• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Izunia

oh stövlar... det är väl dags att dra fram dem nu va? Det är ju rysligt kallt! Har funderat mycket vilka skor jag ska ha med till prag.. Tänkte ta med ett par mockapumps och ett par låga att promenera i. Dessvärre brukar jag ha de låga utan strumpa, men det kanske blir för kallt nu. Jag hatar faktiskt att använda strumpor.

Gemma, härligt att du kör på fabolous-projektet! Jag har även anammat detta då det inte finns mycket annat som får en att må så bra. Har precis återupptäckt lite gamla kläder som jag inte kunnat använda sen före graviditeten och allt känns nytt! Nu har jag bara 1 kg kvar att gå ner och det känns som det bara sitter kvar i brösten. Men jag har fortfarande inget att ha på dopet!!!! Snälla!! Hjälp mig att hitta nåt fint - helst klänning. Gärna från nån kedja så jag kan hitta det här nere i landet.

Ang dopet - Maten kommer från catering. Tyvärr finns det ingen här som är ambitiös (eller överhuvudtaget intresserad) av att laga maten själv. Jag har också anordnat papper och kritor etc till barnen så de kan roa sig.
    Skumpan har jag inte bestämt mig för än. Måste åka och handla innan helgen egentligen. Några förslag?
    Lillan ska ha en brun/rosa randig klänning och rosa strumpbyxor hade jag tänkt. Det passar ju i temat.
    Jag tror vi blir ca 50 totalt. Klart att jag lägger upp bilder på facebook!

Härligt med stöttande makar! Jag tror absolut inte att jag hade klarat mig igenom förlossningen och framförallt post-förlossningen om det ointe vore för min man. Jag hade ingen babyblues eller så, men man själv känner sig helt trasig och man behöver stöd.

• Gemma

Strictly for Izunia's eyes (ni andra måste lova att blunda): Undrar bara en grej.. har du märkt att din mjölkproduktion gått ner sen du tappade din "överskottsvikt"? Jag vågar nämligen inte gå ner så länge jag ammar men jag börjar bli SÅ less på att ständigt känna mig proppmätt och inga kläder passar till hundra. Precis som du var jag smal innan graviditeten, tänker att kroppen behöver ett litet överskott för att kunna nära ett monster, din tjej är ju också jättestor.
    Monstret står ju sig, sedan åtskilliga månader tillbaka, hela natten bara på bröstmjölk, vill inte riskera att hon börjar nattäta igen för man blir så himla trött.
    Men nu när miss M är åtta månader och käkar två mål om dagen utöver amningen vågar jag börja tänka tanken... vill gärna höra dina erfarenheter.

• Gemma

...ja, apropå projekt fabulous, och att jag sitter här i asgrym ny seersucker-skjorta med rynk över bysten och cool kinakrage, och gammal, uttöjd linnekjol med resår i midjan. Men saker börjar onekligen falla på plats. Fötterna fick en ny pedikyr idag (någon annan än jag som har galet torra, spruckna fötter?) och naglarna är knallröda och på söndag har jag en klipptid inbokad.

Nu vaknade den lilla. Solskens promenad med mammakompis hägrar. Kram!

• Gemma

Och apropå att jag har BLUS och RÖDA NAGLAR så kanske det blir - tatatata - Danderyd för oss. Mannens intervju gick nämligen bra igår.

Eller... förresten nej. Jag väntar ytterligare några decennier innan jag stiger så högt (tänkte säga sjunker så djupt, sen insåg jag att jag faktiskt vadar bland sopor och frigolit-berg i min självvalda livsmiljö). Kungsholmen känns som det fortsatt bästa alternativet. För oss som förknippar anonymitet med frihet.

• Izunia

For Gemma - Här sitter jag i morgonrock och ser ut som ett fågelbo i håret! Tjejen ligger i sin säng och snackar med sina kompisar som hänger på tråd ovanför henne och spelar!
    Kanske inte så fab just nu... Jag känner att jag definitivt behöver pedikyr, men dt får jag fixa i prag nästa vecka.

Jag går i regel bara upp en gång per natt (ca kl 4) för att amma. Innan dess får hon mat vid 21.30-22.Beror lite på. Sen vaknade hon nu innan 8.
    Kan inte säga 100 att min mjölkproduktion gått ner. Jag hade ju dock megamycket i början. Men det kanske var så att hon även åt långsammare och mindre då. Nu äter hon ju mycket mer effektivt. Dessutom får hon även ersättning efter målen eller när vi är på stan och jag inte har pumpat. Jag tycker att det är jättebehändligt. Fast för några veckor sedan blev hon ganska grinig vid bröstet (bestadels beroende på att jag hade blivit lat och gett mycket flaska) och då tyckte jag att produktionen gick ner. Men sedan infördes operation TUTTE, vilket innebar bara bröst innan flaska och dramatisk minskning på ersättning, och nu känns tuttarna överflödiga igen. Och jag har nästan gått ner all vikt och känner att jag kommer nog att gå ner mer. Det är inte för att jag bantar- jag äter som ett gör och med choklad ovanpå det!

Jag tror inte du ska oroa dig för att vikten ska ha för stor påverkan på amningen så länge du äter bra och nyttigt.
    Hur länge hade du tänkt att amma? Ibland är det ju så att mjölken gradvis bara går ner. Pumpar du nåt? Om du gör det ofta efter varje amning kan du stimulera produktionen ännu mer.

Musiken tog slut så jag fick springa och skruva på nytt.. Hon blir lika glad och gapar av förvåning varje gång kompisarna dansar igen!

• Gemma

Izunia: Tack för ditt svar! Nattamning är nog helt klart det bästa sättet att säkra flödet, under växtspurterna ammar monstret också en gång per natt. I vanliga fall sover hon ju mellan 08 och 20 (sedan hon var ca 5 månader utan nattmål). Men å andra sidan har jag ju knappt gått ner nåt sen graviditeten så man vet ju inte hur det skulle ha påverkat.

Tidigare pumpade jag nästan varje dag, när ayin passade monstret, men monstret äter drygt 200 ml per mål och det är inte alltid jag har så mycket kvar, efter hennes frukost, så nu låter jag ayin mata med lunch istället. Supersmidigt. Tycker dock inte att pumpning stimulerar lika mycket som amning, återväxten alltså.

Nåja, skönt i alla fall att höra att din viktminskning inte påverkat produktionen. För mig har det tack och lov räckt hela vägen, även om det varit på håret under växtspurterna. Den senaste hade hon för ett par veckor sedan, vid 7 månaders ålder.

• Izunia

Jag tycker att det är jättebra att ayin kan ge henne vanlig lunch istället. Är hon 8 månader nu snart?
    Jag har ju investerat i elektrisk pump och den är ju klart bättre än handpumpen. Fick ju kramper i handen!
    Jag får se, men jag planerar nog att amma 5-6 månader (eller hur länge jag nu känner för det).
    Det beror väl också på när tänderna kommer och man vill heller inte ha ett barn som knäpper upp blusen själv! hahah!

Idag ringde en fösäkringsförsäljare till mig och hon var nog en av de sämsta fösäljarna i detta land! Hon var såååå tråkig och slö. Samtidigt höll hon med sig själv hela tiden! "så får du det här och det här.....mmmmmmmm..."! kanske skulle jag stå för hmmmmm-andet!

• Mlle M

Gemma: Maste odmjukt erkanna att forra helgens tryffelravioli inte var hemmagjord utan hade inkopts hos var lokala deli / slaktare. Han har saaa mycket gott men dessvarre har han en mycket "exklusiv" pris-sattning av sina varor sa vi brukar mestadels handla kott dar da hans kott ar helt fantastiskt!!

Tillbaka efter en snabb-visit till Berlin, spenderade 24 timmar med en vaninna dar och vi hade super-skoj men ja, det var lite hektiskt. Lunchade gott med vin, flanerade runt och shoppade lite, at en supergod middag pa en nyoppnad saaa trendig restaurtang; borjar mer och mer kanna mig lite som av en Berlin-expert da detta var fjarde besoket inom ett ar!!

Haller pa med en massa praktiska "maste-goromal" och kanner mig lite allmant lat, borjar ju mitt nya jobb pa mandag men kanner mest att jag fortfarande ar superbusy med allt gammalt "oavslutat" vilket ar lite trist, hade garna passat pa att ha lite trakigt imellanat......

• förhoppningsis

Hej i mörkret, nu har det faktiskt börjat bli ordentligt mörkt på kvällarna fast idag regnar det iaf inte.

Idag har jag haft en riktigt bra dag på jobbet, jag kom strax innan 9 och gick vid 14 tiden. Satt i solen på Nybrogatan och höll kompisar från Lund sällskap när de åt sen lunch. Shoppade ett par timmar innan det var dax att åka hem. Jag var lite trött efter gårdagens utgång, hamnade på "och himlen därtill" igen och sen vidare till Sturecomp. Det var inte tänkt att det skulle bli så sent men efter mitt arbetsrelaterade besök på Öl och Whiskeymässan var jag väldigt sugen på utgång så ikväll blir det hemmamys istället.

HUr ser era helgplaner ut?

Mlle M
    Spännande med nytt jobb, vad ska du göra? Du kanske redan har skrivit det men jag har nog missat det då det ständigt känns som att jag läser ikapp här.
    HUr var vädret i Berlin? JAg har inte varit där på flera år så det börjar nog bli tid att åka tillbaka, antar att det har hänt mycket i staden sen då.

Izunia
    Oj, bara 1 kilo kvar - det är ju ingenting! HUr känns det? Kul att återupptäcka sina egna kläder igen. Lite som när man tar fram sommar/vinerkläderna.

Gemma
    Kul att din mans intervju gick bra! Danderyd är fint, seglade därifrån härrom veckan, det finns så många fina hus vid vattnet. När får ni besked?

Idag ligger jag inte så högt på fab-listan igår däremot kände jag mig verkligen superfab! Jag hade råkat köpa en ny knälång pencilskirt med hög midja och en ny skjorta med supersnygg knäppning ut över axeln. Till detta mina vanliga svarta 8 cm höga jobbpumps. Man kan milt sagt säga att jag inte smälte in på mässan där alla dryckesjournalister kom i jeans och t-shirt, att antalet tjejer i lokalen var % sett galet låg gjorde inte saken bättre. Hade inte tänkt på mässan på morgonen men det klädseln passade desto bättre för utgången.
    Nästa gång jag ska till Öl & whiskey mässan får det bli något synnerligen diskret så jag smälter in. Jeans och sneakers eller så...

Nu ska jag läsa lite bakåt och se om jag missat något annat innan jag kryper upp i soffan.

Ha en trevlig kväll!

• Mlle M

forhoppningsis: verkar mysigt i host-Stockholm, inte utan att man langtar efter att sitta pa Nybro-gatan och fika.

Berlin var toppen om an lite hektiskt men tja, det var ju av fri vilja jag akte dit pa blixt-visit. Dessvarre var jag minst sagt klumpig nar jag planerade min resa da jag reste dit med tag som val var ok....om an lite langtrakigt men hem fick jag den fantastiska ideen att hyra bil da det var det billigaste alternativet. Kandes halvkul med dom ynka sparade 30 euros eller nagot sadant att kora hem 49 mil! ( da jag dessutom inte visste exakt avstand) lite lagom seg och trott efter en sen kvall. Nasta gang blir det flyg.... samt kanske en liten eftertanke innan man gor en "extravagant" 24 timmars-tripp!!

Svar på tråden Bevingade banaliteter