• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Amelle

Zua - bilder, tack!

Gemma - Swingtown verkar smått fantastisk. Hade inte hört talas om den innan men nu har jag kollat upp den.

• Izunia

Hej mina damer!

Hemkommen från Prag igår och det var en helt fantastisk vecka. Har haft det supermysigt med mina föräldrar och miss J är en fantastisk resenär!! Ett perfekt barn att resa med. Än så länge...!

Vädret har varit bra, en dag var det riktigt varmt. Det jag har ägnat mig mest år är SHOPPING! Skor, skor, jackor och klänning. Till dopet imorgon såklart!
    Vilken fin jacka jag köpte....Svart/brun i trench coat-modell, för vintern. Varm och snygg och riktigt fin kvalitet. Jag är nöjd!

Hoppas ni haft en bra vecka också. Nu ska jag på stan och köpa blommor till imorgon samt hämta uåå tårtan. Sedan är det dukning och dekorering som gäller för hela kvällen.

Förhoppningsis- mannen syntes bara 2 sekunder som vanligt, men man kan höra honom sjunga på hemsidan. Lite trist, då det känns som om han inte existerade i hela tävlingen.,

• Gemma

Mlle M, Lapinette och alla andra: Och jag njuter ohämmat av era fantastiska skildringar från, ja, alldeles vanliga men väldigt exotiskt avslappnade svamppromenader. I blandskog, eller på en marknad i Provence. Det känns lite som att leva sisådär en sju parallella liv, varje gång man tittar in här. Små tittgluggar, rakt igenom jordgloben.

Izunia, vilket härligt inlägg, blir så inspirerad. Miss J kommer med all sannolikhet förbli en liten mönsterresenär, monstret har bara blivit snällare (hon var långtifrån "perfekt" i början men ja, hon är ju monstret så hon är ändå väldigt snäll. Alltid. Precis som Miss J tycks vara.) Fråga till dig: Har ni använt resesängen från Baby Björn? Vad tyckte du? Måste köpa resesäng, släpar för närvarande runt på en jäkla moseskorg varje gång vi reser. funkar illa.

Apropå det: I morgon åker vi till bergen! Två dagar bland rullande téplantager, rasslande bambuskog och susande blandskog. Djur! Frisk luft! Stillhet! Perfekt nog har hösten anlänt, temperaturen har sjunkit tio grader över en natt och är nu nere på behagliga dryga 20. En pigg liten vind (ny) vispar runt bland platanernas nedfallna löv och tanterna står åter i grupp och förfasar sig över att den där utlänningens bebis inte har några strumpor! Så att den kan bli förkyld! För att säkerställa att fötterna verkligen är sådär rysansvärt kalla, sträcker de för säkerhets ut en lortig hand och klämmer noga upp och ner för de bara små benen.
    Men härligt är det. Jobbade flera timmar i morse, gick sedan och tränade. Efter lunch, en kort nap och lite mer jobb gick jag en långpromenad med monstret i parken. Hon var på värsta flörthumöret och skrattade åt alla som passerade, speciellt de sura coola killarna på snabba cyklar. Då kunde de såklart inte hålla sig utan började också le. Det har blivit som en sport för henne, att lura fram ett leende.
    På vägen hem satte jag mig på ett kafé och umgicks lite med dottern, som satt i mitt knä och blängde. Hon kan sitta så i säkert en timme, fortfarande, liksom förhäxad av alla intryck. Det är helt otroligt en sån intensiv blick hon har, folk känner sig lätt paranoida ibland.

Väskan är packad, champagne och choklad och frukt har fått slinka ner tillsammans med kläder, blöjor och Ipod med högtalare, men av någon anledning känns det som om över hälften av ansträngningen kretsar kring monstrets mat. Hon äter ju numera fyra mål (minst) om dagen, plus att hon petar i sig av min mat, ständigt. Hon är JÄTTETJOCK! Är helt tokig i mat! I dag åt hon tyskt grovbröd med cream cheese som snacks. Och avocado, och baguette, och tre pastaskruvar. Som snacks alltså. Plus att hon åt en laxrätt, en fruktpuré och en grönsakspuré. Och så ammade hon fem gånger.

Hmmm.

Tänkte på en helt annan sak, apropå det här med att resa. I ett land där majoriteten av befolkningen inte får se flygplan annat än från marken, som reser en gång per år om de har tur, och då tar de tåget till släktingar i någon närbelägen provins, så har KABINVÄSKOR blivit högsta mode. överallt ser man dem, i olika varianter. Skolbarn går hem bredvid mor- eller farföräldrar, släpande på en rosa kabinväska med Hello Kitty-motiv. Vuxna män och kvinnor drar samsonite-kopior i grälla färger, genom parken på väg hem efter matinköpen. Det är helt enkelt högsta mode här (tillsammans med att dricka kaffe), det där jag själv just nu försöker undvika till varje pris: Att gå och dra på en ranglig väska på hjul.

Nu ska jag sova, men er helg har ju precis börjat. Hoppas att den blir perfekt på alla sätt.

Kram, G

• Izunia

Gemma, nu är det färdigdukat till dopet och det enda som saknas är ballongerna. Heliumfyllda ballonger. Det ska göras imorgon. Klasar om tre ska stå på borden knutna i små silverpåsar och de andra ska vara fastknutna i handen på nallar som sitter på golvet. Övergulligt...
    Sprit, sprit, sprit.. och mer alkohol..utländsk fest ni vet!
    Tårtan blev helt perfekt!!

Angående resesängen, den är också perfekt!! Den är så lätt, så liten (inte inut i dock) och så praktisk! Vi fick låna en resesäng i Prag så vi slapp packa vår och den var helt enorm! Den skulle jag inte vilja resa med. Rekommenderar Babybjörn till alla!

Det är jättebra att monstret är tjock! klart mer hälsosamt och viktigt om hon skulle bli sjuk. Tjocka ska bebisar vara! Miss J är också enorm! Men hon äter också som en gris.

Kabinväskor! Jag tycker att det är super att framförallt barn använder dem i skolan istället för att släpa tunga ryggsäckar fulla med böcker. Det är ju så skadligt för ryggen! BRA MODE!

Nej nu borde jag hoppa i säng.. måste ju vara klar kl 11 imorgon för att hinna fixa ballongerna och sedan sticka till kyrkan. Jag är ingen morgonmänniska... inte miss J heller!

Go´natt!

• zua

Amelle - Hoppas att mannen hade roliga överraskningar på schemat.

Izunia - Vill höra allt om dopet!

Lapinette & Amelle- Nu är bilderna uppe på Facebook.

Själv har jag haft en ganska lugn helg. Det blir ju lätt så när man är gravid..I fredags hade vi 2 par på middag här hemma och igår hade en vän fest i sin studio, men jag tackade för mig kl.02.00. Idag blev det en promenad runt djurgården som avslutades med en brunch på Källhagens. Jag tycker att det är så skönt att vara hemma så jag har avbokat alla weekendresor jag skulle ha gjort under hösten. Det är kanske är lite väl drastiskt då jag bara varit hemma i några dagar. Känner bara för att njuta av graviditeten i lugn och ro.

Nej, nu ropar mannen att middagen är klar.

Kram

• Lapinette

Zua - ska direkt in och kika!

Låter förnuftigt med att bara få vara och njuta av din graviditet.

Izunia - hoppas dopet flöt på väl men kan den göra något annat med dina förberedelser?!

Vi har också haft det en lugn helg. I lördags åkte vi iväg och köpte ett par värsting pjäxor till mig . Maken ville bjuda på ett par nya slalompjäxor och självfallet ville jag ha de bästa då de även matchar mina skidor och jacka . Nu är nästan hela outfiten utbytt de senaste 3 åren ... tror det bara är solglasögonen som ska bytas ut. Vet inte om jag har sagt det men vi åker till alperna över nyår, Serre Chevalier.

Vad gjorde vi mer? Jo när vi kom hem och efter någon timma vid datorn så började maken riva tapeter i kontoret/gästrummet. Det är det enda rum vi ännu inte har renoverat så nu drar vi igång även här. Har fortfarande inte bestämt vilken tapet det blir eller om vi målar väggarna men tapet ska ned och spackel upp innan vi behöver bestämma oss.

Idag har det blivit städning, mer tapetrivning och så en härlig promenad ute på Drottningholm. Önskade vi hade haft mer tid för en pic-nic men både tvättstugan och söndagsmiddag med mamma var inbokat så det var bara att bege sig hem och börja laga mat.

• zua

Lapinette - Visst är vi lyckligt lottade med män som skämmer bort oss? Det är många ggr jag inte vågar berätta om allt min man gör för mig, men å andra sidan är jag bra på att passa upp honom med en massa roligheter. Tjejen inte illa med Serre Chevalier över nyår. Det väl dags att vara förnuftig för en gång skull, ligger inte riktigt i min natur att vara de. Men det är även mycket som måste fixas här hemma och nu är det dags att ta tag i de...

• Lapinette

Zua - du är strålande vacker på fotona i FB... som vanligt ska jag nog tillägga!

• zua

Lapinette - Du är allt för snäll du!

Svar på tråden Bevingade banaliteter