• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Gemma

Ankan: Nedrans. Just som jag fick mail av min väninna med en blå flaska (till mig!) i sin hand så läste jag ditt inlägg. Och bad otacksamt om ytterligare en tjänst- en best of.

Lapinette: Nope, den ekonomiska krisen är inte bra för nån. Speciellt inte för ens man när han söker jobb. Det har blivit läskigt tyst, plötsligt. Som en skänk från ovan har han fått erbjudande om ett nytt spännande projekt här, till våren. Snart har jag varit här i tre år, mannen i fyra... shit ja vad tiden går.

• Gemma

ShangChina: Vi har säkert rätt båda två. Man kan säga bara zui och säkert zui chun också. Pluggar du kinesiska här? Jag läste ett år på heltid men det känns länge sedan nu...

Förhoppningsis: Vilka sjalfärger vill du ha? Var gärna så specifik du kan, typ inte bara "ljusblå" utan "ljust gråblå", typ kallt eller varmt. Så skickar jag dem sen när jag kommer hem efter nyår. Om inget väldigt oförutsett händer.

• Gemma

förhoppningsis igen: Jag har inte känt att du sagt något taskigt om din man. Men jag kan fatta frustrationen över att han inte är hemma så mycket. Vi har periodvis haft det så som sagt. En del handlar nog om att du måste hitta olika sätt att fylla din lediga tid på som inte inbegriper honom. Sen får han nog också se till att prioritera dig emellanåt om det ska funka i längden.

• Lapinette

Har två "blåbär" stående här på kontoret. Uppe på "mitt" Systembolag fanns det MASSOR med flaskor kvar.

• Mlle M

Nämen tjejer, är Ni fortfarande kvar pa Blabärsglöggen...!? Da kan jag meddela att jag faktiskt blev positivt överraskad vid gardagens provsmakning och gillade den skarpt.

Sitter och försöker jobba men känner mig helt insnöad pa BT för tillfället. Sag nagon tjej som funderar att skola om sig i nagon trad och vips sa borjade jag läsa om vilka distanskurser som finns pa Svenska universitet. Visste Ni föresten att dom är gratis!? Sa tänkte man minsann inte när man masade sig till Universitetet som "riktig" student. Känns lite knäppt men kan ju vara rätt kul at berika sig lite i nagot helt annat ämne bara för skojs skull typ 25% konsthistoria eller na´t ( Jag lyckades med det ganska trista, att läsa 200 poäng inom samma ämne bara för att det var sa himla skoj när det begav sig..) Ända sitter man här i främmande land med trak-jobb....funderar verkligen pa att hitta pa nagot nytt!!!

Usch, känner mig allmänt trist idag, kom ihop mig med sambon pa telefonen da meddelade att han inviterat släktingar ( läs 2 av sina smakusiner ) pa drinks hemma ikväll, hmm...usch griniga jag sa att det var alltför mycket stress da det ser ut som ett bombnedslag hemma sa nu ställde han in det och är sadär fanig martyr som bara en man kan vara..... Jag menar, man behover ju inte vara sa pretantiös och städa och förbereda i 14 timmar men nej, idag känner jag verkligen bara för att sitta hemma under filten samt ta tag i trista grejor som typ betala räkningar och sadant!!!

• förhoppningsis

Nu har även jag en flaska blåbärsglögg, var på systemet strax efter att de öppnade idag, då fanns det ca 10 flaskor kvar. Det är något klart positivt med mitt jobb, jag kan försvinna under arbetstid och fixa saker, knappar telefonen på "tillfälligt ute" eller kopplar om den till mobilen så är det helt ok. Vågade inte vänta till lunchen för då går "alla" dit...

Gemma
    Sjalar ja, hmm, vi kan säga så här... jag passar inte i gult och inte i orange, jag är ingen vän av brunt. Jag har en ljusrosa och en ljusblå sjal hemma redan varav den rosa i pashmina. Mossgrönt vore fint eller något som är mönstrat. Samma med en ljus silver/blå/grå färgad.

Lapinette
    Vilken tur att ni blev av med sakerna så fort! Ni får ta bort annonserna så slipper ni kanske fler samtal, eller funkar det inte så? Jag har nog aldrig sålt något på blocket tror jag.

Ankan
    Vad är "Lucia choklad"?

• förhoppningsis

FÖr skojs skull satt jag och kikade på lagersaldon på många av sthlms systembolag för att se hur det gick för glöggen, enorm skillnad mellan de olika bolagen så ni som trodde det var kört kolla vidare! Något ställe hade 2-300 flaskor kvar.

Själv glömde jag min i skåpet på jobbet så det blir ingen provsmak ikväll.

• Glada Ankan

Förhoppningsis: Lucia Chocklad är också en glögg! Den får överlag höga betyg men jag har inte testat den själv ännu.

Har någon av er varit på Korsika? Funderar på att åka dit i september 2009. Vet i.o.f.s. inte ens om jag lever då men jag har lärt mig av Lapinette - det gäller att planera i tid eftersom just planeringen är halva nöjet!

Goda vänner till oss som köpt en lägenhet i Thailand vill att vi kommer dit i Påsk men varken maken eller jag har lust! Inte p.g.a. vännerna utan för att Thailand lockar inte. Vad säger det om oss?!

• förhoppningsis

Ankan
    Är det glögg med chokladsmak? Är det som glögg eller som chokladlikör?

Jag har inte varit på Korsika - än - men jag vill gärna dit.

Thailand är ett fantastiskt resmål om man tycker om den sortens ställen, blir lite nyfiken på varför ni inte vill dit. Jag tycker att Malaysia är klart trevligare än Thailand om jag får välja. Vilken del ligger huset i?
    Är det Thailand i sig eller Asien i sin helhet eller bara ställen som hypats totalt av turister i för många år som gör att ni inte vill dit?

• ShangChina

Gemma: Pluggar o pluggar, det kanske man inte kan kalla det, men jag laser pa Mandarin House tre ggr i veckan, tva timmar at gangen. Jag ar fortfarande pa nyborjarstadiet, men kanner nu att det borjar att fastna i huvudet. Det ar ett oerhort svart sprak maste jag saga!! Men oxa valdigt fascinerande..Och sen sa blir ju allt mycket lattare om man kan atminstone lite..

Svar på tråden Bevingade banaliteter