• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • förhoppningsis

Fortfarande regn och kyla, jag tröttnade på mannens häckande framför datorn och fick ett utbrott så nu har jag storhandlat och tvätten är snart klar. Arg som ett bi är jag fortfarande men det går förhoppningvis över när jag har tränat lite.

Gemma
    Hemma hos en 94 årig dam ser det aldeles normalt ut. Lite handtag i badrummet för dushen och köket är inte direkt toppmodernt. Hon bor ensam i en 5a där hon och hennes man bott i många år så den har inte ändrats något på länge. Det som skiljer åt är nog mängden blomkrukor i fönstrena och den gamla stilen på möbler.
    Födelsedagsfirandet var dock inte där utan hemma hos mannens föräldrar som bor i närheten, vissa saker ska man inte behöva fixa när man blir så gammal. Hon är visserligen superpigg för att vara 94, tröttnade på hemtjänsten och sa ifrån att de bara fick komma var 14 dag för att städa, resten fixar hon själv.
    Jag har inte heller några släktingar att prata om, mina föräldrar + alla mor och farföräldrar har gått bort. Kvar är min yngre bror, jag och en faster + farbror som vi inte umgås med och deras familjer.

Skrattar lite åt din definition av "råkyla", vi har nu 11 grader ute - och regn.

Hoppas ditt monster kryar på sig, vist har du en snorsug?
    Hoppas allt går bra på kollen men efter vad du berättat om allt som miss M stoppar i sig så käns det inte som någon överhängande risk för järnbrist.

Nu ska jag iväg och träna och sen laga middag - öppen lasagne med färsk sparris.

• förhoppningsis

Tränat, lagat middag och nu ska jag baka en trave matbröd... det regnar fortfarande och jag är rastlös.

• Amelle

ojoj förhoppning, shit vad du har fått mycket gjort! Ibland är det bra med regniga söndagar

Vi har precis ätit, jag har diskat, mannen tvättat (sista gången vi behöver springa till tvättstugan!) och nu stryker han veckans uppsättning av skjortor.

Gemma - kallt?! rena sommarvärmen hos dig ju. Men jag antar att det beror på vad man jämför med. Låter som en mysig helg med pedikyr och promenader, trots tröttheten.

• Lapinette

Låter som ni har haft mysiga helger allihop. Själv har jag haft en datorfri helg. Tycker att sådana behövs ibland då jag i princip är beroende av min dator.

Vi bestämde igår efter att jag sandpapprat halva skänken att den får gå till soptippen. Den sitter inte ihop ordentligt och egentligen behöver vi något som är något större för att få plats med allt. Har kolla på IKEA och hittat en bokhylla där man kan addera till lådor och dörrar. Överdelen av skänken hamnade i vår klädkammare så äntligen har jag börjat få ordning där inne. Skor och målarpytsar hamnade nu på hyllor istället för att stå staplade på varandra på golvet. Så till viss del kom skänken ändå till nytta och så himla skönt att få ordning där inne.

Zua - hur firades födelsedagen? Grattis i efterskott!

Gemma - kallt? Själv tycker jag vi har det varmt här och då pratar vi om typ 8 grader och härlig sol idag (igår storm och regn ... därför gick vi inte utanför dörren på hela dagen).

Amelle - så det är nu dags för flytt, lycka till!

• förhoppningsis

Amelle
    ja ibland är regniga söndagar bra, fast jag hade klart föredragit en solig så jag hade kunnat ge mig ut och springa.
    Ska ni ha tvättmaskin mm i nya lägenheten?
    Det har vi haft de senaste åren och det är superbra! Då och då tar jag ändå och bokar den stora tvättstugan och kör undan, spec om det är mycket udda plagg, dvs massor med saker som måste köras separat tar ju evigheter om jag ska göra det med en maskin, klart bättre att göra det med 4 maskiner åt gången då.

Lapinette
    Tråkigt att höra att er skänk inte funkade, fördelen var att ni kom på det nu och inte efter att ni sandpapprat hela och sen målat den med tre lager färg. Praktiskt att ena delen gick att använda till något vettigt ändå. VAr det den delen ni redan hade sandpapprat? Under klädstängerna i min klädkammare har jag stoppat in påbyggnadsdelar till bokhyllor - det funkar perfekt! Lagom med yta att ha skor under och sen två hyllor för tröjor och annat som viks sen toppdelen för att lägga skärp mm på.

• Mlle M

Hoppas Ni har haft harliga helger allihop!!

Sjalv har jag haft en toppenhelg; party, frisorbesok och en riktig slo-sondag hemma igar. Blev jattenojd hos frisoren da jag bad dem att ta till ordentligt denna gang, visst belv haret mycket kortare men det kanns friskt och stylat nastan som en frisyr igen!!

Fotbollsmatchen var riktigt trevlig men brr vad kallt det var, jag hade pals och en fleeceplad pa mig och anda fros jag, man kan inte fatta att killarna pa planen springer runt i kortbyxor. Vi fick i alla fall valdigt god mat i logen; massor av goda forratter, Argentinsk entrecote med potatisgratang, en stadig rejal Cheesecake som smakade gudomligt. Pinsamt nog sa studerade jag inte vinlistan sa noga utan holl mig till vatten och en uppfriskande Coca Cola da Fredagskvallen blev bade sen och inneholl ganska manga glas vin...! Inte sa att jag var helt bakis men det var helt klart borderline; tendenser till det kunde skonjas.... ont i huvudet och en otrolig suktan efter onyttigheter!!

Borjar rusta for vinter da jag inhandlade ett par nya vinter UGG - hoga i guldbrunt. Dom ar verkligen sa skona men hjalp vad dyrt det blivit, jag minns nar jag kopte mina forsta UGG innan dom blev sa poppis och betalade 150 USD Nu var det det dubbla priset i EUR!!! Men skona ar dom...och varma sa kan man ha sina lite mer chica skor inomhus. Lite tantvarning att ta med inneskor men jag borjar kanna mig for gammal att strutta runt i chica vinterstovlar med ladersula som bade a ) ar opraktiska b) blir forstorda vid snoslask

• Amelle

förhoppning - jepp, två år gamla är tvättmaskin och torktumlare i vårt nya badrum. Ska bli så skönt, kanske mest för maken som är tvättansvarig i vår familj

Hmmm, detta i kombination med att han alltid diskar efter maten efter att jag lagat, gör att hans hushållssysslor nu kommer försvinna när vi får diskmaskin...men å andra sidan kan han ju få massera mina fötter lite extra.

Roligt att läsa om era helger, hemmafixande och fotbollsmatcher i en skön kombination.

Nä, nu måste jag torka håret och sen sussa sött.

Gonatt!

• Gemma

Gomorron, gokväll, gonatt, sak samma när man vandrar genom livet i ett grått töcken. Ovanpå min hösttrötthet har lagts ytterligare ett tungt sjok av sömnlös natt; monstret upplever för första gången i sitt lilla liv, halsont och total panik när hon vaknar och inte kan andas (snor). Klart man tror att man ska dö. Precis som man var övertygad att man skulle det när man var olyckligt kär för första gången, men kanske inte den andra eller den tredje (då nöjde man sig - i alla fall den här "man" - med att kasta en telefon i en papperskorg och sen aldrig återfinna den igen. Med mera. Vad har ni gjort för tokerier i den olyckliga kärlekens namn, säg?).
    Det enda jag kan göra är att timme ut och timme in nynna samma sång, en fransk militärmarch som pågår i det oändliga, för det är det enda som hjälper - verkligen det enda. Känns jobbigt att inte kunna förklara. Och samtidigt, känns härligt att kunna trolla bort allt ont med en sång.

Japp, det är SKIT ibland att ha barn. Att inte få sova, finns det nåt värre? Och samtidigt - ovanpå alla trötthetslagren finns ju ytterligare den där tunna lilla hinnan, en känsla av att aldrig mer kunna bli riktigt ledsen igen. Att precis allt, trots nattskrik, schemakrockar och floder av monstersnor, har en skir liten guldkant omkring sig.

Hur mår ni govänner? Jag är, trots allt, förvånansvärt funktionsduglig. Fluffar till sås till kvällens middag, jobbar effektivt på morgnarna (övertrötthet är bästa inspirationskällan), tränar varje dag. Oops, nu skriker monstret.

Kram, G

• Lapinette

Gemma - låter jobbigt att leva i trötthet. Något som skrämmer mig den dagen OM och utifall att vi får barn. Jag har ett behov av mina 7-8 timmars sömn annars fungerar inte jag.

Mlle M - låter som en helg med guldkant. Vår var absolut inte lika glamourös. Det enda med lite extra i helgen var att vi öppnade en Pol Roger som apertif till middagen. Maken var helt salig och nämnde det minst 5 gånger igår hur gott det var.

förhoppning - hade tur i oturen och sandpapprade inte den delen som åkte in i klädkammaren. Vår klädkammare borde heta förvaringsbod och inte klädkammare för vi förvarar saker där inne så som krukor, blomjord, penslar, målarburkar, resväskor, cykel, skidutrustning etc. Kläder har vi i garderoberna.

Gällande tvättmaskin så tog vi med oss vår från Cannes. Den användes flera gånger i veckan där men sen vi kom hit så har vi användt den två gånger. En gång för att testa att den fortfarande funkar och en gång för att svärmor behövde tvätta. Vi bokar tvättstugan en gång i veckan och tycker det funkar utmärkt.

• Glada Ankan

Olycklig kär frågar Gemma om... Herregud - minns inte ens när jag var det senast men det måste ha varit i de tidiga tonåren. Anders hette han och var säkert 10 år äldre än jag och väldigt kär i sin flickvän men det spelade ingen roll - jag ville bara ha honom! Varför kunde han inte inse att jag var såååå mycket bättre än den där tanten han envisades med att hålla ihop med? Jag promenerade var och varannan kväll till hans hus och i skydd av mörkret försökte jag få en skymt av honom genom fönstren. Snacka om att vara Peeping Tom! Sedan träffade jag mitt ex som jag höll ihop med i 20 år och så var jag singel och karlgalen i 8 månader innan jag träffade maken och återigen blev mitt lugna, sansade jag!

Tvättmaskiner: inte heller vi har vår egen trots att allt är förberett för det och utrymmet finns. Vi tycker precis som Lapinette att det funkar jätte bra med den gemensamma tvättstugan. Men har man barn så är en egen tvättmaskin nästan ett måste. Minns att jag tvättade varje kväll när barnen var små. Sedan blir de tonåringar men inte blir det mindre tvätt för det. Det är nämligen lättare att slänga allt, såväl smutsigt som rent, i tvättkorgarna istället för att hålla ordning på garderobshyllorna.

Igår kväll bokade vi in vår nyårsafton! Vi drar upp till ett urmysigt pensionat i Hälsingland där det vankas allehanda gosaker och trevligheter och bjuder dit min mamma (som bor i närheten) på nyårsmiddag. Ser verkligen fram emot det och det känns extra roligt eftersom mamsen blev så otroligt glad när jag berättade det för henne. Till saken hör att hon är gravt förälskad i min make och längtar mer efter honom än efter mig... Vi stannar där två dygn.

Jag är för övrigt en ond människa; makens hemska ex är på Mallorca och jag kollar vädret varje dag och gläds åt att det regnar och blåser och är rätt så kyligt. Ha ha!

Svar på tråden Bevingade banaliteter