• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • minlycka

Jag bor inte tillsammans med min fästman, detta p.g.a han bor o arbetar i ett grannland. Detta innebär att vi med största sannolikhet att vi inte kommer att kunna bo i hop - ens som gifta!Nåja.., vi söker med ljus o lykta efter jobb åt honom i Sverige eftersom det är här vi vill bo tillsammans.De enda tillfällen som vi bott tillsammans är alltså under semestrar o "friveckor".Kan förstå om det verkar "vågat" i andras ögon - men själva har vi aldrig känt oss säkrare!

• MulleNuh

nej nej nej.. Jag har INTE tid med att sätta igång med dig nu!

MolsonCanadian skrev 2008-12-15 17:05:19 följande:
    Du får gärna framföra argument för att det skulle vara relevant.
  • shakynose
    MulleNuh skrev 2008-12-15 17:06:14 följande:
  • MolsonCanadian

Jo, men det blir problematiskt att å ena sidan säga att samboskap är likställt med äktenskap och å andra sidan säga att det är "värre" att skilja sig än att "bara" flytta isär med hänvisning till att samboskapet är ett "prova-påande". Det är det som inte går ihop.

älskarlivet skrev 2008-12-15 14:24:03 följande:
    Jag vill vara säker på att jag verkligen passar ihop med en person innan jag gifter mig med personen. Jag älskade mitt ex, men mina känslor försvann på några månader när han visade sitt rätta jag. Hade vi då gift oss hade vi skiljt oss efter mindre än 6 månader... Inget jag vill ha med mig i mitt bagage..Det är en sak att vara tillsammans och en annan sak att bo ihop...
  • MulleNuh

Men hur har du börjat tänka så?? För det tillhör inte till vanligheten! OBS!!! Detta var inte kritik! Utan en ren undran!

Drom skrev 2008-12-15 16:53:08 följande:
    Många av er skulle inte kunna tänka sig att gifta er om ni inte först bor ihop med er respetive, jag ser det tvärtom, skulle bli otrolig förolämpad om min pojkvän gick ner på knä och frågade ifall JAG vill "flytta ihop med honom"om han älskar mig så ska han vara bered på att gifta sig med mig och kämpa för vår kärlek! För mig är att flytta ihop= gift, skulle jag pröva med varenda kille jag har varit tillsammans med så hade jag nu bott med minst 3-4 killar ( nu är jag bara 24 och inte hunnit träffa såååå många killar) men hade jag varit äldre så hade siffran varit högre!Vissa, kan inte tänka sig att gifta sig med någon de inte har haft sex med, andra kan inte tänka sig att gifta sig med någon dem inte har bott med, själv skulle jag inte flytta ihop med någon som INTE tycker om ärtsoppa....NI SER? vi är olika:)hihihiYes, jag är ortodox kristen:)Angående statistk över att invandrare skiljer sig lättare är lika sann som att sverige inte är ett månkulturellt land:)vad då invandrare? vilka invandrare? norkar, finnar? italienare?Men det finns statistik över att sambos skiljer sig lättare än gifta par! må tro varför:)
  • Nynaeve
    Drom skrev 2008-12-15 16:53:08 följande:
    Många av er skulle inte kunna tänka sig att gifta er om ni inte först bor ihop med er respetive, jag ser det tvärtom, skulle bli otrolig förolämpad om min pojkvän gick ner på knä och frågade ifall JAG vill "flytta ihop med honom"om han älskar mig så ska han vara bered på att gifta sig med mig och kämpa för vår kärlek!
    Fast jag tror att de flesta härinne som bor ihop med sin partner har tagit ett beslut tillsammans med sin partner. Min fästman gick definitivt inte ner på knä och frågade om jag ville flytta ihop med honom. Det var något vi kom fram till gemensamt!

För mig är giftermålet ett sätt att visa för varandra och omvärlden att vi vill leva resten av våra liv tillsammans. Det innebär även en juridisk trygghet. Vi har ett gemensamt boende men bor inte ihop just nu - som jag sagt tidigare så bor min fästman i Norrland tills han avslutat sin tingstjänstgöring. Visst delade vi på gemensamma utgifter när vi bodde ihop, men vi hade inte gemensam ekonomi. Troligen kommer vi inte att ha det när vi är gifta heller, men då kommer vi att ha ett ekonomiskt ansvar för varandra som man inte har om man inte är gifta. Vi kommer att hjälpas åt på ett annat sätt.

Sedan en liten kommentar gällande religion: att man är religiös innebär inte nödvändigtvis att man är kristen, eller ens att man tycker att man borde gifta sig först och leva ihop (med allt vad det innebär) sedan. Jag är religiös, men jag är definitivt inte kristen. Synen på sex och sammanboende före äktenskapet inom kristendomen har förmodligen att göra med syndbegreppet.
  • älskarlivet

För mig är giftermål man gör EN gång i livet... Jag har inte flyttat ihop med vem som helst, men jag är sambo för tredje gången nu..

MolsonCanadian skrev 2008-12-15 17:10:42 följande:
    Jo, men det blir problematiskt att å ena sidan säga att samboskap är likställt med äktenskap och å andra sidan säga att det är "värre" att skilja sig än att "bara" flytta isär med hänvisning till att samboskapet är ett "prova-påande". Det är det som inte går ihop.
  • MolsonCanadian

Då föreslår jag att du inte kommenterar mina inlägg, för det tolkar jag som att det är till mig du skriver och sätter igång.

MulleNuh skrev 2008-12-15 17:06:14 följande:
  • MolsonCanadian

Men då skiljer du mellan samboskap och äktenskap ändå..?

älskarlivet skrev 2008-12-15 17:12:12 följande:
    För mig är giftermål man gör EN gång i livet... Jag har inte flyttat ihop med vem som helst, men jag är sambo för tredje gången nu..
  • älskarlivet

Ja, jag tycker äktenskap är seriösare, men ser inte ner på folk som väljer att vara sambo hela livet.. Hur tror du min släkt hade reagerat om jag gift mig nu för tredje gången vid 27-års ålder?

MolsonCanadian skrev 2008-12-15 17:20:40 följande:
    Men då skiljer du mellan samboskap och äktenskap ändå..?
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?