Bedömning av psykopati handlar inte om att den som utsatts för en psykopat därmed vet att det är en psykopat utifrån hans handlingar. Det funkar inte så. Att någon är psykopat är inte en känsla. Det finns ett väl utarbetat verktyg för att fastställa psykopati och det gör inte gemene man.
Jag vet inte allting. Däremot vet jag mycket om psykopati, långt mer än just gemene man. Man är inte psykopat när man ägnar sig åt psykisk misshandel och sexuella övergrepp. Det är två motsägelser som går stick i stäv med klassificeringen av psykopati. Hade en psykopat slagit henne hade han gjort det på samma bevekelsegrund som han slår vem som helst. Det är därför det inte är fråga om psykopati. Dels att han ägnat sig åt psykisk misshandel och dels att han ägnat sig åt sexuella övergrepp.
Jag vet att ofantligt många slänger sig med begreppet "psykopat" och kvällspressen är inte direkt sen att hänga på det, t ex så att människor tror att chefen är psykopat. Så är dock inte fallet. 0,5 - 1% av världens befolkning är psykopater. Det är universellt. Att man är allmänt hemsk och utsätter människor för diverse vidrigheter är inte att vara psykopat. En psykopat ägnar sig inte åt psykisk kvinnomisshandel då det inte finns någon emotionell koppling. En psykopat bryr sig inte; det finns inget kontrollbehov, inga svartsjukekänslor, inga känslor överhuvudtaget. Det är också därför det är oerhört sällsynt att de slår ihjäl. Att ägna ett halvår åt att psykiskt misshandla någon är omöjligt att göra för en psykopat. De har helt enkelt inte det tålamodet. Det är därför man brukar säga att om man ska bli hotad någon gång, så ska man hoppas att det är en psykopat som gör det, för de glömmer lika fort som det är sagt och verkställer inte hoten.
Men men, du får för all del tycka, som gemene man, att man är psykopat om man är ett svin.
Plummis83 skrev 2008-12-12 11:17:07 följande:
Men att du svarar en som kommer med motargument är ju väldigt självklart men sen att personen ifråga inte ger sig utan måste envisa med att hon tycker att hon vet bäst å kan allting kan ju inte du rå för!! Du vet ju vad som hänt och vet därför BÄST!!