• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Mlle M

Hjälp vad Ni andra hann skriva under tiden jag satt och knapade ihop mitt inlägg,

Lapinette: Jag tror Du har rätt jag gissar att man kanske inte är sa anonym här inne som man kanske gar och inbillar sig....

• ShangChina

Gemma: Mei wenti, wode zui chun bu shuo, eller hur man sager..haha...

• Amelle

Gemma - mitt nästa rejäla köp får nog bli den däringa Burberrytrenchen som jag provat och klappat på 148 gånger utan att slå till. Det är ju ändå ganska roligt att sukta och suga lite på karamellen. Vet att vi pratat om detta tidigare och att du är kär i din va?

Lapinette - usch, läskigt som sagt.

Förresten girls, har ni börjat planera årets julfirande än?

Jag har börjat få riktiga julcravings, oj vad mysigt det är.

• Gemma

Lapinette, bloggar - jag är för gammal för sånt där. Och sen så skriver jag ju här, där jag kan låtsas att jag skriver privata mail till mina vänner (er) istället för en massa okända människor. Sen så skriver jag ju i tidningar också, det är jätteanonymt och lite skönt på sitt sätt. Men jag gillar den brasmysiga stämningen härinne och misstänker att detsamma gäller för er. Ni är ju så himla bra på att säga precis det man behöver höra, ge tips om allt från barnuppfostran till vinval, till mannens garderob. Ni fattar inte vad mycket nytta jag har haft av er. Skulle kännas jätteödsligt utan den här tråden.

Lapinette igen, fatta att nu är det nästan exakt tre år sen vi började kampera ihop här på BT. Det är längre än en del äktenskap håller och definitivt tillräckligt lång tid för att hinna bli nostalgisk, i - jag kommer inte på ett bättre ord - cybervärlden. Uuuuuh, var det verkligen jag som skrev det, "cybervärlden"?

Smygläsarna har ju hittills visat sig vara jättesnälla och bra på alla sätt så det gör ju inget att de är här eller hur? Och jag tycker att det är lite kittlande också, att inte veta exakt vem som läser.

• Mlle M

Amelle: Jag läste precis att "arets" glögg lanseras idag i Sverige, som utlandssvensk köpte jag arets Blossa med Blabärssmak för nagra veckor sedan pa IKEA men har ännu inte testat. Funderar pa att göra det ikväll faktiskt, sa jag kan aka till IKEA igen och lagra upp med fler flaskor..vill ju inte den skall ta slut.....!!

Har ocksa faktiskt varit duktig och redan införskaffat fyra julklappar!! Det Ni!!

• Lapinette

Amelle - det var fullt med julpynt på IKEA! Vi pratade om julen i helgen men detlär nog inte bli något definitivt bestämt förrän mamma är hemma igen (vd'n i den här familjen ). Hon + fästman är i Indien och åker runt i 3 veckor.

Ibland är det härligt att få längta riktigt länge efter något. Att få gå förbi och klappa, känna och fundera. Jag har blivit så mer och mer. Förr var det snabba köp som gällde.

• Gemma

Mlle M: Vad kul att kolla papper, jag älskar papper, mitt favoritmaterial alla kategorier. De har en helt sagolik pappersaffär i Gamla stan som heter typ Ljunggrens.

Amelle: Ja, jag har ju haft min trench i fem år nu och den känns lika oumbärlig varje år. Så jag antar att det är så nära ett "säkert" modeköp man kan komma. Fast innertyget, det rutiga, blev noppigt nästan direkt. Lite dåligt tycker jag. Yttertyget är i alla fall finfint fortfarande.

Om julfirande: Japp, som du kanske såg i mastodontmangainlägget så har vi ju shoppat maten. Det lär bli en julfest även i år, tolfte året i rad för mig och elfte för mig och mannen. Och en beställd kalkon på julafton, det var ju så lyckat förra året. Vi ska reducera julmatslagandet ytterligare till det nödvändigaste - köttbullar, rödkål och lussekatter. Choklad och godis får man alltid för mycket av ändå. Inser att jag resonerar mer och mer som Lapinette för varje år som går. Ja, som sig bör, när det handlar om ett strävsamt gammalt par.

• Gemma

ShangChina: Vad betyder "chun"? Allt det andra fattar jag. Alltså: Mina läppar säger inte... "chun".

Så min slutledning blir att "chun" betyder "bu eller bä". Rätta mig om jag har fel please.

• Gemma

Tack för det Mlle M, har lagt in en beställning nu hos pappa om en flarra Blossa 08. Vi missade ju förra årets. Stor sorg.

Blåbärsglögg låter super. Tillhör den standardsortimentet? På Ikea här hade de bara klassiska vinglöggen, cognacsglöggen och romglöggen.

• Gemma

Det smärtar mig nu när jag för en gångs skull har synkat mig med er men jag måste måste sova nu. Har noll mariginal. Kram på er!

Svar på tråden Bevingade banaliteter