• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Gemma

Höstlov på tråden! Även i Shanghai är det höst, platanerna börjar få färg, regnet smattrar utan uppehåll mot asfalt, glas, betong och ett böljande, kulört hav av paraplyer.

När vi åkte iväg till vår helg i bergen hade temperaturen sjunkit med tio grader sedan två nätter tillbaka; till behagliga 20 grader. Perfekt, med andra ord, för skogspromenader och kvällsmys på lodgen med brasa, boeuf bourgignon och småprat med människor som sammanstrålat här, från hela världen, via Shanghai. Vi tycker så mycket om mentaliteten hos de som valt att tillbringa en kortare eller längre period i Kina; för första gången i våra liv känner vi båda två att vi inte är ufon utan tvärtom, precis lika normalt konstiga som alla i vår omgivning. Oavsett om det är en författare - slash - pensionatsägare, som den bohemiske brittiske överklasskillen som driver lodgen, eller en VD för ett multinationellt företag (som en del av våra andra vänner). Kina lockar till sig folk som är äventyrslystna på ungefär samma sätt som vi; som kan koppla av ordentligt först när omgivningen erbjuder ett visst kaos.

Visst är det lustigt hur olika man är?

Resten av veckan jobbade jag fyra timmar varje morgon och en timme varje eftermiddag, medan monstret sov. Hon har numera en rejäl eftermiddagsnap, två timmar mellan 14 och 16. Det är perfekt för jag kan själv sova lite då, jobba, eller som i förrgår bjuda hem goda vänner på kaffe och fika. Mannen har bara jobbat en enda dag den här veckan; på morgnarna har han ägnat sig åt jobbsökeri, på lunchen har vi gått ut och ätit med monstret och sen, den sköna vilan. På kvällen blir det god middag, vin och Swingtown. Visst är det typiskt med DVD-boxar, väl man hunnit kära ner sig på riktigt så tar de slut. Vet någon till exempel om det kommit fler säsonger av Big Love?

Igår promenerade vi ända in till centrum för att prova parfymer. Vi gick i en timme med barnvagnen, sen tillbringade vi ytterligare tre vandrande mellan affärer och kaféer - att lattemamma sig funkar utmärkt även här, man hittar bara en starbucks och ber dem mikrovärma en burk och sen matar man och sen är det klart, inga sura miner, inget gnäll, monstret som ett tänt ljus i barnvagnen eller ergon, timme ut och timme in. Bara hon har mycket att titta på så är hon nöjd, och det finns det ju onekligen, mitt i en tjugomiljonersstad. Det slutade i alla fall med att vi köpte varsin trevlig men inte så märkvärdig parfym - Burberry för mannen, Prada's nya för mig. Sådär blir det ofta nuförtiden, inte exceptionellt men tillräckligt bra. För ett par dagar sedan tog jag f.ö. tunnelbanan till Xin Tian Di, men det kändes jobbigt med den enorma trängseln och så monstret inklämt mellan mig och de andra, i ergon. Så jag tog taxi hem, och fick inse att i Shanghai får man helt klart kompromissa på säkerheten. Knäppte fast monstret på mig i Ergon och mig själv i säkerhetsbältet. Igår fick hon åka bakvänd i bugaboons sittdel. Det finns inte att man släpar med sig barnstolen överallt, Shanghai erbjuder mycket av allt, dock inte utrymme för alla och envar.

Igårkväll kom ayin klockan sex, chockad och lycklig monstermin; mannen och jag skulle ut på dejt! Åååååå så underbart det var att klä sig i svart spets och, ahem, birkinbag, mannen var urtjusig i kritstrecksrandig kostym, skäggstubb och nya, bruna John Lobb-brougsen (jag insisterade på att bruna skor var coolt till svart kostym, inspirerad av Brideshead Revisited). Ja, sen tog vi taxin till The Bund: Började med en drink + ett glas Taittinger Rosé på The Glamourbar, med charmiga udda-vinglas i art decostil, medaljongmönstrade antika soffor, kristallkronor, skär belysning över baren och vidsträckt skyline-utsikt genom de blyinramade fönstren. Sen tog vi hissen en våning upp, till anrika M on the Bund. Vi har ätit där säkert tio gånger och blir aldrig särskilt överraskade, varken positivt eller negativt. Maten är rustik, krispig spädgris (som jag aldrig kan förmå mig att äta, känns lite för nära monstret), saltinbakat lammlägg, rökt duva på en bädd av koriander och mynta. Karamellsufflé till efterrätt. Men lokalen är så skön, härligt tjugotal med puttrande jazz, trägolv och en sagolik takterrass med utsikt över floden och Pu Dongs glitterljus. Som alltid var den stora behållningen att vi kunde prata med varann, verkligen prata. Och känna oss nyförälskade, och planera roliga saker inför framtiden.

Nu är det alltså söndag förmiddag och här sitter jag, medan mannen researchar läkemedelsföretag på andra sidan dörren, och ayin diskar undan medan monstret leker på sin filt. Funderar på att ta med mig jobbet till pedikyristen idag, dels behöver mina fötter en smula kärlek, dels är det ändå för mörkt och regnigt här för att jag ska få den nödvändiga energin.

Eftermiddagen tänker vi förslösa med kaffedrickande och mer DVD-tittande. Däremellan njuter vi ny, ljuv monstermusik: "klonk, klonk" låter det, sedan några dagar tillbaka, när hon dricker vatten ur glas-glas. Japp, intim-piercing, here I come. Kan ni lösa den gåtan..?

Kram, G

• Glada Ankan

Oj vad det regnar och blåser! Vi kom precis hem från landet där vi plockat svamp - förstås - och planterat vårlökar. Strax ska vi iväg på bio och se Patrick 1,5. Sedan blir det middag - en fransk potatis och purjolökssoppa som brukar bli väldigt god. Hemligheten är att fräsa grönsakerna i olivolja innan man tillsätter buljongen. Sedan kör jag allting i mixern så att soppan blir alldeles len. Till det ska det bli varma smörgåsar med trattkantareller och parmesan.

Även jag har köpt parfym och även jag föll för Pradas nya Infusion d'Iris. Maken kan inte sniffa sig mätt på mig så tydligen passar den min hud! Jag köpte även en av Cleans dofter. Har upptäckt - efter alla dessa år - att lite sötare, myskiga dofter passar mig bäst. Men det får absolut inte vara tungt och damigt. Är alldeles för tunn för att kunna bära upp tunga dofter, stora smycken och stormönstrat!

Det märks att hösten är här och att folk vill göra annat än att tillbringa helgerna på sina landsställen. Den ena festinbjudan efter den andra droppar in. Den senaste fick vi på sms där goda vänner till oss föreslog en jam-session. Maken spelar ju gitarr.

Nej, nu väntar vår egen lilla kvartersbio på oss!

Förresten Gemma - jag förstår precis vad du menar när du säger att det är så skönt att träffa på andra ufon... Inrutade, fördomsfulla och fantasilösa människor orkar jag bara inte med. Ju äldre jag blir desto mer kategorisk blir jag på den punkten. Folk som inte stimulerar mig går helt enkelt bort.

• Lapinette

Tittar ut på regnet som smattrat eller jag borde kanske skriva piskar på fönstret. Sitter i köket då jag har blivit utkörd från min "arbetsplats". Maken spacklar för fullt där inne och så småningom blir det ett rumt som går i beige, vitt och svart. Väldigt neutralt men det passar oss just nu. Vill vi liva upp så blir det färgstarka gardiner och överkast/kuddar till gästsängen.

Denna helg har gått i flitens tecken. Maken har helt ägnat sig åt rummet medan jag har städat, strukit, lagat mat och pysslat med blommor. Känns helt ok då vi snart har 6 härliga dagar i Andalusien ! Åker på fredag.

• Amelle

Goddagens!

Ruggigt värre, som sagt. Burr!

Kul att läsa om era helger, som vanligt ska jag kanske tillägga

I dag har vi handlat lite Blocketprylar till nya lyan, brunchat med ett gäng kompisar, sett sista avsnittet av Tudor's, oljat in lite trämöbler och tvättat. Nu lagar maken mat och det doftar vitlök från köket.

I går var vi på IKEA för att prova sängar. Hann också med att äta världens godaste toscakanelbulle på ett fik, innan vi lämnade tillbaka bilen och gick hem till älgfärsbiffar, kantarellgräddsås, rårörda lingon och mandelpotatis. St. Agur med marmelad och så baklava med pistaschnötter till efterrätt innan vi däckade på soffan.

Gemma - härligt med bergen, jag såg de fina bilderna på FB. Det måste kännas som himmelriket att komma bort från avgaserna ett tag.

Ankan - just sådär brukar jag göra soppan, nu blev jag sugen då det var ett tag sedan sist. Hösten är ju som gjord för smarriga soppor!

Lapinette - roligt med lite home make over. Är det inte svårt att bredspackla och få det snyggt? Fast ni kanske ska ha tapeter och då är det kanske inte lika viktigt att det blir helt slätt. Har aldrig tapetserat själv och tycker det verkar supersvårt, men jag är kanske bara rädd i onödan? Funderar på hur vi ska göra sen med väggarna i lägenheten.

• Amelle

Förresten, har ni någon finanskrisångest?!
    Det har jag, men det är kanske för att jag slukar allt som finns att läsa och då blir man ju lite lätt nipprig

Ankan - bolån ja. Vi har ju Swedbank och sedan länge en fast ränterabatt. Nu när vi tog ett större lån så ville de dra in den. Maken fick hota och skälla och påpeka att det är konstig kundpolitik att göra det sämre för kund som blir en ännu bättre kund... tillslut gav det med sig och nu har vi en bra ränta, eller ja, det är ju förstås relativt i dessa tider...

• Lapinette

Amelle - visst läser man och följer med vad som händer i världen och samtidigt så påverkas man och tänker att vi ska vara försiktigare ... mest i tanke och inte i handling. Ett av våra lån förfaller i november så det blir skoj .

Det är inte alls svårt att tapetsera. Betydligt enklare än att måla då förarbetet är så krävande. Jag hade aldrig tapetserat förut men maken hade hjälpt till hemma i villan så han visste hur man skulle göra. Vi har ju t o m satt upp en chablontapet, som måste mönsterpassas, och det blev riktigt bra.

Jag har varit jättelat idag medan maken har arbetat hela dagen i rummet. Mitt jobb kommer sedan, att måla listerna vita och en stor skänk. Vi får se hur det blir. Har annars mest funderat på hur vi ska möblera rummet och att jag vill bli av med en byrå som endast är halvfull.

• Lapinette

Til er som gör soppa. Tar jag gärna emot recept! Vi har ju köpt en rejäl mixer/blender och jag älskar soppor när det börjar blåsa kallt ute.

• Gemma

Ankan: Jag gillar också clean! Har du sniffat på D&G Feminine, och Laura Mercier's l'eau de lune? Du får f.ö. gärna tipsa mig! Fast här i Kina får vi bara jättefå parfymer, och ett halvår efter er.

Väckas klockan sex av dotter som är HUNGRIG. Dotter äter och somnar om, själv kan jag inte. Kvart i sju ringer väckarklockan. Upp och göra frukost, väcka dotter som bara muttrar och rullar över på sidan, hon är ju mätt nu.
    Skaka liv i dottern som vägrar titta på mig men gärna nyper mig i halsen (och på andra ställen). Titta på morgonnyheterna. Underhålla dotter. Klockan 8 kommer ayin. Snabbt på med datorn, jobba tills hjärnan liknar en spånskiva. Mer kaffe, mer jobb. Rusa till gymmet och powerpromenera bort träsmaken. Ayin går, laga lunch, äta lunch med dotter. Tvätta kläder, och leka leka leka med dotter. Amma dotter, lägga dotter prick klockan 14. Hon somnar direkt. Försöka sova lite själv men inte lyckas. Jobba mer. Dotter vaknar efter bara en timme, argh! Kom precis igång med jobbet ju. Lyckas få dotter att somna om, jobba en timme till. Snabb dusch. Klockan 16 vaknar dottern och är på strålande humör. Samtidigt ringer föräldrarna, har glömt att de vill se dotter på Skype. Orkar inte sätta på skype, pratar vanligt i telefon. Dotter blir snabbt sur och försöker ta telefonen från mig men blir ignorerad. Efter en halvtimme med mamma lägger jag på. Amma dotter igen, ner med dotter i Ergon, ta tunnelbana till stormarknaden. Handla mat och blöjor, i två olika affärer. När jag är klar är det rusningstid. Klämma in sig i överfull tunnelbanevagn med händerna fulla med kassar (och ergon full med snäll, snäll dotter). Hem. Packa upp kassar med dotter lekande på filten. Mata dotter med gröt; hon äter allt så hon får efterrätt också. Försöka laga middag med dotter lekande själv men hon vill inte, har glömt hur man gör. Får ha henne i barnstolen som vanligt i köket, då går det bättre. I nästan en timme sitter hon så och leker med olika köksredskap medan jag rensar haricots verts, gör sås med karljohansvamp (torkad från Sverige) och tvättar sallad. Rostar solrosfrön. När jag är klar kommer mannen hem. Klockan är snart åtta nu och han har precis badat med henne, medan jag snabbt snabbt skrivit detta. Nu ska jag amma, sen äter vi framför TV:n, sen däckar jag i sängen med en bok som säkert är bra men där jag börjar om på samma mening varje kväll.

Det är, sammanfattningsvis, till brädden fyllda dagar.

Hur mår ni? Kram, G

• Gemma

Ser att ni reser i lilla lilla men så kultur- och shoppingspäckade Europa. Så härligt! Har heller aldrig varit i Prag, eller i Dubrovnik, eller i Grekland. Men vill.

Izunia, grattis till ett gulligt, mysigt dop helt i Izuniastilen. Såklart att miss J inte var ledsen när hon fick det så fint. Filmade ni alltihop? speciellt sångerna vill man ju spara.

Mlle M, vet inte om jag frågat men... vad blir det för klänning?

• Mlle M

Hejsan alla;

en en liten update ar pa sin plats efter de senaste dagarnas handelser;

Prag var alldeles fantastiskt, absolut en av de vackraste stader jag varit i; aven om jag inte gillar tanken att gora listor, men tja, gjorde jag en skulle Prag ligga hogt uppe i placeringarna. Tank att det bara tar dryga tva timmar att kora bil dit fran oss, det ar verkligen fantastiskt. Vi bodde helt underbart pa Four Seasons och tja; tva natter och en dag gick fort, alltfor fort men jag vill garna aka tillbaka dit till varen. Vi flanerade runt och tittade pa alla vackra byggnader och blev ohyggligt positivt overraskad av maten, lat vara att vi kanske inte var pa nagra typiska Tjeckiska restauranger men maste saga att den holl en oerhort hog klass. Inte alls sa fettig och flottig som manga varnat mig for....

Shoppade en cool troja i, hor och hapna, en concept-store som bara salde israeliska designers, har aldrig sprungit pa nagot liknade, annars verkar det ju mest vara en skandinaviskt eller japanskt trend i manga sma butiker numer, -kul med lite variation.

Har precis haft en fem timmars lang session - las angest - da jag forsokt hitta vettiga biljetter till Sverige over jul-helgen, suck....varfor planerar alla i sa god tid, jag som tyckte JAG var ute i god tid.....

Middagen bestod av knackebrod och te - passar pa att vara lite lat och bekvam nu nar jag ar solokvist. Dessutom at jag en mega-portion fied-noodels till lunch och vrakte dessutom i mig ett orakneligt antal sma spring-rolls som drop av fett. Maste ju borja tanka pa det har med brud-klanning....

Gemma: vet inte riktigt hur jag gor annu......med klanning alltsa....

Pa fredag aker jag till London for en weekend hos en vaninna, skall bli jatteskoj. Hon bor ett stenkast fran Harrods och HN sa jag hoppas jag hinner med en liten titt.... vet att det kommer bli stressigt men jag far helt enkelt power-shoppa; ett bestamt antal minuter pa varje vaning - sedan UT! Jag har ju inte varit i London sedan jag bodde dar sa det skall bli super-kul. Hoppas att det inte blir nagra trista forseningar; en liten forsinkning pa nagra timmar gor sa mycket nar tiden ar sa knapp......

Nar min vaninna var har fran Kopenhamn for nagra veckor sedan var hon blygsamma timmen forsenad och vips sa var mojligheterna till en fredagsmiddag ute pa restaurang forbi!

Lapinette och Ni andra som skrivit smaskiga recept; man kan inte lata bli att dras med i era gourmet-kvallar. Jag kanner ett uns av daligt samvete; har blivit alldeles for manga restaurangbesok pa sistone.

Svar på tråden Bevingade banaliteter