• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Lapinette

Ankan - skrattar åt det hemska vädret på Mallorca!

Er nyårsafton låter jättemysig. Själv måste jag bara ringa till Langley och fråga vad nyårssupén innebär. Vill inte betala/boka något som jag inte har en aning om vad den inkluderar (det står inte ett dyft på internet). Vi kommer ju att befinna oss på ett hotell nere i sydliga alperna. Jag hoppas på härlig skidåkning och sedan middag framför brasan på vårt hotell (som är en ombyggd lantgård).

Olycklig kärlek! Been there, done that! Kommer ihåg hur ont det gjorde, hur dåligt jag mådde, hur galet jag betedde mig. Usch, har varit tillsammans med idiotiska karlar och kämpat som en litet galet bi för att behålla dem. Varför kan man ju undra idag? Vill och hoppas att jag aldrig igen behöver uppleva denna smärta.

• zua

När jag för en gång skull skriver ett långt inlägg, då förvinner det..Störigt!

Lapinette - Här kommer en kortfattad version. Jag blev firad i dagarna 3( fyllde jämnt)!! Jag bestämde mig för 2 mån att inte ha någon fest.För att jag är gravid och orkade inte styra upp med en stor fest.( det är de som är nackdelen med att känna mycket folk och som jag få dåligt samvete om jag inte har bjudit in människor som har bjudit mig) Och sen så är det så mycket roligare att kunna festa på sitt eget party. Så jag och mannen bestämde oss för att vi skulle göra något lugnt( trodde jag) I fredags började det med att fick 5 blombud. I lördags hade mannen styrt upp med en tillställning med mina närmsta vänner och en jättebra catering tror att de sista gästerna gick runt kl.02.00. Söndag vaknade jag av "vacker" sång och med en riktigt god frukost och med fantastiska presenter. På kvällen hade han bokat bord på Beirut där min familj, bästa väninna + sambo väntade och vi hade en urmysig kväll. Och sista överrasknings dagen igår, var vi på helt underbara restaurangen Mathias Dahlgren. Och något som också fick mig att bli varm i kroppen var att jag fick 9 vykort och 8 brev skickade till mig. Visst är det kul att bli grattad på FB, sms el mail men inget tar handskrivet.

• Lapinette

zua - låter underbart att bli firad i dagarna tre. Håller med om att ett kort/brev övervinner allt. Jag älskar att köpa kort!

• Mlle M

Hej pa Er,

Nu har jag hangt har inne pa BT och brollopsplanerat lite pa "riktigt" i nagra timmar. Det borjar arta sig men sitter med nagra brollopsmagasin i handen och borjar fasa for att allt skall kannas for pretantiost!!

Lutar at att upplagget blir foljande; vi reser till Sverige nasta vecka for att kolla in lokalen ordentligt. Vigsel i centrala Stockholm ( en vaninna till mig har lovat att sjunga HURRA ), transport med bat ca 2 timmar till fest-lokal / hotell. Pa baten kommer vi att ha sjalva mottagningen med gratualtioner da vi inte tanker gora det traditionsenligt utanfor kyrkan da transport-tiden blir relativt lang, servera champagne och canapeer samt forsoka hyra in en trubadur eller liknande. Vid ankomst till lokalen kommer vi inte ha nagon brudskal men troligtvis en god van som spelar piano under det att folk satter sig till bords. Middag, tarta ( samma van spelar igen ) dans, ja, det vanliga. Funderar pa fyrverkerier da min blivande insisterar men jag ar inte helt 100% pa att det kommer att kannas ratt; hemska tanke om folk ser det som en avrundning pa kalaset och drar sig tillbaka

Pa fredagkvallen tankte vi ha en get-together kvall med BBQ eller na't for langvaga gaster och pa sondagen brunch men nu borjar ju alla funderingar komma da jag forsoker forbereda mig infor nasta veckas mote. Vad ar snyggt i form av blomsterdekorering? Hur kan vi fixa det praktiska med olika sprak? Vill ju inte att det skall bli mangd oversattningar som snarare forvandlar middagen till ett mote i FN;s generalforsamling ( hoppsan dar har dom val simultantolkar? An varre; tank Er dar vi alla sitter runt borden med varsitt headset pa...hi,hi) Hur kan man personifiera sa att vart brollop verkligen kommer att kannas som "vart" dvs personligt och intimt inte bara ett kul event!! Har ingen lust att gora detaljer i form av bestalla tandstickor, chocklad etc etc da det kanns lite for mycket "Footballers' wife from Sussex goes LA-style" for mig men vill verkligen inte ha bara "another nice party".

Ni redan gifta tjejer; har ni nagra bra tips? Asch, det ar jag ratt saker pa att Ni har!! Hjalp! Kom med synpunkter och kritik da jag upplever er som en samling tankande individer som rakat utrustats med god smak och gott omdome

• Lapinette

Ahhh bröllop!!!! Så härligt!

Gällande fyrverkerier kan det vara så rätt ibland men andra gånger kännas fel. En sak att tänka på - det bör vara mörkt! Kommer inte ihåg vilket datum ni planerat in bröllopet på. En annan sak är att det bör vara maffigt. Ett fyrverkeri som inte är påkostat, mycket och stort känns bara löjligt. En av våra vänner som gifte sig utanför Paris i mars hade fyrverkeri och en kompis till honom stod och skrattade och slängde pikar under hela fyrverkeriet för att det såg så futtigt ut ... ända tills slutet kom då även hon blev tyst (tack och lov ).

Har ni hittat en bra toastmaster? Det gör mycket för middagen. Någon som känner er väl och som vet vad ni önskar och kan styra upp tal och andra hyss så att det blir personligt och trevligt. Gällande tal och översättningar så hade vi skriftliga översättningar för vigseln samt en beskrivning av gästerna som låg på borden men varje person som höll tal fick göra det på valfritt språk (men de flesta valde engleska för det var det språk flest gäster förstod). Vi hade någon som kunde minst engelska, svenska och franska vid varje bord.

Gällande småpresenter så la vi inte ned energi på sånt.

• Mlle M

Tack gulliga Lapinette jag haller med vad galler fyrverkerier; allt futtigt gar bort och da maste jag saga att det kanns som om man kan ha roligare for pengarna an att smalla upp dom i luften!! -Aven om jag vet att nagon har hemma HEMSKT garna har fyrverkerier. Fyrverkerier kanns som en typisk grej man kan valja bort!!

Tack for tipset om toastmasterns viktiga roll. Just nu funderar vi pa tva alternativ men skall bestamma oss for en; bada ar vanner till mig da det kanns viktigt att han eller hon talar bada spraken. Inte sa manga i min fastmans krets som talar svenska direkt....

• Amelle

Lapinette är en mycket klok liten kanin Jag instämmer helt!

Blir det ursprungslokalen till slut?

Toastmaster är grymt viktigt. Kanske är det någon i tråden som minns att jag var lite nojig för det stora antalet tal på vårt bröllop, men tack vare en mycket proffisg toastmaster och en superbra restaurangchef så flöt allt på. Till slut blev det 18 tal, men alla var korta och dessutom helt olika varandra. En del väldigt roliga och många väldigt sentimentala.
    Vi har fått så många kommentarer från gäster som sagt att det var det finaste och roligaste böllop de varit på och sånt är ju fantastiskt kul att höra. Mina franska släktingar hade också kul även om de fick få talen översatta för sig. Min farbror höll också tal på franska som inte många gäster förstod, men det var fint ändå.

Vi fick också mycket beröm för att vi hade två korta benssträckarpasuer under middagen istället för bara en. Det kan jag verkligen rekommendera under en lång sittning.

Överlag så tycker jag att man ska fokusera på det som verkligen är viktigt för en och skippa allt annat. För oss innebar det fokus på mat, lokal och fest, medan vi struntade i favors och massa krafs runtomkring. Vi hade gästpresentationer men lade ingen energi på dukningen utöver det som ingick i paketet på stället vi var. Men är man en superpysslig typ så är det ju inte konstigt om man även vill vara det på bröllopet.
    Det är också lite knasigt om bröllopet bara speglar den ena parten (oftast bruden) som bara tänker "jag, jag, jag".

Överhuvudtaget så är mitt bästa råd att försöka skala bort allt oviktigt och fokusera på det som verkligen betyder något. Har man trevliga och roliga gäster så har de förmodligen en fantatsisk kväll hursomhelst!

Åååh vad roligt med bröllop!

• Glada Ankan

Idag är jag ledig! Nåvä - ledig innebär att jag inte åker in till jobbet utan jobbar lite hemifrån och passar på att göra diverse ärenden, som att åka till Ikea för jobbets räkning (om jag orkar och har lust). Men ändå - jag har inga tider att passa, inga möten och inga måsten. Härligt! Ska verkligen njuta nu eftersom november kommer att bli fullspäckad med jobb, jobb och åter jobb. Men en rolig sak dock är den ledarskapsutbildning jag går på och som lär mig massor om mig själv. Får den ena aha-upplevelsen efter den andra - snacka om energikick!

Det stora snöovädret som smhi varnade för bara för ett par dygn sedan blir inte av i Stockholms trakten, tack och lov. "Bara" vanligt regn och gråväder. Eftersom vi är bortbjudna ett par helger på raken ska vi i morgon upp till Roslagen för att så gott som vinterstänga huset. Vi brukar sedan åka dit någon gång varje månad för att kolla läget men föredrar annars att tillbringa vinterhelgerna i stan. Maken blir nämligen dyster när han ser sundet utanför bli istäckt... Har försökt locka med pimpelfiske men det har inte gått så bra!
    Nej, då är det roligare att njuta av Stockholms hela utbud av fik, restauranger och kultur. Vi såg "Låt den rätte komma in" i tisdags - en annorlunda och mycket bra film tyckte vi. Nästa vecka blir det Bond, förstås.

För övrigt känner jag mig lite nöjd. Efter ett par veckors förhandlingar och tjat med banken så fick jag dem att ge oss en ränterabatt på 0,45%. Från totalvägran till större rabatt än vad vi hade tidigare - inte så dumt. Men så är vi en bra och stabil kund också.

Nu väntar morgontidningen på att bli färdigläst och Coldplay på att spelas högt (grannarna är bortresta). Ha en trevlig Allhelgon helg allesammans!

• Glada Ankan

Mlle M: vad roligt med ditt bröllop! Lyd rådet att strunta i alla måsten och gör det precis så personligt som ni själva vill. Strömlinjeformade bröllop som följer standardformulär 1 är knappast någonting att sukta efter. Nej, våga tänka nytt! Mitt viktigaste råd annars är att se till att behöva göra så lite som möjligt under själva B-dagen.

• Lapinette

Ankan - din dag låter ungefär som min. Har arbetat några timmar hemmifrån, spenderat aldeles för många timmar på BT och så jag och maken satt ihop vår bokhylla som vi köpte på IKEA igår. Ser fram emot att fylla den och sen ge mig ut på jakt efter kuddar och gardiner i någon härlig färg.

Ska imorgon gå och se Bond-filmen. Försökte få ett bord på Grill men det var fullbokat (redan i onsdags) så det blir Rolfs kök istället, inte fel det heller men mindre mysfaktor. Ett tag trodde jag att det skulle få bli en mörk, mörk restaurang då jag igår var på ansiktsbehandling. Ser inte så skön ut idag (när jag nu brukar göra det?) men är definitivt inte lika rödhundsaktig som vid tidigare besök. Hon var riktigt nöjd med min hud. Garanterat är den bättre i avsaknaden av hormonkurer samt att jag tror att akupunkturen hjälper till en del (blodflödet).

Vilket ruggigt väder det varit idag! Ville inte ens gå de få kvarteren till min akupunktör. Det blåste och regnade och jag sjönk ihop som en liten blöt trasa när jag äntligen kom fram. Är glad att det är den enda utflykten i stora världen som jag gör idag. Handlade det nödvändigaste i Coop på vägen hem så nu ska vi kunna stanna här ända tills imorgon då det är dags för Bond. Ja, om inte vädret blir bättre för då går jag gärna ut på stan.

Svar på tråden Bevingade banaliteter