• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-12 14:34:28 följande:
    Historiskt har det ju varit tvärtom, att man hoppar över ett steg och går händelserna i förväg om man flyttar ihop innan man gifter sig.
    jo, men då bodde man ju hemma med sina föräldrar innan också. Gör ni det nu med?
  • svårtattvälja

"Historiskt har det ju varit tvärtom, att man hoppar över ett steg och går händelserna i förväg om man flyttar ihop innan man gifter sig."

Ja, men jag lever nu. Det är ju inte bättre eller mer önskvärt (för mig) för att det har varit så förut.

• nennesjuttioåtta

För övrigt tycker jag PERSONLIGEN (bäst att tillägga det, tydligen) att det inte är sämre för förhållandet att bli sambos innan man gifter sig, som ni verkar tycka. Ser snarare bara fördelar. Vet många som flyttat ihop och väl då märkt vilka rövhål (ursäkta uttrycket) de egentligen träffat. Som hellre sitter framför datorn eller går på krogen än umgås med sin sambo. Eller vägrar ta i en diskborste eller tror att dammsugaren är något man kan göra coola partytrick med.

Det kan man ju inte så noga veta förrän man verkligen delar vardagen med varandra. Men ni kanske vill sköta all markservice eftersom även det är historiskt sett det mest vanliga? Kvinna bliv vid din läst. Nej, så gammalmodig vill då jag inte vara.

Vi väntade 4 år med att bli sambos och 11 år innan vi gifte oss. Av rent ekonomiska själ, för vi hade inte haft råd att göra som vi velat innan. Och eftersom vi tjänar mer än våra föräldrar så var det inte snack om att de ska stå för kalaset heller. Vi var (och är) helt jäkla tokkära när vi flyttade ihop, och fick en enorm kick igen när vi gifte oss. Om alla hade så bra som jag och min man har det vore ingen olycklig. Och det kan knappast någon ta ifrån oss med att hävda att vi gjorde det i fel ordning.

• nennesjuttioåtta

Måste bara tillägga att jag däremot inte tycker att ni som väljer att flytta ihop samtidigt som ni gifter er gör något som helst fel. Det är ert val och om det gör er lyckliga så go for it.

• Miafiahallonfjärt
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-12 14:43:48 följande:
    jo, men då bodde man ju hemma med sina föräldrar innan också. Gör ni det nu med?
    Ja det gjorde vi. Dock bara en "kort" period för att spara pengar. Innan dess bodde vi i olika städer. Jag flyttade hem till min barndomsstad där min nuvarande bodde. Tänkte bo hos mamma och pappa ett tag men blev fast där när vi bestämde bröllopsdatum så ett år ungefär. Gubben ett halvår innan bröllopet flyttade han hem. GRYMT effektivt för att spara pengar måste erkännas
  • MolsonCanadian

Jag må vara gammal, men du behöver alls inte nia mig.

Nej då, riktigt så längesedan pratar inte jag om. Det räcker väl med 60-talet?
    Det fanns både universitet och studentrum/lägenheter på den tiden också.

Det var "mognadstrappan" jag tänkte på, dvs att de steg som nu anses vara nödvändiga först inte alls har varit det tidigare. Det är ju snarare ett nytt påfund. Och trots det, så går det inte att komma ifrån att det finns massvis med människor som gifter sig först och flyttar ihop sedan som det går utmärkt för. Vad jag menar är att man har förflyttat nödvändigheten och gör det otänkbart att gifta sig innan man flyttar ihop, trots att det bevisligen fungerar utmärkt.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-12 14:43:48 följande:
  • MolsonCanadian

Jag resonerar kring din mognadstrappa. Tänker du att mognadstrappan har ändrats enormt sedan t ex 60-talet, så att man är mer mogen att flytta ihop och mindre mogen att gifta sig?

svårtattvälja skrev 2008-12-12 14:51:36 följande:
    "Historiskt har det ju varit tvärtom, att man hoppar över ett steg och går händelserna i förväg om man flyttar ihop innan man gifter sig."Ja, men jag lever nu. Det är ju inte bättre eller mer önskvärt (för mig) för att det har varit så förut.
  • nennesjuttioåtta
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-12-12 15:02:48 följande:
    GRYMT effektivt för att spara pengar måste erkännas
    jo, visserligen. Men allt vi disskuterar så utgår man ju från sig själv. Och vi bodde också hemma hos våra föräldrar i början men det var ju för att vi gick på gymnasiet. Sen när vi flyttade för att jobba så var ju det lite svårt så då föll det sig naurligt att man bodde själv och sen flyttade ihop.

Dock hade jag mer än gärna gift mig eller åtminstone förlovat mig mycket tidigare än vad vi gjorde nu. Men vi valde att vänta eftersom det var så många som gjorde det hipp som happ och vi ville inte bli en i mängden med misstanke att vi bara gör som alla andra (särskilt eftersom flera förlovade sig när det var som mest kris, bara ett par är ihop fortfarande).
  • MolsonCanadian

Vilka menar du med "ni"?
    Jag uppfattar att man framför allt ifrågasätter de som väljer att inte bo ihop innan de gifter sig. Att bo ihop först verkar ju tillhöra normen här och ifrågasätts inte anmärkningsvärt.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-12 14:55:22 följande:
    För övrigt tycker jag PERSONLIGEN (bäst att tillägga det, tydligen) att det inte är sämre för förhållandet att bli sambos innan man gifter sig, som ni verkar tycka. Ser snarare bara fördelar. Vet många som flyttat ihop och väl då märkt vilka rövhål (ursäkta uttrycket) de egentligen träffat. Som hellre sitter framför datorn eller går på krogen än umgås med sin sambo. Eller vägrar ta i en diskborste eller tror att dammsugaren är något man kan göra coola partytrick med. Det kan man ju inte så noga veta förrän man verkligen delar vardagen med varandra. Men ni kanske vill sköta all markservice eftersom även det är historiskt sett det mest vanliga? Kvinna bliv vid din läst. Nej, så gammalmodig vill då jag inte vara. Vi väntade 4 år med att bli sambos och 11 år innan vi gifte oss. Av rent ekonomiska själ, för vi hade inte haft råd att göra som vi velat innan. Och eftersom vi tjänar mer än våra föräldrar så var det inte snack om att de ska stå för kalaset heller. Vi var (och är) helt jäkla tokkära när vi flyttade ihop, och fick en enorm kick igen när vi gifte oss. Om alla hade så bra som jag och min man har det vore ingen olycklig. Och det kan knappast någon ta ifrån oss med att hävda att vi gjorde det i fel ordning.
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-12 15:05:33 följande:
    Jag må vara gammal, men du behöver alls inte nia mig. Nej då, riktigt så längesedan pratar inte jag om. Det räcker väl med 60-talet?Det fanns både universitet och studentrum/lägenheter på den tiden också. Det var "mognadstrappan" jag tänkte på, dvs att de steg som nu anses vara nödvändiga först inte alls har varit det tidigare. Det är ju snarare ett nytt påfund. Och trots det, så går det inte att komma ifrån att det finns massvis med människor som gifter sig först och flyttar ihop sedan som det går utmärkt för. Vad jag menar är att man har förflyttat nödvändigheten och gör det otänkbart att gifta sig innan man flyttar ihop, trots att det bevisligen fungerar utmärkt.
    hhhahaha, nej då, jag pratade till flera.
    Självklart tror jag att det funkar att göra så, men man måste ju också jämföra med vad för sorts liv man kan leva. En del människor träffas ju rätt sent i livet, efter många nitlotter, och då är de nog inte så sugna på att "chansa" igen. Å andra sidan brukar det gå rätt fort då för de vet vad de letar efter. Men oftast flyttar de ju ändå ihop först, mest för att det blir dyrt med dubbelt boende om man ändå umgås jämt. En del gifter sig aldrig, men de kan ju vara lika lyckliga för det.

En annan grej, som jag tänkte på. Om man nu gör som ni (ja, inte bara MolsonCanadian ) och gifter sig i samband med flytt, blir det inte då lite mer prestige också att man måste fixa det här. Och om det inte går så är det ett större nederlag att skilja sig så att de flesta stannar kvar trots att det bästa vore en skilsmässa?
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?