• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Piggelin1

En smygläsare ger sig till känna... Ville bara säga att ni verkligen är för sköna & härliga personer härinne! Jag har följt er i det tysta ganska länge nu. En anledning till att jag inte riktigt vågat ge mig till känna ät att jag känner mig lite för oglamorös för att platsa - så jag log nu när jag läste era diskussioner om just detta

Dock är jag en jäkel på att fixa guldkant på vardagen - vilket både Lappis & Rosen känner till eftersom jag hänger med dem i resetråden ...och så känner jag ju Lappis från barntråden också

Ok, nu hoppar jag ut igen - fick spontan lust att skriva lite. Ännu en gång - ville bara säga att det alltid är himla roligt att läsa & följa er (...och speciellt Gemma - du skriver grymt om livet i allmänhet & livet i Shanghai i synnerhet!)
    Hmmm, kanske rentav kan säga att läsa här är en av mina guldkanter i vardagen (fasen vad jag fjäskar nu )?!

Tjing!

• Gemma

Piggelin, gud så söt du är! Tusen tack! Och du är såklart såklart välkommen hit, i lönndom eller officiellt.

förhoppningsis: Haha, linnedukar, där låg vi i lä. Men tygservetter hade vi och servettringar, aldrig papper... heeeeelt otroligt, att de orkade hålla på.

• Gemma

Köpte ett par skor till monstret idag... som hon kan traska omkring på gården i medan ayin håller henne i händerna. Toksöta! Lägger upp en bild i galleriet. Kram, G

• Piggelin1

Tack, tack - detsamma Jag kanske vågar mig på att ge mig in här lite då & då. KOmma med lite glada tillrop, typ!

Fast Lappis kommer väl att dö på mig - hon hör ju redan mitt tjöt i de två andra trådarna...

Fina skor förresten, själva har vi ett ursött rött par till vår snart 11-månader gamla tjej. Behöver nog dock utöka till lite mer "riktiga" i takt med att hon nu snart går helt för egen maskin.
    www.vincentshoestore.com/produkter.aspx&id=1&productId=1111_1
    Fast dotterns skor har bara röda blommor.

• Gemma

Vilka jättesöta skor! Monstrets kommer från england, köpta här i Kina idag men alla finns på www.daisy-roots.com

Jag valde mellan brogues och ett par med sniglar på, men det blev dessa för de är aningen mer robusta + att de matchar makens nya måttbeställda (även om det nog är vansinnigt att ha skor med mockasula till en bebis, eller?)

• Mlle M

Gemma: Jag jag tycker mockasula till en bebis verkar alldeles lagom lyxigt berikande i tillvaron; har last ikapp traden ovan och kan bara halla tidigare inlagg med om att vardags-lyxen ar den basta lyxen!!

Hemkommen efter en intensiv helg i London. Det var verkligen jatteskoj att umgas med min vaninna en helg samt samtidigt passa pa att shoppa lite ( egentligen borde jag inte skriva lite da det ar en sanning med modifikation, packade nyss upp vaskan och fick super-angest da jag prydligt vek undan alla papp och plastkassar efter helgens "razzia")

Mina vanner bor i ett litet gulligt townhouse alldeles intill Sloane Square sa det var perfekt som utgangspukt for allehanda aktiviteter. Pa lordagen promenerade vi till Hyde Park och en lekplats med hennes 4-arige son. Vadret var alldeles underbart och vi jaste i solskenet samtidigt som vi uppdaterade varandra; vi hade inte setts pa over ett ar sa det var enehl del att prata om..... Eftermiddagen spenderade jag pa de tva varuhusen som borjar pa H i Knighsbridge. Kopte en blommig pyjamas fran Cath Kidston - min absoluta pyjamasfavorit; Shoppade en halsduk i gra och ljusbla cashmere till min fastman, en randig bla och lila skjorta som jag tror han skall fa i julklapp fran Pink, en vit blus till mig sjalv fran Pink, nagra toppar fran GAP, en svart supertunn cashmere polo fran Jigsaw... och allehanda annat sasom stilton ost, kex fran HN.

Pa Sondagen gick jag till Saatchi gallery som hade en utstallning om Contemporary Chinese Art. Den var helt galen men underbart att studera alla manniskors reaktion da det fanns allt fran miniatyr-stader av hund-bit-leksak till en mansklig dock figur som slickade golvet med en lang tunga!!

Min vaninna har som jag skrev en fyra-arig son och vantar sitt andra barn om tva veckor. Han ar valdigt gullig deras son men ack sa kravande.... Han sitter inte vid bordet nar han ater utan blir matat pa golvet da han leker med sina tag. Ja, Ni laste ratt- han blir matad trots att han ar fyra ar!! Han forklarar med att han tycker det ar lite jobbigt att ata sjalv... Han ar otroligt valartikulerad och charmig men herregud... hjalp ett sadant "tvart-emot" barn vill jag aldrig ha! Han ar otroligt bortskamd och bestamde lite hastigt att vi skulle ga till Harrods och kopa en ny leksak och min vaninna orkar inte saga emot sa hon urskuldrar sig lite generat. Jag hoppas verkligen for hans egen skulle att nagon kanske staller lite krav pa honom; kanske gor hans nanny det som ar med honom mandag till fredag?? Man borjar ju undra.... Hjalp det verkar jattesvart att ha barn!

Har inte kommit langre i brollopsplaneringen an att vi reser till Sverige i borjan av November for att kika pa lokal och kyrka. Har preliminarbokat saval kyrka som lokal den 30 Maj sa hoppas hoppas det blir passande. Haller fortfarande fast vid min drom om en bat-transport fran kyrkan till herrgarden men det verkar sa smatt omojligt da det tycks vara ett alltfor langt avstand.

• förhoppningsis

Kom att tänka på en sak - lite insnöat juristigt kanske men ändå - något som är bra att tänka på vid resor och spec resor som kombinerats med shopping, vilket de flesta resor ha en tendens att göra...

När ni reser från länder utanför EU så är det en gräns på 1700 kronor, därefter ska man betala tull för det man köpt.Vet inte hur det är med er men jag har aldrig lyckats resa utanför EU och handla för under 1700 kronor, möjligtvis med undantag för resan till Egypten. Inom EU är det en helt annan sak men när ni reser utanför EU så se till att klippa bort alla lappar, släng påsar och annat som tyder på att sakerna är nyköpta och ha smycken mm på er. Det är inte kul att fastna i tullen kan bli både fängelse och att sakerna tas i beslag... hade en del sådant på mitt förra jobb.

• Mlle M

förhoppningsis: Vilket jattebra tips!! Jag kommer ihag nar jag bodde i England var det en stor grej kring detta; framfor allt da manga reste och weekendshoppade i New York och spatserade darefter glatt genom tullen pa Heathrow( - trodde dom ) med sina flashiga pasar fran allehanda butiker "overthere".

Maste erkanna att jag i arlighetens namn glommer bort mig ibland men nu var det ett tag sedan jag var utanfor EU; tror bestamt det var just en resa till NY forra hosten. Men visst ar det vart att tanka pa sa att man inte star dar med lang nasa i tullen.... Inte sa att jag uppmuntrar till varusmuggling men Ni vet vad jag menar.....man kanske rakat handla presenter till sina nara och kara och sa.... Oj, nu later jag lite som i Karl-Bertil Jonssons julafton, att det skulle vara undantaget om man GER bort smuggelgodset...

• förhoppningsis

Haha, som jurist kan jag naturligtvis inte heller uppmuntra till varusmuggling, vårdslös tullredovisning eller tullbrott beroende på vad och hur mycket och under vilka omständigheter ni råkar få med er något genom tullen... mest lite allmänt upplysande eller så - eeh.

Piggelin
    Supersöta skor

Gemma
    Jag kom bara till någon startsida men såg inte bilder på de skorna du beskrev, hur hittar jag dem?

Mlle M
    Låter som en superhärlig tripp, jag är precis som du när det gäller barn, jag tycker det är jobbigt när de får som de vill alltid. Jag tror att barn behöver lite mer stadga och ordning i tillvaron och att veta att det är de vuxna som bestämmer, jag tror att det ger tryggare barn. Sen kan jag inte hjälpa att jag tycker synd om dessa otroligt bortskämda barn då de kommer få det mycket svårt när de blir äldre och ska lära sig att de inte alltid kan få som de vill, för att inte tala om när de flyttar hemifrån. Mannens yngsta bror är ett typiskt praktexempel på detta, han har blivit totalt uppassad hela livet!

Vilken bra chans att börja handla julklappar när du ändå var i London, jag försöker få någon eller några av mina väninnor att åka på en minitrip med mig men närmaste målet är att åka bort en natt lördag/söndag med mannen. Tips på mysiga ställen med god mat runt stockholm emottages tacksamt. Inte Yasuragi!!

• Glada Ankan

Piggelin: Guldkant på vardagen är den bästa av guldkanter!
    Izunia: Jag sparar allt jag skriver nu för tiden, var så säker.

Åååh vilka otroligt söta skor ni visar upp! Men, jag får vänta på barnbarnen innan det blir åter dags för mig att frossa i söta barnsaker. Den fyra åring som Mlle M skrev om skulle definitivt behöva styras upp. Synd om mamman som inte orkar men också synd om barnet som tillåts vara så gränslös. Jag var nog rätt så bestämd med barnen men försökte samtidigt att vara rättvis och lyhörd. Hade de bra argument till varför jag borde ändra uppfattning i en fråga så gjorde jag det. Baksidan av myntet är att jag nu har två ungdomar som pratar omkull mig hur lätt som helst (nåja, nästan)!

Förhoppningsis: Vilket vakum du har hamnat i. Hoppas att det löser sig för er snart, precis som för Gemma. Att behöva vara utan sin man så mycket måste kännas tufft. Själv längtar jag efter min så snart jag stängt ytterdörren.

Ikväll ska jag träffa tjejerna i vår läsecirkel. Vi pratar givetvis litteratur men vi hinner även avverka en hel del andra ämnen. Två i gruppen är singlar eller snarare var verkar det som. Kul att höra om deras äventyr och skönt att ha sånt bakom sig.

Vi firade svärmors 75-års dag igår. Mycket folk och glad stämning. När vi gick så var ett helt gäng 75+ kvar och deras partyhumör steg hela tiden! Vi kände att det fanns ingen chans i världen för oss att hänga med i deras takt! Jag brukar skoja med maken och säga att vi är som två pensionärer men det stämmer inte alls - så pigga är vi inte!

Svar på tråden Bevingade banaliteter