• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • zua

Izunia , Gemma - De är klart att du måste få skriva av dig. Jag träffar på folk som berättar en massa skräckhistorier, men det är inget som skrämmer mig. Jag är för tillfället bara så lycklig över att vara gravid oavsett allt jobbigt som kan hända är min enda önskan att vi får ett friskt barn. Och vi kommer även att försöka förbereda oss så gott de går.

• Izunia

Efterkontrollen idag gick bra...! Hon undersökte mig snabbt utan att röra och vi pratad en timme innan om själva förlossningen. OM jag skulle bli gravid i framtiden och vilja föda vaginalt igen, så kan de garantera mig att om processen skulle stanna upp som den gjorde nu, så kan de göra ett akut snitt. Då stänger jag inga dörrar genom att redan från början planera in ett snitt. Det känns väldigt skönt att jag har barnmorskorna på min sida och får stöd.

Zua, njut verkligen av din graviditet! Det var verkligen nåt av det bästa jag varit med om! Oavsett hur förlossningen går så har man skapat en underbar liten människa och allt är värt det!

Det är bara vissa praktiska saker efter olika komplikationer man ska förbereda sig på, och man ska be bm berätta allt om det. Så man inte får en chock eller blir deprimerad.

Gemma, två i mammagruppen fick snitt (ett akut den andra bara oplanerat) och de har upplevt det väldigt väldigt olika. Ingen hade nån som helst kunskap om vad det skulle innebära, men den ena läkte bra, den andra inte.

• förhoppningsis

Izunia
    Ja inte är det här ett septemberväder inte, så här års brukar man fortfarande bada, sitta på altaner och dricka vin och ha solnedgångspicnic. Stämmer som du säger klart bättre med oktober eller tom november.

Gemma
    Klart man måste få skriva av sig, vi är här i både roliga och deppiga stunder!
    Ser att vi är väldigt lika med användandet av våra saker, fram tills dess första repan kommer är jag så försiktig, sen när den fått lite märken så använder jag sakerna "fritt".

Vad det gäller mannen så har han inga planer alls på att trappa ner arbetandet, han är inte i Ryssland lika mycket längre vilket är en fördel för då få rjag iaf se honom lite på kvällarna och få en morgonpuss.
    Idag kommer han hem från Ryssland igen vilket är skönt.

Var på afterwork igår på "och himlen därtill" i toppen på skatteskrapan, lika fint idag som när jag var där för någon vecka sedan. Killen som sköter placeringen i sittdelen kom tom ihåg mig med namn - imponerande!
    Nu ska jag snart bli hämtad, jag ska på någon kurs med jobbet långt ut i tjottaheiti vilket inte kunde passa mig sämre då jag just idag hade behövt flexa ut och gå redan kl 15 =((

• Glada Ankan

Gemma: föräldrakärleken är nog den starkaste kärlek som finns så det du och maken känner är helt normalt! Jämför det med en förälskälse. Just nu är ni nyförälskade i ert lilla monster - hon är ju fortfarande så liten och helt beroende av er. Visst har naturen fixat det bra? Er kärleksaffär med henne kommer att anta olika skepnader allt eftersom hon blir större. Och tur är väl det - hur skulle man annars klara av att se barnen flytta hemifrån en dag?

Förhoppningsvis: tråkigt att du ser din man så lite som du gör. Ni får verkligen göra varje stund ihop till en liten fest!

Ja, idag är himmelen blå vilket man inte tror är sant. Vi åker till landet ikväll vilket ska bli underbart skönt. Har sovit alldeles för lite samtliga nätter denna vecka samt haft massor att göra på jobbet så jag gissar att jag kommer att däcka totalt efter ett par glas vin!
    Några andra helgplaner än att ta det lugnt och plocka svamp har vi inte. Möjligen passar vi på att köra iväg båten till varvet för upptagning och vinterförvaring. Känns tidigt men med tanke på vädret som varit så är det nog lika bra.

Har försökt fått tag på biljetter till My Fair Lady på Oscars att ge till svärmor i 75-års present men det är omöjligt. Först en bra bit in på nästa år finns det hyggliga platser kvar! Blir tokig på det, vill ju ha biljetter nu! Varför kan inte de svenska teatrarna göra som i London eller New York där man alltid sparar ett antal biljetter för sista minuten köp? Nu går merparten till diverse bussresor som gör megabokningar och så får vi andra vackert vänta i 6 månader. Sjukt system...

Upptäckte igår när jag var upp till Östermalmstorg att hela byggnaden där teatern låg är bortriven. Hade helt missat att det pågick och blev rätt så snopen. Någon som vet vad det ska bli där istället?
    För en gång skull lade jag märke till en "kändis", Stina Ekblad som ledde sin cykel, iklädd mycket häftig svart/vit kappa. Jag mötte Lassie...

• Lapinette

Ankan - blir avis på din helg! Själva drar vi till svärmor (Frankrike) i helgen. Det kommer att bli intensiva dagar med huset fullt av folk och 2 barn... samt att jag måste koncentrera mig (franska). Vet att jag är helt slutkörd när vi åker därifrån och dessutom landar vi 23:30 på söndag natt i Skavsta. Är trött och vill helst ha en lugn helg hemma med härliga skogspromenader. Nå väl, det kan vi förhoppningsvis göra en annan helg. För nu har väl solen kommit för att stanna?

• Glada Ankan

Lapinette: Åh, jag skulle ändå vilja åka till Frankrike! God mat, goda viner... Fast jag förstår att du blir trött. Annorlunda för mig som har språket gratis.
    Satt mitt emot en fransman på T-banan häromdagen. Han pratade i mobilen och jag tjuvlyssnade ohämmat. Tyvärr kom inga skandaler fram utan han beklagade sig över vädret och berättade att han bara måste beställa en resa till solen!

• Lapinette

Förstår honom. Jag brukar också tjuvlyssna både på franska och italienska samtal.

Jag får inte dricka vin men tänker nog smutta lite på Bourgognen som svärmor ska ta upp till gåsleverna i alla fall. Min akupunktör var inte nöjd med mina resultat i torsdag så då kom nästa dom - inget kaffe (no problemas, har aldrig druckit) - ingen stark mat - ingen alkohol.

• Glada Ankan

Lapinette: vad var det för fel på dina värden då? Har bara varit hos en akupunktör en gång i mitt liv när jag var i 20-års åldern. Har försökt att minnas av vilken anledning men kan inte komma ihåg. Min mamma har alltid varit mycket för alternativ medecin!

• Mlle M

Gemma: Sjalvfallet skall jag underratta er om alla detaljer kring det planerade brollopet, planeringen ligger just nu lite pa sparlaga men vi har bokat kyrka och prel. bokat en lokal. Daremot har vi annu inte yppat ett knyst till nagon....Borjar fa lite angest for det for jag kanner mig i stadiet da jag vill radfraga och ventilera planeringen med vanner men snart sa... Kan dock avsloja att det blir Maj 2009.......

• Mlle M

Vidare har jag tillbringat dagen med att putsa och feja infor min danska vaninnas weekend-besok men huvudaktiviteten har varit att braka med ett franskt telefonbolag!!!

Hur kan det vara sa enkelt att signera upp for allehanda abonnemang men omojligt att avsluta desamma??

Jag konstaterade att telefonbolaget hade dragit for mycket pengar pa mitt konto och ville forsoka korrigera detta, det ar liksom inte forsta gangen..... Jag letar febrilt pa deras hemsida och dar finns inte mycket till telefonnummer forutom ett universellt "1014" varpa jag ringer ett annat nummer och forsynt papekar att jag inte kan ringa Service Cleintele fran utlandet pa detta nummer och garna far ett langt riktigt nummer som kan anvandas internationellt. Men det ar "pas possible"; naha, men hur gor man da...ja, hon visste inte alls och slangde pa luren med ett bonne journee. Ok, nasta forsok ringer igen och hamnar hos en annan dam, hon sager samma sak och papekar ocksa att jag maste betala for nasta manad annars stanger dom av telefonen, jamen, det var ju det jag bad dem gora for over en manad sedan....suck.. jag fragar sedan om hon kan verifiera att dom dragit pengar eller mottagit min uppsagning som skickats per brev och gjorts per telefon; nej det ar inte mojligt!! My gosh!

Varfor ar ordet "pas possible" ett ledord i fransk kundservice?? Jag blir gaalen. Nu ar dom skyldig mig, jag skyldig dom och jag kan inte na nagon per telefon eftersom alla ber mig ringa samma dumma 1014-nummer. Jag tror jag ger upp....
    Totalt har jag nog agnat 2 hela dagar at denna uppsagning av abonnemang.....Bolaget har foressten ocksa en 2:a i sitt namn men skulle nog saga att vad galler service ar dom langt ifran nagra topplaceringar..........

Om en timme kommer gardinfirman med mina nya gardiner till bibioteket; yeppie, hoppas det blir fint sa kan jag sitta bakom fordragna rutor och gorma vidare med mina uppsagningar nasta vecka!!!

Kanske dags att ta en snabb dusch, mottog nyss DHL i dorren i pyjamas da jag tog emot pojkvannens nya kostym som kom efterslantrandes fran forra helgens Milano-shopping men skall gora mig lite mer presentabel infor gardin-mannens ankomst!

Svar på tråden Bevingade banaliteter