• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Lapinette

Zua - tar gärna emot tips om Kalifornien även om vi väljer att inte åka nästa sommar så ska vi definivt göra det någon annan gång.

• Gemma

Major finanskrisångest här. Vi har förlorat 40.000 på en månad, på grund av att vi förträngt vad som händer med vårt offshoresparande.
    Vi tröstade oss med vin och min laxpasta ikväll. Och jag... jag sparade genom att inte gå på tjejmiddag, gills det?

ayi betyder faster, det tycker jag är rart. Pratade med min (monstrets) i morse, om att vi västerlänningar förlorar en massa pengar nu. Hon vet redan att jag är supersparsam, hon får typ inte hälla ut vattnet som hon kokar monstrets mat i, jag återanvänder det. Skulle f.ö. skämmas över att slösa framför näsan på henne, när jag vet hur knapert hon har det. Hon får kassar med skor och leksaker hela tiden, det känns jättebra och min garderob är trevligt gles. Däremot svarar jag aldrig ärligt när hon frågar vad saker kostar, det känns onödigt bara.
    Många håller väldigt mycket distans till tjänstefolk, kanske är de rädda för något, jag vet inte. Men jag klarar inte sånt, är alldeles för babblig. Är säkert för snäll mot mina två ytterst självsvåldiga ayis, å andra sidan har jag medvetet valt två rätt egensinniga kvinnor för jag känner mig tryggast med folk som man inte behöver detaljstyra. De tar initiativ och styr och ställer och talar om för mig hur saker ska vara, ibland. Helt otänkbart för de flesta utlänningar som väljer undergivna filippinskor. I gengäld har de någon sorts civilkurage och de är - peppar peppar - jätteärliga. För de vet att jag bara blir förbannad om det gäller nåt riktigt viktigt, typ monstrets säkerhet.
    Vi hade också alltid folk som kom och städade och bodde hos oss när jag växte upp, trädgårdsmästare, vår städerska som stannade i trettio år, tills långt efter att hon blev helt senil och la toalettmattan framför fåtöljen och skurade golvet med Yes diskmedel. Mamma lät henne hållas för hon var, kanske inte som en familjemedlem, men vi gick i alla fall hem till henne och hennes man med ett stort fat julgodis varje julafton.
    Mina föräldrar jobbade typ jämt så snälla ungerska tanter blev surrogatmammor åt oss. Idag vittnar min mamma om hur ont det gjorde när någon av oss gjorde illa sig och grät och famlade efter tanten och inte min mamma. Själv skulle jag aldrig stå ut med att ha det så. Nu känns det super att jobba i ena rummet och ha monstret i det andra, så kan jag springa ut och krama henne med jämna mellanrum när jag får abstinens (vilket ofta sammanfaller med att jag behöver en bensträckare). Och så utvecklas hon mycket bättre när hon har en superayi som ständigt hittar på olika fysiska och mentala aktiviteter. Det är nya grejer hela tiden, krypövningar, bollar, sånger, ordlekar, bus och dans... hon är helt otrolig. Fattar såklart att en del folk inte har råd att ha någon som hjälper dem med barnen, däremot ruttnar jag på alla attachment-häftplåster-parents som förvägrar sina barn rätten att ha fler människor i sitt liv. Klart att det gör lite ont att ha ett monster som är lika glad vem som än håller henne, samtidigt så härligt med en dotter som ser allt nytt som något berikande och inte hotfullt. Ja, utom leksaker som spelar entoniga melodier - hon HATAR dem! Senast idag började hon gallskrika åt grannflickans "roliga" spelande lilla äppelleksak. Och slänger saker på golvet gör hon fortfarande mer som något nödvändigt ont, en fas hon liksom "måste" gå igenom, men varje gång är det med stor tveksamhet och ögonen ihopknipna redan innan hon låter objektet falla till marken.

Monstret ja, hon är urcharmig för närvarande. Baksidan är att hon inte vill sova över huvud taget, för hon vill bara leka med oss. Jag är HELT slut, får jobba under hennes korta napar och ibland när hon sitter bredvid på en filt och gapar (JAJAJAJAJAJ!) med växande intensitet. Hur bra tror ni det går, på en skala? Får styra upp mitt liv i morgon. Typ, gå och träna och sen ska jag TVINGA min dotter att sova lunch i två timmar. Wish me luck.

Kram på er, G.

• Lapinette

Är jag den enda här som aldrig någonsin har haft tjänstefolk??!!! Inte ens någon som kommer och städar en gång i veckan eller liknande. Nåja, har klarat mig och klarar mig ganska väl ändå.

Nu är det bara 1 timma och 30 minuter till SEMESTER!!! Koncentrationen idag har inte varit den bästa så blir det när jag längtar bort.

• zua

Lapinette - Heheh, du är bara för skön! Vi har aldrig haft tjänstefolk här i Sverige. Bara att ha en städerska 1 gång veckan känns egentligen som en lyx.Kommer att inboxa dig angående Kalifornien när du är tillbaks.

• Mlle M

Lapinette: Jag sallar mig i ledet med Dig; har inte heller haft nagot "Tjanstefolk" tidigare men har numer en staderska. Numer har jag dock lyxen att en gang i manaden fa lana min svarmors "tjanstefolk" for en dags grovrengoring och det ar helt fantastiskt. Tva jattegulliga damer som invaderar lagenheten och gor den skinande blank och gor "trak-jobb" som typ rengora ugnen, tvatta fonster, stryka linnedukar etc dvs allt sadant husgoramal som man latt skjuter upp....
    Stryker annars det mesta sjalv men det ar klart att nar jag vet att dom ar pa ingang staller jag mig ju inte direkt och stryker kvallen innan

Nu skall jag borja packa, imorgon bar det av till London; ibland undrar jag vad som ar enklast, att vara borta lange och slanga ner massor i resvaskan eller kampa med week-end outfits och resa latt. Har redan uteslutit att resa med handbagage da jag kopt en present till min vaninnas man ( som lyser med sin franvaro under mitt besok da han ar bortrest ) - en flaska god Riesling da jag vet att han ar valdigt fortjust i det. Sjalv har jag annu inte lyckats att forma att uppskatta dom Tyska vinerna. Nar det galler vita viner tycks jag forbli sald pa dom franska Bourgognerna.....

Skall sedan forsoka hitta bra halsa-pa presenter till resten av familjen dvs min vainnna och deras 4 -arige son. Till vaninnan funderar jag pa att ge en flaska badolja fran Cote Bastide som jag rakar kopt tidigare och lagt i present-forradet. Den ar helt ljuvlig och tankte lange ta den sjalv men kande da att det var snarare en perfekt ga-bort-lyx-tjej-present. Till 4-aringen far det bli nagot fran flygplatsen.....

Nej, nu skall jag ata lite musli, eller nagon annat "ensam-hemma" foda da jag ar for bekvam att laga mat till mig sjalv nar jag tippar att det kommer bli enhel del kalorier som slonker ner i helgen kan det passa bra att leva lite spartanskt....

• Glada Ankan

Har aldrig haft annat än städhjälp. Kändes nästan livsnödvändigt då eftersom sonen är damm- och pälsdjurallergiker och vi ville ägna vår lilla fritid åt familjen och inte åt städning. Nu har vi ingen hjälp alls och inte behöver vi det heller. Jag är faktiskt en fena på städning, ser ALLT! Ingen annan får dammsuga då det aldrig blir lika noga gjort som när jag gör det. Men jag ligger efter när det gäller fönsterputsningen, det måste jag erkänna. Annars går jag och småstädar hela tiden, torkar än här och än där när jag ser fläckar och damm, kollar köksfläkten regelbundet osv. Faktum är att jag egentligen tycker om att städa. Min släkt har under hela mitt vuxna liv mobbat mig för det men det är sån jag är.

Skönt med fredag! Vi stannar i stan denna helg. I morgon ska vi se Sissela Kyla på Rival och lunch på ett nice ställe innan.

Le Clézio fick nobelpriset i litteratur vilket glädjer mig! Började läsa honom på 80-talet och gillar verkligen hans författarskap. Och så är han fransman, född i Nice och uppvuxen utomlands (som jag).

Zua: du är en klok kvinna - dina föräldrar har gjort ett bra jobb.

Nej, nu är det slut på utsvävningarna - nu väntar jobb och åter jobb.

• Izunia

Vi pratar faktiskt just nu om vi ska ha en städtant som kommer då coh då och blåser allt ordentligt här hemma. Nu hade det varit skönt när man känner sig för upptagen (?? nja..) med lillan, men framför allt sen när jag börjar jobba igen. Jag gillar ju att ha det rent så jag städar själv hela tiden, men det hade varit super med nån som skurar golv och badrum ordentligt.
    Sen får vi se om det blir dagis eller barntant/städerska som hjälper till. Tycker egentligen barn är för små för att sättas på dagis när de är 1,5 år. Men vad ska man göra?

Gemma, håller fullständigt med dig om förlusten och skadan klister-föräldrar gör mot sina barn. Är själv jättenoga med att familj och vänner håller och leker med miss J. Hon kan lita på att lämnar henne åt pålitliga människor.

På söndag ska jag tll gymmet hade jag tänkt.. lite power yoga. Har för övrigt aldrig testat yoga! Några kommentarer?
    Har lite ångest för att min kropp inte är EXAKT som tidigare.. jag vet att den inte ens borde vara det, men varför nöja sig med mindre? Nu väger jag lika mycket som innan jag blev gravid. Klart att magen fortfarande är lite degig men jag klarar inte att mina ben och rumpa inte är lika vältränade som en gång i tiden. Det har förvisso inget med graviditeten att göra, därför ska det fixas!

Miss J sover väldigt bra. Hon har ju bara vaknat 1 gång per natt sen hon föddes, därför var jag lite smått irriterad då hon gnällde för att nappen åkte ut..flera gånger i natt..

Ankan: glöm ej att SPARA!

• zua

Ankan - Tack för dina fina ord! Är också glad att denna världsmedborgare fick nobelpriset i litteratur.

Iza - Eftersom att du är så vältränad i grunden kommer du att vara tillbaks i ett nafs.

Mlle M - Ha det så trevligt i London. Kanske, kanske hittar du din bröllopsklänning.

Ikväll blir det en lugn kväll hemma med mannen, har tänkt att laga kantarelltoast till förrätt och någon typ av gryta som varmrätt vad det blir till efterrätt har jag inte bestämt än. Imorgon är det Diesel fest som gäller.

Trevlig helg på er alla!

• förhoppningsis

Hejsan på er
    Såg att jag varit saknad av i vart fall Zua...
    jag har under den senaste tiden kännt att mitt liv inte passat in i era glamourösa världar så jag har hållit mig härifrån, har nu läst ikapp men kommer inte ihåg en bråkdel så jag hoppar in där ni är nu istället.

Jag har en tjej som kommer varannan vecka och städar, funderar på att utöka det till varje vecka men har inte bestämt mig än. Hon är superbra, lägenheten blir skinande ren och skjortorna välstrukna. Vi har haft städhjälp senaste 6-7 åren och det har varit av ren bekvämlighet då jag varit student under stor del av tiden och sen arbetat deltid.
    Jag och mannen avskyr verkligen att städa så det skulle aldrig bli gjort annars och vi skulle troligen enbart bli osams om städandet.

På tal om arbetstider så var det någon av er som skrev om att vi i Sverige har det bra med MAX 40 timmars arbetsvecka mm och jag kan inte låta bli att tänka på min man som gör ca 80 timmar/vecka ochhar gjort det så länge jag har känt honom och mina egna inte helt ovanliga 16 timmars arbetsdagar på mitt förra jobb, även om 12-14 timmar var klart vanligare - snarare så att jag var överraskad om jag gick från jobbet innan 20 på kvällen.

I morgon är det bröllop men annars är det inte så mycket spännande inbokat, ser att ni andra har som vanligt har resor och än en gång muttrar jag över att mannen aldrig kan vara borta från jobbet. Idag är han tex i London och kommer hem om ett par timmar.

Finanskrisen är ett orosmoment för oss precis som för de flesta andra men vi har inga lån bortsett från CSN och pengarna spridda även om vi båda förlorat stora summor på börsen, även om vissa aktier gått med stora vinster då jag börjat handla så smått nu.

Trevlig helg på er

• zua

Förhoppning - Nej, så får du inte tänka!Det är väl nästan ingen människa som har glamour i sitt liv hela tiden..Och hur kul vore de? Jag tycker personligen att det är lika intressant att höra om vardagliga saker som extravaganta. Själv ser jag fram emot en lugn höst som förhoppningsvis kommer att vara fylld av vardagslyx. Det är väl de som är kul med den här tråden av vi är olika personligheter i olika åldrar med olika erfarenheter och liv som någonstans har hittat varandra här på BT.

Kram på er alla

Svar på tråden Bevingade banaliteter