• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • Tit

Hejsan. Jag orkar defenitivt inte ge mig in i den här debatten men vill bara säga att här är en som trots att jag själv har barn och bott ihop med min man innan vi gifte oss, absolut förstår att man vill vänta med att flytta ihop. Jag hade gjort det själv om mitt liv hade varit på det sättet. (statistiken säger väl också att de äktenskapen håller längre?!)

• Längtansfulla

Tack Tit för visad förståelse!

(Ja, jag har också hört att statistiken talar positivt för icke sammanboende.)

• älskarlivet

Visa mig gärna den statistiken!
    Jag hade varit skiljd två gånger om jag hade gift mig innan vi flyttat ihop.. Den ena var en sjuk typ som misshandlade mig, den sidan visade han inte förrän vi flyttade ihop...

Tit skrev 2008-12-18 23:13:19 följande:
    Hejsan. Jag orkar defenitivt inte ge mig in i den här debatten men vill bara säga att här är en som trots att jag själv har barn och bott ihop med min man innan vi gifte oss, absolut förstår att man vill vänta med att flytta ihop. Jag hade gjort det själv om mitt liv hade varit på det sättet. (statistiken säger väl också att de äktenskapen håller längre?!)
  • Nina och Rickard

Ursäkta om jag säger det här rakt ut, men jag är lite smått allergisk mot statistik som ingen kan hänvisa till Det är nog en skada från skolan, men i alla fall..lätt att vem som helst kan påstå saker för att "man hört det nånstans" och sen argumentera utifrån detta :)

• Nina och Rickard

...Sen det där med att icke-sammanboendes statistik skulle visa att de äktenskapen håller längre, det är säkert riktigt, men det ska inte tolkas helt svart-vitt heller. Anledningarna till sammanhållningen kan vara flera, tex kan man kolla på hur familjekulturen är i dessa relationer, typ hur tolerant är man för skilsmässor? Det förekommer faktiskt äktenskap där man inte flyttar ihop innan äktenskap, och där man inte accepterar skilsmässor i hög grad trots att en eller flera av parterna är missnöjda.
    Ja, sånt är bra att tänka på med sån statistik..vill bara tillägga att jag själv är för att vänta med samboskap tills äktenskapet i mitt eget liv även om vi kommer flytta ihop innan vi gifter oss..så att ni inte tar ovanstående text som kritik mot detta synsätt på sambos, orkar inte ta nån sån debatt med nån :)

• OWEW

Det är svårt att hänvisa till statistiken. Det är sånt som jag läst i tidningar, hört på radio och sett på TV. Det har säkert inte ni som förespråkar samboskapet kunnat undgå heller egentligen... Men som sagt, allt är inte svart-vitt och det betyder naturligtvis inte att alla som väljer att vänta med att bo ihop innan håller ihop livet ut.

Jag gillar inte sådana här kommentarer:

"Jag hade varit skiljd två gånger om jag hade gift mig innan vi flyttat ihop.. Den ena var en sjuk typ som misshandlade mig, den sidan visade han inte förrän vi flyttade ihop..."

Rent praktiskt sett är det ingen skilland på att vara gift eller att bo sambos. Om du hade gift dig med aset som misshandlade dig och sedan skiljt dig hade ingen höjt på ögonbrynen för det. Ni levde som gifta i vilket fall.

Det är rätt sjukt att det ses som konstigare att ha varit gift ett år och skiljt sig än att ha varit sambos i 10 år och sen gått skilda vägar.

• Nancy Drew

Problemet med den s.k. statistiken som visar att de som inte bor ihop innan giftermålet skiljer sig i mindre utsträckning än de som gör det, är att den inte HELLER säger något om samboskapets betydelse för äktenskapets "hållbarhet". Antagligen så är det så att de väljer att inte bo ihop kommer från grupper där skilsmässa är mer eller mindre otänktbart i alla fall. Det är alltså inte frånvaron av samboskap som får dessa äktenskap att hålla bättre, utan andra faktorer.

• Hemlig2009

Jag håller med om att det är tråkigt att man gör skillnad på det egentligen. Jag och min sambo har precis sökt om ett lån och då fått hem kreditupplysningarna. På mig står det skild och på hans står det ogift. Kul kul...

Har dock en gullig blivande man som pussade mig på kinden och sa att snart står det gift på oss båda!

OWEW skrev 2008-12-19 11:38:31 följande:
    Det är svårt att hänvisa till statistiken. Det är sånt som jag läst i tidningar, hört på radio och sett på TV. Det har säkert inte ni som förespråkar samboskapet kunnat undgå heller egentligen... Men som sagt, allt är inte svart-vitt och det betyder naturligtvis inte att alla som väljer att vänta med att bo ihop innan håller ihop livet ut.Jag gillar inte sådana här kommentarer:"Jag hade varit skiljd två gånger om jag hade gift mig innan vi flyttat ihop.. Den ena var en sjuk typ som misshandlade mig, den sidan visade han inte förrän vi flyttade ihop..."Rent praktiskt sett är det ingen skilland på att vara gift eller att bo sambos. Om du hade gift dig med aset som misshandlade dig och sedan skiljt dig hade ingen höjt på ögonbrynen för det. Ni levde som gifta i vilket fall.Det är rätt sjukt att det ses som konstigare att ha varit gift ett år och skiljt sig än att ha varit sambos i 10 år och sen gått skilda vägar.
  • MolsonCanadian
    MulleNuh skrev 2008-12-18 21:49:57 följande:
    Men du är ju med i en församling.. Det har du sagt i nån annan tråd..
    [/citat]
    MulleNuh skrev 2008-12-18 21:50:12 följande:
    [citat]
    ...om jag inte missminner mig..
    Då missminner du dig.
  • MolsonCanadian

Nej, definitivt inte. Du medgav ju att det inte är befogat att ifrågasätta varför man väljer att inte ha sex, medan det är befogat att ifrågasätta varför man väljer att inte flytta ihop. Dvs, i det ena fallet accepterar du just att människor är tänkande och kännande. I det andra fallet inte.

Nä, men hoppa du utför ett stup innan du vet säkert vad du själv föredrar. Eller varför inte skjuta lite heroin?
    Det är möjligt att du inte kan tänka och känna utan att själv testa innan, men jag tror inte att det tillhör det vanliga bland tänkande och kännande människor. De flesta tror jag förstår att de inte behöver hoppa utför ett stup för att veta att de inte skulle mår bra av det.

shakynose skrev 2008-12-18 22:21:48 följande:
    Men det var ju en väldigt dålig liknelse, det måste du hålla med om! Liknar mer en bortförklaring om du frågar mig... Och du får gärna fortsätta att tolka in undermeningar i mina inlägg, det gör bara detta mycket roligare.Dessutom tror jag inte för en sekund att man kan veta säkert vad man själv föredrar utan egen erfarenhet. Inte om man är en tänkande och kännande människa iaf.
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?