• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Mlle M

En liten fredagshälsning fran Europa;

Gemma: Vilken otroligt klumpig kommentar fran kinesiskan, jag förstar att Du blev ledsen men tror nog inte att hon menade nagot illa.....det är nog snarare som Du misstänker, en kulturell skillnad.

Lapinette: Verkar saa härligt med sol i Spanien. Jag förstar känslan ena dagen bikina andra dagen gra-dugg i Sverige; men tänk sa häftigt att vi faktiskt kan förflytta oss sa snabbt runt om i världen. Vi funderar lite smatt att aka till Dubai i slutet av November; jag tror verkligen att vi människor i norra Europa (- för jag räknar mig ändock som en sadan) maste fylla pa vara reserver av sol-ljus under de mörka vinter-manaderna.

Helgen kommer att bli en typisk hemma-helg; tänkte till aka till IKEA och shoppa lite fina förvaringsboxar da jag äntligen fatt hem alla mina dryga 20 ytterplagg som varit pa kemtvätten efter att förvarats i var källare, - skadan verkar i största man eliminerad men jag maste försöka klura ut andra förvaringslösningar. Vi far ocksa en god vän som middagsgäst pa Lördag kväll sa ikväll skall jag konsultera kok-böckerna där hemma och sätta ihop en lagom " höstig" meny.

Trevlig helg pa Er alla!!

• Amelle

Här blir det också en lugn helg, som det ser ut.

Ikväll ska jag och ett kompisgäng ta en bit mat innan vi ser Woody Allens nya på bio. Maken kommer hem sent från utlandet. Imorgon blir det tvätt och sedan är det lite oklart.

Flyttgrejs blir det i alla fall med säkerhet. Ska kränga av en del grejer på Blocket och rensa lite.

• Lapinette

Gemma - strunta i kommentaren och var glad över att ditt barn inte skriker varje gång hon ser en främling. Njut av att du faktiskt kan lämna iväg henne utan gråt och tandgnisslan. Inget säger att du är en dålig mamma - för det är du inte!

Förstår att jag är lyckligt lottad som har en make som kommer hem typ 18-19:00 varje kväll och är ledig i princip varje helg. Visst är han alltid anträffbar och visst händer det att han ibland jobbar några timmar en kväll eller en söndag (då det inte är helgdag i Israel) men det händer inte ofta och samtidigt så vet jag att de där extra timmarna oftast genererar en semesterresa eller en ny soffa. Då känns det helt ok !

Åkte igår kväll och lånade tapetbord av min bror för i agendan står det "renovering" hela helgen. Maken har förberett idag och målat dörrfoder och dörr. Imorgon blir det tapetsering! Inte glamoröst för fem öre men attans vad det ska bli fint i vårt arbetsrum hädanefter.

• Glada Ankan

Trött, trött efter ett par dagar styrelsekonferens och kanske lite för mycket vin på middagen i går kväll.
    Satsar på en lugn helg på landet - maken är lika trött han. Tror att det är hösttröttheten som rullar in...

Lapinette: vad härligt att du hade en bra vecka i Spanien!

Gemma: jobba på din självkänsla! Klumpiga kommentarer som egentligen inte betyder något är tyvärr mer regel än undantag. Då gäller det att påminna sig själv om hur duktig och klok man är. Vänd på steken och ta kommentaren som en komplimang - någon är tydligen väldigt avundsjuk på dig...

Förresten, på konferensen blev jag uppvaktad av styrelsen med blommar och ett rejält presentkort på valfritt teater/show/konsert evenemang. De tycker tydligen att jag sköter mig bra. Blev inte bara överraskad av uppvaktningen utan även av hur glad den gjorde mig. Vi behöver alla en klapp på axeln ibland.

Så trevlig helg alla ni duktiga, snygga och glamourösa trådkvinnor!Glöm inte att påminna er själva om att ni är bäst.

• förhoppningsis

Hej i mörkret, är nu så trött att jag inom kort tänker gå och somna i soffan framför tvn.
    Jag har varit på konferens i två dagar och det har varit mycket intressant. Kvällen var trevlig med god middag och massor med vin, därefter fest halva natten så vid 3 trillade jag i säng. Frukosten serverades 7.30 och det var inte helt lätt att komma upp ur sängen...

Gemma
    Du ska inte lyssna på sådana människor! De kan säga vad de vill men du ska veta att du är min förebild när det gäller mammor med små barn!Får jag någonsin barn hoppas jag att jag ska bli en lika bra och cool mamma som du. SÅ det så! Sen kan avundsjuka kineser säga vad de vill men jag ser det som att du lyckats med det du vill, dvs få en självständig dotter.

Lapinette
    Härligt med Spanien, hur var det, vad gjorde ni? Blev det något shoppat? FÖrstår att omställningen var total när du kom tillbaka till regnet och mörkret här.

På tal om resor så har jag nu bokat påskens resa till Cervinia för skidåkning i en vecka med mannens bror och hans sambo + 2 kompisar så det ska nog bli trevligt. Jag har inte varit där tidigare så om ni har några tips så vore det kul att höra.

Ikväll åt jag indisk mat med en kollega som bor i närheten och nu har mannen precis kommit hem från sin dagsresa till Göteborg för lite möten.
    I morgon är det 30 års fest och på söndag ska jag försöka vila lite.

Ankan
    Åh vad kul att de uppskattar dig på ditt jobb, precis som du säger så behöver man verkligen få höra att de tycker att man gör ett bra jobb. Ta åt dig ordentligt och när allt känns mörkt och tråkigt och motigt på jobbet någon gång så ta fram minnet igen.
    Trevlig Helg på er

• Lapinette

Ankan - sug åt dig! Superhärligt med uppskattning och speciellt när man själv inte förväntat sig det. På mitt jobb är de ganska så bra med att sticka åt mig en flaska skumpa när jag gjort extra bra resultat eller som en gång då jag fick skumpa och IKEA-tofflor ! Det sistnämnda vart jag imponerad av att de kom ihåg att jag beklagat mig att jag inte köpt några med mig lägenheten i Cannes, som hade kalla stengolv.

Gällande Andalusien så gjorde vi det vi tycker om mest, åkte runt och såg vackra byar och härlig natur. Det blev två nätter i Ronda, besök i två nationalparker (El Chorro och El Torcal), två nätter i Granda (ett besök i Alhambra) och sista natten på ett b&b i Velez-Malaga. Det blev inte mycket shopping (som vanligt så prioriterar vi annat när vi reser) samt att när vi hade ställt in oss för ett par timmar i affärer så hade man helgdag i Spanien. Bad luck! Men vi kom hem med två flaskor Rioja, en olivolja och så fick jag med en blus och ytterligare en pullover (har fått en förkärlek till pullovers).

• Izunia

Gemma bry dig inte om kommentaren. Precis som alla andra säger ska du vara SUPERGLAD att din dotter är öppen mot andra människor än bara mamma och pappa! Jag känner folk som på allvar inte kan lämna bort sitt barn ens i 2 års ålder! Ska jag vara ärlig så tror jag inte att de vill det heller. Föräldrar skapar ofta sina egna begräsningar och gör barnen beroende av dem.
    Kanske för kinesiskorna så blev de kanske förvånande att hon var så öppen! man ska absolut inte popularitetstävla med barnen för det är inte vads de behöver. Hon behöver bra, stabila föräldrar som hon känner sig trygg med. Och det har hon!

Ang. skor - Nej hon behöver inte skor. Men de är så söta! Det är skor med mjuk sula mest för att hålla fötterna varma nu när det snart blir riktigt kallt!

• zua

Gemma - Håller med alla kloka kvinnor här på tråden!

Lapinette - Låter som underbara dagar.

Ankan - Som Lapinette sa- sug åt dig!

Izunia - Nu börjar man äntligen se en liten mage. Kommer nog inte att lägga upp några bilder på FB..Eftersom vissa av mina "vänner" är även mina kunder. Du får komma upp och hälsa på oss här i Stockholm,

Amelle - Vi va också och såg Woodys nya film igår. Vi gav den 4 av 5 möjliga. Vad tyckte du/ni om filmen?

• Gemma

Hej vänner!

Tystnad och frånvaro brukar antingen bero på att man sitter i ett mörkt hörn och känner sig... ur form, eller också är man upptagen av att njuta av livet. Eller också jobbar man.

Själv har jag haft en alldeles ovanligt social helg. Min dystra fredag följdes av en lördag där mannen jobbade och ayin kom, som vanligt. Själv jobbade jag också på morgonen. Satt lite i trädgården med monstret på dagen, gick en promenad till skräddaren och hämtade upp en klänning, det vanliga. På kvällen kom manhattanparet och deras dotter med generande fina presenter (det var bara en vanlig babydate / köttbullemiddag). Men alltså de hade en hel påse fylld med saker: KYLD prosecco -jag tror aldrig jag har fått kylt bubbel förr, snacka om omtänksamt!, en burk mörk chokladtryffelgegga från marks & spencer (organisk), en liten ledad trämus till monstret, från amerika, en superdesignad pipmugg till monstret utan bisfenol A, också den från Amerika och en CASHMEREHOODIE till monstret - hallå! Medan mannen lagade färdig maten, sillsmörgåsar med snaps, köttbullar lingon sås potatis brysselkål, hembakta biscotti med syltad ingefära, hade manhattanväninnan - med nyfärgad my little pony-rosa pagefrisyr - och jag och bebisarna disco i vardagsrummet. Sen åt vi, och pratade. Bebisarna fick Semper kalvköttbullar med halvmeters-spaghetti. När vännerna så småningom gick (då hade döttrarna somnat för länge sen) gjorde jag färdig den andra av helgens två batcher bebismat, med kalv, spaghetti, ekologiska grönsaker, dragon, dijonsenap och grädde. Den första hade lax, ärter, majs, citron, pepparrot och dill. Monstret älskade som vanligt allt, de är så lätta i den här åldern!
    Igår, söndag, kom ayin igen på morgonen. Mer jobb, mer matlagning. Denna gång åt ett kul franskt par, lite bohemiska, hon jobbar med marknadsföring, han är historielärare. De har en ursöt son som är en månad äldre än monstret. De hade även med sig ytterligare en väninna, belgisk kinesisk, än en gång fick vi KYLD aperitif! En jättegod pinot gris. Sen käkade vi mannens lövtunna bovetecrepes med min speciella stuvning (kyckling, portvin, krossad vitlök, grädde, champinjoner), sallad, haricots. Drack vit tysk öl och gjorde slut på pinot grisen. Till efterrätt, mer crepes såklart, med mörk chokladglass och den där heavenly tryffelgeggan som vi fått dagen innan, och skivade bananer. Monstret sov middag större delen av tiden, hon sover ju två timmar mitt på dagen numera, den lille pojken lekte förnöjsamt på golvet. När det var dags för kaffe och mer choklad -min nya favoritorganiska från Green & Blacks med 70% kakaohalt - vaknade monstret och ville vara med, men kom raskt på att hon är rädd för andra bebisar. Japp, sedan två veckor tillbaka gråter hon när hon träffar andra bebisar, i alla fall pojkar. Detta eftersom kanadensiska väninnans pojke är så våldsam och stor och stark, slåss, tar stryptag, sticker fingrarna i ögonen och - framför allt - kryper jättesnabbt och snor leksakerna från monstret som ingenting kan göra. Mer än att gråta hysteriskt. Den här pojken var i alla fall jättegullig och efter en halvtimme och ett antal gråtattacker kunde de leka lugnt och fint sida vid sida.

Nu är jag mer noga med att matcha ihop min dotter med andra bebisar i samma ålder, eller lite yngre, som framför allt är snälla. Hon mår mycket bättre av det. Och liksom, varför ska hon behöva acceptera att någon slår henne i ansiktet, nånsin? Hon gör inte det, och vi gör inte det med henne. Simple as that.

När vännerna åkte, gick vi en mysig promenad i parken och njöt av söndagslivet. Jag passade också på att gå en sväng till posten och plocka upp monstrets kläder som anlänt från Lucky wang NYC. Den senaste kollektionen är verkligen fantastisk. För er som inte har upptäckt, kolla in www.luckywang.com . Textilpoesi, oavsett om man är stor eller mini. Denna gång blev det tre kimonos och två par byxor. På lördag ska jag ta med byxorna och göra massa kopior på tygmarknaden, för tjugo - trettio kronor styck.

På kvällen beställde vi hem mat för vi kände båda två att nu fick det vara nog med att stå vid spisen. Men alltså SÅ skönt det var att ayin var här under vår crêpeslunch och diskade och plockade, så att vi i lugn och ro kunde umgås med våra vänner!

Idag har redan börjat. Jag ska jobba snart, sedan ska jag gå en sväng till gymmet. I eftermiddag ska jag och monstret på babydate hos min kinesiska väninna och hennes SNÄLLA dotter.

Tack alla för era kloka och praktiska tips, nu känns allt så väldigt mycket bättre.

Hur var era helger?

Kram, G

Svar på tråden Bevingade banaliteter