• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Gemma

God morgon! Äntligen har temperaturen sjunkit en smula. Städayin och jag andas ut och öppnar fönstren; monstrets ayi huttrar och drar kläderna (som numera alltid kommer från min utrensade garderob) närmare kroppen.

De senaste dagarna har glidit ut och in i varann ganska omärkligt. Följer samma rutin varje dag: Upp kvart i sju, frukost för mig och monstret framför nyheterna, lite gos och bus på sängen, sedan kommer monstrets ayi kvart över åtta. Då skvallrar vi en stund innan jag sätter mig datorn och jobbar. Kör sedan intensivt fram till klockan elva, då jag slinker ner till gymmet och tränar en timme. När ayin går brukar jag äta lunch medan monstret sitter i barnstolen och knaprar på en skiva baguette, eller några pastaskruvar. Hon tuggar allt bättre med sin lilla tandlösa gom.

Efter lunch brukar monstret sova en stund och jag läser, eller gör nåt hemmafrugöromål. Eller också går vi en promenad i parken. Jag blir allt mer förtjust i vår lokala park, den är heltigenom artificiell men attraktiv på samma sätt som en skyskrapa, eller något annat babels torn-aktigt bygge. Grönområdena och rosenrabatterna och bambu-buskagen är minutiöst manikyrerade; stenlagda gångar slingrar sig kors och tvärs. I stora stenar av plast har man dolt högtalare som låter popmusik sippra ut dagtid; på kvällen tänds strålkastare i olika färger som ger träden en trolsk belysning. I början av parken finns ett runt, stenlagt parti där barn drillas i att åka rollerblade av seniga lärare, medan föräldrarna tittar på från en parkbänk. Plåstrar om småflickor som ramlat med hurtiga "upp i sadeln!"-tillrop, eller skriker goda råd oavsett om de behövs eller ej. Lite längre in i parken finns en basketplan; där hittar man den handfull riktigt långa kineser som faktiskt finns i stan, blandat med västerländska studenter. Bredvid ligger lekplatsen där kineserna parkerar sina rangliga små vagnar bredvid utlänningarnas Quinny's och Bugaboos. Följer man gångstigen rakt fram kommer man till vattnet, en lång sammanhängande anläggning i japansk stil med vattenfall, kanaler, broar och en sjö där två svarta malätna svanar ligger och jäser, bland ikastat bröd som de är alldeles för mätta för att bry sig om. Tvärs över parken löper en väldig gångbro med träplankor som underlag, monstret älskar att åka på den för det hoppar och låter i vagnen. I andra ändan av bron ligger en gammal skorsten av tegel som påminner om att här en gång har legat en fabrik. Jag blev förvånad över att man faktiskt sparat något som är gammalt, sen förstod jag att hela parken har designats av en fransman som värdesätter sådant.
    Bäst är ändå människorna, hur de samlas i par, familjer, grupper efter ålder eller intresseområde. Några av de yngre kysser varandra vilt; ett resultat av de amerikanska kärleksfilmernas intåg. Jag blir alltid lika glad när jag ser det. Äldre människor visar inte känslor, annat än ilska om någon kör på dem med sin moped, eller skränig entusiasm om de får se en bebis.
    En hel del kontorsfolk passar på att ta av sig strumpor och skor och sätta sig på en sten (aldrig i gräset, trots att det inte är förbjudet) medan de slafsar i sig nudlar eller sover med huvudet i knät. Överallt dessa sovande kineser, på parkbänkar, i pagoder, under en presenning. Och det är inte utslagna eller hemlösa, utan alldeles vanliga knegare som tar igen sig då och då under en fjorton timmars arbetsdag, sex dagar i veckan.
    Mina favoriter är ändå modeprinsessorna. Som små syntet-älvor trippar de mödosamt fram längs de ojämna stengångarna, i höga, rosa plastsandaletter. Kläderna är plockade direkt ur senaste Vogue (via någon liten fejkbutik), men precis som ugly Betty lyckas de alltid få det fel. Blanda grönt, rosa, guld och leopard. Eller också är det urringningen som är för hög, eller handväskan, som så uppenbart är av porös plast. Men det gör ingenting. Som svensk är jag ständigt utsvulten på färg, ljus och leende främlingar. Får se till att lagra extra mycket av allting nu, när hemflytten närmar sig.

Lapinette, vi har fortfarande inte bestämt oss för var vi ska bo. Inte förrän det nya kontraktet är underskrivet vet vi säkert. Det känns mer spännande så.

Mannen kom hem igår från Korea. Hann precis bada monstret, sedan åt vi - norsk hälleflundra med gräslökssås, kokt potatis och ärter. Kan det bli mer okinesiskt? under tiden tittade vi på Swingtown. Det tog exakt tio sekunder, sedan älskade mannen den. Speciellt de slemmiga piloterna.

Idag ska jag jobba (ska sätta igång nu), handla lite och umgås med min dotter som bara blir äldre och äldre, nickar, gör klickljud med tungan och ägnar all sin tid och energi åt att försöka krypa.

Nästa vecka är mannen ledig (men i helgen jobbar han varje dag). Det blir ingen Hong Kong-resa, jag orkar helt enkelt inte boka en massa saker, har istället köpt tågbiljetter till närbelägna Hangzhou sedan tar vi taxi en timme och så är vi där, i våra kära gamla berg. Med natur och stillhet! Får försöka se Hong Kong en annan gång, innan vi lämnar Kina.

Ankan, njut av Barcelona och kompensera genom att köpa roliga presenter till din man, och fota. Så kan han vara med dig ändå.

Kram, G

• Gemma

Lapinette: Eller också har du blivit MINDRE tant och gillar helt enkelt inte säsongens mode, som väl kan sammanfattas med ett enda ord: Tant. Stilikonen framför alla är ju inte för inte Brittiska drottningen. Själv frossar jag i kråsblusar och knälånga pennkjolar nu när jag - trots allt - blivit mamma. Få se hur länge det varar... antagligen till nästa vår, när det åter blir minikjolsdiktatur. Jag älskar minikjolar, och miniklänningar!

• Lapinette

Gemma - tack för en morgonpromenad i din park ! Sitter framför datorn medan solen sipprar in genom balkongdörren och kan riktigt se de svarta svanarna, de utarbetade kineserna som sitter och äter i parken ... härligt att kunna förflytta sig utan att ha rest från kontorsstolen.

• Mlle M

Gemma: Ditt liv i Kina verkar valdigt innehallsrikt och fyllt av spannande upplevelser jag forstar att Du kanner att Du maste insupa minsta mikrogram av det om det ar sa att Ni borjar rora pa er hem mot Sverige igen......

De senaste dagarna har gatt i mogel-och kallarfuktens tecken. Upptackte haromdagen att var kallare ar en minst sagt olamplig plats att forvara vinterklader pa.... Blev en blixt-utryckning da allt nu flyttats upp. Fem tvattmaskiner senare och tva sackar till kemtvatten sa har jag antligen lyckats roja upp det varsta. Sjalvklart blev det ocksa ett besok pa IKEA for att leta ny forvaring; hittade till min gladje jattefina tyg-kladda boxar som vi kan ha uppepa vara "vanliga" garderober i sovrummet.

Har massor av jobb att gora men hamnade har pa BT - igen; har nu kommit sa langt att jag kikat pa fotografer, har varit i kontakt med Paulina Westerlind som verkar ta jattefina bilder, kanner nagon av er till henne? Eller har ni kanske nagon annan favorit att rekommendera? Anyway, bat-problematiken ar fortfarande inte lost men just nu far det ligga lite pa is....
    Jag har noterat era kommentarer och ja...det kanns intesolklart att dra ut pa en mottagning sa lange samt att vi kommer fa ratt mycket dubbla kostnader.... Funderar pa kolla med baten och dom kan acceptera att vi anvander var bokade restaurang som leverantor men innan vi gar in pa detaljerna vill jag fa en transport-tid som kanns overkomlig. Tror att ca 2,5 timmar ar MAX och far se vad som kommer upp.

Ikvall kommer min mamma hit pa besok for en langhelg; skall bli jattemysigt hoppas bara att vadret blir lite trevligare. Har varit gratt och regnat varje dag denna vecka och jag har ju dessvarre inga lampliga ytterplagg da alla jackor och kappor ar pa kemtvatten. Har inga stora planer utan vi far improvisera lite; troligtvis blir det en repris pa den redan utprovade "tryffelmidadgen" for nagra veckor sedan ; Hoppas dom fortfarande saljer tryffel pa torget. Maste ocksa handla in nagot bra vin da vi inte kan "nalla" mer fran vara flaskor som inkoptes i Piemonte for lagring, just det lagring; inte konsumtion!!

Onskar er alla en trevlig helg.

• zua

Hej girls!

Nu är man tillbaks i Stockholm efter 1 vecka i Marbella. Vilket bröllop... 4 helt magiska dagar!De finns inga bilder i Världen som kan återspegla detta 4 dagars bröllop. Men jag kommer ändå lägga upp bilder på FB ;)

Kul att det finns fler bokmalar på tråden! En väldigt stor anledning till att vi köpte vår lägenhet var just att det fanns ett bibliotek. Jag läser mellan 3 - 5 böcker i mån.

Som alltid är det lika härligt att titta in här och se att Gemma har skrivit en liten berättelse.

• Lapinette

Zua - har helt missat att du skulle iväg på ett sånt där lyxbröllop igen. Ser fram emot att få se lite bilder.

Gillar också att läsa böcker men har inget bibliotek. Här slukas pocket och framför allt läser vi när vi reser/är på semester. Det går så otroligt mycket snabbare att åka till svärmor när man har en bra bok.

• zua

Lapinette - Det är väl tur att man inte behöver ett " bibliotek" för att läsa böcker ;)

• Lapinette

Nej, inget bibliotek men skulle absolut behöva större bokhylla och det främst för alla dvdinköp som vi gör.

• Amelle

Goddagens!

Har varit i Hötorgshallen på lunchen (som vanligt en fredag) och inhandlat varmrökt lax, bönor (vax och harrisar) rostade solrosfrön, honungsindränkt baklava och en fin riesling. I kväll blir det snabbmiddag hemma innan vi ska på inflyttningsfest.

Imorgon blir en spännande dag. Maken har förberett en överraskningsdag som börjar klockan två och håller på till sent. Har luskat ut att den består av tre olika aktiviteter ? och det är allt jag vet.

Hur ser era helgplaner ut?

Svar på tråden Bevingade banaliteter