• lanovia 08

Bebis före/efter bröllopet!! Del 4

Här forsätter vi tjejer som längtar efter bebis att prata och stötta varandra.

• Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 4
  • Therese 83

En liten fråga till er som redan har fått barn. Upplever ni att det är svårt att gå ner alla kilon som ni har gått upp? Naturligtvis är det individuellt men försvinner kilona när man ammar? Hur tidigt kan man träna efter man har fött?

Jag är otroligt tacksam för svar eftersom det bara snurrar i huvudet på mig. Jag om min sambo har precis haft denna frågan uppe. Är jätterädd att jag ska se ut som en padda, båda under och efter barnet är fött.

• Ankan80

Therese 83

Har ingen egen erf. men uppfattar även detta som individuellt.
    Vissa går ner allt inom några veckor. Andra får kämpa flera år.
    Lite genetiskt alltså.

Har äntligen fått gå ut o gå en runda. Hela 30 minuter på lunchen. Har inte kunnat innan pga illamåendet. Men tyckte det var bättre idag så nu så...

Innan tänkte man ju att man minsann skulle träna o stå i o äta nyttigt osv. Tji fick man. Här gäller det överlevnad

• Ore

Jag har inte fått barn, men utifrån vad jag har hört så kan en hel del kilo försvinna när man ammar... Hur mycket man kan träna beror väl litet på vad man orkar, och hur mycket man är van att träna. Det är väl inte rätt tid att öka varken styrkan eller konditionen, och ta i för kung och fosterland. Men långa barnvagnspromenader är ju kanske inte så svårt att planera in... Och har man tränat en hel del innan så tar det nog inte så lång tid innan man kan återuppta träningen. Läste någonstans om Anna-Carin Olofsson (skidskytten). Hon tränade några dagar innan sin förlossning, och några dagar efter. Hon tävlade även i VM när hon var i femte månaden...

• Ninnispinnis

Googlade lite och hittade denna länk:

www.gravid.se/34_motion/motion-index.htm

Jag vet att jag har läst att ju bättre form man är innan graviditeten desto lättare har man att komma i form igen efteråt, och det låter ju ganska logiskt...

• Therese 83

Åh, tack så mycket. Ska läsa den direkt.

• ingenjörsbruden
    Ninnispinnis skrev 2009-01-20 13:46:44 följande:
    Googlade lite och hittade denna länk:www.gravid.se/34_motion/motion-index.htmJag vet att jag har läst att ju bättre form man är innan graviditeten desto lättare har man att komma i form igen efteråt, och det låter ju ganska logiskt...
    ....suuuuuuuck....så då MÅSTE jag träna, Ninnis?!
    Jag som försökte omärkt smita ifrån träningstrådarna....

*hihihi* nä men det låter väldigt sunt att vara i form....de brukar ju säga att det är ett sjujäklapass när knytet vill ut..... Huvaligen!

Jag försöker att gå min 30 min om dagen, alternerar med yoga hemma.... svårt att komma ut nu när det är så himla mörkt......

Therese: det verkar vara som så att många går ner under amningen.....men tycker inte att du ska oroa dig så mkt....din kropp är helt fantastisk o känner själv vad som är bra för den.....de som får sug efter vissa saker brukar ha någon brist i kroppen som kroppen vet var den får tag i ämnet......Är du någorlunda i form innan grav o fortsätter att hålla igång under graviditeten så är det nog inga problem.

Jag har tex helt fått avsmak av socker.....har ätit MASSOR av godis innan o MÄNGDER med mat.....men nu känner kroppen att socker inte är bra o äter jag för mkt så mår jag tjyvtjockt!
  • Therese 83

Ok, får väl träna ännu mer nu då, innan det är dax för att ens försöka bli gravid.

• Emmet99

helt allvarligt jag blir knäpp snart . Jävla väntan på Bim =(((( en vecka kvar. Helst sjukt vad tiden kan gå långsamt. Men! Om jag är gravid: kan inte ha min drömklänning på bröllopet utan får ha annan, Inte gravid, kan ha drömklänning, men ingen bebbe. Så NÅT positivt om man inte är med bebbe iaf.

• LindaB78

jag tycker att ni ska vänta tills efter bröllopet att försöka om ni inte känner att den bioligiska klockan tickar väldigt fort.

Själv så beslutade vi att vi skulle börja försöka efter brölloppet jag räknade dock ut att jag skulle ha ÄL ca två veckor innan brölloppet och skulle då inte veta om jag var gravid eller inte på bröllopet. Den dagen ville jag festa!
    Och hoppsan två dagar efter bröllopet kände jag att någonting inte stämde i kroppen och visst gravtestet visade ett plus! Helt underbart. Jag undrar dock om inte min kropp visste om vad som var på gång...? Jag var inte ett dugg sugen på alkohol på mitt bröllop. visst jag drack vin till maten, men mindre än jag brukade. Vi hade en inhyrd bartender och jag drack EN drink och den hade jag spanat in när vi bestämde drinkmenyn. Sen drack jag alkholfria drinkar hela kvällen. Så jag misstänker att min kropp kände på sig vad som var på gång.

Om att gå ner i vikt när man ammar. Väldigt inviduellt. Själv gick jag ner allt och något kilo till. Tog ca ½år (ammade i 8månader) det svåra är dock att inte gå upp igen när man slutar amma. Det där extra kilot jag gick ner har jag nu gått upp.

om att börja träna efter förlossningen. Beror helt på hur förlossningen gick och hur mycket man orkar efteråt. Får man inte sova ordentliget de första månaderna så kanske inte träning är det man vill lägga tid på under sina stunder utan bebis. Själv började jag träna efter 4 månader. Jag snittades och det var så lång tid det tog innan jag kände att kroppen var redo för lite hopp och stuts. Min instruktör på det mamma-babypass jag gick på höll sitt första pass när hennes lilla var 3 veckor (hennes 4:e). Så det är så olika.

Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 4