• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Amelle

Ojoj, njuter och dregglar av härliga matberättelser!

Vi fick ett spontanryck i lördags och lät oss övertalas att göra mamma med snubbe sällskap ute på torpet. Tog med oss älgfärs, färska lingon och vin som tillsammans med kantareller (vi plockade oss nöjda på bara 45 minuter - helt otroligt mycket) och stolt fjällskivling (stora rackare som växer precis invid huset - 35 cm i diameter var den ena hatten) blev till en enkel, men ack så god middag.
    Älgfärsbiff, Wallenbergare, rårörda lingon och så stekt fjällskivling.
    Till efterrätt varm äppelpaj. En riktig höstmiddag.

Lapinette - välkommen tillbaka!

förhoppning - förstår din reaktion :( Jag är så rädd att förlägga min ring att jag aldrig vågar ta av den, även om man kanske borde för att lufta fingret ibland. Hur gör ni med era ringar?

Izunia - låter som ett härligt och mumsigt upplägg! När är det dopdags?

Mlle M - oj vad härligt med ett bibliotek. Längtar nu efter vår nya lägenhet så att vi äntligen kan fylla bokhyllorna med alla böcker som ligger i kartonger på vinden.

Ankan - fy tusan vad äckligt! Jag fick också en fästing i lördags, trots att jag tätat med åtsittande krage och höga kängor. Blä, och det värsta är nästan att det bara fortsätter krypa över hela kroppen sen...

• Gemma

Godmorgon vänner, hao jiu bu jian, long time no see (vad heter den svenska motsvarigheten)?

Finns så mycket jag vill berätta för er. Så jag börjar med glamour mum-vinkeln. Bredvid vårt hus finns en lyxskola för småttingar, bebisarnas motsvarighet till Adolf Fredriks ungefär. Man börjar vid halvårsåldern med språkdrillning varvat med musicerande. Jag får redan dagligen frågan om monstret går där, jag bor ju dessutom så nära! "Njae", svarar jag, "hon är nog lite liten än".
    "Men min dotter utvecklades MASSOR", propagerar mamman, som ofta är jurist eller före detta investeringsbankmänniska". "Och tänk," fortsätter hon entusiastiskt, "hon kommer att bli trespråkig på nolltid!".

Alltså, jag kan se poängen med skolan, rent socialt. Måste erkänna att jag kastar suktande blickar genom den frostade glasfasaden varje gång jag passerar (och det är flera gånger om dagen). Tänker, att min choklad-cappucinofärgade bugaboo skulle passa så fint bredvid alla Mc Larens, Quinnys och Urban Jungles som redan står parkerade där. Att de där mammorna faktiskt är väldigt trevliga och dessutom betydligt bättre människor än jag själv, så mycket tid och pengar som de spenderar på trevlig välgörenhet av typen "hjälp en kinesisk ungdom att finansiera sina läkarstudier (mina egna hjärteverksamheter har f.ö. av någon anledning alltid en tendens att vara lite ligistbetonade, allternativt inte helt bekväma i sitt ämnesval, typ Greenpeace eller anti-östeuropatrafficing).

Sen känner jag att det där med språkinlärning, det är väl snarast något jag måste skydda monstret mot. Hon är ju redan helförvirrad, mamma pratar svenska med henne, pappa franska, ayin kinesiska och sen på TV, eller när vi går och fikar eller lunchar, vilket vi gör åtminstone ett par timmar varje dag, så är det engelska. Tänker att det löser sig tids nog ändå om vi bara är hyfsat avslappnade och lekfulla och, ja, sjunger imse vimse spindel. Tror stenhårt på imse vimse spinden-approachen.

En annan grej som är bra, är lekgrupper. Vi träffas varje tisdag hos varann och välter ut alla leksaker (och de brukar vara många) på en stor matta, och sen får de små marodörerna rumla runt. vilket innebär att de andra, som redan kryper, går rätt hårt åt mitt lilla monster som tvingas ta emot klös, hugg och slag utan att försvara sig det minsta. Hon sitter ju för det mesta djupt försjunken i detaljstudier. Efter ungefär en halvtimme brukar hon komma ur sitt skal och röja desto värre, då har de andra redan säckat ihop och vrålar och trycker sig mot mammas bröst.

Helgen gick i klassisk Shanghai-anda. Skyfall och solsken avlöste varann och vi gick bort till vår absoluta favoritrestaurang, Casa 13, för att äta deras sagolika brunch. Började med eggs Meurette, ägg pocherat i rödvin och färsk rosmarin, på rostad skinka och grovt lantbröd med ruccola. Sen valde vi brässerade oxkinder och avslutade med en mangosufflé urholkad av passionsfruktsås. Själva stället är hemligt beläget i ändan av en gränd och man kan sitta i gotisk miljö på breda trätiljor, under kristallkronor, men eftersom det var dag valde vi den inglasade delen med utsikt över den stenlagda gården, där murgröna slingrar sig och amplar med blommor i regnbågens alla färger hängts upp, eller placerats i rader framför stenmuren. Vi drack vin och pratade med våra vänner, vars dotter redan går och gav sig iväg på ideliga upptäcksfärder, bara för att återfinnas omringad av 4-5 skrattande och klappande servitriser. Monstret hängav sig under tiden åt sitt favoritintresse: Äta. Hon käkade tre skivor baguette, vilket är en bedrift med tanke på att hon är fullkomligt tandlös, och gav sig sedan i kast med sällskapets- en rundmagad VD för ett storbolag - sufflé.

Efter lunchen ville vännen, som är make till min kinesiska väninna, att vi skulle gå till ett ställe där han är medlem. Det ligger bara några kvarter från vårt hus men hittills har vi bara skymtat det från gatan, ofta i samband med att hela gatusnutten varit kantad av stora, svarta audis och mercedesar med skyltar som innehållit minst en nummer "8" (åtta är det kinesiska lyckotalet och ju fler åttor du har på din bil, desto bättre dina kontakter med inflytelserika regeringsmedlemmar). Därinne förflyttades vi raskt till tjugotalet. En väldig villa med midnattsblå, handmålade tapeter, spegelväggar som nötts guldspräckliga genom decennierna, antika möbler och gammal jazz ur trattgrammofoner. På verandan hade vi utsikt över trädgårdens trollska grönska med tårepilar, guldfiskdammar och många små lusthus. Vi drack kaffe på sprött, rosenmålat porslin och doftade på grannarna - korpulenta, skränande kinesiska maktmäns - inte opiumpipor men väl kubanska cigarrer.
    Det stadiga hällregnandet gjorde att stämningen kändes ännu tätare och eftersom monstret slumrade lugnt i sin vagn kunde vi lugnt sitta ända tills mörkret föll.

Söndagen ägnade mannen åt att förbereda en videointervju som han har med ett svenskt företag nästa vecka, och jag åt att träna och laga två sorters bebisrätter: En spaghetti bolognese på australiensisk kalv (som är det enda kött jag vågar ge monstret - det kinesiska innehåller så mycket hormoner att hon riskerar att se ut som en liten arnold Schwarzenegger på nolltid), oregano, vit- och rödlök, haricots verts, hemmagjord tomatpuré, ärter, vispgrädde och persilja; en norsk laxfilé med citron, mycket dill, vitpeppar, ärter, morötter, lök och potatis. Få se hur hon gillar laxen, den är rätt tuff i smaken. Spaghettin gillar hon redan skarpt.

igår hade tema "regn". Jag gick på en skön massage på morgonen och jobbade sedan ett par timmar. Sedan hängde jag med monstret, gick en promenad och lyckades med nöd och näppe undvika ett åskväder. Eftersom det var månfestival igår kom mannen för ovanlighets skull jättejättetidigt, halv sex. Men då måste jag tillfoga att alla andra - även kineser - var lediga. Vi gick en promenad med monstret blängande från sin ljusblå Ergo Baby Carrier (höftläget börjar hon inse poängen med, eftersom hon har utblick både framåt, bakåt och åt ena sidan). Jag passade på att köpa Sex and the City-filmen, perfekt för min stundande ensamkväll isoffan (mannen skulle på middag).

Ni har sett den va? Jag hann se halva, sedan la jag mig för att läsa en helt otroligt rolig bok som jag fått av manhattanväninnan, av en australiensisk författare. "Bliss" heter den, och det sammanfattar rätt väl min läsning hittills.

Natten som gått vill jag helst glömma. Något är knas med monstret, förkylning kanske, eller tänder, hon vrålade i alla fall som en besatt med timslånga intervaller och behövde till och med bäras och sjungas för (det händer nästan aldrig). Hon klöser sig i hårbotten och kändes varm och lite febrig i morse, men efter en stunds massage och glad musik blev hon sitt vanliga, ystra jag. Få se hur det hela fortlöper.

Idag är bägge ayinerna här. Städayin som är allvarlig till sinnes kände redan till den förfärliga skandalen med den kinesiska modersmjölkersättning som redan dödat två bebisar och gjort att ytterligare 1200 hamnat på sjukhus; monstrets ayi som är en enkel flicka från landet med en förkärlek för att ge sin femåriga dotter 1,5-litersflaskor med coca cola, hade såklart ingen aning. Och ville, som så många andra kineser, inte veta. Och de som vill veta får ändå inte lov för allt - så även denna skandal - tystas ner av censuren. Att undvika kaos är som alltid det högsta målet.

Nu govänner ska jag läsa ikapp, sen ska jag jobba lite snabbt. Tre ayitimmar är verkligen kriminellt lite. I synnerhet nu, när jag bestämt mig för att de ska räcka både åt jobb, hemmafrugöromål och att återfinna mitt gamla, trimmade glamourjag. Japp, jag har tröttnat på amningstopparna och resårkjolarna, äntligen. Och Birkin-väskan är för liten att gömma sig bakom (jag valde ju en liten nätt 30 cm-variant, såg till min stora lycka att Carrie hade en likadan fast pistagegrön i filmen).

Kram, G

• Gemma

Monstret är snorig och förkyld - major drama! Har precis lyckats få henne att somna, efter fyra misslyckade försök och långa, hjärtskärande skriksessioner. Såklart att det känns läskigt när man inte varit med om det förr men detta, klösande i hårbottnen, slitande i öronen och som sagt, vråååål... jag gör som jag alltid brukar, sjunger högt och skumpar runt. Då blir hon knäpptyst och jag förses med... åtminstone en antydan till vadmuskler.

Har också tagit tunnelbanan till stora köpcentret med snorgärsen i ergon, på magen. Hon sa inte ett pip, tittade bara storögt på den myckna maten. Det blev två paket blöjor och lite frukt, som jag redan nästan ätit upp av ren stress.

Ringde just mannen för att få lite sympati. "Va??? Det är nån som skriker!" Kläckte han ur sig, surt. "Det är din dotter", förkunnade jag. "Jaha..?" replikerade mannen. "Ja", fortsatte jag, "jag tänkte att jag kanske kunde få lite sympati." Och mannen: "Hmm, ja, jag sitter i möte nu, var det något viktigt?"

Mannen ja, han ska för övrigt på chefsmiddag ikväll och kommer att uppenbara sig här i sammanlagt fem minuter, då ska han rafsa på sig sin av mig ihopplockade outfit. Själv funderar jag på hur jag ska lura i dottern mat, hon vill bara amma idag men frågan är om mjölken räcker?

Ringde nyss mamma men inte heller hon är hemma. Vädret lär visst var fint hos er och hon är säkert ute och profiterar.

Thank god för Sex and the City, Ugly Betty, The Office och alla andra vänner små.

• Gemma

Åååååååååå vad hon skriker. Ensam i sängen, medan hennes mobil spelar för henne och jag sitter här och dricker cappuccino. Hon måste sova, det är bara så.

Buhuhu.

• Gemma

Det blev en bra dag, trots allt. Och nu ska vi alla sova på vårt öra.

• Glada Ankan

Gemma: Stackars er, aldrig lätt när så små barn blir sjuka och inte kan tala om var det gör ont någonstans. Men att hon tar sig på örat kan tyda på att hon har ont där. Skulle hon fortsätta med det så ta henne till en läkare. Kolla tempen också. Öroninflamation och ev. urinvägsinfektion är inte ovanligt när det gäller bebisar. Men bli inte rädd om hon skulle ha väldigt hög temp - småbarn får 39 C för nästan ingenting och verkar dessutom klara av det bättre än vi vuxna. Håll henne sval - absolut inte varm.
    Förkylningar är ett nödvändigt ont - det är så barn bygger upp sitt imunförsvar.
    Och mot skrikandet finns det inte så mycket annat att göra än det du gör - bära, bära, bära.

Har varit på kurs idag - IT - och känner mig alldeles slut i huvudet av all korvstoppning... Det är otroligt mycket på jobbet och jag kan tacka min lyckliga stjärna att jag har en man som handlar på vägen hem från jobbet, som lagar mat åt mig, plockar undan i köket så att jag kan sitta vid datorn och jobba några timmar till, fixar tvättstugan medan jag bara jobbar och jobbar. Han är ett under av tålamod och jag får grymt dåligt samvete. Och när jag sitter där, trött och stel, så kommer han och masserar mina axlar, serverar mig en kopp te och en bit chocklad. Ibland undrar jag om han är verklig...

• Gemma

Vaknade klockan sju i morse med känslan av att något var fel. Inte ett knyst från lillan, kanske var babymonitorn sönder?

Nope, den visade temperaturen - 26 grader i hennes rum (utan AC:n hade det varit över 30!).

Det tycks helt enkelt som om det värsta är över, efter en jobbig natt och en dag av feber, snor och storätande samt - efter en smula milt tvång - tre sovpass. Japp, vi vet alla hur förträffligt det är med mat och sömn. Snorsug är också bra; monstret tittade storögt när jag sög rent i de små näsborrarna. Sen kunde hon äntligen sova. Själv kände jag mig rätt utsjasad. Var ju som sagt tvungen att åka och handla blöjor på köpcentret också, vilket är påfrestande även under vanliga omständigheter.
    Många koppar cappucino blev det, samt på kvällen resten av sex and the city. Mannen hade ju den taskiga smaken att vara borta på middag TVÅ kvällar i rad. Ikväll har han en anställningsintervju via video, på ett företag som bytt FYRA chefer på två år, luktar mobbing lång väg. Sånt är otänkbart i Kina, här sparkar man helt sonika alla som inte sköter sig. I gengäld hörde jag på nyheterna att meta-amftetaminmissbruk blir allt mer utbrett bland asiatiska arbetare, just för att deras arbetsbelastning är så olidlig.

Nu har jag tre ayi-timmar till mitt förfogande, där jag hade planerat in att ligga utslagen på sängen. Men det behövs ju inte nu. Vad göra? Pedikyr? Klädshopping, träning?

Tror det får bli kläder. Projekt getting fabulous fortsätter.

Ankan, dina guldtips sparar jag till framtiden, när det tvivelsutan kommer att bli värre och mer tjockflytande.

Kram på er, G

• Gemma

Shit vad gott ni äter tjejer. Amelle, din höstmiddag väckte ljuva minnen från min studenttid när jag brukade gå till just hötorgshallen för att lyxa till det med älg- eller viltfärs, eller majskyckling från samma stånd. Dock inte fisk som av någon anledning är busdyrt just där. Kom däremot på en smart lösning för min snåla studentbudget: På mitt lokala lyx-ICA reade de ut spillbitar av marulk, svärdfisk och lax strax innan stängningstid på fredagen. Då brukade jag min fuling gå dit och säga att jag bara ville ha "vita bitar" och sen gick jag hem och festade för en spottstyver. Med någon DVD hyrd från budgethyllan på Buylando.

Izunia: Haha, låter som ett dop i bästa Izunia-anda. Ska ni göra all maten själva eller blir det catering? Sjukt ambitiöst, ifall ni fixar själva. Vårt dop varade ju i en vecka så det blev en massa, massa aktiviteter och organisation som skulle ske från Kina. Alltså gjorde vi bara snittar, hade förmingel hemma och bjöd på lunch på en abonnerad restaurang istället, funkade det också. Speciellt som vi lagt högar med pysselböcker och pennor till alla barn, när de började skruva på sig, där på stolarna. Hur många kommer ni att bli? Får man se bilder sen, på facebook? Mitt favvoinslag på vårt dop var mannens tal till sin dotter, inte ett öga var torrt. Och såklart den rosa Moeten. Vad ska ni ha för champagne? Och vad ska dottern ha för kläder, när det inte är dopklänning? Monstret hade en söt, ljusblå-silver-brokadmönstrad A-linjeklänning från Lucky Wang NYC (som jag f.ö. väntar TVÅ leveranser från! Kan bara inte få nog! Monstret bor i deras små kimonos).

Mlle M: Apropå ditt telefonstrul, har du hört Zebda's låt "Je crois que ca va pas etre possible"? Summerar ganska fint det där fenomenet.

Ankan, läser det där om att barnen en dag ska flytta hemifrån och tänker att det kommer vi aaaaaldrig gå med på. Min plan är att laga så god mat att hon dras tillbaka in i lägenheten som råttorna gjorde av flöjtspelandet i Råttfångaren från Hameln, varje gång hon gör en ansats att skaffa sig ett eget liv.

Nog måste det vara därför som tonåringar kan vara så osympatiska? För att mamma och pappa lättare ska kunna försona sig med separationstanken?

• Gemma

Läser vidare - mat, mat, fantastisk mat, Mlle M, gjorde du raviolin själv eller köpte du klart? Hoppas nästan på det senare, verkar sååå pilligt. Vilket genast påminner mig om den där scenen i Sex and the City-filmen där Samantha väntar förgäves på sin pojkvän, naken och täckt med hemgjord sushi. Er våning (för det där verkar sannerligen vara just en VÅNING, inte en simpel lägenhet) låter beyond my wildest fantasies. Försöker just nu förtränga allt som handlar om heminredning, i synnerhet som vi så småningom står inför att sälja och det ser ju inte alltför ljust ut, just nu. Å ena sidan. Å andra sidan ska vi ju faktiskt köpa större! Bäst vore kanske att behålla gamla lägenheten efter att vi köpt den nya? Tidigare har jag alltid gjort så med ypperligt resultat. Problemet är att vi inte kan hyra ut den mer och då kostar den oss 7000 pix i månaden, vilket är en hel del. Hmm. Vi skjuter det på framtiden och... åker och shoppar lite kläder.

Kram, G

• Lapinette

Gemma - när går tiden ut för er längenhet? Svårt det är med att veta om man ska behålla eller sälja men samtidigt så vill ni ju ha större.

Ankan - vilken underbart snäll och omtänksam man du har. Skönt att någon förstår och tar hand om en när man har det jobbigt. Jag har ju inte mycket att göra på jobbet men min får ofta trösta och stötta mig när det gäller hela den där barnkarusellen. Han är säkert lika ledsen han men visar det inte på samma sätt som mig samt att det blir ju mindre påtagligt för honom (han slipper hormoner, sprutor, nålar och att varje månad gå omkring och hoppas).

Annars inte mycket nytt under solen ... förresten vilken sol?! Har idag mina nya stövlar. De jag köpte för en dryg vecka sedan och som passar perfekt till min senaste Biasiaväska. Lite tuffare, typ skrynkliga, inte så höga och som absolut ska användas utanför jeansen. Skönt att inte ibland gå utanför den klassiska, ganska tråkiga looken som jag normalt har.

Svar på tråden Bevingade banaliteter