Ja, jag tycker att det är intressant att man går från den ena självklarheten till den andra. Att det blir en självklarhet att "stegvis" innebär först sammanboende och sedan giftermål och inte tvärtom. Därför blir jag också skeptisk till förhållningssättet att man inte alls förstår att folk "vågar" gifta sig innan de flyttar ihop. Man kunde ju lika gärna vända på det: Hur "vågar" man flytta ihop innan man är gift?
svårtattvälja skrev 2008-12-12 15:43:36 följande:
"Jag resonerar kring din mognadstrappa. Tänker du att mognadstrappan har ändrats enormt sedan t ex 60-talet, så att man är mer mogen att flytta ihop och mindre mogen att gifta sig?"För det första så det ju "min" mognadstrappa. Jag vet inte om den är giltig för andra, men jag tror det. Det verkar som om många vill bo ihop, utan att vara redo för att gifta sig.Men hur menar du sen? Att man vid en viss ålder år 2008 är redo att flytta ihop med någon, men är inte redo att gifta sig, medan man vid samma ålder 1963 redan var mogen att gifta sig?Eftersom jag inte levde på 60-talet är det svårt för mig att avgöra om andra, som var i sambo/giftasålder då, och som ev också såg förhållanden som något man stegvis ger sig in i, tycker att deras trappa är annorlunda än min. Jag tror inte att 60-talet är den bästa tidsperioden att välja heller om man ska jämföra, eftersom jag fått intrycket att det då började bli ganska vanligt att man bodde ihop innan, även om det såklart berodde på ens omgivning.Men om man går längre tillbaka i tiden, när det var vanligast att man inte bodde ihop först, så TROR jag att man var mognare tidigare. Man hade nog oftare större ansvar tidigare i livet. Sen att man inte valde att flytta ihop med någon, ÄNNU lite tidigare, utan att hoppa över det helt och ta det i en klump när man gifte sig måste ha berott på konventioner och förväntningar från omgivningen. Man gjorde inte så helt enkelt. Men idag kan man, och det tycker jag är bra!