• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Lapinette

Vad spännande! Vet att de var någon man som du kände lite mer för och som du träffade upp flera gånger. Har för mig att han var upptagen, var det han eller blandar jag ihop det med någon annan?

Visst, vi bor kvar i Vasastan men sticker rätt ofta utomlands dock inte till Rivieran. Har varit på väg flera gånger då en av våra kompisar har flyttat tillbaka men vi vill hela tiden se något nytt. Längtar tillbaka gör jag med jämna mellanrum speciellt när vädret är som idag, grått och regn .

• Mlle M

Jo, visst var det sa; men det andrade sig valdigt fort da jag verkligen inte hade nagon lust att bli involverad i nagon "affar". Nar vi traffades de forsta gangerna var det helt oskyldigt och vi pratade bara och dansade, inte ens en puss. Gang nummer tre bjod han ut mig pa middag och da klackte han ur sig att han hade flickvan kl 5 pa morgonen efter att vi suttit pa min balkong och pratat oss igenom hela natten. - Gissa om jag blev sur och besviken... Jag sa till mig sjalv att det har ar ingen ide MEN det ar precis en sadan person som jag skulle vilja dela resten av livet med ( dock en ledig sadan ) Han ringde dock mig de efterfoljande veckorna med jamna mellanrum och stallde ganska "intrikata" fragor. Ja, typiska manliga skulle man val kunna saga da jag bestamt vidhaller den uppfattningen att killar ar av en fegare natur och garna vill sakerstalla "situationen" innan dom agerar. Men dock visade det sig att han var en mycket handlingskraftig person, nagot som jag verkligen beundrar da han trots att jag a) kommer fran ett annat land an honom b) bodde i ytterligare ett annat land med hem och foretag vagade bryta upp sin relation sedan tva ar och testa.

Jag ar verkligen glad over att han gjorde det trots att vi bara traffats ett fatal ganger innan men vet att jag samtidigt inte hade involverat mig mer om han inte gjort det. Dessutom far det till foljd att jag verkligen respekterar honom som person da han inte gjorde en "fuling" och forsokte kora dubbelspel for att testa ut "graset pa andra sidan" forst.

Det kanns som om vi kannt varandra i flera ar aven om vi nyligen "firade" var officiella ett-ars-dag. Jag fick ett superfint armband fran Hermes ( ooh, kanns lite lyxigt med en "bijouteri" som inte ar ett riktigt smycke)

Jag haller med, vadret i Sydfrankrike ar nagot som man kan langta tillbaka till......var dock dar haromveckan sa jag klagar inte. Ser fram emot riktiga arstider ocksa med vinterskor och jackor. uuuh, tycker bara inte om sno-slask, vilket det ar ganska ofta har!!

• Lapinette

Mlle M - tyckte det var riktiga årstider i Cannes. Bättre än här då man kunde åka upp i bergen och få se en massa med snö och åka skidor. Vinterskor och jackor hoppar jag gärna över. Saknar klänningar och högklackat som man använde jämnt där. Nåja, ska inte klaga men vinterkläder är absolut inte min favorit....förutom den första höstmånaden sep/okt ... sen tröttnar jag.

Så jag minns rätt! Förstod av det du skrev då att det kunde bli något alvarligt. Min man var också upptagen (liksom jag själv) när vi träffades första gången. Jag gjorde raskt slut med min italienare medan han drog ut på det ganska så länge (enligt mig) men sin fransyska. Han får fortfarande äta upp vad som hände den sommaren men jag ångrar inte en sekund att jag höll ut och gick på magkänslan istället för att följa förnuftet.

• Mlle M

Lapinette: Det ar sant, bergen och skidakningen var nara, men turligt nog for mig har jag fortfarande nara till bergen och skidakning men hogklackade sandaler och klanningar ja, dom far nog vila under vinterhalvaret i fortsattningen. Satt precis och roade mig med att klistra in lite bilder i mitt nyinkopta Ordning & Reda album, hade en jul-lunch i Antibes den 7 December med en vaninna forra aret da vi satt utomhus, men jag har forvisso en sjal over axlarna

Yapp, Du mindes ratt, jag haller med magkanslan ar viktig och det kanns verkligen helt riktigt.

• förhoppningsis

Nu har jag hittat er igen...

Ser att ytterligare en bekanting har hittat hit, vad kul! Kommer ihåg att jag följde ditt glamourösa liv med festnätter i Monaco, frankrike och massa andra ställen och var lite avis, kommer ihåg när du träffade den upptagna mannen och allt runt det.

Ankan
    Kul att ni gillade Kroatien, på tal om Kroatiska viner dyker "Plavac" upp i huvudet, kommer inte ihåg om det var en druva eller en vinsort.

Gemma
    Ser att du har återfunnit dina kinesiska rutiner igen efter Sverigevistelsen.

Min helg var bra, hade lite kompisar över på middag och spel i lördags. Drack massor med vin och provade en helt ny chokladdessert, en chokladmousse med bacardi apple - helt klart något jag kommer göra om igen!
    I söndags var vi och fikade med 2 andra kompisar och deras snart 2-åriga son som är ett riktigt yrväder.

Men tjejer ni måste hjälpa mig med en sak, jag vet att det låter fånigt och att det är ett riktigt I-landsproblem men jag vet inte vad jag ska göra...
    Jag tar det från början.

Under snart 6 år har jg inte haft en enda ledig minut, under alla åren jag pluggade på juristlinjen jobbade jag samtidigt + var superaktiv men bla balorganisation och representation mm. När jag skrev uppsats planerade jag bröllop och organiserade 100 års jubileumet och under min tid på byrå arbetade jag rätt ofta 16 timmars dagar, men oftast "bara" 12-14 timmar/dag. Som ni förstår var det bara att slänga i sig lite mat och sova som gällde när jag väl kom hem.

Nu på mitt nya jobb går jag hem strax efter 17 på dagarna, vilket till en början var helt underbart och superlyxigt men nu har verkligehetens gråa skugga kommit. Under 1 månad har jag shoppat massor, afterworkat i mängder och tränat. Mannen jobbar fortfarande galet långa dagar, klockan är snart 20. 30 och han kommer inte än på ett bra tag.
    SÅ min fråga är - vad ska jag göra med min nyvunna frihet??

Jag har verkligen ingen lust att bara hamna i soffan kväll efter kväll och titta på tv och bara slösa bort mina dyrbara timmar medan jag förvandlas till en chokladgoffande soffpotatis av stora mått. Jag vill inte heller förvandlas till en "stepford wife" och bara städa, diska, tvätta, handla och laga mat hela kvällarna i väntan på att J ska komma hem från jobbet.

Träna gör jag redan 2-3 dagar i veckan, varav en gång är min friskvårdstimme så den gör jag udner arbetstid. Men vad ska jag använda all min tid till?? De flesta av mina vänner har jobb med samma arbetstider som jag hade tidigare dvs slutar ytterst sällan före 21.

Så hobbyverksamheter eller liknande? Gärna intellektuellt då mitt nya jobb inte erbjuder så mycket utmaningar av det slaget.

Funderar på att ta upp mitt brodernade igen men vet inte vad jag ska göra med alla dukar, kuddar, handdukar, servietter, näsdukar osv

• Izunia

Jag undrade just varför det var så tyst på den gamla tråden! Är alltid så sen att upptäcka den nya!

Mlle M! Kul att "se" dig här igen! Skönt att höra att allt gått bra och det är faktiskt så att saker händer av en anledning. Tur att du träffat en härlig man!

Gemma du får följa mannen på tv4´s hemsida istället! Jag tror de uppdaterar och visar lite där.
    Idag blev han stoppad av en kille på gatan (i bil) som kände igen honom från ett gig och sen sett honom på tv! Kul!

Förhoppningsis - Det är faktiskt inte så lätt att komma på nåt bra. Skönt att du iaf har fått så mkt tid för dig själv nu. Är du verkligen så rastlös?
    Broderandet låter kul, men jag vet faktiskt inte heller vad man ska göra av allt sen. Kan du inte läsa nån kvällskurs av nåt slag? Dansa, scrapbook-kurs, matlagningskurs, musik.. kanske lära dig ett nytt instrument?

Imorgon ska vi till vårdcentralen och väga/mäta miss J! Jag undrar om hon inte ligger över kurvan...

• Lapinette

Mlle M - jag sitter också med fotoalbum på kvällarna och minns tillbaka till Cannes. Vi har suttit ute på vår terrass på nyårsdagen och ätit frukost och sen någon dag senare åkt upp och haft underbar skidåkning. Klimatet är onekligen så härligt och lagom där. Det finns två månader, speciellt en, som man ska undvika Rivieran - juli och augusti.

förhoppning - ja, vilket lyxproblem. Själv är jag också så där energisk eller ska jag skriva var för numera har jag blivit en riktig soffpotatis. Alltihop är självfallet makens fel . När jag är ensam så far jag omkring som en skottspole men när han är hemma (vilket han för det mesta är) så blir det att äta långa middagar och sen sjunka ned framför en bra serie.

Så vad ska du göra med all nyvunnen tid? Jag tycker du ska mixa så mycket som möjligt dvs unna dig någon lat kväll per vecka där du inte planerar in något utan bara går hem, lagar något gott till dig själv och kollar på din favoritserie på tv. Ett par kvällar går ju åt till träning, någon kväll till afterwork med kompisar och sen varför hitta hitta någon rolig kurs (följer Izas linje). Finns det inget som du känner att du vill lära dig? Ett språk, matlagningskurs etc. Innan jag började pendla till Frankrike och maken tog mer av min tid så gick jag en språkkurs en gång i veckan på Medborgarskolan. Först var det japanska, sen blev det italienska och tillslut franska.

• Mlle M

Sitter och snorvlar med min forkylning som jag fick med mig hem efter shopping-helgen i Milano, jo, det blev en och annan pase ocksa men framfor allt en valdigt envis rosslande hosta. Usch, kanner mig inte alls frasch och jag som hade sa manga masten pa min "att gora" lista. Kanner mest for att krypa upp i soffan med en "tjejig" DVD men da jag sjalv inte har sa manga sadana och ja, min pojkvans filmer skall vi inte tala om...helt klart av det tyngre intellektuellare slaget.... Typiskt

Pa torsdag kommer en malare hit och malar om i biblioteket och jag hade avtalat om att ga och lamna in de nya gardinerna till gardin-firman som sa snallt lovat att fixa med uppsattningen trots att jag inte handlat dem av honom. Men kanner mig verkligen inte i form for att spatsera runt med supertunga gardiner pa stan idag, dessutom skiner solen och det verkar olidligt kvavt ute........

Forhoppningsvis: Jag instammer med Izunia och Lapinette, testa att ga en kurs, kan ju vara lite vad som helst som intresserar dig, sprak, dans, vin, mat etc etc. Sjalv skall jag fortsatta med mina tyska studier under hosten har annu inte riktigt bestamt nar, jag borjade ga en 6 veckors kurs i Maj och det var enhelt sanslos blandning av manniskor i kursen, riktigt kul!

• Lapinette

Det är det som är skoj med kurser, blandningen av folk. När jag läste japanska var det allt från nördiga 16-åringar till pensionärer.

• Amelle

Hej grrrls!

Tillbaka och helt söndertrött av den ynka lilla tabletten som jag tog för att få sova på nattplanet.
    Känner mig som en pundare, hehe.

Vi har haft det grymt härligt och VARMT. Berättar mer efter sömn.

Svar på tråden Bevingade banaliteter