• lanovia 08

Bebis före/efter bröllopet!! Del 4

Här forsätter vi tjejer som längtar efter bebis att prata och stötta varandra.

• Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 4
  • ingenjörsbruden
    Emmet99 skrev 2009-01-29 21:59:47 följande:
    Jag bor i Lund =)
    Pööööörfekt! Jag bor lite utanför Lund!

MolsonCanadian: Skönt att få generna granskade/kollade....vet annars att man kan utröna en hel del på ett KUB-test (NUPP + blodprov) när man väl är gravid....då får man ut en procent på hur stor sannolikhet det är för bla kromosonfel....
    Är osså nyfiken på hur ni ska bli "kollade".....
  • MolsonCanadian

Ja, just i det här fallet kan man det, eftersom deras sjukdom är så "unik" att de har forskats på sedan den uppdagades. De kollar efter en särskild mutation på en särskild gen (orkar inte skriva alla konstiga namn). Det går inte att se med t ex fostervattensprov om barnet är sjukt, utan det måste till klinisk genetik för att kolla det.

passionsblomman skrev 2009-01-29 22:18:57 följande:
    Oj, kan man kolla sån´t innan ? Hur går det till?
  • passionsblomman

Jösses, ja då är det ju verkligen skönt att få veta hur det ligger till. Otroligt vad man kan mycket inom sådant hä numera.

Hoppas att du får riktigt glada besked nu då!

MolsonCanadian skrev 2009-01-29 22:47:58 följande:
    Ja, just i det här fallet kan man det, eftersom deras sjukdom är så "unik" att de har forskats på sedan den uppdagades. De kollar efter en särskild mutation på en särskild gen (orkar inte skriva alla konstiga namn). Det går inte att se med t ex fostervattensprov om barnet är sjukt, utan det måste till klinisk genetik för att kolla det.
  • MolsonCanadian

Fast det är inte den typen. Så här är det: Om jag har en mutation på gen X men min partner inte har en sådan mutation, så får vi inte barn med den sjukdomen som mina systrar har. Om min partner däremot har motsvarande mutation, så får vi högst sannolikt sjuka barn. Jag vill inte det. Det är inte något generellt ställningstagande mot sjuka barn - skulle vi få vänta barn som visar sig vara cp-skadat, so be it. För mig är det något helt annat. Mina systrars sjukdom vill jag inte att någon ska ha; jag vill varken utsätta barnen, oss som föräldrar eller eventuella syskon för det.

ingenjörsbruden skrev 2009-01-29 22:40:52 följande:
    Pööööörfekt! Jag bor lite utanför Lund! MolsonCanadian: Skönt att få generna granskade/kollade....vet annars att man kan utröna en hel del på ett KUB-test (NUPP + blodprov) när man väl är gravid....då får man ut en procent på hur stor sannolikhet det är för bla kromosonfel....Är osså nyfiken på hur ni ska bli "kollade".....
  • MolsonCanadian

Ja, det är otroligt. Sådana möjligheter fanns inte när mina föräldrar bestämde sig för att skaffa barn. Inte för att det egentligen hade gjort någon skillnad, för de hade ingen aning om att de skulle få sjuka barn. Det finns inte i släkten överhuvudtaget. Dessutom är både jag och min bror helt friska, och det är delvis därför de är så intressanta ur forskningsperspektiv. De två är i "mitten" - jag är yngst och min bror är äldst.

passionsblomman skrev 2009-01-29 22:52:43 följande:
    Jösses, ja då är det ju verkligen skönt att få veta hur det ligger till. Otroligt vad man kan mycket inom sådant hä numera.Hoppas att du får riktigt glada besked nu då!
  • passionsblomman

Apropå barn, fertilitet, graviditet och oro rut förlossningar osv, så är det här sådant som rör det enda min man oroade sig över när vi väntade vår son.

Han var så himla rädd att det skulle "vara något fel" som han sa, att han var helt ..ja jag vet inte, men shit vad han granskade alla kurvor och diagram och korsförhörde all personal överallt om allting, hela de nio månaderna. Och när lilleman just kommit ut sa han säkert fem gånger"han är väl frisk?"

Han drömde världens mardrömmar om att han skulle få ett svårt sjukt eller handikappat barn.

Har ni andra funderat mycket på sådana saker och vad ni skulle göra om ni fick den typen av besked?

MolsonCanadian skrev 2009-01-29 22:55:57 följande:
    Ja, det är otroligt. Sådana möjligheter fanns inte när mina föräldrar bestämde sig för att skaffa barn. Inte för att det egentligen hade gjort någon skillnad, för de hade ingen aning om att de skulle få sjuka barn. Det finns inte i släkten överhuvudtaget. Dessutom är både jag och min bror helt friska, och det är delvis därför de är så intressanta ur forskningsperspektiv. De två är i "mitten" - jag är yngst och min bror är äldst.
  • MolsonCanadian

Det beror lite på vad det var för besked och vad det var för sjukdom. Generellt sett, skulle jag göra abort om jag fick beskedet "i tid".

passionsblomman skrev 2009-01-29 23:04:30 följande:
    Apropå barn, fertilitet, graviditet och oro rut förlossningar osv, så är det här sådant som rör det enda min man oroade sig över när vi väntade vår son.Han var så himla rädd att det skulle "vara något fel" som han sa, att han var helt ..ja jag vet inte, men shit vad han granskade alla kurvor och diagram och korsförhörde all personal överallt om allting, hela de nio månaderna. Och när lilleman just kommit ut sa han säkert fem gånger"han är väl frisk?"Han drömde världens mardrömmar om att han skulle få ett svårt sjukt eller handikappat barn.Har ni andra funderat mycket på sådana saker och vad ni skulle göra om ni fick den typen av besked?
  • passionsblomman

Usch, jag får ont i magen när jag funderar över de här sakerna. Jag vet att jag skulle tycka det vorer fruktansvärt jobbigt att genomgå en abort. Men inte minst med tanke på hur min man ser på det och ur det förmodligen skulle påverka hela en familj vi redan är, så vore det nog den enda lösningen...
    ...ÅÅÅÅ, jag tycker det är väldigt väldigt svårt!

Jag är oändligt tacksam att vi fick en frisk pojke.
    Blir det ett barn till ber jag till Gud att det blir friskt också.

• Ninnispinnis

Nej, det får vi verkligen inte hoppas! Du skrev att ni skulle "reda ut om vi alls ska testa att få barn", därav mitt ordval. Sorry!

MolsonCanadian skrev 2009-01-29 21:16:13 följande:
    "Utredning" är det nog inte. De kollar generna bara. Det är inte så att vi är infertila (vad vi vet).
  • Ninnispinnis

Jamen vad bra, då kommer du också!

Emmet99 skrev 2009-01-29 21:59:47 följande:
    Jag bor i Lund =)
Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 4