• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • Nancy Drew
    Drom skrev 2008-12-16 15:13:40 följande:
    "Som en eftergift åt den mänskliga svagheten fastställer Paulus att om en person inte kan leva avhållsamt så ska den personen hellre gifta sig än begå synd. "Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag. Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå."
    Det kanske inte alls hör hit, men jag läser i alla fall inte en otroligt sorglig syn på sexualitet. Visst kan jag köpa att det finns det som inte vill ha sex innan de gifter sig, men att det skulle vara bättre om man kunde hålla sig... Nej, sex är en naturlig del av en kärleksrelation, och jag är, precis som Anne på Grönkulla, glad över att jag lever i ett samhälle där det inte är ett stigma att ha sex, bo ihop eller till och med få barn innan man gifter sig (utan däremot är valfria!).
  • MolsonCanadian

Ja men visst, du kan givetvis ha menat "ligga ned" med "ligga". Lite konstigt i sammanhanget, men jag kanske ska förvänta mig att det som skrivs, skrivs mest på måfå.

shakynose skrev 2008-12-16 22:45:25 följande:
    Det du tolkar in säger mer om dig än om mig!
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-16 22:49:10 följande:
    Ja men visst, du kan givetvis ha menat "ligga ned" med "ligga". Lite konstigt i sammanhanget, men jag kanske ska förvänta mig att det som skrivs, skrivs mest på måfå.
    Nja, men det var du som blandade in Freud.
  • shakynose
    Drom skrev 2008-12-16 22:27:59 följande:
    jag är medveten att du inte änns läst 1917 talets bibel..håll dig till orden som står i bibeln istället för att tjafsa emot,. du vet mkt väl vad jag menar!jag skiter fullständigt om bibeln har förnyats 1000 gånger, jag följer den orginala som vår kyrka inte har ändrat på, men eftersom jag tillhör den ortodoxa kyrkan så ändrar vi inte på bibeln!du kan ju blrja med att lära dig vad ortoxod betyder innan du frågarsätter
    När du säger "håll dig till orden som står i bibeln" menar du då "det som står i wikipedia"?
  • Fjosok

Är ju Paulus syn jag delar, skänt att någon annan nämner hans ord dock

• Krystal
    Drom skrev 2008-12-15 10:23:59 följande:
    Då tycker jag du ska läsa på lite om kristendom:)På grundskolan lär man sig ju att det finns fler inritkningar på kristendom:) ja, det stämmer, jag är kristen.
    tja...hade 2:a i religion i högstadet så... jag skyller på det
    men jag kommer nog att bli bättre på det där då min m2b är traditionell katolik...och han vill att även jag blir det...
  • OWEW

Ojojoj... det känns som att det här spårar ur totalt, om man läser trådstarten :) Det måste ju vara fritt fram för olika åsikter utan att det ska bli så hetsigt? Mitt inlägg där jag skrev att JAG tycker att det är oromantiskt att leva ihop som gifta innan man verkligen är gifta tolkades ju bland annat som att jag är otroligt fördomsfull... Och så är inte ens fallet Det är min åsikt. Jag har syskon och vänner som bor sambos och jag har aldrig och kommer aldrig att yttra ett fördömande ord mot dem! Det är deras val coh något som jag accepterar fullt ut.

JAG kommer dock aldrig tycka att det är något romantiskt i samboskapet. Och jag tycker att jag kan få ha den åsikten utan att folk ska bli så fruktansvärt upprörda. Jag är en obotlig romantiker och har drömt om giftermål sen jag var liten och därför skulle jag blivit sårad om min man hade velat flytta ihop först. Tack och lov så friade han till mig istället. Vi har varit gifta i 2 och 1/2 år nu. Jag säger inte att det är en jätte lång tid Men hittills har allt bara blivit bättre. Det kändes otroligt speciellt att flytta ihop och börja ett nytt liv tillsammans med de vackra löftena som grund. och JAG hade aldrig i livet velat gjort på något annat sätt. Inte en chans att vårat äktenskap skulle vara bättre om vi bott ihop först. De saker som man lär sig om varandra av att bo ihop är inget som borde komma i mellan om man verkligen älskar varandra. Då känns det som att man ger upp för lätt. För även om man inte bor ihop kan man ju spendera väldigt mycket tid ihop. Om man inte lär sig saker om varandra genom det är det något som är fel tycker jag. Det är inte sexet som gör att man verkligen känner någon.

Det var även någon som skrev att många som inte har sex innan de gifter sig upptäcker sedan att de inte åtrår varandra. Vet inet vad den personen fick det ifrån... men visst det kanske stämmer för vissa. men verkligen inte för alla! OCH de jag vill tillägga där är att attraktionen inte får vara det viktigaste i ett fungerande äktenskap. Man ska nämligen åldras ihop och det är väl rätt självklart att kroppen inte kommer att vara sig lik. Det är ju livsfarligt om hela realtionen bygger på stark åtrå! Men måste även vara attraherad av personligheten! Dessutom är det många förhållanden som spricker efter ett par år när attraktionen svalnar något. Just för att det var den vikigaste delen. Om man inte har sex finns det utrymme för att utforska varandra på andra sätt och verkligen lära sig att förstå hur den andra fungerar. Man kan bygga en riktigt bra grund för äktenskapet. Ooh även upptäcka i tid om man mest var attraherade av varandra eller verkligen älskar varandra på alla tänkbara sätt.

Det är ju liksom inget fel i att vilja vänta med sex, eller med att flytta ihop. Så varför ska så många bli så upprörda?

• MulleNuh

Va?! Vad får dig att tro det???

ingenjörsbruden skrev 2008-12-17 12:07:20 följande:
    Öhhhh....har inte denna tråden halkat helt OT???
  • Stardusty

Sammanfattning av tråden; några är seriösa, några vill bara tjaffsa emot varan och några är helt ute och cyklar.

Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?