• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Gemma

Ankan, hehe, din kollega ja... men jag var ju likadan med min sömn. Och är. Lider ständigt av att jag bara får omkring sju timmars sömn numera, vilket beror på att jag vaknar när mannens klocka ringer och inte kan somna om. Förargligt. Satte i alla fall klockan på kvart i sju idag istället för kvart i åtta, har insett att tolv timmar utan mat kanske är en smula mastigt för dottern ändå. Och idag vaknade hon för första gången INTE för tidigt, bara för det, utan var riktigt svårväckt. Tror att förkylningen släppt nu, äntligen. Och att det kanske varit därför hon haft svårt att sova, och inte på grund av någon extragnällig fas.

Nåja, nu har jag i alla fall en extra ayi-timme varje morgon till mitt förfogande för mina tusen skrivprojekt (vilket innefattar allt från guideböcker till email). Plus mitt trogna varannandagstränande, bakande, handlande och fabulousfixande.

Ankan igen: Kinesiska myndigheter lyckades mörka mjölkeländet under OS, har förstått att det var Nya Zeeländska nyheter som började rapportera, vilket - i vanlig ordning - fick kinesiska dito att släppa på censuren. En hel massa människor kände till hälsoproblemen sedan månader tillbaka. Och... dina föräldrar är faktiskt flera år yngre än mina. I gengäld är jag ju inte så förfärligt ung, 35 i år, och jag har en bror som är född -63. Min mamma fick mig när hon var 39.

Lapinette: Själv är jag snarare överraskad över att det inte händer MER här. Hela landet är genomkorrumperat (om ett företag vill ha ett tillstånd eller certifikat av något slag, är det bara att pröjsa myndighetsutövaren. Eller så är det helt enkelt så, som i det aktuella företaget Sanluns fall, att de betraktas som ett "säkert" företag, vilket otroligt nog innebär att de SLIPPER alla kontroller!), tidningarna censureras eftersom myndigheternas huvudmål är att undvika att folk blir upprörda och vanliga medborgares bildningsnivå är helt makalöst låg. En vanlig innehållsförteckning är grekiska för dem (vilket det ju i ärlighetens namn kan vara för oss också, vem har koll på vad konserveringsmedlen betyder och gör mot oss till exempel?). Men framför allt så är den ekonomiska girigheten närmast gränslös. Det beror inte bara på fattigdom.

Inget ont som inte har något gott med sig. För första gången möts jag inte av skratt när jag sjunger amningens lov.

• förhoppningsis

Mlle M
    3 timmar på en båt kan vara väldigt mycket även om skärgården är underbar! Champange under hela tiden kan lätt bli lite mycket så ha "matiga" snittar. Ett annat alternativ beroende på hur konventionella ni vill vara gällande middagen är kanske att fundera på om ni kan äta förrätten ombord beronde på hur stor båten är och vad ni har för avtal med stället ni är på.

Lapinette
    Som vanligt låter dina middagar supergoda! Jobbigt med middagsgäster som måste underhållas, hade ni träffat deras fruar alls tidigare?
    Ska försöka stoppa in lite foton i album ikväll och se lite gossip girl är tanken, få rse hur mycket jag hinner... fotona har legat över ett år nu och varit ett konstant dåligt samvete.

I morse var vädret helvidrigt och jag ställde in mina planer på att cykla till jobbet men nu skiner solen och det är riktigt fint ute så det blir nog en promenad. Ska göra potatissallad till middag så det blir perfetk att gå ett varv undertiden den potatisen kallnar.

Gemma
    kinesiskbyråkrati är något väldigt annorlunda - där kan vi prata om kulturkrock! Så hemskt att någons girighet orsakar allt detta lidande för så många, blir aldeles upprörd!
    Stinkingtofu låter inte som något jag skulle vilja mötas av när jag promenerar, är den god? Tänker att den kanske fungerar ungefär som "Stinkenkäse" eller så.
    Mysigt med era planer på en trip tillsamans nu när din man är i Korea.

KAn man få för många små askar med rosetter på? Tycker att det är ett perfekt sätt att packa presenter i! Vet du vad det innehåller? Har ett litet minne av att du pratade om berlocker tidigare.

Saker - ja oj- hmm, vet inte hur jag ska säga riktigt men jag har fyllt källaren här som är ganska stor, sen har jag fyllt mannens mormors hela källare + lite prylar på mannens föräldrars vind, dessutom har jag mängder med kartonger ute hos min bror. När mina föräldrar levde var det inga problem men min bror har börjat knorra lite över att han behöver platsen. Jag har rensat massor så det är inte problemet utan bara att det är massa saker jag verkligen vill spara.

Ankan
    Kul med svampen, vad ska ni göra med den? HAr förstått att det är gott om svamp iår efter allt regnandet.
    Jag är också en riktig bokmal, jag komer ihåg när jag var yngre och bilade genom Europa med familjen varje sommar, halva bakluckan på bilen var alltid full med mina böcker - tur vi hade husvagn så allt fick plats. Jag har precis läst ut Stig Larsson och nu ska jag läsa just "tusen strålande solar". Har hört mycket bra om den!

Näpp nu är potatisen färdigkokad så nu blir det promenad.

• förhoppningsis

Izunia
    Kikade efter din man men såg honom inte, hur gick det??

• Amelle

Hej i stugan!

Tillbaka från en joggingrunda har jag lagat en jättesats kantarellsås med matlagningsgrädde, massa parmesan, vitlök och färsk basilika. Trattisarna ligger på torkning, Puuuh!

Gemma - du skulle få om det bara gick att beama över dem

Och Tudors är finemang, tycker jag. Mycket sex, spännande intriger och snygga skådisar (lite för snygga, egentligen). Just när det kommer till det vilda sexandet kan jag inte låta bli att tänka på den urusla intimhygienen som onekligen var ett faktum i 1500-talets Storbritannien...urk.

• Amelle

förhoppningsis - har lite samma dilemma som du. Jag har massor av superfin ärvda 50-talsmöbler stående hemma hos mamma som nu planerar att sälja huset. Och jag tror inte att vi kan klämma in allt i nya lägenheten heller.

Hur går det med dina aktiveringsplaner?
    Jag och en kompis ville gå en drejkurs nu i höst, men det var helfullt. Bäst att anmäla sig till våren snart.

• Amelle

Mlle M - svårt med er båttur. Det ÄR ju onekligen rätt lång tid, men när jag var på bröllop i Frankrike så minglade vi lika länge innan middagen. Och jag som inte åt för mycket snittar för att spara mig till femrättersmaratonet blev såklart jättefull

Men det kan funka om gästerna får ordentliga saker att tugga på tillsammans med drinkandet. Låter hursomhelst jättemysigt med en båttur!

Lapinette och Gemma - åååh, kan inte ni komma hem till mig och sätta in mina bilder i album?! Pliiiiis, jag bjuder på skumpa.
    Ska ta tag i det där när vi flyttat, intalar jag mig själv.

Apropå cocooning så har jag nu ett extremt fall av detta. Har, håll i er nu, till och med tröttnat på att resa (för tillfället, antar jag). Längtar mest efter att vara hemma, åka till landet och njuta av god mat och vin. Mannen är likadan just nu då han reser varje vecka.

• förhoppningsis

Amelle
    Oj vad duktig du är som sprungit!
    Själv fixade jag ena halvan av mina föresatser, jag såg gossip girl, fotona får vänta lite till... vad tror du om att vi slår våra champangeflaskor ihop för att övertyga Gemma och Lapinette om att det är en bra ide att fixa även våra bilder?

Mitt aktiveringsprogram går sisådär, tränar 2 gånger i veckan, en hel del afterwork och så har jag fallit till föga och börjat ta hand om allt här hemma. Har funderat allvarligt på det här med ridning och kollat in olika ställen i stan - får se om jag hittar nått som passar.

TUdors är bra, fast jag har inte sett hela, bara delar. Har planerat att se hela nästa gång jag blir sjuk, anar att det kommer en saftig förkylning snart precis som det brukar på hösten.

• Gemma

Godmorgon sjusovare! Sitter i telefonkö och försöker boka en resa till Hong Kong efter att ha misslyckats säkert tio gånger via nätet - inga av våra kort gick igenom. Känns det igen?

Förhoppningsvis kommer vi i alla fall iväg på söndag för att återvända på onsdag. Torsdag eftermiddag har mannen ännu en intervju via video med ett svenskt företag. Ju närmare en svensk anställning han kommer, desto större min panik. Vill inte att det ska gå för fort! Gillar ju mitt liv här och har en hatkärlek till Kina, all denna tid för mig själv, träning, vänner, skrivande, kafébesök och barnvänlig inställning överallt.

Argh, dessa förhatliga telefonköer. Tänker, att om hundra år kommer de få symbolisera vårt århundrades ondskefulla ting, på samma sätt som nittonhundratalet förknippades med två världskrig.

• Glada Ankan

På väg till Barcelona - med blandade känslor. Ska bli roligt att resa men jag hade helst gjort det med maken. Kan inte få nog av honom, är totalt beroende av hans närhet. Vid min ålder...
    Trattkantarellerna torkar jag! Perfekt att smula ner i en pastasås eller dyl. Övrig svamp äter jag genast upp - plockar med andra ord bara så mycket som det går åt. Stuvningar och såser blir det då. Spännande att ha basilika som krydda - det måste jag prova Amelle!

Var förbi Zara och köpte mig ett par tröjor - utan att prova först. Väl hemma så upptäcker jag att de inte bara är tajta (vilket jag gillar) utan även lååånga vilket får mig att se ut som en korv, trots mina 48 kg. Jaha, bara att lämna tillbaka dem när jag kommer tillbaka från Barcelona. Så nu vet jag inte alls vad jag ska packa med mig.

Visst är livet hårt ibland?

• Lapinette

Livet är hårt Ankan ! Själv var jag ute på en av mina shoppingpromenader igår. Det har blivit en del nu när jag har träningsförbud. Kom hem med två kokböcker (bl a Fjällbacka). Har fått shoppingångest och hittar nada när jag är ute på mina turer. Antingen är jag för kräsen eller så har jag blivit ... TANT! (hemska tanke).

Ska förtydliga att jag har träffat makens kollegor + fruar vid julbord, i Barcelona samt att vi var bjudna på den ena "killens" 50-års dag så det var inte första gången. De är trevliga men inte någon vidare "fart" på så att säga. Själv kände jag mig allmänt tråkig tillslut och hade jag bara fått lite vin i mig (får ju inte dricka) så hade jag kanske inte känt mig så trist . Usch, det låter hemskt... får man bättre självkänsla av vin?

Gemma - vad spännande med intervjuerna. Förstår känslan av att vilja komma hem men samtidigt inte lämna. Vilket håll verkar det röra sig mot, Skåne, Paris eller Stockholm?

Ankan - ha det så himla härligt i Barcelona. Du får shoppa tröjor där istället.

Svar på tråden Bevingade banaliteter