• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • MolsonCanadian

För att du menade att du inte talat om sex när du skrev "ligga", ja. Då föreslog jag att det var en freudiansk felsägning.

shakynose skrev 2008-12-16 22:52:52 följande:
    Nja, men det var du som blandade in Freud.
  • MolsonCanadian

Jag tror att många rent instinktivt uppfattar andras val att inte ha sex eller att inte bo ihop som kritik mot deras egna val. Därav upprördheten. Det blir väl ofta så när toleransen går överstyr så att den egentligen bara gäller de som delar samma uppfattning. Man tolererar helt enkelt inte intolerans.

Tror också att det gör det svårt att skilja mellan sak och person. Det verkar generellt svårt att tänka sig att diskutera en sak utan att vara "personligen drabbad". Jag både har sex med min käre och kommer att bo ihop med honom innan vi gifter oss, men klarar likväl att se att sammanboende i sig inte är avgörande för huruvida ett förhållande blir lyckligt/bra eller inte.

OWEW skrev 2008-12-17 12:02:37 följande:
    Ojojoj... det känns som att det här spårar ur totalt, om man läser trådstarten :) Det måste ju vara fritt fram för olika åsikter utan att det ska bli så hetsigt? Mitt inlägg där jag skrev att JAG tycker att det är oromantiskt att leva ihop som gifta innan man verkligen är gifta tolkades ju bland annat som att jag är otroligt fördomsfull... Och så är inte ens fallet Det är min åsikt. Jag har syskon och vänner som bor sambos och jag har aldrig och kommer aldrig att yttra ett fördömande ord mot dem! Det är deras val coh något som jag accepterar fullt ut. JAG kommer dock aldrig tycka att det är något romantiskt i samboskapet. Och jag tycker att jag kan få ha den åsikten utan att folk ska bli så fruktansvärt upprörda. Jag är en obotlig romantiker och har drömt om giftermål sen jag var liten och därför skulle jag blivit sårad om min man hade velat flytta ihop först. Tack och lov så friade han till mig istället. Vi har varit gifta i 2 och 1/2 år nu. Jag säger inte att det är en jätte lång tid Men hittills har allt bara blivit bättre. Det kändes otroligt speciellt att flytta ihop och börja ett nytt liv tillsammans med de vackra löftena som grund. och JAG hade aldrig i livet velat gjort på något annat sätt. Inte en chans att vårat äktenskap skulle vara bättre om vi bott ihop först. De saker som man lär sig om varandra av att bo ihop är inget som borde komma i mellan om man verkligen älskar varandra. Då känns det som att man ger upp för lätt. För även om man inte bor ihop kan man ju spendera väldigt mycket tid ihop. Om man inte lär sig saker om varandra genom det är det något som är fel tycker jag. Det är inte sexet som gör att man verkligen känner någon. Det var även någon som skrev att många som inte har sex innan de gifter sig upptäcker sedan att de inte åtrår varandra. Vet inet vad den personen fick det ifrån... men visst det kanske stämmer för vissa. men verkligen inte för alla! OCH de jag vill tillägga där är att attraktionen inte får vara det viktigaste i ett fungerande äktenskap. Man ska nämligen åldras ihop och det är väl rätt självklart att kroppen inte kommer att vara sig lik. Det är ju livsfarligt om hela realtionen bygger på stark åtrå! Men måste även vara attraherad av personligheten! Dessutom är det många förhållanden som spricker efter ett par år när attraktionen svalnar något. Just för att det var den vikigaste delen. Om man inte har sex finns det utrymme för att utforska varandra på andra sätt och verkligen lära sig att förstå hur den andra fungerar. Man kan bygga en riktigt bra grund för äktenskapet. Ooh även upptäcka i tid om man mest var attraherade av varandra eller verkligen älskar varandra på alla tänkbara sätt.Det är ju liksom inget fel i att vilja vänta med sex, eller med att flytta ihop. Så varför ska så många bli så upprörda?
  • J D

Fast man kan ju respektera någons rätt att ha en åsikt utan att tycka att den är rätt baserat på antingen vetenskapliga fakta eller empiri. Alla åsikter är faktiskt inte lika rätt objektivt sett även om de kan kännas rätt för individen med tanke på att den individuella objektiviteten styrs av hur fast man är i en viss norm. För att kunna finna det objektiva måste man hela tiden ifrågasätta normer (vilket är omöjligt på det stora hela men man kan nå längre eller kortare).

• Krystal
    MulleNuh skrev 2008-12-17 12:07:47 följande:
    Va?! Vad får dig att tro det???
    och det är inte första gången...
  • Nina och Rickard

Jag håller också med om att det är rätt hård stämning här inne och att dom flesta har taggarna utåt på ett eller annat sätt..tråkigt att följa tråden i så fall tycker jag. Sen är vi inne på bibliska åsikter m.m, och visserligen tycker jag sånt är intressant men det är säkert inte lika intressant för dom som inte tror på Gud eller som skiter i hans åsikter :)

• MulleNuh

vad då?

Krystal skrev 2008-12-17 13:28:08 följande:
    och det är inte första gången...
  • J D

Jamen, vad ville TS egentligen med den här tråden? Känns som att den inte hade ngn klar riktning från början ens.

• MulleNuh

Tror mer hon bara ville prata med likasinnade..

J D skrev 2008-12-17 13:34:51 följande:

Jamen, vad ville TS egentligen med den här tråden? Känns som att den inte hade ngn klar riktning från början ens.
  • Krystal
    MulleNuh skrev 2008-12-17 13:33:41 följande:
    vad då?
    som denna tråd spårar ut lite...
  • MolsonCanadian

Även där menar jag att man tappar bort att ifrågasätta normer som säger att man ska bo ihop innan. Det finns ju normer åt bägge håll. Det är bara att det ena uppfattas som normer, och det andra uppfattas som självklart.

Sedan tycker jag nog inte att det handlar om åsikter när man väljer själv vad som känns bra för mig och inte vad gäller sex. Det är ju minst lika intolerant att hävda att man ska ha sex annars är man en knäppgök.

J D skrev 2008-12-17 13:27:57 följande:

Fast man kan ju respektera någons rätt att ha en åsikt utan att tycka att den är rätt baserat på antingen vetenskapliga fakta eller empiri. Alla åsikter är faktiskt inte lika rätt objektivt sett även om de kan kännas rätt för individen med tanke på att den individuella objektiviteten styrs av hur fast man är i en viss norm. För att kunna finna det objektiva måste man hela tiden ifrågasätta normer (vilket är omöjligt på det stora hela men man kan nå längre eller kortare).
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?