• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Glada Ankan

Aha Förhoppningsvis - nu är du inne på mitt ämne!

Du ska givetvis göra precis det som övriga redan föreslagit - gå på kurs. Det finns så otroligt mycket roligt att välja på, allt från klassiker som hantverk och språk till mer moderna grejer som vinprovningar, matlagning, spännande webb- och designprogram, magdans, foto, m.m., m.m. De brukar pågå 1 ggn/vecka under ett antal veckor. Du kan också börja engagera dig i en idéell organisation eller varför inte själv vara kursledare, t.ex. i juridik?
    Orkar du inte med kurser så har studieförbunden en drös med spännande kulturarrangemang för en låg penning.
    Gillar du att sjunga? Gå med i en kör! Gillar du att läsa? Gå med i en bokcirkel!
    Själv ingår jag i en läseklubb samt i ett nätververk som vi kallar för "positiva gruppen". Medlemmarna kommer och går och de flesta av aktiviterna är på helgerna (många singelmammor är med ) och då vill jag aldrig delta. Men nu kollar vi t.ex. intresset för att gå och se Citronlunden på bio efter att vi ätit en bit ihop innan.

Har haft två super hektiska dagar - klar man ska straffas när man varit borta från jobbet!

Måste bara kommentera vädret; alltså, hur länge ska detta elände fortsätta?!

• förhoppningsis

Hej tjejer
    Lustigt nog har ni listat ungefär de sakern ajg funderat på, kurser i vin eller inom konditori, såsom varande total chokladälskare skulle det vara jättekul!
    Har funderat på att ta upp min franska igen, började plugga lite själv bara för att se om det skulle funka men uttalet blir nog inte så bra på det sättet.

Magdans har jag funderat länge på, även ridning och annat i sportväg som jag fått för mig att jag skulle tycka vore kul att prova.

Har försökt få ihop folk till en bokcirkel men ingen var så intresserad antingen då de inte gillar att läsa eller för att de inte hinner.

Fördelen med kurs är att man kanske träffar lite nya männsikor, men jag drar mig lite fegt för att göra det ändå.

Amelle
    Förstår helt vad du menar, när vi flög hem från Aruba åt jag ett litet piller, vaknade innan det slutat fungera så jag hade det hemskt, kroppen kämpade mellan att få somna om men resten av den ville vara vaken, det kröp i hel akroppen av "energibubblor" som jag var tvungen att skaka ut så jag satt och ryckte i hela kroppen - mycket obehagligt! Enligt mannen uppförde jag mig som en pundare som tände av.

Mlle M
    Du får mer än gärna skicka hit lite fint väder, här regnar det igen, precis som det har gjort nästan varje dag under hela augusti och september.

Izunia
    Superkul med din man, kikade på honom på tv 4 för jag missade, ska bli spännande att följa med vidare.
    Ja tyvär är jag så rastlös, igår var jag och tränade efter jobbet när jag var klar och hemma igen var klockan ca 19.30 och det enda jag kände var "jaha och vad ska jag göra nu då?"
    Spännande med koll i morgon, har hon legat på kurvan fram tills nu?

Idag var jag hos frissan efter jobbet och fixade till det lite efter sommaren. Efter en vanlig sommar brukar jag vara ordentligt blond men inte i år. Aruba var så hett att det inte gick att gå ut utan en ordentligt tilltagen solhatt som skyddade både huvud, ansikte och axlar. Resten av sommaren har det regnat så det blev nästan ingen solblekning alls så mitt hår såg ut som det brukar göra i januari, en lång mörkare urtråkig utväxt så det ser ut som om jag blonderat resten av håret. Nu är jag nyklippt och nyslingad och allt känns bättre.

• Izunia

Förhoppninsis.. jag hade bara njutit av choklad och vin i soffan istället! Det är ju inte så att du är hemma heeela dagarna! Annars får du skaffa en älskare som tar upp din tid! (hoppas ni förstår att jag skojar!)

Ja... idioten här dök upp på bvc för att få reda på att min tid är imorgon!! så irriterande. Nu har jag nästan för mkt på mitt schema imorgon istället. Hon brukar ju ligga lite över normalkurvan men inom det normala. Är ju ensam hemma nu då mannen är bortrest i Amsterdam så allt tar lite längre tid här hemma.

• förhoppningsis

Izunia
    Konstaterade härromdagen att då jag enbart ser min man ett fåtal vakna timmar per dag, ca 45 min på morgonen och kanske 1 på kvällen så har jag gott om tid för en liten affär =)
    Jag föreslog det för honom när han sa att jag borde skaffa mig en hobby men konstigt nog verkade han inte så pigg på det.

Kan garantera att du inte är den första som missat datum på Bvc.

När kommer din man hem?

• Lapinette

förhoppning - franskakurs är jättebra för även om man säger att man ska ta upp boken och läsa själv så gör man det inte (åtminstone inte jag). Jag har gått på lättare konversationskurser och efter några terminer så känner man det udda gäng man går med. Annars tycker jag konditori eller choklad låter trevligt!

Amelle - ser fram emot att få höra om er NY-resa!

Ja, det här vädret är inte skoj! Brukar det inte vara så här i oktober? Känns så himla tidigt med höst, regn och mörker. Satt imorse och pratade om Cannes med min busskompis. Ett tecken på att vintern närmar sig.

• zua

Ankan - Tack så mycket!

Izunia - Oj, vad din man sjunger bra! Han är verkligen så duktig!!

Amelle - Välkommen hem!!

• Izunia

Förhoppningsis! Vad konstigt att din man är så negativ inställd till det!

Min man kommer hem imorgon. Imorgon ska jag även till sjukhuset för efterkontroll... Skojar ni om jag fasar det..Igår var jag så stressad över det att jag bara låg och grät i sängen. Jag vill verkligen inte. Antar att det egentligen inte är så farligt, men jag vill inte.

Vi hade en fikaträff med mammagruppen idag och kan ni tänka er att 2 utav 9 kvinnor hade en "normal" födsel...!! Det har varit otaliga igångsättningar, flera akuta kejsarsnitt, sugklockor, tänger, spruckna livmodertappar, stygn som gått upp, etc etc.. Oddsen är inte bra alltså. Det värsta är att INGEN förberedde en pa vad som skulle kunna hända vid en förlossning. Jag som hade förlossningsskräck och fick gå på speciella samtal, fick ändå bara höra "allt kommer att gå så bra" och att allt som kunde gå snett bara bagatelliserades. Det var ingen som talade om för oss vad som kunde förväntas efter ett kejsarsnitt, större bristningar osv. Man visste bara att det kunde hända. Men sånt händer ju inte en själv...
    T.o.m efter förlossningen var det ingen som talade om för mig vad som egentligen hände. För jävligt tycker jag!
    Jag vet verkligen inte om jag klarar av att skaffa fler barn, och om det i så fall blir planerat kejsarsnitt eller adoption. Vi får ta det när den dagen kommer...Tills dess förtränger jag allt!

Zua, sorry, jag vill verkligen inte skrämma upp dig. Allt kan verkligen gå som på räls, men jag menar bara att man ska vara förberedd och veta vad som händer EFTER en komplikation.

Zua igen, jag ska hälsa mannen det! Tack!

Ursäkta detta depp-inlägg...

• Izunia

Kan tillägga att en av dessa kvinnor som hade en "normal" födsel även födde sitt tredje barn...

• Gemma

Åh nej, nu har den drabbat mig. Den stora kärleken. Det är SÅ jobbigt! Redigerar bilder av lillan som leker med en ballong och börjar gråta. Tänker väl, på något diffust och molande vis, att jag ska titta på just den bilden om hon någon gång skulle dö i sömnen (eller ännu värre, av att jag är oförsiktig på något vis, typ lämnar henne för ett ögonblick den dag hon börjar krypa och hon sticker sina små, evigt trevande fingrar i ett vägguttag) och, ja, inget annat kommer att finnas kvar förutom just bilder och minnen. Njuter av varje sekund tillsammans med henne och sörjer redan igår, när hon var mindre. De växer så fort, man hänger inte med. Ibland känns det som att försöka fånga ett rinnande vatten med sin näve. Borde sitta och syssla med översättningsarbete men har istället musik (bara glada låtar i ett försök att mota bort min melankoli) på ganska hög volym, för att stänga ute glada monstergläfs från vardagsrummet. Igår tvingade jag ayin att gå hem en timme tidigare bara för att jag inte stod ut att vara ifrån min dotter. Och mannen och jag (han känner minst lika starkt som jag) har redan beslutat oss för att tulla på våra ayitimmar på söndag, och göra dem till tre istället för fem.

Ankan, hur gör man? Vi funderar allvarligt på att skaffa åtminstone en till, för att det blir för jobbigt både för oss och monstret med såhär mycket kärlek.

De senaste dagarna har varit soliga och stinna av umgänge och monstersång. I tisdags gick vi hem till Manhattanväninna för en helt galen babydate, tio småttingar som krälade omkring på deras mörkbetsade vardagsrumsgolv, monstret är den enda som inte kryper än - det är bråttom, bråttom med allt i Shanghai! Det var jättekul, gillar verkligen mina mammakompisar, en mix av amerikaner, tyskar, australiensare, britter och kanadensare. idag ska jag hem till kanadensiska väninnan och vi ska beställa lunch för hon har svårt att gå ut på restaurang med sin livlige pojke. Jag har ju visserligen ingen krypare men hon har ju som ni vet en exceptionell koncentrationsförmåga (bläddrar självmant i böcker gör hon också, medan jag jobbar) så jag hoppas kunna fortsätta gå ut. Om någon kommer att kunna, så är det nog vi, med ett sådant barn.

I takt med att grötportionerna ökat och mjölken minskat känner jag mig också mer som en, ja, fashion fabulous milf (tack Amelle för att du smickrade mig så på facebook) och något mindre som en mjölkproducent så igår passade jag på att beställa en grymt snygg, slank, långärmad svart jerseyklänning från Tibi och en otroligt cool tröja med en örn på sidan och knyt i den assymetriska urrigningen från Torn by Ronny Kobo (om jag själv hade varit man och döpt till Ronny Kobo skulle jag nog också göra samma sak, designa skitcoola T-tröjor som kompensation), samt en Ella Moss-bikini som var på rea. Japp, manhattanväninnan är på väg till just Manhattan och för mig har hon oändligt med plats för beställda varor. Mannen passade också på att beställa en liten berlock i form av en krabba med diamantörhängen från Tiffanys, som kan dingla från det Charm Bracelet som var min doppresent till monstret.

I övrigt njuter jag ohämmat av min fina, nya skötväska. Den är perfekt i storleken, rymmer precis två blöjor, ett paket våtservetter, plånbok. mobil, läppgojs, en leksak och spetssjalen som jag skyler mig med när jag ammar. Den börjar tack och lov få repor nu också och handtagen är helt skavda av att jag hänger upp den på Bugaboons styre med kardborreband som jag hann förfärdiga i Sverige. Så nu känner jag att jag vågar använda den, varje dag. En så stilig väska vill nämligen rastas regelbundet.

Mlle M: Jaaaaa vad kul att ha dig tillbaka här! Du höjer den redan skyhöga livsnjutarfaktorn här på tråden. Grattis till mannen, har man möjligtvis hört talas om honom tidigare? Och bröllop, berätta mera! Vi har ju dessvärre det hela bakom oss och suktar (jag kan nog tala för alla) efter mer, mer, mer.

Amelle: Haha, du svarade därmed på frågan om någon av er tagit sömnpiller. Inget för mig med andra ord.

förhoppningsis, stackare, till och med jag ser min man, mer än vad du gör. Kommer han att fortsätta såhär..? Låter urjobbigt. Hobby: Jag skulle lära mig ett nytt språk på TBV eller Medborgarskolan. Gärna med anknytning till något land som jag skulle kunna tänka mig att bo i, i framtiden. Ryska kanske?

Izunia, zua: Överraskande att saker går så snett även i Sverige. Trodde att det mest var sådär illa i det hysteriska amerikanska sjukhusklimatet, men uppenbarligen inte. Jag tror i alla fall stenhårt på att psykologi spelar en jättejättestor roll, man måste försöka förbereda sig så mycket som möjligt (som ju både du och jag gjorde), med information, profylaxkurser osv. Visst kan det gå bra ändå, men varför ta risken? Och för bövelen skydda sig från alla de skräckhistorier som omgivningen är så förtjust i att sprida! Ett kejsarsnitt kan t ex upplevas väldigt olika, beroende på vilken inställning man har. Jag hade i alla fall en jättebra upplevelse och flera av mina väninnor hade en, i alla fall helt OK upplevelse. Ett litet fåtal hade en riktig skräckupplevelse och det var när de hade ställt in sig på att föda naturligt och så gick det inte som de ville och de var helt oförberedda mentalt. Men rent tekniskt har allt gått jättebra, varje gång. Inga större fysiska men för någon med andra ord.

• Gemma

Nu är man trött. En kombination av gråväder och overksamhet, och dålig sömn. Det riktiga livet, med jobbtvång och en garderob full av för små kläder, tränger sig på.

Jobbigt.

Svar på tråden Bevingade banaliteter