• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • nennesjuttioåtta
    shakynose skrev 2008-12-12 16:19:52 följande:
    Haha! Det är lugnt! Känner mig inte särskilt provocerad alls!Vi tycker helt enkelt att det fungerar bäst så. Om tiderna förändras t.ex. om det kommer barn in i bilden kanske det blir annorlunda, men just nu känns det perfekt att ha sitt eget samtidigt som vi gör nästan allt tillsammans ändå. Men jag förstår att det verkar lite udda!

Det är väl många som är särbos egentligen (det finns ju t o m ett namn för det!)... Så så himla konstigt är det inte om jag tänker efter. Ni får väl köpa var sin lägenhet i samma trappuppgång, på samma våningsplan när ni får barn!
  • Miafiahallonfjärt
    Pumpkin skrev 2008-12-12 16:14:37 följande:
    Och jag hade verkligen inte velat ha allt på samma dag. Jag föredrar att njuta av saker var för sig och länge, istället för allt på en och samma gång - då finns det ju "mindre" kvar sen, om du förstår vad jag menar
    Absolut. Alla är vi olika och för oss funkar det här bra. Dock barn vill jag gärna vänta med ett tag :P
  • shakynose
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-12 16:23:17 följande:
    Det är väl många som är särbos egentligen (det finns ju t o m ett namn för det!)... Så så himla konstigt är det inte om jag tänker efter. Ni får väl köpa var sin lägenhet i samma trappuppgång, på samma våningsplan när ni får barn!
    Precis! Men det kanske är udda att vilja gifta sig som särbo?

Smart idé! Det får nog bli nån sån variant om det kommer småkottar.
  • nennesjuttioåtta

Ja, det där med barn kan ju vara lite svårare att tajma.

• Pumpkin
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-12-12 16:23:45 följande:
    Absolut. Alla är vi olika och för oss funkar det här bra. Dock barn vill jag gärna vänta med ett tag :P
    Vi väntar också med det - som sagt, här suger vi på karamellerna länge
    Alla älskar Skellefteå AIK
  • nennesjuttioåtta
    shakynose skrev 2008-12-12 16:27:20 följande:
    Precis! Men det kanske är udda att vilja gifta sig som särbo?Smart idé! Det får nog bli nån sån variant om det kommer småkottar.
    Ja, det är sant. Det kanske är mer ovanligt?!
    Hahahha, ser framför mig hur ni säger till era barn: "Nej, du får ingen glass men spring över och plinga på hos pappa!"
  • Anna Panna

Vill också vara med på ett hörn här...; o)

Jag och min kille har varit tillsammans i drygt fyra år och ska gifta oss i december nästa år. Vi flyttade ihop efter bara några månader. Vi båda bodde i England och jag skulle flytta från min lägenhet och då blev det liksom enklast så. Vi har båda varit sambo tidigare så det var ingen "stor" grej.
    Har kompisar från Sydafrika som av religösa själ inte "fick" bo ihop innan bröllopet och det funkade jätte bra, precis som det funkat jätte bra för oss.
    Däremot vill jag absolut gifta mig innan vi skaffar barn... Vet egentligen inte varför men det känns tryggare på något sätt. Samtidigt har jag flera vänner som har skaffat barn utan att vara gifta och det har gått hur bra som helst. Det är bara en sak som känns viktig för mig

Huvudsaken tycker jag är att man följer sitt hjärta och inte gör något som inte känns rätt

• MolsonCanadian

Ja, jag tycker att det är intressant att man går från den ena självklarheten till den andra. Att det blir en självklarhet att "stegvis" innebär först sammanboende och sedan giftermål och inte tvärtom. Därför blir jag också skeptisk till förhållningssättet att man inte alls förstår att folk "vågar" gifta sig innan de flyttar ihop. Man kunde ju lika gärna vända på det: Hur "vågar" man flytta ihop innan man är gift?

svårtattvälja skrev 2008-12-12 15:43:36 följande:
    "Jag resonerar kring din mognadstrappa. Tänker du att mognadstrappan har ändrats enormt sedan t ex 60-talet, så att man är mer mogen att flytta ihop och mindre mogen att gifta sig?"För det första så det ju "min" mognadstrappa. Jag vet inte om den är giltig för andra, men jag tror det. Det verkar som om många vill bo ihop, utan att vara redo för att gifta sig.Men hur menar du sen? Att man vid en viss ålder år 2008 är redo att flytta ihop med någon, men är inte redo att gifta sig, medan man vid samma ålder 1963 redan var mogen att gifta sig?Eftersom jag inte levde på 60-talet är det svårt för mig att avgöra om andra, som var i sambo/giftasålder då, och som ev också såg förhållanden som något man stegvis ger sig in i, tycker att deras trappa är annorlunda än min. Jag tror inte att 60-talet är den bästa tidsperioden att välja heller om man ska jämföra, eftersom jag fått intrycket att det då började bli ganska vanligt att man bodde ihop innan, även om det såklart berodde på ens omgivning.Men om man går längre tillbaka i tiden, när det var vanligast att man inte bodde ihop först, så TROR jag att man var mognare tidigare. Man hade nog oftare större ansvar tidigare i livet. Sen att man inte valde att flytta ihop med någon, ÄNNU lite tidigare, utan att hoppa över det helt och ta det i en klump när man gifte sig måste ha berott på konventioner och förväntningar från omgivningen. Man gjorde inte så helt enkelt. Men idag kan man, och det tycker jag är bra!
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-12 17:11:18 följande:
    Ja, jag tycker att det är intressant att man går från den ena självklarheten till den andra. Att det blir en självklarhet att "stegvis" innebär först sammanboende och sedan giftermål och inte tvärtom. Därför blir jag också skeptisk till förhållningssättet att man inte alls förstår att folk "vågar" gifta sig innan de flyttar ihop. Man kunde ju lika gärna vända på det: Hur "vågar" man flytta ihop innan man är gift?
    Att flytta isär innebär ju inte samma procedur som vid en skilsmässa, så därför tycker jag inte riktigt att man kan vända på det lika lätt.
  • MolsonCanadian

Jag har den egenheten att vad jag "tar parti" för inte alls behöver vara något jag själv innefattas av. Som regel ser jag diskussionen som en diskussion och där det finns utrymme att diskutera så "bjäbbar" jag.

Nej, det fungerar inte för alla. Men det finns ju ingen korrelation mellan att ha gift sig före sammanboende och skilsmässor. Följaktligen faller argumenten om att det är riskabelt att gifta sig innan man flyttar ihop.

Jag har heller inte påstått att ditt bröllop var mindre lyckligt för att ni bodde ihop innan. Jag vet faktiskt inte var du har fått det ifrån. Har du blandat ihop mig med någon av "ni"-arna?

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-12 15:44:28 följande:
    nej, molsoncanadian, du räknas väl inte dit då men du tog ju det partiet så oavsett vad jag skriver så ska du bjäbba emot. Oväntat. Och självklart ska man ha inställningen att det ska fungera, men det gör ju faktiskt inte det för alla. Oavsett inställning. Tror inte att de som skiljer sig hade en "får se hur det går"-inställning, det är ju att se ner på dem och deras ambition. De allra, allra flesta tror väl, just i den stunden, att detta verkligen är rätt? Och jag lovar, mitt bröllop var inte mindre lyckligt för att vi hade bott ihop så länge innan. Skrattretande!
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?