett vilket, så är givetvis avhållsamhet fortfarande det mest effektiva preventivmedlet.
  • MolsonCanadian

Skulle inte du undvika att kommentera mina inlägg..?

Nåväl, om det är det tråkigaste eller inte kan man ju diskutera. Det ändrar dock inte det faktum att avhållsamhet fyller en funktion, till skillnad mot vad Tooticki framförde.

MulleNuh skrev 2008-12-16 11:20:51 följande:
    Ja det är det ju.. Och det tråkigaste..
  • MulleNuh

Nää skulle bara inte svara när jag hade saker att göra eftersom våra diskussioner har en tendens att dra ut på tiden.

Och det jag skrev nu om att det är det tråkigaste var mer en rolig sak bara! Ett så kallat skämt!!

MolsonCanadian skrev 2008-12-16 11:28:59 följande:
    Skulle inte du undvika att kommentera mina inlägg..?Nåväl, om det är det tråkigaste eller inte kan man ju diskutera. Det ändrar dock inte det faktum att avhållsamhet fyller en funktion, till skillnad mot vad Tooticki framförde.
  • 28februari

Mmm, håller med, det är bland det bästa som finns. Jag har liknade situation hemma och skulle aldrig vilja vara från det.
    Man känner sig så älskad när man blir omfamnad till sömns. Jag skulle vilja krypa innanför skinnet på min kille ibland för att jag vill vara så nära God jul!

Hemlig2009 skrev 2008-12-16 09:33:41 följande:
    Jag måste väl vid det här laget vara totalt BT-skadad men jag låg och funderade lite på denna tråd när jag gått och lagt mig igår. Ofta så hinner min sambo lägga sig innan mig, bara ett par minuter men han hinner slumra in lite. När jag sen kommer och lägger mig så hmmm:ar han lite nöjt och kryper nära och lägger armen om mig. Det är så himla mysigt och skönt att jag aldrig skulle vilja vänta på det! Jag tycker det är så viktigt att leva i nuet, man vet aldrig hur morgondagen blir. Tänk om det händer något och jag då valt att vänta med saker som förgyller vardagen, vilket otroligt slöseri med tid!
  • Maria2009

Jag sällar mig till "slampskaran", Mathias bar hem mig första kvällen och sen låg vi med varandra typ heeeela natten. Det var över två år sen nu, och i februari gifter vi oss. Innan vi träffades hade jag dessutom en "prova-på-period" under en sommar då jag strulade runt riktigt ordentligt utan en tanke på att vara seriös, fy på mig!

Håller med Hemlig2009 om det att krypa ner i sängen och bli omhållen innan man somnar, man vet ju faktiskt aldrig vad som kan hända imorgon, och bara tanken på att jag inte skulle ha fått vara med om det ifall något skulle hända...

feministbrud skrev 2008-12-16 09:48:30 följande:
    Nämen usch! Fast jag är ännu mer slampa än du eftersom jag hade sex på första dejten
  • Nina och Rickard

Jag hänvisar gärna till Mehrdad Darvishpours "Invandrarkvinnor som bryter mönstret" där han samlat ihop statistik i det relevanta ämnet De invandrare som utmärker sig mest i skilsmässostatistiken är icke-européer, t.ex chilenare. Nu pratar vi alltså om frekvensen. Orsakerna till denna statistik är intressant för t.ex sociologer. Att invandrare skiljer sig "lättare" (för att använda ditt eget ord) är säkert sant, det säger statistiken ingenting om, men frekvensen i sig kvarstår :)

Drom skrev 2008-12-15 16:53:08 följande:
    Angående statistk över att invandrare skiljer sig lättare är lika sann som att sverige inte är ett månkulturellt land:)vad då invandrare? vilka invandrare? norkar, finnar? italienare?Men det finns statistik över att sambos skiljer sig lättare än gifta par! må tro varför:)
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?