• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Mlle M

Gardinerna blev super-duperfina!! Men sa kom problem nummer tva...nya samtal till Frankrike mitt kreditkort tycks "kapat" men jag far inte besked om hur jag skall gora da pengarna nagon forsokt ta ut inte lamnat kontot..... Jag blir alldeles matt........ Funderar att ha en box kontanter i ett kassaskap och sluta med alla finurliga saker sasom internet leverantor, fast telefoni, mobiltelefoni med for den delen nej, jag skall sitta med mitt kassaskap och kommunicera med brev och egenhadigt inkopta frimarken, - da har man i alla fall full kontroll!!!!!!!!!

• Amelle

Hej hopp i tråden,

Sol i Stockholm ? bara att tacka och ta emot! Lunch i Hötorgshallen och efterföljande matinköp: älgfärs (nästan pinsamt billigt), en bit ost, två flaskor rött, en stor hög trattisar och vanliga kantareller, samt färska lingon. Höstmiddag imorgon med andra ord.

• Amelle

Och hej Mlle M!
    Kul med en ny bröllopsplanerare här, för alla är allaredan gifta och suktar efter bröllopsporr.

förhoppning ? jag har ju liksom du en make som är borta jämt. Reser för det mesta varje vecka och är då borta 3-4 dagar i sträck. Skillnaden tror jag kan vara att han ju innan bodde 14 månader på andra sidan jorden, så när han flyttade hem igen så fick vi ändå ses mycket mer än tidigare.
    Men visst tycker vi att det är jobbigt. Jag håller med om övriga tips: prova en ny hobby eller gå en kurs. Jag har ju min ridning som jag älskar, utöver att hänga med kompisar (som i de flesta fall har ungefär samma arbetstider och slutar vid 18-snåret).
    Nu ser det nog ut som om att vi kommer få en ändrad situation då maken är så less på att resa och håller på att byta jobb och företag. Han vill ha ett normalt liv och kunna umgås med mig och sina vänner och kunna vara pappaledig när det blir dags för det någon gång i framtiden.

• Amelle

För att sammanfatta N.Y: jättevarmt (30 grader och strålande sol), långa promenader över hela Manhattan, massa mat, goda drinkar, och lite shopping.
    Vi bodde på Ö 47:e gatan och hann nog se det mesta som vi ville: i princip alla kvarter (blev särskilt förtjust i W och E Village samt Brooklyn) njöt av utsikten från Empire State Building, promenerade över Brooklyn Bridge för att se hela Manhattans skyline, åt fantastisk japansk mat på Nobu, fransk bistromat på Schiller?s, underbar brunch på Norma?s, och så en räcka amerikanska diners och enklare ställen.
    Syrran med kille var ju också där ett par dagar vilket var superkul. Har shoppat en höstkappa, ett par extra klänningar eftersom det var så jäkla varmt, ett par t-shirts och två par jeans. Sen fick jag nog.
    Maken fyndade massa Marc Jacobs, bland annat en svinsnygg svart läderportfölj och ett par mockaskor i en vintagebutik i East Village.

• Amelle

Och just det, igår hade vi första visningen på vår lägenhet. Gick väldigt bra enligt mäklaren och nu håller vi tummarna inför söndag. Det är inte bästa läget att sälja direkt, så vi är sjukt nervösa

• Amelle

Iza ? har också tjyvkollat på din make, han är ju jätteduktig!

Gemma ? det är ungefär så schizofrent som jag tänker mig att det är att vara förälder. Å ena sidan vill man ha egentid och göra det man gjorde innan barnet kom, å andra sidan vill man inget hellre än att umgås med sin avkomma för jämnan. Tycker ändå att du verkar ha hittat en bra balans!

• Amelle

Och Ankan ? har läst lite tillbaka i tråden, vilken underbar semester ni verkar ha haft! Skulle också vilja åka ut till torpet i helgen men det går inte med visning och allt.
    Maken kommer hem sent i kväll från Bryssel och efter jobbet ska jag hem och laga mig en kantarellomelett och lägga mig på soffan med ett glas rött och bara slappa. Har inte tagit det lugnt en sekund sedan innan vi åkte till N.Y. Den här veckan har jag flängt runt som en skottspole för att shoppa svindyra handdukar, växter och styla lägenheten maximalt inför visningarna. Har blivit lite lätt besatt vilket förvärrats av tidsomställningen som gjort att jag hållit på halva nätterna och försökt ta igen allt på jobbet på dagarna samt träffa mina fina väninnor.

Och Zua ? tack än en gång för dina reseguider som du så snällt mejlat! De var flitigt använda på resan må du tro.

• Amelle

Okej, nu får jag ta och sluta mina monologer. Hej så länge och ha en skön helg.

Lapinette - hoppas helgen med svärmor blir uthärdlig utan alkohol Jag är hursomhelst avis på den mat du kommer sätta i dig, mums!

• förhoppningsis

Lapinette
    Ha en trevlig resa och njut av vädret!

Amelle
    Det lät som en mycket trevlig resa i mina öron, jag grämer mig ständigt åt att jag inte varit i NY.

Mlle M
    Surt med strulande telefonbolag, hoppas det löser sig. Kul att det blev bra med gardinerna till ert bibliotek, får jag fråga vad ni har för stil i biblioteket?

Solen är borta, igår när den strålade var jag på kurs ute i Tollare hela dagen. På kvällen hade jag tjejkvällsvariant med en kompis som ska gifta sig snart, vi var 4 tjejer varav den ena är jätteduktig fotograf och den andra sysslar med hår och smink, så bruden och så jag som fick stå för vindrickandet med bruden för att lugna hennes nerver och justera klädsel mm så gjorde vi en egen variant av secretbox till hennes blivande man. Bilderna blev verkligen helt fantastiska, iaf de som togs med digitalkameran för att kolla ljus mm, de med den riktiga kameran kan vi inte se förrän de är framkallade.

Idag kröp det ur mannen att han hade glömt sin ring i Ryssland så nu är jag måttligt glad på honom.

• Izunia

Lapinette - ha en superskön resa till France! Njut av mat och vin!

Förhoppningsis- har mannen glömt sin ring?? oj oj..på hotellet eller? Det finns antagligen inte kvar???

Tjejkvällen lät mysig. Kul att ni anordnade allt åt bruden. Fint när någon anordnar smink och hår och fotografering! Blir ju ett jättefint minne senare.

Amelle - jag längtar väldigt mycket tillbaka när jag läser om er resa! Men det får bli en tur så snart princessan är lite större.

Om en vecka åker vi till prag! Vi åker ner hela familjen inkl svärföräldrarna som fortfarande är här. Just nu är de på en kryssning på Rhen, men är tillbaka i slutet av veckan. Mannen ska ¨åka iväg och jobba på måndag och kommer inte hem förrän söndag.. Ganska lång tid när man är ensam hemma med en bebis och hund. Men det brukar ju gå bra.

Det är bara ca 2 veckor kvar till dopet och jag måste bara inhandla champange och små presentpåsar som jag ska knyta helium-fyllda ballonger till. Tårtan är beställd och det blir en chokladtårta med hallon mousse, vit sugar paste med en brun nalle som håller rosa ballonger som stavar hennes namn!
    Och just det- helium måste jag köpa.

Till maten blir det buffé och detta är tänkt att serveras:
    Färgglad coleslaw alá ....,Teriyaki kycklingspett, Grillade marinerade grönsaker, Lax o sparris o ruccola knyten, Rostad ryggfile, tunnt trancherad "carpaccio-style" med balsamico-sirap, Apelsinmarinerad och chili marinerad fläskfile, Chili o persiljemarinerade scampi (tigerräkor), Mozarella di caprese (tomat och mozarella sallad, med rödlök och basilika), Tunnt skuren parma, Salami Milanese, bröd smaksatt med oliver, olivolja, balsamvinäger och pastasallad med kyckling till barnen.

Nu ska jag slänga mig på soffan med lite mörk choklad! Trevlig helg!

Svar på tråden Bevingade banaliteter