Tja, enligt "de mina" är äktenskapet noga genomtänkt och ingenting man kastar sig in i. Det är ingenting man gör för att det är "romantiskt" utan för att man bestämt sig för att ta sig igenom livet tillsammans. Så bland "de mina" är skilsmässor ganska ovanliga. Det rör sig mest i så fall om rent destruktiva förhållanden.
Att man gifter sig "för fort" tror jag som sagt inte handlar om tiden, utan vad man gör av tiden. Både mina föräldrar och min bror gifte sig inom loppet av 12 månader. Oerhört tidigt, enligt många idag. Det har dock fungerat utmärkt. Tiden är inte ens hälften så viktig som inställningen.
Det är "känslojakten" som jag tror är den vanligaste orsaken till skilsmässor. Och när känslokickarna dalar, så var det plötsligt inte kärlek och då skiljer man sig.
SM09 skrev 2008-12-15 11:28:35 följande:
[citat]Kan du länka till den statistiken? Nä, det kan jag inte, och jag vet inte heller vad personen i fråga grundade sitt uttalande på, kanske egna erfarenheter eller andras undersökningar, vad vet jag, men jag anrat att hon vet vad hon talar om när hon talar om "de sina".Och du, jag håller med, jag tror också att skiljsmässor överlag, eller faktikt alla beror på att man gift sig av fel skäl. I alla fall så kan man nog säga det i efterhand...