Hej vänner!
Tystnad och frånvaro brukar antingen bero på att man sitter i ett mörkt hörn och känner sig... ur form, eller också är man upptagen av att njuta av livet. Eller också jobbar man.
Själv har jag haft en alldeles ovanligt social helg. Min dystra fredag följdes av en lördag där mannen jobbade och ayin kom, som vanligt. Själv jobbade jag också på morgonen. Satt lite i trädgården med monstret på dagen, gick en promenad till skräddaren och hämtade upp en klänning, det vanliga. På kvällen kom manhattanparet och deras dotter med generande fina presenter (det var bara en vanlig babydate / köttbullemiddag). Men alltså de hade en hel påse fylld med saker: KYLD prosecco -jag tror aldrig jag har fått kylt bubbel förr, snacka om omtänksamt!, en burk mörk chokladtryffelgegga från marks & spencer (organisk), en liten ledad trämus till monstret, från amerika, en superdesignad pipmugg till monstret utan bisfenol A, också den från Amerika och en CASHMEREHOODIE till monstret - hallå! Medan mannen lagade färdig maten, sillsmörgåsar med snaps, köttbullar lingon sås potatis brysselkål, hembakta biscotti med syltad ingefära, hade manhattanväninnan - med nyfärgad my little pony-rosa pagefrisyr - och jag och bebisarna disco i vardagsrummet. Sen åt vi, och pratade. Bebisarna fick Semper kalvköttbullar med halvmeters-spaghetti. När vännerna så småningom gick (då hade döttrarna somnat för länge sen) gjorde jag färdig den andra av helgens två batcher bebismat, med kalv, spaghetti, ekologiska grönsaker, dragon, dijonsenap och grädde. Den första hade lax, ärter, majs, citron, pepparrot och dill. Monstret älskade som vanligt allt, de är så lätta i den här åldern!
Igår, söndag, kom ayin igen på morgonen. Mer jobb, mer matlagning. Denna gång åt ett kul franskt par, lite bohemiska, hon jobbar med marknadsföring, han är historielärare. De har en ursöt son som är en månad äldre än monstret. De hade även med sig ytterligare en väninna, belgisk kinesisk, än en gång fick vi KYLD aperitif! En jättegod pinot gris. Sen käkade vi mannens lövtunna bovetecrepes med min speciella stuvning (kyckling, portvin, krossad vitlök, grädde, champinjoner), sallad, haricots. Drack vit tysk öl och gjorde slut på pinot grisen. Till efterrätt, mer crepes såklart, med mörk chokladglass och den där heavenly tryffelgeggan som vi fått dagen innan, och skivade bananer. Monstret sov middag större delen av tiden, hon sover ju två timmar mitt på dagen numera, den lille pojken lekte förnöjsamt på golvet. När det var dags för kaffe och mer choklad -min nya favoritorganiska från Green & Blacks med 70% kakaohalt - vaknade monstret och ville vara med, men kom raskt på att hon är rädd för andra bebisar. Japp, sedan två veckor tillbaka gråter hon när hon träffar andra bebisar, i alla fall pojkar. Detta eftersom kanadensiska väninnans pojke är så våldsam och stor och stark, slåss, tar stryptag, sticker fingrarna i ögonen och - framför allt - kryper jättesnabbt och snor leksakerna från monstret som ingenting kan göra. Mer än att gråta hysteriskt. Den här pojken var i alla fall jättegullig och efter en halvtimme och ett antal gråtattacker kunde de leka lugnt och fint sida vid sida.
Nu är jag mer noga med att matcha ihop min dotter med andra bebisar i samma ålder, eller lite yngre, som framför allt är snälla. Hon mår mycket bättre av det. Och liksom, varför ska hon behöva acceptera att någon slår henne i ansiktet, nånsin? Hon gör inte det, och vi gör inte det med henne. Simple as that.
När vännerna åkte, gick vi en mysig promenad i parken och njöt av söndagslivet. Jag passade också på att gå en sväng till posten och plocka upp monstrets kläder som anlänt från Lucky wang NYC. Den senaste kollektionen är verkligen fantastisk. För er som inte har upptäckt, kolla in www.luckywang.com . Textilpoesi, oavsett om man är stor eller mini. Denna gång blev det tre kimonos och två par byxor. På lördag ska jag ta med byxorna och göra massa kopior på tygmarknaden, för tjugo - trettio kronor styck.
På kvällen beställde vi hem mat för vi kände båda två att nu fick det vara nog med att stå vid spisen. Men alltså SÅ skönt det var att ayin var här under vår crêpeslunch och diskade och plockade, så att vi i lugn och ro kunde umgås med våra vänner!
Idag har redan börjat. Jag ska jobba snart, sedan ska jag gå en sväng till gymmet. I eftermiddag ska jag och monstret på babydate hos min kinesiska väninna och hennes SNÄLLA dotter.
Tack alla för era kloka och praktiska tips, nu känns allt så väldigt mycket bättre.
Hur var era helger?
Kram, G