• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • zua

Lapinette - Tack!! Om du orkar? Skulle jag vara så tacksam om du orkade lägga ut ditt chocklad recept( den omtalade Lapinette efterrätten)

• Lapinette

CHOKLADFONDANT

4 personer (men jag gör faktiskt halva satsen för 4 personer och serverar i små vita portionsformar som tål ungsvärme)
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet t ex Valhrona (själv använder jag 85 % Lindt för det har vi alltid hemma)
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad. Vispa ägg och strösocker riktigt pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med lättvispad grädde. Jag brukar blanda grädden med lite hallon när jag serverar men har även serverat med en kula glass till.

• Amelle

Lapinette - din chokladdessert står högst upp på listan när vi flyttat och äntligen slipper gasugnen! Drottningholm låter mysigt, vilket fantastiskt väder vi har haft de senaste dagarna.

Zua - vilka härliga bilder! Och jag instämmer i Lapinettes omdöme

Izunia - hur gick dopet?

Vi har haft en bra helg. Fest i fredags och så min överraskningsdag i lördags. Började med en grym brunch på Moderna (där vi hade vår första dejt). Sen vidare till Sturebadet för duo fotbehandling inklusive hand och skalpmassage. Därefter såg vi "Drottningens Juvelsmycke" på Dramaten. En helt grym dag med andra ord.

I går firade vi broderns födelsedag ute på landet. Mammas goda mat: trattkantarellsoppa smaksatt med konjak och grönmögelost, sedan älggryta med änu mera svamp och så äppelpaj med vaniljglass - slurp!

• Mlle M

Vad härligt det later med alla höstberättelser!! Har haft en mysig helg med mamma pa besök; sigtseeing och god mat, ja, allt som sig bör!! I Fredags besökte vi min stora favorit; butiken Käfer där vi inhandlade allehanda delikatesser, en blandning av färdiglagade godsaker men även Ciprianis pasta och ett par flaskor god Nebbiolo dÁlba fran Piemonte ( Eftersom det numer rader förbud pa att knycka fler Barolos fran sommarens inköp. dom skulle ju lagras.....)

Lördagen fördrev vi med promenader i staden och slank da och da in i allehanda kyrkor och katedraler för att kultivera oss lite ocksa.

Skall snart försöka att fa till en resa till Sverige da vi försöker att färdigställa lite fler av bröllopsplanerna!! Blir lite stressad varje gang jag kommer in här pa BT; det tycks ju rada en sadan frenetisk bröllops-aktivitet. Vi har ju planerat datum samt preliminärbokat saval lokal som kyrka men tja...det är väl ocksa allt. Jag har varit i kontakt med fotograf Paulina Westerlind och skall försöka att träffa henne i samband med att vi "klarar av" präst och herrgarden..... Men allt det andra, menyer, inbjudningar, blommor etc oh, my gosh....har enhel del att fixa med i början pa det nya aret!!

Verkar som om jag far en liten överrasknings-tripp till Prag pa Torsdag, da det ar oficiell helg-dag här pa Fredag!! Skall bli jätteskoj, har faktiskt aldrig tidigare varit där. Tror det kan bli jättemysigt och romantiskt, speciellt eftersom jag skall vara "solo-kvist" i tva veckor fran och med Lördag da min sambo reser till HK. Men det kommer nog inte att ga nagon större nöd pa mig da jag maste jobba samt har planerat att aka till London nästa helg och besöka en väninna. Min väninna är förvisso väldigt hög-gravid, bara tva veckor kvar, men ville saaaa gärna ha sällskap da hennes man var pa möte i Argentina just denna helg och tja....behöver hon vila en stund i lugn och ro sa bor dom bekvämt nog tva gator fran Harrods´.

Izuna läste här i traden att Du var nyss hemkommen fran Prag, nagra bra rese-tips???

• Glada Ankan

Tillbaka igen efter fullmatade dagar i Barcelona! Men tyvärr inte fullmatade med shopping och turistande utan med jobb. Fast vi hade det jätte trevligt med varandra (vi var 21 st som åkte) och lärde oss massor. Som ni ser så var detta en "riktig" konferens dvs inte en belöningsresa gömd under ordet konferens.

Hur som helst hann jag ändå med expressfart köpa 3 par skor (hurra, de har ju storlek 35 överallt i Spanien till skillnad från här då jag får leta som en galning för att hitta snygga vuxenskor), 1 par byxor, 2 jumprar och 1 kjol. Kanske lika bara att vi inte hade mer fritid!

Den enda lediga kvällen vi hade på schemat, fredagskvällen, var också min födelsedag och den firade jag med svågern och hans familj i deras nya bostad. Blev bjuden först på diverse tapas med cava till och sedan på urgod stekt tonfisk med frästa färska grönsaker. Tårta till efterrätt, givetvis. Mums!

Hotellet vi bodde på låg i den nya stadsdelen som växer upp norr om den olympiska byn. Hade utsikt rakt över soluppgången från mitt fönster. Själva hotellet var en mycket manlig konstruktion i stål, glas och sten. Allt var svart, grått, vitt, kantigt och supermodernt. Har tydligen blivit uppmärksammad i diverse arkitekt tidskrifter men måste i ärlighetens namn säga att detta verkligen inte är min stil! Trendigt - ja visst - men samtidigt så opersonligt och kallt.

Tillbaka i Sverige välkomnades jag av maken med blommor, present och en god hemlagad middag. Det kan verkligen vara alldeles ljuvligt gott med hemmamat efter flera dagars restaurangkäk, hur god den än må vara. Aldrig har väl makens kycklinggryta smakat så gott!

Nu har jag inga resor inplanerade, om man inte räknar en tjänsteresa till Umeå ett par dagar.

Annars håller vi koll på den skakiga finansmarknaden - våra lån ska sättas om i slutet av månaden. Snacka om timing!
    Känner ingen oro men vill givetvis hitta den bästa räntan och vår bank ligger just nu väldigt högt. Ska kanske gå över till Swedbank istället - de kanske snart har rea för att såväl behålla befintliga kunder som locka till sig nya!

Gemma: Vad säger man i Kina om det ekonomiska läget?

Lapinette: Måste snart prova din chocolat fondant...

För övrigt sitter jag fortfarande och funderar vad vi ska bjuda makens mamma på när hon fyller 75; antingen uggla/rehborg/ulvessons show på Circus eller så Sissela Kyle på Rival.

• Izunia

Dopet gick superbra! Det var så fint i kyrkan. Prästen var verkligen toppen, gjorde ceremonin väldigt speciell och personligt samt att han var avslappnad och rolig. Gudmor sjöng Isn´t she lovely och mannen sjöng Your Song.
    Hon grät inte en ENDASTE tår eller gnällde det minsta!! Inte ens när prästen hällde vatten på hennes huvud!

Efter kyrkan hade vi fest i lokal som jag hade dukat med vita dukar och stolsöverdragen från bröllopet. På borden hade vi rosa rosor, bruna flytljus, hjärtkonfetti i gammelrosa och bruna servetter med tryck i gammelrosa folie med namn och datum samt helium ballonger i rosa och vitt.
    Maten var fantastisk - medelhavs buffé och för att inte nämna tårtan... chokladtårta med hallonmousse. Vit sugar paste dekorerad med brun nalle som höll i rosa ballonger stavat i hennes namn och dopdatum. Superfin!!
    Allt var jättelyckat och vi hade jättetrevligt!

Mlle M - ja jag har ju varit i Prag så många gånger nu och man har sina favoritställen, men jag tycker ändå att det är svårt att ge tips.. Det finns en jättebra restaurang som heter Metropol och ligger på en tvärgata vid stora shoppingcentret Palladium. Där finns för överigt jättebra shopping! 200 butiker! Helt nytt!

• zua

Amelle - Vilken riktigt bra kväll och dag din man hade styrt upp! När jag jobbade ute på Skeppsholmen,åt jag lunch på Moderna minst 2 gånger i veckan. Gud, vad jag gillar de stället!

Izunia - Vilket dop miss J fick! Du är så fixig och duktig.

Lapinette - Hur står allt till med dig?

Var har Rosen och Förhoppningsis tagit vägen..

Hur ser era helger ut?

• Lapinette

Tackar som frågar! Allt är väl förutom den där envisa lilla förkylningen som ligger bak i huvudet och inte vill släppa. Nu har jag haft den i en månad. Är inte sjuk men inte heller frisk.

Nåja, i övrigt mår jag bra. Var ute en sväng på stan igår kväll med mina singelväninnor. Tog faktiskt ett glas vin då jag tycker att ett glas i veckan faktiskt inte borde räknas som "att dricka alkohol". Så nu har jag redan förbrukat min veckokonsumtion. Samtidigt som jag satt på Riche med väninnorna var maken på sin tredje intervju vilket innebar en middag med den amerikanska chefen på KB. Vi får se om det blir något men han är en av tre som är kvar och blir han en av två så åker han till Kalifornien ganska så snart (jag vill också med!!!!).

Annars inga stora planer för helgen. Vi lär nog fortsätta att riva tapeter i vårt gäst/kontorsrum. Jag har kolla på tapeter och lite inredning. Har visserligen sagt att vi inte ska köpa nya möbler men visst blir man sugen när man ändå renoverar. Vi får se! Sen blir det kanske en liten sväng ut på stan för barhäng med några vänner. Som sagt, inget bestämt utan vi känner efter och bestämmer oss därefter.

• Lapinette

Izunia - dopet låter superfint! Fast jag trodde inget annat när du är igång och planerar.

Svar på tråden Bevingade banaliteter