• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • MolsonCanadian

Jag motiverar och förklarar mina argument.

Det är bra om du lyckas låta bli att kommentera i diskussioner du inte vill ha och undviker att ställa frågor som du inte vill ha svar på.

MulleNuh skrev 2008-12-15 17:31:05 följande:
    Ja precis.. Personliga åsikter.. Men du är otroligt duktig på att gå på som att DIN åsikt är den rätta och kräver förklaringar på alla andras åsikter.. Jag tycker om att diskutera, men jag vet hur det blir! Så ja, du har rätt.. Jag ska inte kommentera dina inlägg för jag vet att du inte kan släppa någonting..
  • Cecilia å Gil

Jag bor ihop med min men vi planerar tyvärr att flytta isär pga av jobb, 35 mil ifrånvarandra...=(

• MulleNuh

Jo jag hade kunnat ta ett "normalt" svar som att tex: jaa det är min personliga åsikt! Hade inte det räckt eftersom det var just din personliga åsikt??

MolsonCanadian skrev 2008-12-15 17:37:25 följande:
    Jag motiverar och förklarar mina argument. Det är bra om du lyckas låta bli att kommentera i diskussioner du inte vill ha och undviker att ställa frågor som du inte vill ha svar på.
  • J D

Jag ber er nu i egenskap av moderator att försöka lugna tonen lite. Tack!

• MulleNuh

Ja jag skrev att jag inte orkar. Där med tjafs avslutat!

J D skrev 2008-12-15 17:46:53 följande:

Jag ber er nu i egenskap av moderator att försöka lugna tonen lite. Tack!
  • anne på grönkulla

För mig är den här diskussionen ganska konstig. Jag är stolt över att man i Sverige inte blir socialt utstött av att ha sexuella relationer, och att de kan ses som seriösa, inkl få barn, utan att vara gift. Men sen kan man välja att legalisera relationen också i juridisk mening och gifta sig.

Vill man ha en seriös livslång relation och legalisera det i ett äktenskap går det bra - vill man inte det utan "bara" leva tillsammans går det lika bra. Jag tror inte parternas avsikter eller känslor rent allmänt kan mätas i det valet, det finns så många individuella skäl att göra saker och sätt att göra dem på.

Men att vi inte gör skillnad på par i social mening beroende på om de är gifta eller ej, att (främst kvinnor) en person inte anses sexuellt eller socialt "förbrukad" och stigmatiserad av att ha haft en relation och att vi inte gör skillnad på barn beroende på hur deras föräldrar väljer at leva ihop - DET är jag stolt över.

• Nina och Rickard

anne på grönkulla: På vilket sätt menar du att diskussionen är "konstig"?

• anne på grönkulla

Den blir väldigt dömande om andras val. Och den är dessutom ganska abstrakt, då båda alternativen är lika OK i Sverige idag, iallafall på ett principiellt plan (även om det såklart kan finnas olika praxis i olika kretsar).

• MolsonCanadian

Är de det?
    Jag tycker att det verkar som att det är klart ifrågasatt att man gifter sig innan man har bott ihop.

anne på grönkulla skrev 2008-12-15 18:09:27 följande:

Den blir väldigt dömande om andras val. Och den är dessutom ganska abstrakt, då båda alternativen är lika OK i Sverige idag, iallafall på ett principiellt plan (även om det såklart kan finnas olika praxis i olika kretsar).
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?