Förhoppningsis: Eller... vaska inte fram någon glamour alls för det är lätt att känna sig glamourstressad (och den största faran med det är att du undviker tråden då ;) ) utan tänk snarare mysig avkoppling. Ett bad, en promenad, skulptera lite i cernitlera (en favorit här!), ringa en gammal kompis som alltid får dig att skratta, eller en DVD, eller kanske lite massage. Något som inte kräver förberedelser, helst ska det vara gratis om man dessutom är ekonomistressad.
Min glamorösa natt då då... la mig som vanligt halv tio, efter att ha ätit hämtsallad ur plastlåda och kollat på The Office. Petade in en näsvidgare för att åtminstone kunna andas lite, jag är dunderförkyld. Vaknade klockan ett av hungrigt monster som vrålade, ammade henne och passade på att smörja in hela kroppen med myggmedel eftersom jag djärvt nog hade haft fönstren öppna några timmar (med nätet för, men det hjälpte inte stort) - ventilationen här är obefintlig. Vaknade sedan ungefär varannan timme och var tvungen att snyta mig och dricka två glas vatten efter som nattamning + förkylning är en extremt uttorkande combo.
Min kommentar till mannen när det var dags att gå upp (tjugo i sju, varje morgon!) var: Jag vill dö.
Trots förkylningen har vi ändå haft en väldigt trevlig helg. Förhoppningsis, i vårt fall handlar det framför allt om en förmåga att fixa vardagslyx - den är jag glad och stolt över. Det beror på lite olika saker. De första fem åren av min och mannens relation var en katastrof på flera sätt. Vi grävde ner all tid och alla pengar i ett renoveringsprojekt. På helgerna gjorde vi ingenting, bara renoverade, ännu mer. Vi hade dessutom väldigt lite pengar så vi gick kanske ut och åt lunch en gång i månaden, oftast på något billigt thaiställe. Fina middagar var sådant man gjorde när man förlovade sig, typ.
En annan anledning är att jag gick i kognitiv beteendeterapi när jag började jobba, eftersom jag var så stressad, tom och olycklig. Att mannen bodde i Kina trots att vi var nygifta, gjorde knappast saken bättre. Vet inte vad som är värst, att faktiskt bo ihop men nästan aldrig ses, eller att ha sin nyblivne make på andra sidan jorden och - inte ha någon aning om när man ska träffas nästa gång! Tre månader senare? Ett halvår? Min fantastiska KBT-lady fick mig att fatta vikten av att tända doftljus och smörja kråset med NERPRUTADE spillbitar av marulk, köpta fem i stängningstid (det var då man kunde pruta!) trots att pengarna var slut och man var ensam. Att en resa till ett främmande land kanske just inte var vad man behövde när man var trött, trött och ledsen, ledsen, eftersom bara tanken på att tillbringa tre timmar på nätet för att försöka boka en flight gjorde att man blev tokstressad. Ägnade istället helgerna åt att träffa snälla vänner och promenera i skogen med dem, bjuda på middagar (även där försökte jag dra ner på ambitionsnivån) och, eh, brodera korsstygn.
Det hjälpte väl sisådär, var ändå olycklig tills vi flyttade hit. I gengäld fick jag stor nytta av mina nya färdigheter här, eftersom jag knappt såg min man alls och var tvungen att fixa guldkanten på egen hand för det mesta.
Sen vi fick barn har det blivit mycket bättre. Vi träffas helt enkelt mer! Slösar bort mindre av tiden på att hänga framför TV:n och datorn, äter som sagt middag tillsammans varje kväll om än sent (efter åtta).
På helgerna ser vi numera till att alltid göra något litet speciellt, det kan handla om något så enkelt som att vi går en tur i parken och pratar om alla knasigheter som uppenbarar sig. Eller tar tåget två timmar till bergen. Men vi gör absolut inget som känns jobbigt eller pressande, eller för dyrt. Poängen är ju trots allt inte att vinna någon sorts glamourtävling utan att koppla av. Sen kan jag förstå att mycket av det vi gör låter orimligt glamouröst för en svensk, typ hemhjälp, spa och champagnebruncher, men då får man betänka att det är mycket, mycket billigare här.
Nu när en stor del av livet består av monsterskrik, bajs och helt enkelt underhållningsplikt (hoppa groda med dottern klockan halv åtta på morgonen) så känns de små, små guldkanterna nödvändiga. Min cappuccino på morgonen, min chokladbit på eftermiddagen. Min sömn på natten. Sånt som jag bestämde mig för att aldrig ge avkall på, redan under graviditeten. Man kan inte leva livet exakt som tidigare när man har barn, man byter ju en del av sitt liv mot något nytt, men vissa saker kan man absolut fortsätta med, om man är som vi - förbaskat envisa.
Det första som rök för vår del var utelivet. Det var helt enkelt inte så viktigt för oss, plus att jag är väldigt kvällstrött numera. Att vi är ute och dricker drinkar jämt är med andra ord en sanning med modifikation, förra lördagen var första gången på nio månader som mannen och jag var ute själva och åt middag. Vi åkte klockan 18 och var hemma 22, så vi slapp dessutom vara trötta hela söndagen.
Det har tagit oss över tio år att hitta en livsstil som passar oss. För mina föräldrar tog det nästan sjuttio år och för mannens föräldrar, ja - de lär nog aldrig lyckas. För de har dåligt samvete så fort de inte väljer det absolut billigaste och tråkigaste alternativet. Hemma hos dem är alltid gardinerna fördragna och fönstren stängda. Det är det första jag gör när jag kommer hem till dem: Öppnar balkongdörren, går ut och andas!
Nu börjar min arbetsdag. Skriver gör jag för närvarande för ett svenskt magasin. Ett rätt krävande men roligt uppdrag. Måste peppa mig själv genom att läsa ett utdrag ur någon riktigt bra bok, varje morgon. En smula prestationsångest har man ju onekligen.
Kram, G