• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Izunia

Oj vad här har hunnits skriva! Hej alla smygisar!!

Själv orkar jag nog inte skriva nåt långt inlägg.
    Har fixat med bilen idag. Har fått alla dubbar utplockade från vinterdäcken så vi kan köra ner till österrike i januari. Skönt att slippa köpa nya däck och sälja sina gamla!

Superhärligt väder här nere idag. Sol och +13 grader. Men jag tog fram dotterns åkpåse i lammfäll och tryckte ner i liggdelen samt att jag köpt mig en "rattmuff" till barnvagnen! Det är så otroligt skönt att bara stoppa in händerna och slippa frysa. Perfekt till vintern, men jag njuter redan nu.

Glögg ska jag försöka köpa imorgon.. blev sugen nu.

Nä.. dags för lite choklad och vin..

• Izunia

Oj vad många besökare jag haft på min sida! Jag visste inte ens att man kunde se sånt.. lite scary..

• förhoppningsis

Hej allihop, bekanta som smygläsare!

Jul! Vist är det härligt! Jag började planera julen för ett par veckor sedan och boka in julpyssel med väninnorna och julbaket och allt annat. Har redan gått igenom listan på vilka kakor och tryffelsorter jag ska göra samt börjat fundera på hur årets julkort ska se ut (jag gör egna). Sen, men nu kommer ni tycka att jag är knäpp, har jag tjuvlyssnat på julmusik...
    Tack för tipset om glöggen, då ska jag gå så fort bolaget öppnar i morgon och hoppas att den finns kvar.

Jag har väldigt kul åt att IKEA utomlands säljer glögg med alkohol i, det är så osvenskt så det finns inte!

Själva julafton är planerad sen ungefär 1 månad tillbaka, först jullunch hos mannens föräldrar med hans 94 åriga mormor, alla hans syskon mm

Jag har dessutom organiserat så att vår avdelning ska baka pepparkakshus och pynta kontoret på jobbet.

Någon som tvivlar på att jag är en hängiven juloman?

• förhoppningsis

Gemma
    Åh vill du köpa hem lite sjalar åt mig?? DU är verkligen SUPERGULLIG!! Tack så hemskt mycket!

Nu känner jag kanske lite att jag måste försvara min man.
    När han fick veta att det var jakt så frågade han mig om det var ok att han åkte på den. När han åkte trodde han att jag hade saker att göra.

I vanliga fall arbetar han hysteriskt mycket så han är helt slut när han kommer hem från jobbet. Jag vet hur han har det fast jag jobbade ändå bara på advokatbyrån i 6 månader. När jag kom hem från jobbet var det bara soffan och sova som gällde, han har haft ett högt arbetstempo i ca 4-5-6 år nu.

Nu ska jag äta sushin som mannen precis tog med sig hem från jobbet, han kom just in genom dörren, och sen ska jag hoppa i duschen då jag har varit och tränat.

• ShangChina

Gemma - zui chun har jag fatt lara mig ar lappar....
    Hur lange har du bott har i Kina?

• Gemma

ShangChina: Zui är läppar, chun vet jag inte... Jag har bott drygt 2,5 år här. Min man i snart 4 år. du då?

• Gemma

Nej nej glögg är mer än bara en stämning. Det är ju så GOTT! Lapinette, den där som ni har, har jag och mannen också en flaska kvar av. 04, med äpple. Den slår precis allt vi har testat hittills.

Nu har jag bett min pappa köpa en flarra 08 och min väninna i Stockholm så förhoppningsvis ska vi inte missa den i år, tack vare alla observanta rapportörer här.

• ShangChina

Gemma: Vad lustigt, jag larde mig detta igar och da fick jag lara mig att zui ba ar mun och zui chun ar lappar..men det verkar som att det ar lite olika..
    Jag har bott har i 1.5 ar..

• Lapinette

Gemma - är det så länge ni har varit i Kina? Helt otroligt vad tiden går fort. Hur har det gått med makens intervjuer? Fått något konkret beslut eller är det under process? Min mans intervju ligger just nu på is. Han skulle åkt över till Kalifornien i december men jag tror de har lite problem att finna en finansiär. Den ekonomiska krisen har nog knappast främjat arbetsmarknaden, speciellt i USA.

Själv hade säljruljans igår på Blocket. Det tog inte ens 24 timmar att bli av med en byrå och en GPS. Folk ringde som galna så jag hade telefonen avstängd hela dagen. Sen missade jag mitt träningspass igår . Något förvirrad dök jag upp 5 minuter innan passet började. Hade glömt bort att det var 18:00 och inte 18:30 som det började. Passet var fullt och jag fick en "plupp" eftersom jag hade bokat men inte varit där i tid. Nåja, jag tog min stora träningstrunk och gick en sväng på stan istället. Kom hem med ett par tajta svarta byxor .

• Glada Ankan

Rapport från systemet: På det första stället (Regeringsgatan) tog Blossa 08 tydligen slut på 2,5 tim. På det andra (Vasagatan) fanns det kvar. Så jag kom hem med en flaska av den och så en flaska Lucia choklad. Jag läste någonstans att den ska vara riktigt, riktigt god, egentligen godare än Blossa 08. Såg att det även fanns en låda med mindre flaskor av de senaste årens Blossa. Håller med alla - glögg är både gott och stämningsfullt!

Det sticker i näsan - hoppas att det inte är den stora förkylningen som rullar in...

Svar på tråden Bevingade banaliteter