Drom skrev 2008-12-15 16:53:08 följande:
Många av er skulle inte kunna tänka sig att gifta er om ni inte först bor ihop med er respetive, jag ser det tvärtom, skulle bli otrolig förolämpad om min pojkvän gick ner på knä och frågade ifall JAG vill "flytta ihop med honom"om han älskar mig så ska han vara bered på att gifta sig med mig och kämpa för vår kärlek!
Fast jag tror att de flesta härinne som bor ihop med sin partner har tagit ett beslut tillsammans med sin partner. Min fästman gick definitivt inte ner på knä och frågade om jag ville flytta ihop med honom. Det var något vi kom fram till gemensamt!
För mig är giftermålet ett sätt att visa för varandra och omvärlden att vi vill leva resten av våra liv tillsammans. Det innebär även en juridisk trygghet. Vi har ett gemensamt boende men bor inte ihop just nu - som jag sagt tidigare så bor min fästman i Norrland tills han avslutat sin tingstjänstgöring. Visst delade vi på gemensamma utgifter när vi bodde ihop, men vi hade inte gemensam ekonomi. Troligen kommer vi inte att ha det när vi är gifta heller, men då kommer vi att ha ett ekonomiskt ansvar för varandra som man inte har om man inte är gifta. Vi kommer att hjälpas åt på ett annat sätt.
Sedan en liten kommentar gällande religion: att man är religiös innebär inte nödvändigtvis att man är kristen, eller ens att man tycker att man borde gifta sig först och leva ihop (med allt vad det innebär) sedan. Jag är religiös, men jag är definitivt inte kristen. Synen på sex och sammanboende före äktenskapet inom kristendomen har förmodligen att göra med syndbegreppet.