• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • Tooticki
    MolsonCanadian skrev 2008-12-19 16:33:41 följande:
    Det är väl något sånt han kände. Han tyckte att bröllop och sådant "förtogs" av att han bodde ihop med henne. Hans upplevelse var att det blev just "meningslöst", att han kände att lusten och vitsen med att gifta sig liksom försvann. Bättre än så kan jag inte förklara, för han kunde inte förklara det bättre själv. Han skulle i alla fall inte flytta ihop med någon igen innan de åtminstone var förlovade.
    Ja, alla är vi olika. Jag är glad att vi inte gjorde allt på en gång (bröllop, sammanflyttande och sex) för i vår relation har allt haft sin tid och jag tror att varje fas erbjuder något nytt som gör att lågan hålls vid liv på ett positivt sätt!

Det var tom så att min man friade till mig i samma veva som vi flyttade ihop men vi väntade med beställandet av ringar och själva ringväxlingen i 3 månader för att vi hade mycket annat med flytt, möbler etc. Förlovade var vi ju dock ändå, även om det inte var synligt (eller officiellt!).
  • Nancy Drew
    MolsonCanadian skrev 2008-12-19 16:33:41 följande:
    Det är väl något sånt han kände. Han tyckte att bröllop och sådant "förtogs" av att han bodde ihop med henne. Hans upplevelse var att det blev just "meningslöst", att han kände att lusten och vitsen med att gifta sig liksom försvann. Bättre än så kan jag inte förklara, för han kunde inte förklara det bättre själv. Han skulle i alla fall inte flytta ihop med någon igen innan de åtminstone var förlovade.
    Fast handlade det inte då om att han inte ville gifta sig med henne, och kom på det efter att de hade flyttat ihop? Hade förhållandet hållit om de gift sig först?
  • MolsonCanadian

Nej, han beskrev det som att han borde i alla fall ha förlovat sig först. Han tyckte det blev ointressant och meningslöst när de redan bodde ihop.

Jag menar ju att sammanboende är ovidkommande huruvida ett förhållande håller eller inte.

Nancy Drew skrev 2008-12-19 16:45:32 följande:

Fast handlade det inte då om att han inte ville gifta sig med henne, och kom på det efter att de hade flyttat ihop? Hade förhållandet hållit om de gift sig först?
  • MolsonCanadian

Han tyckte uppenbarligen att det gjorde det, så för honom var nog giftermål något viktigt.

didis skrev 2008-12-19 16:40:33 följande:
    Fast jag tycker inte att sambolivet "förtar" känslan av ett bröllop, bara att det inte finns någon anledning att gifta sig. Bröllop är inte meningen med mitt liv! Däremot att leva tillsammans med den jag älskar och veta att han älskar mig och det vet jag lika väl utan vigsel.Varför just en vigsel skulle göra så stor skillnad för folk förstår jag inte, huvudsaken är väl att man älskar varandra och vill leva tillsammans?? Det borde inte spela någon roll om man lovat det inför en osynlig gud, en trädstam eller tomtenissarna, huvudsaken är väl att man lovat varandra?Eller litar man inte på sin sambos ord tillräckligt utan vill ha det stämplat på papper?
  • MolsonCanadian

Nej, det är det inte. Det är fortfarande fråga om förmåga att tänka och känna. Om man underkänner människors förmåga att tänka och känna innan de har en egen erfarenhet, så gäller det förstås också så tokiga saker som att skjuta heroin eller hoppa utför ett stup. Om Pelle tänker och känner att han inte skulle må bra av att flytta ihop innan han gifte sig, ska jag underkänna hans förmåga att tänka och känna för att det inte passar ihop med hur jag gör?

Om någon bestämmer sig för att leva i celibat - det händer ju trots allt - menar du då att vederbörande inte har förmåga att tänka och känna att h*n vill leva i celibat om h*n inte har testat motsatsen först?

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-19 16:29:36 följande:
    Men det ÄR ju en skitdålig liknelse. Tänker du hoppa från ett stup eller skjuta heroin så småningom, eller? Om inte, hade du tänkt dö som oskuld?
  • MolsonCanadian

Givetvis. Och givetvis måste människor få vara glada att de väntade med samboskap tills de hade gift sig. Den sortens finns ju också och det blir himla konstigt om man ska tala i termer av att man "berövar sig själv information" om man inte bor ihop först. Då tar man ju inte särskilt stor hänsyn till hur människor faktiskt känner.

Tooticki skrev 2008-12-19 16:43:04 följande:
    Ja, alla är vi olika. Jag är glad att vi inte gjorde allt på en gång (bröllop, sammanflyttande och sex) för i vår relation har allt haft sin tid och jag tror att varje fas erbjuder något nytt som gör att lågan hålls vid liv på ett positivt sätt!Det var tom så att min man friade till mig i samma veva som vi flyttade ihop men vi väntade med beställandet av ringar och själva ringväxlingen i 3 månader för att vi hade mycket annat med flytt, möbler etc. Förlovade var vi ju dock ändå, även om det inte var synligt (eller officiellt!).
  • Längtansfulla

För de som ville se statistik har jag sökt lite. Samtidigt håller jag med om att statistik inte berättar hela sanningen. Man måste själv reflektera över vad siffrorna beror på och om man kan räkna på det sätt som man gör. Men för den som ändå är nyfiken kan ni läsa mer på följande länkar.

Man hänvisar bl.a. till ?SCB:s demografiska rapport, 1995:1, Skilsmässor och separationer ? bakgrund och utveckling?. Som i och för sig inte är helt dagsfärsk.
    www.famradsmaland.se/index.php&task=view&id=18&Itemid=16
    Här tar de även upp olika riskfaktorer.

SCB har också en färskare undersökning från 2006 som jämför separationer hos sammanboende föräldrar med separationer hos gifta föräldrar.
    Se kapitel 5 sida 127 och framåt.
    www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0102_2006A01_BR_BE51ST0704.pdf
    www.scb.se/templates/tableOrChart____27475.asp

Varför separerar samboföräldrar så mycket lättare än gifta föräldrar? Jag tänker mig att barnfamiljer är ?stadgade? oavsett om föräldrarna är gifta eller inte. Vissa menar att leva sambo är precis lika seriöst som att vara gift. Andra menar att de vill testa förhållandet som sambos först för att sedan göra allvar av det hela genom ett äktenskap. Men om man redan skaffat barn så borde man väl vara seriös med förhållandet? Eller är det så många som skaffar barn med någon de inte är säkra på att de vill dela hela livet med? Jag får tusen frågor i huvudet av sådan här statistik men det kanske inte hör till ämnet riktigt. Men så är det klart också att det finns en grupp människor som flyttar ihop och separerar ett otal gånger och på så sätt påverkar siffrorna.

• MolsonCanadian

Jag har inte läst igenom dina länkar än, men kommer att tänka på hur det ser ut inom mitt arbetsområde. Där blir man onekligen förundrad över hur "lätt" man flyttar ihop och hur många barn man skaffar, som regel oförhappandes. Jag har nog bara haft att göra med 2 (!) gifta föräldrar. Resten (ett par hundratal?) har varit sambo, men separerat.

Senast igår pratade vi om hur det kommer sig att så många som inte "borde" skaffa barn gör det. Någon nämnde till och med "tvångssterilisering". Inte allvarligt menat, men det går inte att komma ifrån att i mitt arbetsområde är det särdeles vanligt att barn inte verkar göra människor mer "seriösa" eller "stadgade".

Längtansfulla skrev 2008-12-19 17:04:51 följande:
    För de som ville se statistik har jag sökt lite. Samtidigt håller jag med om att statistik inte berättar hela sanningen. Man måste själv reflektera över vad siffrorna beror på och om man kan räkna på det sätt som man gör. Men för den som ändå är nyfiken kan ni läsa mer på följande länkar.Man hänvisar bl.a. till ?SCB:s demografiska rapport, 1995:1, Skilsmässor och separationer ? bakgrund och utveckling?. Som i och för sig inte är helt dagsfärsk.www.famradsmaland.se/index.phpHär tar de även upp olika riskfaktorer.SCB har också en färskare undersökning från 2006 som jämför separationer hos sammanboende föräldrar med separationer hos gifta föräldrar.Se kapitel 5 sida 127 och framåt.www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0102_20...www.scb.se/templates/tableOrChart____27475.as...Varför separerar samboföräldrar så mycket lättare än gifta föräldrar? Jag tänker mig att barnfamiljer är ?stadgade? oavsett om föräldrarna är gifta eller inte. Vissa menar att leva sambo är precis lika seriöst som att vara gift. Andra menar att de vill testa förhållandet som sambos först för att sedan göra allvar av det hela genom ett äktenskap. Men om man redan skaffat barn så borde man väl vara seriös med förhållandet? Eller är det så många som skaffar barn med någon de inte är säkra på att de vill dela hela livet med? Jag får tusen frågor i huvudet av sådan här statistik men det kanske inte hör till ämnet riktigt. Men så är det klart också att det finns en grupp människor som flyttar ihop och separerar ett otal gånger och på så sätt påverkar siffrorna.
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-19 16:59:29 följande:
    Nej, det är det inte. Det är fortfarande fråga om förmåga att tänka och känna. Om man underkänner människors förmåga att tänka och känna innan de har en egen erfarenhet, så gäller det förstås också så tokiga saker som att skjuta heroin eller hoppa utför ett stup. Om Pelle tänker och känner att han inte skulle må bra av att flytta ihop innan han gifte sig, ska jag underkänna hans förmåga att tänka och känna för att det inte passar ihop med hur jag gör?Om någon bestämmer sig för att leva i celibat - det händer ju trots allt - menar du då att vederbörande inte har förmåga att tänka och känna att h*n vill leva i celibat om h*n inte har testat motsatsen först?
    Pelle har väl inte så många han kan fråga hur det kändes att hoppa utför ett stup, som kan ge honom en bild hur det kan vara? För det första är det inte särsklit vanligt att man hoppar utför stup och de som gör det överlever inte så att de kan berätta hur fantastiskt det var innan de small i backen.

De som flyttar ihop innan de gifter sig dör dock inte av det och därför kan de berätta för Pelle att det faktiskt funkar jävligt bra att göra så. Sen kan han ju ta ett beslut och väga för- och nackdelar som han själv vill. Men om man lever i en församling där sambo inte är ett alternativ utan förbjudet så är det väl knappast Pelles eget beslut? Det finns väl en anledning till att det har blivit mer vedertaget att flytta ihop innan man gifter sig (om man nu gifter sig öht), och om något får en så bred genomslagskraft beror det ju på att det har så många positiva fördelar. Tror jag i alla fall.
  • Nancy Drew
    MolsonCanadian skrev 2008-12-19 16:54:18 följande:
    Nej, han beskrev det som att han borde i alla fall ha förlovat sig först. Han tyckte det blev ointressant och meningslöst när de redan bodde ihop. Jag menar ju att sammanboende är ovidkommande huruvida ett förhållande håller eller inte. Nancy Drew skrev 2008-12-19 16:45:32 följande:
    Fast på vilket sätt illustrerar den berättelsen att samboskap är _irrelevant. för om förhållandet håler?
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?