• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Lapinette

För oss blir det nog inte St Anton i vinter (har vänner som bor i närheten som vi har hälsat på ibland) för vi åker ju till Serre Chevalier över nyår. Liten mysig stenby (inte så där som det kan vara i franska alperna med stora hotellkomplex) och förhoppningvis får vi besök av lite kompisar nere från Rivieran.

• förhoppningsis

Hej på er, antar att ni jobbar massor då det inte händer mycket på tråden.

Gemma
    Kommer inte ihåg om jag frågat innan men jag har undrat länge - pachminasjalar i Kina, vad kostar det? Kom att tänka på det när Mlle M tog upp ämnet ovan.

Cervinia känns bra, jag har aldrig åkt skidor där innan så det ska bli spännande!!

Kul att ni ska vara i samma backe samtidigt Mlle M och Izunia!

Gemma igen
    Surt med datastrul jag är rädd att jag inte kan hjälpa dig, jag är kass på datorer!

• Lapinette

Snart helg! Så skönt då jag tycker det är urtrist på jobbet just nu. Inväntar ny data och den är försenad vilket innebär att jag sitter mellan två projekt just nu. Lite att göra = trist! Har däremot en kund ifrån en stor livsmedelskedja på besök idag. Ska nog gotta till det och gå iväg på lunchen och köpa något riktigt ohälsosamt, fullt med socker som vi kan äta vid besöket. Vad gör man inte för att förgylla en tråkig fredagseftermiddag?

Annars så har vi mest fixat hemma i veckan. Igår städade jag av rummet och vi bar tillbaka lite möbler. Har fortfarande det mesta i kartonger då jag ska måla skänken vit. Råkade läsa på målarfärgsburken att man inte ska ställa saker förrän efter en veckas torktid . Tänk er 3 lager färg på en skänk (stor, många sidor, hyllor etc) och sen en veckas torktid innan man får ställa in pärmar, lägga kartongerna med foton mm. Nåja, fint värre kommer det att bli ... men det kommer att ta tid.

I helgen ska vi ha min bror, yngsta son samt sambo på middag. Det blir ett hopplock av nya och gamla recept men vi tänkte börja med en slags räkcoctail med melon, mango och gurka och en dressing på koriander, citrongräs. Sen blir det en traditionell och välbeprövad lax med en sås på gorgonzola, sherry och dill och till efterrätt fick maken välja mellan en mastig chokladpudding eller en apelsin och grapefruktsallad à la Marocko och det blev det sistnämnda.

Så förutom middagen lär vi behöva städa av lägenheten innan våra gäster kommer. Har låtit allt förfalla under tiden vi renoverat och på söndag ska jag måla det första lagret på skänken.

Vad ska ni hitta på i helgen?

• Mlle M

Izunia: Självklart sa tar vi en sväng i backen!! Vad skoj!! Hur länge är Ni i St Anton. Du skrev nagonstans ovan att Din man skall jobba och jag har förstatt här pa traden att han ar sangare. Vad kul!! Kommer han att uppträda pa nagot specifikt ställe i Januari. Berätta gärna var i St Anton sa kommer jag och kikar!!

Gemma: Jag gissade det...inte sa lätt att halla ordning men nu vet du; det ar jag som skickat ett meddelande pa Facebook.

Lapinette: Din middagsmany later fantastisk, som alltid! Själv tycker jag att det känns lite segt med matlagning just nu, hittar ingen riktigt bra inspiration men jag gissar att det gar i perioder.

Helgen ser ut att innehalla enhel del aktiviteter som ser ut att bli skoj; ett cocktailparty ikväll, jag har en tid hos frisören kl 9 imorgon bitti och sedan skall vi "kors i taket" pa en fotbollsmatch!! Jag är inte särslilt intresserad av fotboll men min blivande har fatt nagra fantastiska VIP biljetter med lunch och champagne sa det kanske inte egentligen riktigt räknas som en ett fotbollsevent. Jag menar jag har ju ocksa en uppfattning om att man egentligen skall hurra och klappa händerna pa en läktare, käka varmkorv och ha en sadär heja, heja-gemytlig stämning för att kunna säga att man är en "riktig" fotbollspublik, men anyway Ni förstar vad jag menar!

Ser verkligen fram emot mitt frisörbesök; haret känns slitet och tunt...huuh, förskräcklig utväxt av mina gamla slingor och jag tvingas konstatera att franvaron av solen faktiskt gör att jag blir alltmer mörkharig. Kanske skall ge upp det där med slingor ända..... Känner mig modig idag hoppas det haller i sig till imorgon sa kanske det kan bli ett riktigt lyckosamt möte med frisörsaxen; inte bara det gamla vanliga som jag lätt faller in i " Du kan klippa topparna sa att jag behaller längden"

Trevlig helg pa er allihopa!!

• Glada Ankan

Ack, ack, ack (eller kanske snarare kvack, kvack, kvack ) vad dina middagsplaner låter ljuvliga Lapinette! Själv orkar jag sällan tjusa till det (intresset kanske inte är tillräckligt stort) utan jag äter tacksamt den enkla, men goda, maten som maken fixar.
    Har varit på konferens två dagar - igen - och dessutom lagt ner ett antal timmar på att hjälpa sonen med en hemtenta han har. Han pluggar på universitetet och eftersom han är dyslektiker så hjälper jag honom att formulera sig. Brukar säga att även jag kommer att ha en lärarexamen i fickan när han är klar! Samtidigt som det är tidskrävande så tycker jag att det är kul - påminner mig om min egen tid i Uppsala samtidigt som jag tycker att det han pluggar är intressant. Mycket av psykologin i ett klassrum påminner om den på en vanlig arbetsplats och jag kan dra många paralleller till min egen.
    Vi har ingenting inplanerat i helgen och det är ljuvligt! Jag har nya böcker (Oates och Le Clezio) att sjunka ner i och nya skivor att lyssna på.
    Det enda jag planerar nu för är den 14 november då jag och några tjejer från vårt nätverk ska ta en heldag på Sturebadet. Har precis bokat in en lerinpackning av hela kroppen + ansiktsmask och behandling. Ska absolut inte göra någonting som får mig att flåsa utan istället satsa på QiGong och NIA. Ska verkligen bli otroligt lyxigt att ta ledigt från jobbet för att bara njuta, äta och skvallra!

Igår kväll förresten åt vi med jobbet på Rydbergs på Drottninggatan. Någon som varit där? Svensk husmanskost och så stora portioner att jag blev mätt bara av att titta på tallriken.

Ha en trevlig helg!

• förhoppningsis

Lapinette
    Din middag låter som vanligt helt ljuvlig!
    Hur tätt kan du måla lagrena med färg på skänken?? Går de att måla med någon timmes mellanrum så går det ju ändå ganska smidigt.

Mlle M
    Äntigen en sorts fotbollsmatch jag skulle kunna uppskatta! Mitt intresse för fotboll brukar i vanliga fall sträcka sig till de sista minuterna då de tar av sig tröjorna. Just den biten hat inte så mycket med själva sporten att göra dock.
    Lycka till hos frissan i morgon, jag skulle också behöva gå dit.

Ankan
    Vilken tur din son har som har en så förstående mor!
    JAg vet att allt tappar sin charm i längden men konferenser brukar kunna vara trevliga ändå. Sturebadet med tjejerna är något jag önskar hände oftare i mitt liv.
    Jag ser fram emot att office 2007 börjar användas av alla! TÄnk vad mycket lättare att kunna synka sin kalender med någon utanför "huset", antalet möjligheter att ses ökar markant när det inte krävs evigheter av pusslande bara för att hitta en tid som passar alla...

Själv ligger jag nu i soffan och undrar lite vad som händer. Mannen är ute och bowlar hela kvällen och jag var och drack vin hos en kompis. Kompisen fick ett akutsamtal så han var tvungen att sticka så nu är jag hemma långt tidigare än beräknat. Har sett senaste avsnittet av gossip girl och ätit lite choklad från chokladfabriken. Mannen kommer hem om ett par timmar igen.

Hur ser er fredagskväll ut?

Jag var på after work igår igen - som vanligt på torsdagar - hamnade på baren i toppen av skatteskrapan, älskar verkligen den utsikten!!!

• Amelle

Hej girls!

Sitter mitt uppe i flyttpackning - nästa helg bär det av mot Söders höjder.
    Ska försöka hinna en sväng på auktion i dag för att kolla in tänkbara fåtöljer. I veckan lade jag vantarna på 6 stolar i körsbärsträ med flätad sits på Auktionskompaniet. Älskar e-auktioner!

Annars håller vi på och tömmer lite förråd inför flytten, så ikväll blir det gåslevertoast med min hemmagjorda fikonmarmelad och så ett smarrigt bröllopsresevin. Rödbetssoppa på det.

Kram på er och hoppas att ni haft en skön helg!

• förhoppningsis

Zua
    Grattis på födelsedagen!

Idag regnar det och regnar och regnar, superjobbigt eftersom jag bestämt mig för att jag ska ut och springa 1/2 milen idag, nu blir det troligare löpband på gymmet istället.

På dagens schema står mathandling och tvätt, hur tråkigt låter inte det? Ska försöka få lite bakat också.

Igår var jag på det som kallas "lyxutförsäljning" på Birger Jarlsgatan och höpte lite byxor innan det var tid att åka och fira mannens mormor som fyllde 94 år. Kvällen tillbringades hos min bror som hade inflyttningsfest i sin nya villa.

Amelle
    Spännande med flyttpackning! Jag brukar se det som ett ypperligt tillfälle att kasta massa saker jag samlat på mig.
    HUr känns det? Låter som om ni flyttpackar med stil om ni äter gåslevertoast med fikonmarmelad, vi lever mest på rester när vi flyttpackar. Vi gör alltid vårt bästa för att äta ur frysen så mycket det bara går.

Auktioner är kul! Vast jag har mest sålt mängder med möbler, glas, porslinserviser och annat, det har inte blivit så mycket handlande för min del.

• Gemma

Kära tråd, den stora tröttheten har slagit till. Man ligger raklång på golvet och all ens kraft går åt till att stoppa en rännil av dräggel från att rinna ner längs hakan. Och då är man inte ens bebis utan bebisens mamma.

Råkylan har slagit till, tjugo grader på dagen, femton på natten. Cashmereplagg åt ungen och fem år gammal svart kavaj från Mango, Sergels Torg, åt en själv för man prioriterar så snett nuförtiden. I fredags kväll gick mannen på konsert med Beijing-bandet Cold Fairyland, själv tog jag mitt snoriga (igen!) monster och gick tio minuter till pedikyristen. Sen satt vi där i det flödande ljuset, i gröna soffor, i två timmar. Sen gick vi hem och åt och sov. Lördagen förflöt ungefär likadant, förutom att jag tillbringade dagen med en väninna. Vi började på tygmarknaden där jag beställde tre par vinterbyxor (ni kan ju gissa till vem), sen gick vi till barnmarknaden, inte för att köpa barn, men väl kläder TILL barn, och leksaker som luktade misstänkt mycket av något lösningsmedel som säkert har varit förbjudet i Europa sedan förrförra sekelskiftet. Sen åt vi lunch i Xin tian di, tankade kaffe och tog sedan en taxi hem. På kvällen skulle vi ha gått på Barbecueparty men monstersnoret satte stopp för det. Istället unnade vi oss varsin massage på lyxhotellet där vårt gym ligger. En i taget, medan den andra lekte med dottern och de nya stinkiga leksakerna.

Idag jobbade vi hela förmiddagen, jag hann också powerpromenera en timme, sen beställde vi lunch. På eftermiddagen hade jag och Manhattanväninnan promenaddate. Hon har nytt knallrosa hår precis som en My Little Pony och ser ännu mer galet fashion ut än tidigare. Hennes dotter är vad amerikanerna beskriver som Strawberry blonde och lägg därtill att de har en orange barnvagn som ser ut som en rymdfarkost så har ni bilden klar för er. Mitt monster var bedövande söt i bruna manchesterbyxor, begie cashmerehoodie och sin tufsiga einstein-frisyr som speciellt små pojkar älskar att dra i. Vi vandrade runt under brunbrokiga löv i French Concession, hejade på vänner, babblade och babblade och gjorde sedan ett snabbt inhopp i en lyxig butik med köksredskap. Jag som älskar att laga mat och dessutom är rätt bra på det, har paradoxalt nog extremt kassa grejer, mest rostiga gamla ikea-kärl och liknande, medan väninnan som är fullkomlig matlagningsanalfabet skulle köpa dyra kopparkärl för att börja - äntligen - laga någon sorts vettig kost åt sin dotter som har järnbrist. Japp, av monstrets tre bästa babypolare så har samtliga tre - järnbrist. Allihopa ammas och ser jättestora och friska och starka ut. Så nu är man ju lite nervös; på torsdag har vi niomånaderskontroll och då ska även vi kolla blodvärdet. Det är tydligen mer regel än undantag med järnbrist hos bebisar som ammas.
    Åter till promenaden. När vi var på väg hem passerade vi den söta katolska kyrkan som ligger några kvarter från oss. Av någon anledning får man lov att vara utövande katolik i det här landet, medan andra religioner förföljs och utövarna sätts i fängelse. Det var tjockt med folk och härlig stämning, sorl och surr, och ryktet hade spridit sig till en stor del av områdets handikappade och tiggare som flockades kring utgången - att här fanns pengar och medlidande att hämta. Sådant är det i övrigt ont om, i det här landet.

Nu är det sen kväll - vi är numera hela sju timmar före er - och fläskfilén är uppäten och kärlen diskade och nu ska jag sova, för oavsett hur länge jag gör det så känns det som om jag aldrig kommer i kapp ändå. I synnerhet inte som mannen och väninnorna är lika trötta, allihop. Finns liksom ingen energi att hämta någon stans. Tack gud för att det finns kaffe. Och BT.

Vilka mysiga dagar ni har, allihop! Grattis Zua. Och förhoppningsis, 94-årskalas, respect! Hur är det hemma hos någon som är 94, undrar då jag som inte har några släktingar alls knappt, utom min omedelbara familj.

Kram på er, G.

Svar på tråden Bevingade banaliteter