• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • zua

Hej alla fina och välkommen Piggelin!

Förhoppningsis - Jag ska föda i mars!

Ankan - Du är bara för gullig! Känner mig för tillfället inte så "foxy" ;) Även om jag inte har gått upp så mycket ( men det kommer väl) Känner mig mer mysig om du förstår vad jag menar..När man läser om din svärmor + vänner blir jag så varm i kroppen! Precis så vill jag vara. Som i måndags var jag och min 70 -åriga pappa på yoga/meditation sedan möte vi upp mannen för en bit mat.

Iza - Vad hemskt med fingret! Gick allt bra för er vän?

Piggelin & Gemma - Vilka otroligt söta skor.

Amelle - Antar att du har fullt upp med flytten!

• Izunia

Zua hur är det med magen?? Har du några bilder på FB? Ska ni ta reda på vad som myser i magen förresten?

Min kusin som ska föda nu i slutet av oktober har fått tid för kejsarsnitt. Hon hade en ganska komplicerad födsel för 3 år sedan som resulterade i en sfinkerruptur. Det var först nu de bestämde sig för snitt efter bla röntgen av hennes höfter som läkarna tyckte kunde påverka även denna förlossning.
    Vi får se hur det går. Läkarna har lovat mig akut kejsarsnitt vid nästa barn om jag vill. Jag tycker bara snitt låter lika läskigt..

Min vän mår lite bättre med sitt finger. Han var hos läkaren igår för att titta till den och blev remissad till handkirurgen.. Han passade även på att ta en bild medan läkaren la om såret. Han visade mig den idag... usch!! Jag visste inte att det var så mycket...

Piggelin- trevligt med fler! Vilka söta skor dessutom!
    Än så länge har jag bara inhandlar ett par tuffa adidas och ett par rosa converse till dottern. Dock fortfarande för stora för henne, men jag ska nog prova dem imorgon för att se om de kanske passar.

I måndags fixade jag lite vardagslyx i sista minuten. Det blev 1,5 h thai massage. Min rygg var helt katastrof. Kunde knappt ligga still när hon masserade mig. Ska tillbaka om 2 veckor. Fast på fredag ska jag till kiropraktorn och jag längtar!!

• Gemma

Hej på er! Trött, trött... "försov mig" med vilje en hel kvart i morse, min dotter var ännu mer däckad efter vår dagsutflykt till Suzhous magiska tempel, trädgårdar, pagoder, vindlande kanaler och, eh, partygator. Jag och en väninna tog det vrooomsnabba bullet-tåget på morgonen, sedan promenerade vi i solsmekta gränder, fotatde en massa massa (bilder finns på fejjan för er som är kompis med mig), åååhade och aaaahade över alla handkarvade detaljer i den första av stadens berömda trädgårdar, medan monstret traskade omkring i sina nya, ljusblå skor med grisar på. Hon var för övrigt på ett strålande humör hela dagen, flörtade mot allt och alla (speciellt de som var sura eftersom jag kört på dem med barnvagnen - vi har ett fint samarbete!) och blev som en liten hundvalp redan när hon fick se bilbarnstolen.
    Efter trädgård nummer ett promenerade vi längs den platan-kantade partygatan, det luktade öl och såg solkigt ut på dagen men är säkert helt magiskt på natten. Suzhou kallas inte för inte Kinas Venedig (shit vad jag låter som en dålig reseguide nu), så på baksidan av de söta huslängorna löpte kanaler på bägge sidor, med små välvda broar och träd som hängde ner mot vattnet, lite som tårepilar. Det kanske det var också.

Vi åt lunch på en kinesrestaurang med stora speglar, röda sammetssoffor (som efter vårt besök aldrig mer kommer bli sig själva igen, impregnerade som de är av amerikansk bebis-turkey dinner på burk) och kristallkronor. Åt otroligt vansinnigt goda dim suns och monstret käkade hela två melonklyftor efter att ha skrapat barnmatsburken ren (hon gillar amerikansk barnmat, bara inte Semper för den luktar helt enkelt - burk), sen var hon stinn på socker hela eftermiddagen. På ett kafé snackade jag rivningsraseri med en av stadens bohemer - vi västerlänningar är mer välvilligt inställda till gamla hus eftersom de inte är synonyma med ohyra, vinterkyla och TBC på samma sätt - tills han fick sällskap av en skallig lika cool kompis. Monstret fick en egen sammetsfåtölj med en kudde, där vi gjorde ett nytt trick som ayin lärt henne. Man ropar "shui jiao!" (sova), klappar med handen på kudden och då kastar hon sig ner med huvudet på kudden och skrattar. Inte ens den surmulne bohemen kunde låta bli att dra på munnen då.
    Promenerade sedan längs gatan och väninnan köpte en sidenscarf; Suzhou är känt för två saker - siden och pärlor. Efter det tog vi en taxi till den andra trädgården, och den var betydligt mer trädgårdsaktig, med blommor, träd och buskar i lager på lager och omlott. I mitten, som alltid, en näckrosdamm fylld med guldfiskar. Lyckades också hitta någon sorts gräsmatta där mitt monster fick rumla fritt på en filt (men hon ålade på nolltid bort från filten och började stoppa den lokala markvegetationen i munnen, varför jag raskt förpassade henne till Ergon).
    På tåget på hemvägen var det ystert värre och jag var tacksam för att jag stoppat med en bok, den gav förströelse större delen av tiden. Monstret har blivit så stor nu att hon kan blädddra och titta själv i böcker, medan jag slappnar av, det är kanon.

I taxin hem var det kö, en trögflytande gegga av bilar; när vi äntligen kom hem var vi rejält trötta bägge två, vilket i mitt fall yttrade sig genom att jag var distanserad och monstret, hon skräckfilmsskrek med jämna mellanrum så att jag höll på att hoppa ut genom fönstret. Obehagligt och skärande är det, något nytt hon har börjat med, gärna när man pratar i telefon (om hon inte stoppar in hela handen i ens mun, medan den andra försöker slita telefonen ifrån en). Å andra sidan får man lov att vara lite trött efter en sådan dag.

När mannen kom hem blev det bad, sedan lyckades vi klämma en hel flaska Perrier Jouet för igår, girls, var det vår tredje bröllopsdag! Inte lika imponerande som vårt tioårsjubilieum i maj förvisso, men ändå en helt legitim anledning att pimpla champagne, bli lite på örat och prata nostalgiskt om sitt förflutna.

Nu är det tänkt att jag ska jobba. I eftermiddag har jag babydate med en schweizisk väninnas dotter på Starbucks Xin Tian Di (ett bilfritt mysigt område med gamla stenhus) och Ikväll har jag också utgång med mina mammakompisar, tanken är att vi ska kolla upp det nya innestället Bund 18 på The Bund, men vete sjutton om jag orkar... är - faktiskt -lite bakis.

I förrgår, det har jag inte berättat än, var jag fortsatt lite matt på grund av förkylning; monstret sov jättelång lunchsömn - heaven! Sen fort in i en taxi och iväg till lekgruppen, där hon genast bondade med den andra av ickekryparna, en liten tjej som är om möjligt ännu mer saktmodig, precis som hennes mamma som är författare. De två satt där i harmoni och petade på en plastfisk tillsammans, tills kanadensiska väninnans pojke kom galopperande som en hel buffeljord och - wrrooooom! -ryckte fisken ur händerna på tjejerna, rev monstret i håret (hon har väldigt mycket och pojkarna älskar att dra i det!) och stack fingret i ögat på den andra flickan. Facit: Två illvrålande flickor, en förvirrad liten pojke med en plastfisk och en generad kanadensisk mamma. Det har sina sidor att ha en niomånaders bebis som kan GÅ och som väger 11 kilo!

Izunia, behöver de skor innan de kan gå..? Köpte monstrets efter att hon vankat omkring i strumpor ett bra tag. Men de kanske värmer?
    Och jag håller med dig när det gäller snitt, verkar urläskigt, plus att man får ett fult ärr och har längre återhämtningstid. Tvåan brukar f.ö. kallas kanonen, för den kommer så fort. Ja, inte alltid men de flesta vittnar trots allt om att den första förlossningen är den jobbigaste. Jag var själv rätt slut efter 11 timmars hårt arbete, och det är ju ändå rätt "lagom" tid. Ser fram emot att det ska gå lite fortare nästa gång.
    (Akutsnitt får man f.ö. bara vid komplikationer och då blir man helt nersövd i motsats till att de sätter en spinal, det du tänker på är nog planerat kejsarsnitt, eller..?)
    Ryggen - är det månne det myckna bärandet på din stora lilla tjej? känner samma sak...

Bortskämda barn: Aaaa girls you ain't seen nothing... ni kan inte förstå hur osympatiska en hel kinesisk generation av ensambarn kommer att bli. Här går det alltså sex vuxna på varje barn - föräldrar och morföräldrar. En del barn förblir infantila och handfallna tills långt upp i tjugoåren, andra blir väldigt övergödda, ytterligare några blir urstressade av att behöva leva upp till så många olika förväntningar (när man gifter sig tillkommer ju ytterligare sex vuxna med väldigt uttalade krav) men man ser också en massa, massa aggressioner bland dessa barn. Tror att de börjar slå och skrika och domdera för att de helt enkelt mår dåligt av att få allt detta fokus på sig.

Nu, jobb. Kram!

• Lapinette

Hola!

Är tillbaka från ett varmt Spanien och lovar att läsa ikapp i helgen (när jag inte sitter på jobbet). Ser att Piggelin har gett sig till känna . Japp, vi känner redan varandra från två andra trådar jag hänger på samt har träffats IRL.

Annars så var Spanien härligt men nu sitter jag här med rejäl snuva i ett mycket mörkt och regnigt Stockholm. Känns definitivt overkligt att jag låg på hotellets takterass igår endast i bikin och läste de sista sidorna av Stieg Larsson.

• Izunia

Jag förstår att det kan kännas totalt overkligt att tänka tillbaka att man bara för en dag sedan gick i bikini när du nu sitter i regn och rusk Lapinette... Jag ber om ursäkt för det kalla vädret!

Själv sitter jag nu på tickets hemsida och försöker planera en solsemester i februari. Helst all inclusive. Eftersom vi inte vill resa långt och länge får det väl bli kanarieöarna en vecka. BNån som har några förslag? Sedan ska jag försöka mig på en resa till till tjeckien i november för i januari är det österrike som g'äller.

Gemma, nej det är inget "planerat" snitt jag skulle få. Utan man försöker först och främst på naturlig väg (för att det faktiskt nog är lättast) och om sedan processen skulle stanna upp och bebis fastna så tar de ut den med snitt. Om man ska sövas eller EDA räcker tar man ställning till då. Beroende på hur situatoinen ser ut.
    Måste prata med kusinen idag hurhon känner inför snittet. Tror det måste vara en oerhörd lättnad dock. Skulle nog känna detsamma.

• Gemma

Hallå Izunia, så jag antar att det du kämpar för att få, är inget annat än vad man rutinmässigt gör i typ alla länder utom Sverige. Dvs snittar när det börjar bli risk för hög hjärtfrekvens hos bebisen och övriga komplikationer.

Nu är bägge ayierna här, sitter i sovrummet med dörren stängd i disig morgonsol med öppet fönster. Det låter "bank bank bank" från något av stadens otaliga byggen, en gök kurrar utan uppehåll och trafiken brusar stillsamt förbi borta på Hengshan Road.
    Igår tog jag en taxi, China style, med monstret i ergon och jag själv med bältet i framsätet. Känner mig ändå betydligt ordentligare än alla andra, som sitter i baksätet utan bälte med bebisen i knät. Landade så småningom i Xin tian di, ett område med gråmurriga men vackra restaurerade Shikumenhus. Det var här det nya hippa Shanghai hade sitt hjärta, innan stan blev fylld av små avknoppingar (senast i raden är vår fastighetsvärds andra projekt här i stan, efter vårt lilla komplex, en samling små art decohus runt en medelhavsprunkande innergård där vi brukar sitta och fika eller dricka vin). Idag är det fyllt av utlänningar som betalar överpriser för en tysk öl, men det kan inte hjälpas - det är så trevligt att ha alla dessa bilfria gator till sitt förfogande. Jag och monstret hade dejt med en schweizisk väninna och hennes några veckor yngre dotter. Vi fann det mest bebisvänliga ställe någon av oss har sett, en champagnebar utomhus med väldiga, runda vita galonsoffor. Här satte vi oss alla fyra, hällde upp några nyinköpta träleksaker och sen lekte våra döttrar medan vi pratade om sommaren som gått. Det var kul att se hur mitt monster växte flera centimeter av att för en gångs skull vara störst och mest försigkommen. Hon brölade, puttrade, sa "titta! titta" och "brum brum", medan hon försiktigt klämde den andra flickan på armen (de är ju tack och lov så, försiktiga). När en timme hade gott började mitt inte längre väna monster illtjuta medan hon kramade mig och försökte klättra upp i min famn. Promenad med ergon till tunnelbanan och sen hem i rusningstrafik (jag börjar vänja mig nu), handla mango hos fruktgubben och sedan hem och laga middag - norsk hälleflundra.

En helt vanlig kväll med andra ord. Idag, nu, ska jag jobba, sedan ska jag till gymmet över gatan. I eftermiddag blir det ny bebisdejt hemma hos min kinesiska väninna.

Känner att jag äntligen börjar få balans i mitt liv, arbete och mödraskap. Hur mår ni andra?

Kram, G

• Gemma

Lapinette, välkommen tillbaka till "verkligheten". Även om Spanien är precis lika verkligt. Ibland när jag bodde i Sverige var det lätt att tro att verkligheten, den var just gråtung och deppig. Tror att man får den där inställningen när den ljusa, lätta perioden (speciellt våren!) varar så kort att man missar den om man blinkar till. Det är lätt att bli sådär i Sverige, tycka att det som är på riktigt är blygrått, i alla fall för mig. Sånt gör att man aldrig vill lämna Shanghai. Å andra sidan måste vi det ändå. För - här syns inte det blygrå, här bär man det på insidan, i lungorna.
    Tror att jag kommer behöva den här glamourinjektionen - tråden - extremt mycket när jag kommit tillbaka. Ni girls är ju så himla duktiga på att skapa glitter borta Sverige, där klimatet är så pestigt rent ut sagt, plus att det är så jäkla DYRT! Jag har aldrig lyckats. Här är det däremot ingen konst alls.

• Gemma

Usch, jag är så ledsen. Kom hem från gymmet och monstret "promenerade" i trädgården medan ayin höll henne i händerna, på bänkarna runt omkring satt människor, kineser, och skrattade och njöt av barnen. Förutom monstret och ayin så var det ytterligare en ayi med en lite äldre flicka, och så en kinesisk mamma med sin tvååring, två av männen som arbetar på gården och en kvinna, kinesiska, som jag aldrig sett förut.

Jag går fram till monstret men vill liksom inte störa riktigt, säger hej, pussar henne lite på huvudet men vill inte ta upp henne för jag har inte hunnit tvätta händerna, hon tittar målmedvetet rakt fram för hon är uppe i sitt eget projekt som vanligt, jag går därifrån mot jobbet (min dator). Då hör jag, bakom min rygg, en glad kinesisk kvinnoröst: "Hon vill inte ha sin mamma!".

Vet inte vem som sa det, kanske min ayi, kanske den främmande damen, det spelar på något vis ingen roll, men oj vad det tog. Vet inte om det är ett typiskt kinesiskt fenomen att ständigt vilja tävla om barnens uppmärksamhet, som om hela tillvaron var en enda stor popularitetstävling, säkert är det lite så eftersom det går sex vuxna på varje barn här; vet inte om det är typiskt Gemma att ta så himla, himla illa vid sig och känna sig misslyckad resten av dagen, istället för att bara skaka av sig det hela och tänka att jag har ju lyckats - min dotter är glad och trygg oavsett om hon är med mig eller med vem som helst egentligen, som tycker om henne. Ett barn har ingen plikt att bekräfta sin förälder, det är tvärtom. Men fasicken vad svårt det är att vara vuxen ibland.

Vad göra när man förtärs av, ja... vet inte om man kan kalla det svartsjuka? Eller dåligt självförtroende? Dålig dag kanske?

• Amelle

Goddagens!

Sol, blå himmel och fredag. Fint värre.

Välkommen hem Lapinette! Ser att ni haft det härligt, nu längtar jag efter Spanien. Sa faktiskt till maken att nästa sommar blir det familjens lägenhet i södra Spanien. Har ju varit där sen jag var pytteliten så ibland kan man tröttna lite och vilja se något annat. Men nu var det ett par år sedan jag var där och dessutom är det ett perfekt utgångsläge för att hyra bil och se sig omkring.

Gemma ? vilken knäpp kommentar från kinesiskan. Hoppas du lyckas tvinga bort alla dumnegativa tankar trots hennes klumpighet. Det är väl liksom ingen tävling?! Men det kanske är en kulturell grej, precis som du säger. Var glad att du har en dotter som känner sig så trygg i sig själv att hon är öppen mot andra än mamma och pappa!

Izunia ? många resor inplanerade. Låter härligt med sol i vinter, dessvärre har jag bara varit på Fuerteventura av alla Kanarieholmar. Helt okej, men mycket tyska tant- och gubbnudister.

• Amelle

Och apropå det här med distans i vardagen så har nu finanskrisen medfört att makens företag har anställningsstopp, varför hans ersättare plötsligt inte är välkommen längre. Så nu blir det fortsatta resor för hans del. Förhoppningsvis blir det något mindre än idag i alla fall, kanske bara varannan vecka eller så. Så ja förhoppningsis, vi är fortfarande i samma klubb

I nuläget känns det dock dumt att klaga, vi har ju åtminstone arbete både han och jag.

Svar på tråden Bevingade banaliteter