• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • nennesjuttioåtta

jag menar ni = ni som flyttar ihop i samband med bröllopet. Det vill säga du, TS och några fler. Jag menar inte ni som ni och vi (som att det ena skulle vara bättr än det andra). Öhh. oj vad rörigt. Förstår du vad jag menar?

MolsonCanadian skrev 2008-12-12 15:08:23 följande:
    Vilka menar du med "ni"?Jag uppfattar att man framför allt ifrågasätter de som väljer att inte bo ihop innan de gifter sig. Att bo ihop först verkar ju tillhöra normen här och ifrågasätts inte anmärkningsvärt.
  • nennesjuttioåtta

Hur ska jag annars tilltala er som det berör???

• MolsonCanadian

"Vi", dvs min käre och jag, flyttar ihop 5 månader innan bröllopet, så jag passar nog inte in i din mall. Men sammanboendet hänger inte ihop med äktenskapet i den meningen. Hade vi fått lägenhet i juni, hade vi flyttat ihop då. Nu fick vi tag i en läcker lägenhet redan i februari, och då tar vi den. Var prestigen skulle ligga, vet jag inte. Att vi gifter oss är ett beslut som vi har fattat, med allt därtill. Det är ingen "vi får se hur det går"-relation. Som sagt, så tror jag att det är inställningen till förhållandet som är avgörande, inte huruvida man har bott ihop innan eller inte.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-12 15:16:57 följande:
    hhhahaha, nej då, jag pratade till flera. Självklart tror jag att det funkar att göra så, men man måste ju också jämföra med vad för sorts liv man kan leva. En del människor träffas ju rätt sent i livet, efter många nitlotter, och då är de nog inte så sugna på att "chansa" igen. Å andra sidan brukar det gå rätt fort då för de vet vad de letar efter. Men oftast flyttar de ju ändå ihop först, mest för att det blir dyrt med dubbelt boende om man ändå umgås jämt. En del gifter sig aldrig, men de kan ju vara lika lyckliga för det. En annan grej, som jag tänkte på. Om man nu gör som ni (ja, inte bara MolsonCanadian ) och gifter sig i samband med flytt, blir det inte då lite mer prestige också att man måste fixa det här. Och om det inte går så är det ett större nederlag att skilja sig så att de flesta stannar kvar trots att det bästa vore en skilsmässa?
  • Miafiahallonfjärt
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-12 15:16:57 följande:
    En annan grej, som jag tänkte på. Om man nu gör som ni (ja, inte bara MolsonCanadian ) och gifter sig i samband med flytt, blir det inte då lite mer prestige också att man måste fixa det här. Och om det inte går så är det ett större nederlag att skilja sig så att de flesta stannar kvar trots att det bästa vore en skilsmässa?
    Förstår inte ditt resonemang här... Jag kan bara svara för mig själv att jag är beredd att kämpa för mitt äktenskap! Det är vi båda!

Jag håller äktenskapet högt - delvis var det därför vi inte vill bo ihop innan också. (Inga mothugg om att ni som bor sambos innan ni gifter er inte värderar er relation det förstår jag givetvis att ni gör). Men för oss var det ett sätt att visa varandra och världen att vi har väntat på varandra hela livet och att den dagen vi gifter oss börjar en helt ny era i våra liv... Vi ville inte "kompromissa" eller göra den dagen "mindre" genom att bo ihop innan dess och sedan "bara gifta" oss. (är ju inte så bara ) Bröllopet är en lika stor dag oavsett men för oss blev det ju en dubbel dag om ni förstår min tanke..
  • MolsonCanadian

Räknar du 5 månader innan som i samband med bröllopet?

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-12 15:19:12 följande:
    jag menar ni = ni som flyttar ihop i samband med bröllopet. Det vill säga du, TS och några fler. Jag menar inte ni som ni och vi (som att det ena skulle vara bättr än det andra). Öhh. oj vad rörigt. Förstår du vad jag menar?
  • Miafiahallonfjärt
    MolsonCanadian skrev 2008-12-12 15:22:56 följande:
    Var prestigen skulle ligga, vet jag inte. Att vi gifter oss är ett beslut som vi har fattat, med allt därtill. Det är ingen "vi får se hur det går"-relation. Som sagt, så tror jag att det är inställningen till förhållandet som är avgörande, inte huruvida man har bott ihop innan eller inte.
    Precis! Tack!
  • Pumpkin
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-12-12 15:23:23 följande:
    Förstår inte ditt resonemang här... Jag kan bara svara för mig själv att jag är beredd att kämpa för mitt äktenskap! Det är vi båda! Jag håller äktenskapet högt - delvis var det därför vi inte vill bo ihop innan också. (Inga mothugg om att ni som bor sambos innan ni gifter er inte värderar er relation det förstår jag givetvis att ni gör). Men för oss var det ett sätt att visa varandra och världen att vi har väntat på varandra hela livet och att den dagen vi gifter oss börjar en helt ny era i våra liv... Vi ville inte "kompromissa" eller göra den dagen "mindre" genom att bo ihop innan dess och sedan "bara gifta" oss. (är ju inte så bara ) Bröllopet är en lika stor dag oavsett men för oss blev det ju en dubbel dag om ni förstår min tanke..
    Nu blir jag faktiskt lite lätt irriterad måste jag erkänna, varför skulle bröllopsdagen vara "mindre" viktig (?) för att man bott ihop innan?!
    Alla älskar Skellefteå AIK
  • svårtattvälja

"Jag resonerar kring din mognadstrappa. Tänker du att mognadstrappan har ändrats enormt sedan t ex 60-talet, så att man är mer mogen att flytta ihop och mindre mogen att gifta sig?"

För det första så det ju "min" mognadstrappa. Jag vet inte om den är giltig för andra, men jag tror det. Det verkar som om många vill bo ihop, utan att vara redo för att gifta sig.

Men hur menar du sen? Att man vid en viss ålder år 2008 är redo att flytta ihop med någon, men är inte redo att gifta sig, medan man vid samma ålder 1963 redan var mogen att gifta sig?

Eftersom jag inte levde på 60-talet är det svårt för mig att avgöra om andra, som var i sambo/giftasålder då, och som ev också såg förhållanden som något man stegvis ger sig in i, tycker att deras trappa är annorlunda än min. Jag tror inte att 60-talet är den bästa tidsperioden att välja heller om man ska jämföra, eftersom jag fått intrycket att det då började bli ganska vanligt att man bodde ihop innan, även om det såklart berodde på ens omgivning.

Men om man går längre tillbaka i tiden, när det var vanligast att man inte bodde ihop först, så TROR jag att man var mognare tidigare. Man hade nog oftare större ansvar tidigare i livet. Sen att man inte valde att flytta ihop med någon, ÄNNU lite tidigare, utan att hoppa över det helt och ta det i en klump när man gifte sig måste ha berott på konventioner och förväntningar från omgivningen. Man gjorde inte så helt enkelt. Men idag kan man, och det tycker jag är bra!

• nennesjuttioåtta

nej, molsoncanadian, du räknas väl inte dit då men du tog ju det partiet så oavsett vad jag skriver så ska du bjäbba emot. Oväntat.

Och självklart ska man ha inställningen att det ska fungera, men det gör ju faktiskt inte det för alla. Oavsett inställning. Tror inte att de som skiljer sig hade en "får se hur det går"-inställning, det är ju att se ner på dem och deras ambition. De allra, allra flesta tror väl, just i den stunden, att detta verkligen är rätt?

Och jag lovar, mitt bröllop var inte mindre lyckligt för att vi hade bott ihop så länge innan. Skrattretande!

• svårtattvälja

Sorry, jag har inte lärt mig att citera ordentligt. Mitt inlägg nr 178 var ett svar på ditt, MolsonCanadian.

Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?