• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • förhoppningsis

Izunia
    Låter mycket trevligt! Blir det rosa champange även för er?
    Hur hade ni tänkt er upplägget? Många gäster?

Ja, han glömde sin ring och när han kom på detfick han sin ryskspråkiga kollega att ringa hotellet och be dem leta men det är inte troligt att den återfinns.

Prag är så fint men riktigt kallt och fuktigt på hösten/vintern, ta med massa varma kläder! Var där runt jul iof och höll på att frysa ihjäl! Termometern visade inte på så kallet men råfukten som rängde geno märg och ben var vidrig! Fast nu är det nog mer troligt att det är klart varmare än här...

hmm risk att det inte är helt rätt stavat överallt så jag precis avslutat en BIB-kväll.
    BIB.kväll var något vi började med undet studietiden, man samlar ihop vänninorna oxh 1 BIB oxh så tömmen man den, sen går man över på drinkar... mycket trevlig även om vi tenderar att bli m y c k e t insnöade under kvällen.

• Glada Ankan

Amelle: Blir så sugen på att åka tillbaka till N.Y. när jag läser om din resa! Maken och jag var där 9 dagar på bröllopsresa och vi bodde just i W Village. Även vi gjorde hela N.Y. till fots - tog ett nytt område varje dag och Village förblev vår favorit. Och även vi åt jätte gott hela tiden.

Helgen blev som vi hade tänkt oss och samtidigt inte eftersom den försvann i ett nafs! Det var städdag i vår lilla semesterby under lördagen med gemensam fika och socialt samvaro. Vi hann dock med en skogspromenad för att kolla svampläget. Idag stack vi ut igen, denna gång för att plocka. Det blev massor med trattkantareller och taggsvamp. Vi hittade även gula kantareller och rodnande fjällskivlingar. Några sillkremlor blev det också. När vi kom tillbaka till stugan var vi uthungrade och upptäcke att vi hade gått omkring i skogen i hela 3 timmar! Så efter en sen lunch och lite städning packade vi ihop och åkte hem igen. Så var den helgen slut! Nu står mannen vid spisen och förbereder sin jätte goda köttfärssås. Ska bli en enkel middag med fullkornspasta och såsen därtill.

Mlle M: Aaaah, fransk byråkrati... Det finns inget som den!

• Glada Ankan

Amelle: vad lagade du av älgfärsen?

• Izunia

Förhoppningsis, nej det blir ingen rosa champange. Ska till systemet i veckan och se vad jag kan hitta. Det blir ungefär 40 vuxna och 10 barn, god mat, massa vin och öl och musik och superfin dukning hoppas jag! Allt i rosa och brunt!

Försöker förtvivlat leta efter en skallra (heter det så??) i silver till miss J. Har nu äntligen hittat på ebay. Vill gärna ha en vintage i silver och inte nysilver..

Ankan- Låter som en supermysig helg! Tyvärr går tiden alltid fort när man har trevligt.

• Mlle M

Alldeles utmattad efter en intensiv helg med min danska vaninna.... Tempot har varit hogt under de knappa 48 timmarna som besoket varade. Sevardheter, shopping, cafeer, luncher och en alldeles fantastisk lordagsmiddag hemma; eftersom jag vet att Ni ar sadana gourmander; - enjoy!

Foratt: Antipasti bestaende av egenhandigt grillad zucchini, bresola, fikon, 28 manaders lagrad parmesan, tomat och Mozarella-sallad och till det drack vi en italiensk torr prosecco.

Varmratt: Farsk tryffelfyllda stora ravioli med bestrodd med farsk tryffel ( da jag inte tidigare hade handlat tryffel var jag ocksa tvungen att investera i en specifik "tryffel-hyvel" da jag var radd att den dyrbara svampen skulle ga till spillo med en vanlig gammal osthyvel. Till det drack vi en Barbaresco fran 2004 som inkoptes i Piememonte i somras som verkligen var super-duper god. - jag undrar om man kan kontakta vinoteket den koptes i och bestalla mer?? 34 euros flaskan men den var alldeles alldeles underbar.

Efteratt: Blabarspaj med vaniljsas gjord pa svenska blabar som jag egenhandigt plockade i somras.

Igar var det verkligen en riktig host-dag; bara 9 grader och regn uuuh,

Imorgon aker jag till Berlin for att traffa en vaninna som ar dar pa en lang konferens ( dock med mycket fritid sa vi skall umgas ett dygn )> Skall se till att hinna besoka La Fayettes matavdelning da dom har ett Laudree-cafe och klamma in nagra Macarons i den (forhoppningsvis ) lilla natta vaska jag skall ha med for ett dyng i Berlin! Var faktiskt dar for nagra veckor sedan men borjar gilla staden mer och mer....

• Mlle M

Forhoppningsvis: Biblioteket har numer tagit foljande utformning; brun-gula vaggar ( fargen Sandstone fran Laura Ashley) en gigantiskt bokhylla fran Roche Bobois ( dessvarre alla 12 hyllmeter redan fyllda...) en antik spansk sekretar som vi fyndade hos en antikvitetsaffar for nagra manader sedan, en sk. konsole jo, jag vet det heter hylla men jag kopte den i Frankrike och den har alltid hetat konsol dar vi forvarar ytterligare bocker, faktiskt bara rese relaterade bocker.

Soffan just nu ar en stor gigantisk koloss i brunt lader med som skall ersattas med en engelsk chesterfield.

Gardinerna ar stora, tunga och hel-langa, a la 5* hotell i morkblatt tyg med guldfargade medaljonger som min mamma sydde at oss i somras.

Mattan en gammal orientalisk sak som jag dock ar lite sugen pa att byta ut mot en liknande med lite andra farger i. Akta mattor ar ju inte sa poppis just nu och man tycks kunna fa tag i dom for vrakpriser!

Sa bilbioteket ar verkligen traditionellt a la bibliotek medan de ovriga rummen ar mycket mer minimalistiska och moderna.

• Glada Ankan

Mlle M: Det låter som om du flyttat in i ett mindre slott! Bor ni i hus eller lägenhet? Flott och tjusigt låter det som i vilket fall. Kul!

I går kväll idkade maken och jag en kvällsritual av icke speciellt upphetsande karaktär - fästningsplockning. Går till på det viset att man lägger sig helnaken, raklång, på sängen med sovrummet samtliga lampor tända. Ingen dimmer där inte! Sedan börjar den ena en minutiös genomgång av den andres hela kropsyta. Bra syn eller starka glasögon rekommenderas! Resultatet blev: 6 fästingar på mig (samtliga på benen) och 3 fästingar på maken (samtliga runt höfterna). Alla krypen var pyttesmå. Både maken och jag är vaccinerade mot TBE och Borelia kan man ta antibiotika mot. Men det känns ändå tråkigt att behöva gå igenom denna ritual varje gång vi varit ute i skogen!

• Mlle M

Glada Ankan: Nej, inget slott, vi bor i lagenhet om an en ganska stor sadan och min pojkvan har ett enormt intresse for bocker sa vi bara maste ha ett bibiliotek men inget "bibliotoek i vastra flygeln" har inte!!

Forhoppningsis: Forstar verkligen om Du ar sur!! Men tja, det ar val inte sa mycket Ni kan gora, Du far val vanta nagon vecka tills irritationen lagt sig men jag hoppas verkligen att din man ser till att ordna sin ersattningsring diskret och angerfullt och hmmm...nar jag tanker efter sa tror jag en mindre ersattning till Dig for en viss "sveda och verk" skulle vara pa sin plats. Det kraver MINST en mycket romantisk middag pa valfri restaurang men att forlora sin vigselring ar nog sa pass vardslost och oaktsamt sa en hel weekend skulle kunna vara en lamplig - plaster pa saren-present och tja....om nagra ar kommer Ni nog kunna skratta at handelsen

• Lapinette

Jag har hittat en vigselring... eller rättare sagt min dåvarande pojkvän hittade den i en dusch i London. Meddelade reseföretaget som i sin tur meddelade gästerna från Finland som hade rummet innan oss. Efter att vi fått kontakt och jag fått ringen beskriven för mig så postades den över till den lyckliga ägaren. Själv fick jag som tack en stor påse med godis. Så det kan sluta lyckligt också.

Annars är jag åter från en helg hos svärmor med allt för mycket mat. Det har bl a serverats hemlagad kalvgryta med champinjoner och sniglar (det sistnämnda ger jag till maken), foie gras, mille feuille med kokta nektariner och glass, plommonkaka och självfallet massor med ostar både till lunch och till middag. Känner mig som en klubbad, övergödd säl just nu.

• förhoppningsis

Å vad ni äter god mat hela tiden!

Idag har jag gjort en riktigt god gärning, hade garderobsstädning och skickade över bla en nästan oanvänd kostym till en kompis som precis börjat jobba på byrå och ännu inte fått lön.

Mlle M
    Japp förbannad och ledsen var jag, dessutom väntade han till lördag morgon med att berätta det för mig. Han hade köpt en stor flaska av min favoritparfym, dessutom har han lovat mig en middag på Restaurangen vilket är en ev våra favoritställen så han insåg att han var tvungen att "muta" mig lite...

Ditt bibliotek låter riktigt fint, jag har alltid velat ha ett klassiskt engelskt bibliotek med stora mörka möbler och hyllor från golv till tak. Tyvärr har vi bara plats för att fylla en passage med bokhyllor eftersom mannen vägrar låta mig fylla vardagsrummet med böcker.

Svar på tråden Bevingade banaliteter